Neuvola- ja ultra käynnit

Mulla auttoi weetabix ummetukseen, ihan erilainen olo nyt. Ei tietty kaikille toimi :/
 
Luumu kaikissa eri muodoissa auttaa minulla ummetukseen, tuoreet luumut, vauvojen luumusose, luumumarmeladi joulutortuissa, jne. Suosittelen.
 
Viimeksi jouduin muutamaan otteeseen turvautumaan levolaciin, kun mitään ei muuten tapahtunut. Kamalan makuista.
 
Syy alkaa syömään joulutorttuja jo nyt ;D
luumut ois kyl tosi jees mut ite allerginen :sad001
 
Huoh nla-lääkäri takana ja täytyy sanoa etten tee noilla käynneillä yhtään mitään. Ihan yhtä tyhjän kanssa, ainoa hyöty et lääkäri kirjotti mulle reseptillä kahta vatsantoimintaa tukevaa lääkettä, kun on tuota ummetusta. Joo molempia saa kyllä ilman reseptiäkin mut huomattavasti edullisemmaks tulee kelakorvauksen kanssa. Mut muutoin, meillä neuvolassa verenpaine ja paino mitataan itse ennen vastaanotolle menoa samoin stiksataan virtsa. Kyllä kiitos, mutta kaikki nämä osaisin tehdä ihan kotonakin.
Ja neuvola lääkäri katsoi sujuvasti kaikki asiat mitä kysyin terveysportista. Kyllä, tiedän että terveysportti on hyödyllinen tietolähde, jota voin ihan itsekin kotona/töissä käyttää. Ja vauvan sydänäänet kertoi kyllä oikein hyvin löytävänsä, mutta ei niitä nyt mulle saanut kuulumaan koska mulla kohtu taipunut vasemmalle ja oma radialissykkeeni osuu juuri samaan kohtaan kuin vauvan syke. Eli täysin turha käynti!

Mitä lääkkeitä Myky sait?
Mä olen yrittänyt päivittäisellä visiblinillä pitää mahan toimintaa kunnossa, mut välillä tuntuu, et ei auta sekään. Sit pohdin tuota Movicolia...mut täytyy varmaan ihan apteekkiin mennä juttusille. Musta on tullut niille jo aika tuttu "juttukaveri", lähikaupan apteekilla kun käyn vähän väliä kyselemässä sopivista tuotteista! :joyful:
 
Mä hain torstaina neuvolasta verensokerimittarin ja samalla kuunneltiin vauvan sydänääniä. Äänet kuului, vaikka hetki piti etsiä, kun istukka on vähän tiellä. Nyt oon mittaillu pari päivää sokereita ja vielä ovat olleet ihan raja-arvojen sisäpuolella. Toivottavasti jatkuu näin, ettei tarvii sitten mitään lääkityksiä tms.
 
Minulla kans ollut tuota ummetusta, joten täytyypä tänään käydä ostamassa luumua jossain muodossa. Vatsa kyllä toimii vuorokauden aikana useampaa otteeseen, mutta niin kovalla. Täytyy jättää varmaan juustojakin vähemmälle kun kovettavat. Toivottavasti luumu auttaisi. Täytyy alkaa testaamaan heti tänään. :)

Ensimmäinen neuvolakäynti oli 19.8. ja ensimmäinen ultra sitten 14.9. Sitä ennen tietenkin verikokeet ja pissatestit. Esikoista odotellaan, joten kaikki niin uutta ja jännää.
 
Mulla tällä hetkellä käytössä luumut, visiblin ja laktuloosi. Kuituja saan perusravinnostakin erittäin reilusti. Lisäksi juon vettä 3-4litraa/vrk ja liikun vähintään 1h/vrk silti ei vaan vatsa meinaa toimia normaalisti. Hätäapuna mulla on vielä Laxoberon tippoja, mut niit en oo viel uskaltanu ottaa käyttöön kun vaikutus voi olla melko rajukin.
 
Laxoberon tippojen käyttö kannattaa aloittaa kyllä hyvin pienestä tippamäärästä, koska vaikutus voi tosiaan olla raju. Vanhustyötä tehneenä laxoberon tipat kuin levolacikin on tuttuja. Jotenkin kauhuksun ajatusta jos joutuisin itse niitä käyttämään. Luumuilla siis mennään tällä hetkellä! :joyful:
 
Tänään käyty neuvolassa. Oli pikanen käynti, 20minuutissa kaikki oli ohi. :D ekaks terveydenhoitajan kans juteltiin ja sen jälkeen lääkäri teki sisätutkimuksen. Lopuks vielä katottiin ultralla, siellä sydän löi ja vauva nukkui. :)
 
Mekin käytiin tänään neuvolassa, joka oli jonkinlainen perheneuvolakerta (rv 16). Mies oli siis mukana, ja hänkin sai täyttää saman alkoholikyselyn minkä itse tein ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Mieheltä mitattiin myös verenpaine ja paino. Keskusteltiin jonkin verran elämäntavoista, mutta enimmäkseen siitä millä mielin vauvaa odotetaan ja olemmeko miettineet millaista elämä on sitten helmikuussa. Itse annoin pissanäytteen niin kuin joka kerta neuvolassa. Oli ihan kiva kerta, varsinkin kun th on niin mukava. Saatiin paljon ajattelemisen aihetta, kun ei ole täysin omassa päässä ymmärtänyt koko raskautta. Vieläkään. Tänään 15+5.
 
Toinen neuvola takana 16+1. Mitattiin verenpaine, paino, hb ja pissanäyte kyseli vointia ja sit ois pistäny mut varmaa pihalle mut sanoin et haluun kyl kuulla sydänäänet. No sit kuunneltii ne mut pikkune oli vilkas liikkumaa kuulu siis liikumis ja potkuäänet, välillä kuulu sydänääni. Siinä vieressä oli ultralaite ja tää mun th sano et ei oo koskaan käyttäny sitä, no sai sen kuitenki päälle ja katto missä kohti vauva on ja odotti et pysähtyy ja sit dopplerilla kuuntelee ja hyvin muuten kuulu :) mut siis oikeesti eikö neuvolan henkilökuntaa opeteta ultraamaa niillä laitteilla kun ne samassa huoneessa on? ? Ja eikö joka käynnillä kuunella automaattisesti jotain? Sit gynekoloki on vasta viikolla 26, aika myöhään musta.. ei oo sisätutkimusia tehty. Sit tuntuu et se th jotenki lannisyaa et vielä voi tapahtua raskaudessa jotain, nytkin sano että oon vasta aika alussa? ! Hitto kohta puolessa välissä. Kun np ultrasta puhuttiin ja siinä oli kaikki hyvin niin hän oletti että rakenneultrass ois poikkeavaa, että mua ärsytti. Ja ite jouduin kyselee kaikki verikokeen tulokset.. en tykkää yhtään siitä tädistä.
 
Noi käytännöt on paikkakunta kohtasia ja eroja on todella paljon :)
 
meillä ei ainakaan kai ees oo neuvolassa muita vehkeitä kun dopplerit, ei mitään kunnon ultria... Ja noi doppleritkin kai vaan lääkärien huoneissa? Ei ainakaan sen mun normi-terkan huoneessa mitään doppleria ollut...
 
On kyllä aika ikävän kuulonen neuvolatäti sulla kyfi. :sad001 onhan se faktaa että mitä vaan voi tapahtua koska vaan, mutta kyllä neuvolasta pitäis lähtee hyvillä mielin.
 
No, aika lannistava terkkari tosiaan kyfillä...

..ja aika jännä, että Balacenia teillä ei oo terkkareilla dopplereita. Meillä terkkari sanoi ekalla käynnillä, että joka kerralla tästä lähtien kuunnellaan sitten sydänääniä. Vaikka kävin "vain" sen verensokerimittausasian takia viime viikolla neuvolassa, niin terkkari kysyi silti, että haluatko, et kuunnellaan sydänääniä. Tottakai halusin!
 
Hei! Keskustelua seuranneena olen ruvennut pohtimaan, että onko meillä ollut poikkeuksellisen vähän neuvolakäyntejä alkuraskauden aikaan? Seuraavan kerran neuvolaan rv 17 (huomenna 16 täynnä), tätä ennen yksi käynti. Tässä välissä olen kyllä käynyt kerran lääkärillä pahoinvoinnin ja painonputoamisen vuoksi ja tietty ultrassa äitipolilla. Käynnit varmaan tihenee jatkossa/tarvittaessa. Sydänääniäkään ei olla siis vielä kuultu kertaakaan. Kotidopler siis houkuttaa, onko suosituksia millainen kannattaisi hankkia?
 
Tääl on neuvolakäynnit kerta kuussa ja se vissii on ihan normaali rytmi..?..loppuraskaudest sit tiheemmin
 
Pieneltä paikkakunnalta kotoisin ei ole mistä terkkaria valita (en tiedä pystyykö jossain valitsemaan, mutta ainakin on enemmän vaihtoehtoja :grin). Ystäväni kertoi kauhukokemuksia terkkaristaan, joka sattui sitten myös minulle. Terkkarilta lähdettäessä jäi hyvä mieli enkä ainakaan ensimmäisen kerran perusteella voi allekirjoittaa ystäväni väitteitä. Miehellekkin maalasin piruja seinille, mutta hän tuumasi, ettei se terkkari välttämättä samanlainen minulle ole eikä ainakaan ensimmäisellä kerralla ollutkaan. :) Itse avauduin terkkarille epätietoudesta kun pitää odottaa vk12 ennen kuin selviää mitään. Hän rauhoitteli minua ja tsemppasi, että olen tähänkin asti malttanut odottaa. Käski nauttia raskaudesta. :Heartred
 
Kolmas neuvolakäynti takana ja eka lääkärillä :) Eipä ollu kummonen käynti, keskusteltii lähinnä voinnista, ei tehnyt sit sisätutkimusta enkä nyt sit kokenu keskustelujen pohjalta oleelliseks. Kuunneltii sydän äänet ja ultrattii :) kaveri oli vaihteeks vaa uneliaal pääl eikä olis huvittanu liikkua yhtää :D
Paino oli tippunu 0,5kg vaikka oon syöny ihan mitä sattuu ja miten sattuu :D hemoglobiinia ei ees katottu enkä kyllä muistanu ees pyytää :/
 
Takaisin
Top