Ne kauan odotetut liikkeet!!!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Muru<3
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sirriäinen, mulla tuntuu välillä tosi lujia potkuja ihan alhaalla, tuntuu että se melkein potkasee jalan ulos alakautta ;D samoin virtsarakkoon potkii niin että pakko käydä tyhjäämässä rakko vähä väliä.

Onko teille sanottu kokoarviota kun terkka on tunnustellu vauvaa?

Joo se on vähän eri asia potkia rakkoon tai siihen kohdunkaulaan, mullakin niitä oli aiemmin ja ne oli kans ihan mielenkiintoisia just ku tuntuu että kohta on koipi tai käsi ulkona. :rolleyes: Mut se liike jysähtää siihen luuhun.. Eli siis rakon alle. Oon järkeillyt, että mun kohtu olis jo laskeutunut? Ainakin se tuntuu siltä. Olis kiva saada varmuus ultrassa, osais sitten ennakoida jos se laskeutuminen tarkoittaa et synnytyskin vois käynnistyä aiemmin/perätilan korjaus olis tosi vaikeaa tms.. Harmittaa jotenkin kun ei se terkka sanonut juuri mitään, oli vaan niin hämillään.. Ja sitten jotenkin myöhemmin vasta tuli itselle huoli. Mutta onhan tuo pikkukirppu jo sen verran hyvillä viikoilla että eiköhän hyvin käy kuitenkin....

Jossain ketjussa (tämä tai joku muu) oon jo siitä puhunutkin, että jos lapsi on esim. raivotarjonnassa niin potkut ei pääasiassa tunnukaan ylhäällä vaan sivulla (tai edessä/takana), koska vauva on mahassa sikiöasennossa. Eli siis jalat potkii eteenpäin ja kädet voi huitoo minne sattuu. Mulla on ollut jo vähän aikaa poitsu raivotarjonnassa, selkä vasemmalle päin. Ja selvästi jalat potkii oikeesen sivuun ja kädet huitoo alaspäin, eteenpäin ja välillä jopa kyynärpäät vasemmalle.
Sen takia voi tuntua että se vaihtaa asentoo kokoajan. Vaikka kai se jonkun verran vielä siellä todella myllertääkin.

Ei kai sillä vaavilla ole kuitenkaan enää niin paljon tilaa liikkua kuin aiemmin? Siis ei varmaan pysty pyörimään tuolla enää yhtä ketterästi? Kun tuntuu päivittäin, että neiti vetää tuolla kärrynpyöriä, mutta jos se onkin niinkuin Nitti tuossa mainitsi, että huitoo jaloilla, käsillä, kyynärpäillä.. Mullakin tosi monesti vetää mahan ihan kireäksi ja pinkeäksi, ja sillon kyllä pystyy selvästi kädellä tuntemaan missä kohtaa vaavi on. En kyllä siltikään oikein osaa sanoa miten päin siellä ollaan.. o_O Ehkä eniten mua sekoittaa nuo muksaukset mitkä tulee navan kohdalle..eli keskelle mahaa. Nytkin napa hyppii ja yritän tässä tunnustella, että miten päin siellä oikein ollaan :p

Mulle ei ainakaan oo puhuttu mitään kokoarviosta sitten rakenneultran. Ois kyllä kiva päästä vielä käymään siellä ultrassa. Näkis itsekin vaavin ja tietäis miten päin se siellä on..

Sirriäinen, niin että meinasit oikeasti, että potkii oikein siihen häpyluuhun, ei kyllä sellasta oo tuntunut :) mutta mahtaa sattua, jos on yhtään kipeä se luu o_O Mulla nimittäin ottaa jo kääntyessäkin siihen kipeetä, kun yrittää vaihtaa asentoa..

Kuulostaa niin hassulta, että "normaalisti" tosin ultrarataan vaan ne kaks kertaa alussa, kun ite oon käyny ultrassa jo monia kertoja, vaikka kaikki onki hyvin. Mutta mä osoitan neuvolassa kyllä hyvin selkeästi huoleni, niin heti saa ultra ajan :D viimekerrallakin kätilö koitti tunnustella, että miten päin vauva mahassa on ja veikkas sen olevan raivotarjonnassa, mutta mä sanoin sille, että on kyllä perätilassa selkeästi. Sitten se pyyski lääkärin jo ultraamaan :D ja kyllähän se perätilassa oli. Ja taas seuraavaa ultra-aikaa perätilan vuoks. :)

Isabella, ei se onneks satu, kun ei se luu ole kipeä. Tekee vaan ikävää. Vaikea selittää. Sitä se hoitajakin kyseli, että sattuuko ne iskut, mut en mä sanois että sattuu.. Mut eipä mulla muutenkaan mitään liitoskipuja ole, kaikista kivuliainta on ku toi örkki potkii sitä kohdunkaulaa tms, sellai terävä isku, monta kertaa, samaan kohtaan ja pitkän aikaa...

Mulla on ultrattu ne pakolliset varhais-, np-, ja rakenneultrat, sitten vuodenvaihteessa oli veristä vuotoo ni sillon tarkistettii ja oliko viikolla 25 ku oli pelko että lapsivesi vuotaa.. Ni sillon synnärillä nopeasti vilkas. Muuten ei oo ees ehdotettu, että ultrattais. Hoitsu oli maanantaina vaan, et kattoo sit ku on se lääkäriaika kuukauden päästä, jos on perätilassa ni sit synnytyssairaalaan käännettäväksi. Toki mä sitten alan itekin auttamaan sitä kääntymään (vaikka se hoitaja oli sillee, et ei sitä voi ite auttaa, mut netissä oli kätilöliiton tms ohjeet asentoihin). Täällä on vissii nyt ollu aika huonosti lääkäriaikoja tarjolla, nyt on kuulemma varsinainen aalto vauvoja tulossa :grin Perhevalmennuksessa normaalisti on 3-5 paria, no meitä oli vissiin 12 paria.. :grin Sillon ku koitin anella, että hoitsu varais mulle lääkäriaikaa niihin selkäkipuihin, et asiasta tietävä lääkäri varmaan antas saikkuakin, ni hoitaja vaan sano, ettei voi, kun ei oo pariin päivään ees niitä akuutteja kiireaikojakaan, saati sitten noita ei-kiireellisiä aikoja.. Akuutteja aikoja ei voi varata ennakkoon, vasta samana päivänä, niitä annetaan vaan jos vauvalla hätä ja seuraavaan ei-kiireelliseen viikon jono mutten päässyt ees jonoon ku ei kuulu neuvolalääkäriin mun ongelmat... :rolleyes: Synnärille sitten kaikki kiireelliset joutu menee.

Mutkuitenkin, kiva että jossain pääsee herkästi tutkittavaksi. Tää mun hoitaja on ihan asiallinen ja aina rauhoittelee, nytkin sanoi, että kyllä se asia sitten aikanaan hoidetaan ja kaikkiin mun huolestuneisiin tenttauksiin on ollut ihan ok vastauksetkin.. Sanoi vaan, että on ihan normaalia jos vauva vielä kääntyy itestään, enkä välttis ees huomaa sitä jos vaikka nukun. Mut jos se kääntämisyritys on vasta myöhemmin, ni emmä tiiä tekeekö sillä varmalla tiedolla vauvan asennosta vielä mitään. Kun se kuitenkin on aika pieni prosentti perätilassa olevista viikon 36 jälkeen. Toki mulla on toi istukka tossa eessä ylhäällä, voi estää koko käännön.. Mut koitan olla ressamatta, ei se mitään auta kuitenkaan. Mennään sitten vaikka leikaten, jos mikään muu ei auta. Kunhan vaava saadaan joskus ulos terveenä :)

Jaa, käytiin tossa torstaina siellä synnytysvalmennuksessa synnytyssairaalassa ja sitten illalla pikkunen oli kaiketi sisäistänyt ajatuksen; kaikkiin laitteisiin ei pääse jos ollaan väärinpäin. Karsee ähellys kävi mahassa, pari tuntia, välillä taukos mutta pari tuntia siinä meni. Lopulta se onnistu, pää on alhaalla ja jalat koputtelee kylkiluita! :Heartpink

Tänään ollut ihan hirveä möyriminen ja äherrys masussa. Välillä se loppunut ja kohta taas jatkuu. Välillä mulla tekee melkein kipeää tai on vaan tosi vaikea olla. Kävi mielessä josko neiti ois alkanu kääntymis puuhiin? :p

Täällä ähelletään menemään edelleenkin niin touhukkaasti että väliin oikein sattuu. Nyt ihan parina päivänä pitäny mennä sänkyyn pitkälleen, kun on tuntunu että minimies tulee alakerrasta läpi. Ja se, kun sanotaan että pysy liikkeessä niin vauva nukkuu tai rauhoittuu..Hmm, kyllä ei auta nyt tämäkään :grin Jotenki huvittaa kun jossain kävelet niin toinen meuhkaa mahassa samaan tahtiin. Mut sehän voi olla, että on aloittanut jonku pienen projektin jonka aikoo hoitaa loppuun ennen kuin poistuu mahasta :grin

Ja nyt shhh..Se taitaa vihdoinkin nukkua!Onhan kellokin jo kaksitoista :happy112

mulla alkaa olla nukkuma-asennot kortilla, kun vauva alkaa heti makuullepäästyä potkimaan ja tönimään. usein potkua/tönimistä tulee just vasempaan kylkeen, kun koitan nukahtaa juuri sille kyljelle eikä nukkumisesta meinaa tulla mitään. nukun välillä oikeallakin kyljellä, mutta vaihdan nopeasti, koska se on epämukava. neuvolaterkkari neuvoi laittamaan selän taakse tyynyn, jotta voi nukkua semisti selällään, se on helpottanut vähän.

Mites teillä muilla muuten mahassa hikkaillaan? Vai oletteko kiinnittäneet siihen sen enempiä huomioita? Kiinnostais tietää :)
Täällä nimittäin (kuten jossain jo mainitsin) hikkaillaan päivittäin ja ainakin sen kolme kertaa. Hauskan näköistä kun maha heiluu..Ja hikka tuntuu pääasiassa tuolla alhaalla :grin
Välillä tää poika tekee jotain ihme rumputusta..Mitähän ihmettä se on?
On se kummallista, kun jaksan päivästä toiseen vaan toljotella ja ihmetellä tuon pienen liikkeitä. Vaikka ei noi liikkeet enää mitään pieniä ole. Aika laajasti mennään :grin

Täällä mennään samoilla keskiarvoilla että, n. 3 kertaa päivässä huomaan :) mutta joskus jopa 6 kertaa ja toisinaan niinkuin eilein niin en tuntenut kuin yhden hikkailun.. Täälläkin tuntuu rumputusta jota aina säikähdän "mikä kohtaus sille nyt tuli".. Eilisen illan liikkeet oli ihan kamalia, kun meinasi väkisin tulla tyyppi mahasta läpi kantapäät edellä! :D

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Meillä hikotellaan ehkä kerran päivässä muutaman kerran viikossa. Möyrimistä ja potkunyrkkeilyä tyyppi harrastaakin sitte enemmän.

Marmoritar ja August14 , tarkoitatteko sellaisia sätkyjä? Mä ihmettelen aina välillä kun tyyppi saa tosiaan sellaisia sätkyjä, tulee niin nopeata potkua/liikettä, että se ei tunnu tahdonalaiselta liikkeeltä vaan joltain hermostotoiminnalta. Vähän niinku unta näkevällä kissalla sätkii tassut :D hikkaa kanssa monesti päivässä. kai se on vaan ihan hyvä merkki, treenailee hengitystä vai miten se menikään :)

Juurikin sellaista "kissanunisätkintää" on täällä :D

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Meillä on hikkaa myös muutamaan otteeseen päivittäin niin, että pistän merkille asian. Eilen tyyppi venkoili masussa oikein tosissaan. On tainnut vaihtaa asentoa, ennen jalat potki oikeaan kylkeen, mutta illalla oli koko jätkä työntynyt oikealle puolelle ja maha oli aivan vino. Hauskalta näytti, vähän epämukavalta tuntui... :)

Minäkin tarkoitin just sellaista sätkintää, kunnon rumputusta siis :grin
Ja näin olen lukenut/kuullut, että mitä enemmän hikkaa niin sen parempi. Tai enempi ja enempi, mutta juurikin sen takia sitä tulee kun vauva opettelee hengittämään. Kuulin kyllä myös niinkin, että se hikkailu saattaa jatkua vauvanakin tiheämpänä. Mutta ne on taas niitä kuultuja juttuja joihin pidän kyllä oman varani..Ja jokainen lapsihan on yksilö kuitenkin :)

Täälläkin hikotellaan ihan päivittäin, tälläkin hetkellä :) Ainakin kerran päivässä tuntuu olevan hikkaa, en ole sen kummemmin niitä laskenut.. Ja noita rummutus-kohtauksia tulee myös joka päivä. Vaavi on nyt ilmeisesti kiintynyt tuohon mun oikeaan kylkeen kun sillä puolella pötköttelee ja potkii sitten oikein antaumuksella vasempaan kylkeen :grin

Mulla ainakin esikoinen hikotteli hirveesti mahassa ja se jatko sitä kyllä vauva-aikana pitkään. Päivittäin sillä oli hikka ja yleensä useemmin kun kerran. Mutta eiköhän se oo aika yksilöllistä, että kuinka se hikottelu jatkuu syntymän jälkeen.

Takaisin