Ne ihanat odotetut LIIKKEET <3

Mulla vauva herää aamulla samaan aikaan. Mulla kun ei ole aamulla kiirettä töihin niin jään sänkyyn hetkeks aina makoilemaan, kääntelemään kylkeä ja selailemaan puhelinta. Joka aamu vauva herää siihen, kun alan itse heräilemään. Se on kiva meijän yhteinen aamuhetki, kun seurailen mahan muhkuroita :)
 
Kyllä siellä taitaa tietynlainen rytmi olla. :) Parhaiten huomaan liikkeet aamupäivällä ja sitten ehkä iltapäivästä ja lopuksi illalla kun olen rauhoittunut sohvalle. Töniminen auttaa myös kaverin herättelyyn. :) Nyt tuntuu liikkeitä jo käteen asti! Tosin mies ei ole päässyt niitä vielä tuntemaan, kun liikkeet jostain syystä vaimenee heti kun mies laittaa kätensä tai korvansa vatsalle. :D

Mutta kyllä sitä helposti huolestuu, jos vaikka jonain päivänä liikkeet ovat vaimeampia kuin toisena. Tai jos niitä ei heti "normaaliaikaan" tunnu. Toisaalta voin jo helposti kuvitella, kuinka liikkeet alkavat jossain vaiheessa ehkä vähän ärsyttääkin, jos vaikka just yrittää ite nukahtaa tms. Sen verran voimakkaita potkuja on jo välillä ollut, että itsekin säpsähdän, niin entäs sitten kun ne potkut on oikeasti voimakkaita? Varmaan tulee pissa housuun tai pala kurkkuun. :D
 
Mulla alkoi vasta viime viikolla liikkeet tuntumaan sillein tunnistettavasti, 20+1 kai. Nyt 21+3 ja tuntuu joka päivä, mutta vain ihan alhaalla. Istukka edessä, se varmaan vaikuttaa aika paljon. Olen ajohommissa töissä, ja en pääse vessaan ihan miten haluan, tänään oli kauhea vessahätä ajaessa ja jätkä potki siellä suoraan alas ja musta tuntu että pissaan housuun :D millaistakohan tuo on sitten loppuvaiheessa... :D
 
Meidän vauvalla oli tänään ekaa kertaa hikka! En aluksi tajunnu mikä naputus tää on, mutta muistin lukeneeni sikiön hikasta ja siitä ei voinu kyllä erehtyä. Aika yllättävää että se jo nyt alkoi! Onko muilla ollu hikkaavaa vauvaa, tässä vaiheessa..? Ihana tunne kyllä oli.. :)
 
Vielä viikolla 20+6 rakenneultrassa kätilö havaitsi että vauvalla oli hikka, mutta itse en tuntenut sitä päälle päin. Nyt olen huomannut muutaman kerran pikkusella olevan hikan, mutta melko lievästi se vielä tuntuu. :)

24+2
 
Edellisessä raskaudessa koin tuon hikan usemmankin kerran. Ja se osas jo ärsyttää loppupuoliskolla, ja usein se tuli ku piti yrittää nukkua... Nuku si siinä ku ku koko vatta pomppii vauvan hikkaamisen mukana.
Yks työkaveri ei ollu ikinä kuullutkaan tuosta hikkaamisesta, ja sillä sentään 3 lasta.
 
Meillä ollut jokaisella vauvalla aina hirveä hikka joskus ehkä rv25 eteenpäin, kun liikkeet tuntuu muutenkin tosi hyvin, niin monta kertaa päivässä ja joka päivä hikottelee :) Nyt jo kovasti odotan sitä hikkaa :)
 
Mitä, hikka? Mä en edes tiennyt, että sellainenkin voi vauvalle tulla! Pitääpä kuulostella tuotakin. :) Sitä mä en muuten tajua, että miten jotkut tuntee, kun vauva ojentautuu vatsassa? Siis olen lukenut tuolta huhti- tai toukokuisten palstalta ja ehkä joku täällä kesäkuisissakin on kertonut, että on tuntenut kuinka vauva ensin on jotenkin päin ja sitten venyttänyt itsensä suoraksi. Kyllä mä sen ymmärrän, että potkusta hahmottaa kuinka päin vauva mahassa on ja se pyöriminen tuntuu sellaiselta...no, pyörimiseltä tai kutinalta, niinkuin vatsanpohjasta ottaisi. Mutta mistä sen muka erottaa, että onko vauva sikiöasennossa vai suorana?
 
En kyl muista koska ite viimeks huomasin tuon hikkaamisen. Mut jossain oli väite et se kehittäis vauvan keuhkoja.

Tuon ojentautumisen olettaisin tuntuvan paremmin sit ku on raskaus oikeesti pitemmällä. Vauva isompi ja tilaa vähempi. Ja se pepun pönkeeminen on on veikeetä, huhtikuisissa tais jollain olla kuvakin sellasesta...
Työkaveri puhu raskaudestaan, ihmetteli kerran ku ei meinannu päästä tuolista ylös - vauva oli poikittain vattassa. Oli kuulemma jokseenkin ahdistava olo, kyllä tuo siitä sitten lopulta meni pystyasentoon. Ja olis siis viikkoja varmaan jo joku 30+
 
Mun kaverilla on vauva edelleen vatsassa poikittain, viikkoja nyt jotain 37+0. Olivat yrittäneet jo kääntää muutamaan otteeseen, mutta vauva oli palannut takaisin entiseen asentoonsa. Kaveri sai sektioajan sit parin viikon päähän...
 
Esikoinen kyllä hikotteli paljon, varsinki loppuajasta. Nyt oon tuntenu parisen kertaa tämän toisen kohalla :)
 
Se on sellaista tasaisella tahdilla tulevaa pientä liikettä. En usko et sitä voi sekoittaa mihinkään muuhun kun tulee tosiaan niin rytmikkäänä.. Täällä ei oo vielä hikka tuntunut, mut viikkojakin 21+.
 
Ja mulla on mielikuva niinku olisin "kuullu" sen hikkaamisen äänen...

Tänään kun taisen aiheesta valittaa, väittäisin että tunsin pari tuupasua alavattassa. Ja sillon ei tod pierettäny tai tuntunu muutenkaan mitään missään muualla :rolleyes:
 
meillä näkyy jo päällepäinkin liikkeet, nyt 20+3. Kauheeta monotusta, ja mä kyllä väitän että tietyissä asennoissa tunnen kun vauva ojentautuu. Se tuntuu sellaselle tukalalle paineelle toisella puolella kohtua ja siinä tuntuukin yleensä joku iso mohkura :) hirmu aikasin tuntuu nuo liikkeet kun on kuulemma istukkakin edessä... Vaikee uskoa et olis vasta 20+3, menkoista laskettunahan olisi 21+2...noh huomenna sen näkee ku on RU :) nopeesti aika menny ku ei oo asiaa aatellu :O
niin ja meillä esikoisella oli tosi vahva moro-refleksi joka tuntui loppuraskaudesta selkeesti mahassakin :D ei ollu kivan tuntusta ku tuntu et ois kännykän värinä kohdussa, hikat oli paljon siedettävämpiä :P
 
Täällä on kans hikka ollut jo jokuseen kertaan ja se on semmosta rytmistä pientä nykimistä, vähän kuin sykettä. Ojentuminen varmaan tuntuu kahdessa vastakkaisessa paikassa yhtä aikaa kun pää painaa toisaalla ja jalat toisaalle, näin ainakin aattelisin, en muista et esikoisesta olis tuntunut. Mä en oo huomannu juurikaan rytmiä vauvalla muuten kuin et tykkää hillua myöhään illalla ja öisin. Mulla on jo nyt käsky tehdä liikelaskentaa päivittäin ja jos menee yksikin päivä ettei liikkeitä tunnu niin mentävä päivystykseen näytille, tämä siis alkavan raskausmyrkytyksen epäilyn vuoksi. Sen tiimoilta oli tänään lääkärikin ja oli kyllä niin yhtätyhjän kanssa käynti et oksat pois. Se ei tuntunut edes tietävän mikä raskausmyrkytys on ja ei tiennyt miksi mut on sen tutkittavaksi laitettu. Labroissa arvot oli nousseet edellisestä ja edellisissä kokeissa oli jo yli sallitun ja tää tosiaan totes et sun labrat on kasvaneet edellisestä mut nää on normaalit, mun päähän ei mahdu et jos on suuremmat kuin viimeks ja sillon oli jo liian suuret niin miten voi olla normaalit kun on suuremmat.... paineet oli kans taas nousseet edellisestä kans ja kaiken huippu oli kun se mittas sf-mitan, sen mieletä mun kohdun korkein kohta on tossa n. 10cm navan yläpuolella kun tunnusteli, ite kun kokeilen niin on vähän matkaa navan alla, noh se sai mitaksi 28,5cm ja mulla siis viikkoja nyt 19+5 :D juu tuon verran on sit joskus 30 viikon tuntumassa.... Olis halunnut laittaa mut tiputukseen koska olen laihtunut 3kg raskausaikana, mä oon siis hiukan ylipainoinen ja toi laihtuminen on vaan hyvä juttu ja mitään merkkejä kuivumisesta ei tosiaan ole, mut et tiputukseen et saadaan se paino takas...
Tää oli sitä mieltä et vatsakipu on närästystä, koska ei se voi mitenkään olla sappi kun sattuu vasemmalle ja sappi on oikealla. Koitin sanoa et kun mulla on sappikipuja ollut vaikka kuinka monta kertaa aiemmin ja mula ne nyt sattuu tuohon samalle alueelle mut ei.... ei voi olla sappi kun se on oikeella. Tarkisti sit myös paikat sisätutkimuksella ja totes et on täällä vielä kaulaa jäljellä, ei tosin osannut sit kertoa et onko se alkanut lyhenemään, sanoi vain et on sitä vielä jäljellä. Se ei ilmeisesti edes tiennyt kuinka pitkällä oon raskaana, luuli vissiin et oon ihan loppussa jo. Oli siis aivan hupi käynti.

Soittelin naikkarille mun kätilölle tästä käynnistä ja hän sit katto mun labrat. Pissa oli ok ja noi maksa ja sappiarvot on nousussa ja ei missään normaalin rajoissa vaan yli, mutta nousu on maltillista. Se totes et otetaan uusia labroja täs jossain välissä ja oireita pitää seurata et jos alkaa tulee lisää niin sit heille lääkärille näytille. Eli tilaa seurataan ja herkästi pitää hakeutua näytille. Hän myös sanoi et pitää tarkkailla noita liikkeitä. Maanantaina on rakenneultra ja sovittiin et lääkäri kattoo siinä sit samalla kohdunsuun ja kaulan tilanteen ja muutenkin mun voinnin.
 
No johan oli sulla lääkäri! :/ Taisi olla valelääkäri. Sun olis varmaan pitänyt kertoa ja näyttää että missähän kohtaa se kohtu meneekään, kun se on selvästi jotain aivan muuta siellä mittaillut :D Toivottavasti et tommoselle humpuukilääkärille enää joudu :) Ja toivotaan että arvot ei enää nouse, että ei nyt mitään myrkytyksiä lykkää, vaan saat nauttia raskaudesta ihan loppuun asti hyvillä mielin :)
 
no jo oli lekuri :O pitäsköhän siitä laittaa tutkintapyyntö? Mulla voi voi johtua istukasta se et vauvan ojentautuessa paine tuntuu vaan toisella puolella.
 
Takaisin
Top