Miten menee, äiti?

Pippuri Olisiko teidän kaupungissa/ paikkakunnalla jotain imetystukipaikkaa? Täällä, missä itse asun on tälläinen imetystukisysteemi. Mulla suihkuu myös rinnat ja syötöt ovat melkoista kakomista välillä. Poju haukkoo ihan henkeä välillä. Eli syö pienissä pätkissä ja välilläpitää röyhtäytellä ja vetää kunnolla happea. Muistelisin, että tämäkin vaiva ajan kanssa tasoittuu, mutta en muista kuinka pian.

Mymmeli Kiitos allekirjoitusohjeesta. Tuohon nimeen vielä, niin periaatteessa emme ole tämän tytön kanssa tekemisissä, mutta äitini on kyllä naapureiden kanssa paljonkin ja itsekin jonkin verran. Pitää vielä miettiä, mutta jos se halutaan oikeasti antaa, niin siten annamme :)
 
Mymmeli näin lastenlääkäri mulle asian joskus selitti. Nyt en muista mikä se selitys oli että siitä se kakan vihreä väri johtuu.

Tsemppiä Pippurille! Tiedän kuinka raskasta on paljon itkevän pienokaisen kanssa, toivottavasti löytyy jotain joka helpottaa teilläkin elämää. Se ei ole pelkästään se unenpuute joka raastaa vaan se on ihan tajuttoman raskasta kun pieni vain huutaa ja huutaa ja ei pysty auttamaan niin että toisella olo helpottaisi.

Huhhuh mitä huutoa täällä on ollut. Sunnuntaina vaihdettiin tosiaan nutrilon peptiin eli maitoallergisille tarkoitettuun korvikkeeseen ja tänään on poitsu syönyt ekaa kertaa ilman huutoa 3 kertaa! Aikamoista luksusta! Kakka alkoi kulkea myös ihan itsestään maanantaina! Nyt sitten kattellaan kui jatkuu :) Tosin ite ei osaa ottaa rennosti ja kattoo aina syönnin jälkeen alkaako hysteerinen itku vai ei, vaan jo etukäteen kauhee ressi päällä...
 
mistä tuot apeptia saa? itse juotetaan tuota nutrilon omneota (ent comfort) :) Pitääpä yrittää deletoida tuolta. se ei viimeksi jostain syystä onnistunut...
 
Hihii! täällä ei olla tänäänkään huudettu hysteerisenä, eikä siis koko eilis päivänä!:p Ai että kun oli ihanaa kun kerkes esikoisen kanssakin kunnolla touhuta kun pieni nukkui!

Piia84 tota peptii saa ihan citymarketista tai prismasta ja myös apteekista, mutta oli jotain 7 euroo kalliimpaa apteekissa. Tommonen yks pönttö maksaa siis citymarketissa jotain 35 euroo ja siitä tulee noin 6 litraa maitua. Meillä oli tuo omneo kanssa käytössä ennen tuota peptiä. Aion tänään varailla lääkärille aikaa, josko saatais sitten lähete lastenpkl:lle maitoaltistukseen tai jos huuto alkaa uudelleen niin jotain lääkettä testiin refluksiin. Jos vaikka saatais B-todistus ja kelakorvattavuus. Tulee muuten aavistuksen kalliiksi tuo peptin syöttäminen. Toivoisin kyllä että toi oli joku vaihe vaan että se tavan korvike sitten sopisikin kun sitä taas kokeilee.
 
Omat voimat on palautuneet. Vauvakin on taas paljon tyytyväisempi, ja lisäksi kestän sen itkua taas paremmin, vielä eilen alkoi itkettää aina kun vauvalla oli vaikea olo.
 
Muokattu viimeksi:
Beijaflor, mulla tuntuu jeesaavan kun olen siirtynyt imettämään sellaiseen paikkaan jossa pääsen hiukan takakenoon. Pahin suihku vähän hidastuu painovoiman vaikutuksesta. Maidontuotantokin tosin on ehkä vähän heikentynytkin kun välillä on saanut pullosta, mutta kai se taas lisääntyy kun alan täydentää maitovarastoa pumppaamalla. Pitää kai pumppailla maltillisesti.
 
Onpas ollut kiva lukea teidän kuulumisia vaikka itse en ole jaksanut mitään kirjoitella. Päivät menee niin sumussa ja tuntuu ettei mitään saa aikaseksi. Lisäksi sairastuttiin viime viikolla mieheni kanssa nielutulehdukseen, onneksi vauva kuitenkin pysyi terveenä.

Imettäminen sujuu onneksi hyvin, vaikka olikin se hiton rintatulehdus. Tosin tajusin omistavani suihkutissit ja se aiheuttaa vauvalle mahavaivoja. Pitäisi imettää enemmän makuullaan ja vauva vatsan päällä. Se onnistuu onneksi hyvin kun vauvalla on niin vahva niska. Vauva on kannatellut päätään ylhäällä jo pari viikkoisesta asti.

Meillä ollaan siirrytty sellaiseen järjestelyyn, että mies nukkuu omasta tahdostaan sohvalla. Mies ei pysty nukkumaan samassa huoneessa vauvan kanssa, koska vauva ääntelee niin paljon nukkuessaan. Mä olen siis ottanut vauvan viereeni nukkumaan, niin hoituu yösyötötkin kätevästi. Vannoin joskus että meillä ei nukuttaisi perhepedissä, mutta kuinkas kävikään :) oma nukkuminenkin on parantunut niin paljon kun nukun vauvan kanssa. Uni on paljon syvempää ja jotenkin tuntuu niin luonnolliselta, että vauva tuhisee siinä vieressä. Ikävöin tosin myös mieheni kainaloon, mutta eihän tätäkään ikuisesti jatku.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kiva Nannai1 kuulla sinustakin :) Meillä esikoinen nukkui perhepedissä, välillä omassa sängyssä, mutta taas jo vuoden päivät nukkunut meidän välissä. Päätin, että toinen nukkuu pinniksessä, mutta miten kävi. Perhepeti sai uuden asukin :) En vaan osaa nukku niin, ettei vauva ole vieressä. Sen verran olen nyt opetellut, että tehtiin pinniksestä sivuvaunu eli on siinä ihan vieressä. Omassa sängyssä aloittaa yönsä, mutta siirrän sitten kainaloon ekan syötön yhteydessä. Mies käy välillä nukkumassa toisessa huoneessa, kun alkaa tulla ahdasta ja väsy on kova :)

Hei mitä te laitatte päälle vaunuihin tälläisillä ihanilla keleillä?
Me ollaan vasta aloittamassa ulkoilua ja nyt en taas yhtään tiedä, että mitä pitäisi laittaa päälle vauvalle. Meillä on vaunuissa pehmeä kantokoppa, jonka pääliosa kiinnitetään vetskarilla. Esikoista olen ainakin liikaa vaatettanut nyt näillä keleillä. JOhtuu varmaan siitä, etten ole itse ollut ulkona kunnolla kohta kolmeen viikkoon. Hiukan jo kaipaa happea :)
 
Meidän on pikku pakko nukkua perhepedissä jos yhtään kukaan tahtoo nukkua edes auttavasti. Vauva nukkuu illalla vaunuissa pienen pätkän jos siis on jo nukkumassa kun pehkuihin painutaan, mutta sen jälkeen ei kyllä nukahda mihinkään muualle kuin syliin tai kainaloon, ja herää heti jos yrittää siirtää siitä vaunuihin. Pinnasänkyyn häntä on ihan turha yrittää kuvitellakaan laittavansa päivällä tai yöllä kun on liian stabiili alusta nukkua yksin.
 
Meillä neiti nukkunut alusta lähtien omassa sängyssä. Ja onneksi siellä nukkuukin hyvin ja lähes aina väsyneenä nukahtaa sinne itsekseen. En mielelläni öisinkään imetä makuultaan, koska sitten nukahdan. Mutta mulla on ihan varmasti vielä univelat esikoisen vauva-ajoilta, joten sitä nukahtaa aina niin sikeästi, ettei uskalla vauvaa vieressä pitää. Ja sitä tullut myös mukavuudenhaluiseksi, että haluaa vallata itse sängyn. Esikoisenkin kiikutetaan takaisin omaan sänkyynsä, jos yöllä viereen kömpii. Mutta pakkokin, ei sellaisen pyörijän vieressä pysty nukkumaan :grin Eli tämä viereenkömpijä on myös osasyynä siihen, etten kyllä vauvaa uskalla meidän kanssa nukuttaa.

Mutta meillä kyllä se olen minä jos jonkun pitäisi vaihtaa huonetta, jos nukkua haluaisi kunnolla. Kyllä uni on syvää, mutta olen todella herkkäuninen. Pienetkin inahdukset saavat mut hereille... Voi voi, kuinka paljon nukkuvan esikoisenkin syliin olen unenpöpperössä nostanut ja tissiä tuputtanut :grin No mies ainakin saa HYVIN nukuttua, kun tyttö ei ehdi ikinä pientä tuhinaa enempää ääntä yöllä päästämään, kun olen hänen tarpeensa ja täyttämässä.

beijaflor Mulla oli myös pienoinen ongelma mitä ihmettä vaunuihin pukea. Mutta kun mittari näytti varjossa 18 astetta puin ohuen hupparipuvun ohuiden sisävaatteiden päälle (body ja potkarit) ja ohuen pipo+sukat+ja töppöset. Vaunuihin sisälle lämpömittari ja välistä katselin mittaria ja vauvaa. Oli aika nappivalinta :wink Suunnitelmana oli, että jos tulee vauvalle kuuma saan helposti vähennettyä kerroksia, ensin sukat-housut-avata vetoketjua yms :)
 
Mä nukahdan yleensä aina kesken imetysten yöllä. Yritin ekat viikot hoitaa imetykset istualteen, mutta nuokuin koko ajan ja pelkäsin pudottavani vauvan. Mun on siis turvallisempaa imettää makuultaan, vaikka se tarkoittaakin sitä, että tyttö nukahtaa/nukkuu tissi suussa. Ei yhtään hyvä.

Mä olin kanssa ihan pihalla mitä näin lämpimällä ilmalla pitäisi pukea ulos. Meilläkin mittari lähenteli tänään 20 astetta. Mä laitoin tytön sisävaatteissa makuupussiin ja triikoopipon päähän ja ohuet tumput käteen. Makuupussia piti vielä avata loppulenkistä aurinkoisella paikalla kun niska oli hikinen. Kai sitä pian oppii mitä milloinkin kannattaa vauvalle päälle laittaa,


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Jepjep, tänään 6 viikkoa synnytyksestä ja alko menkat sunnuntaina! Mulla ei ollu niitä kyllä yhtään ikävä. Ja täysimetyksellä mennään n. 3h välein. Oli niin vapauttavaa olla ilman niitä 9kk! :D
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!
Aika menee pienokaisen kanssa todella nopeasti. Päiviä ilahduttaa pojan leveät hymyt ja rasitteena on iltaitkut, kun poika ei malttaisi nukahtaa. Silloin ei oikein malta syödäkkään, ennen kuin on riittävän väsynyt. Yöt onneksi menee hyvin ja saan nukutuksi itsekin ihan riittävästi.
Tämä kevät on ollut kyllä ihanaa aikaa, kun on ollut niin hyvät ilmat. Me ainakin on ulkoiltu paljon! Mielikin on pysynyt virkeänä :)
 
Miten teillä on päivärytmin luominen käynnistynyt? Meillä ei oikeastaan ole kummempaa aikataulutusta ja varmaan pitäisi olla.. Itse ollaan niin epäsäännöllisiä.

Vauva kohta 2kk on kuitenkin luonut omanlaisensa rytmin. Aamulla heräillään noin klo 9, vaipanvaihto, aamuruokailu ja hetki seurustelua, jonka jälkeen torkkuu ja saa itse hoitaa aamupalat ja muut aamuaskareet. Sen jälkeen päivä mennään säännöllisen epäsäännöllisesti syöden, nukkuen ja seurustellen miten haluaa, jos autoillaan tai vaunuillaan, nukkuu pidempiä päikkäreitä. Säännöllistä vaunuilu- tai päikkäriaikaa ei olla pidetty. Illalla yöunille käydään yleensä siinä klo 23, jolloin vasta on siinä mielentilassa, että malttaa käydä pitkille unille. Ennen sitä on aina vaipanvaihto ja iltaruokailu, joka yleensä tarkoittaa että mennään perhepetiin syömään ja nukahdetaan yöunille siihen. Harvoin joskus nukahtaa aikaisemmin ja saa nostettua omaan sänkyyn.

Pitäisikö jo yrittää tehdä kylvystä jokailtaista (se selvästi on hauskaa ja unettaa sopivasti) ja aikaistaa omaan sänkyyn laittamista sinne yhdeksän nurkille? Kun illat on tähän asti olleet sitä vauvan aktiivisinta aikaa jolloin haluaa erityisesti seurustella ja tankata. Yöt on menneet sen verran hyvin meillä, ettei itselle ole ollut tarvetta päikkäreille, vaikka pari-kolme kertaa yössä edelleen herätään syömään.

Olisihan se kiva, että nämä tulisi henkilökohtaisen käyttöohjeen kanssa :)
 
RS olis tosiaan kiva jos sais henkilökohtaisen käyttöohjeen aina mukana! :grin Meillä ei ainakaan poitsulla ole minkäänlaista rytmiä. Esikoisella taas on jo aika vakiintuneet rytmit, niin ulkoillaan yms. esikoisen rytmien mukaan ja sovelletaan poitsun tarpeiden mukaan sitten. Välillä kyllä vaikeeta kun olis lähössä jonnekin, niin eiköhän jommalle kummalle ole tulossa ruoka-aika, menossa nukkumaan, nukkuu tai jotain :grin Meillä esikoisella kesti monta kuukautta ennenkuin tuli päiviin minkäänlaista rytmiä ja poitsu näyttää olevan samanlainen. Ei kai sillä välilä koska vauvelit menee nukkumaan yöunille, kun nukkuvat kuitenkin niin paljon vielä.

Meillä poika nukkunut sitterissä nyt pari-kolme yötä, ei ole muualle rauhoittunut. Refluksi ilmeisesti pahentunut. Tässä lääkärin aikaa odotellessa. Ollut kyllä aikamoista hysteeristä huutoa taas. Eli ei tainnut maitoallergia olla. Tai sitten refluksi ei ainakaan johtunut allergiasta. Nyt alkaa taas oleen rauhallisempaa, niin pitäisi taas omneota koittaa, josko se nyt sopisikin. Täällä ollut ihanat ilmat ja poitsu onkin alkanut nukkua yhdet päikkärit ulkona, silloin nukkuukin hyvin. Myös vaunujen koppa on pääpuoli nostettu niin siellä on parempi köllötellä. Sängynpäätyä ei saa nostettua niin paljoa että siitä olisi riittävästi apua. Tai saisi varmaan, mutta vaarana on että pinniksen pehmuste ei pidä kun poitsu luisuu alas ja sitten on jalat pinnojen välistä pihalla. Ihania hymyjä pojalta saa kun on hyvä olla :Heartred
 
Täällä puuta koputtaen kerron, että meidän neiti on on yllättänyt helppoudellaan minut täysin! Esikoisen päivärytmi ei ole yhtään muuttunut vaan tämä pikkuneiti on heti samaistunut hänen rytmiinsä. Ja mikä mukavinta päiväunetkin osuvat päällekkäin, joten äitikin saa pienen hetken päivästä ihan levähtää... :dance008 Menoja ja tekemisiä on siis näiden kahden kanssa helppo suunnitella ja toteuttaa. Tyttö nukkuu kahdet-kolmet pitemmät (3-4h) unet ulkona ja illalla on vähän enemmän hereillä ja tankkailee tiheämmin yötä varten ja siinä klo 22 viimeistään on yöunilla. Parhaimmillaan on yöllä nukkunut 6h putkeen, mutta aamua kohden menee siihen 3h.

Isoveli on edelleen aivan haltioissaan pikkusiskosta ja aina onkin lepertelemässä ja laulamassa siskolleen. Kaikki tehtävät mitä vauvan hyväksi voi tehdä on hänen mieleensä kuten. harsontuominen ja tutin laitto. Ja kun isoveli on katseluetäisyydellä ei tyttö muita katsokaan. Eli sisarusrakkaus vielä kukoistaa :wink
 
Muokattu viimeksi:
Meilläkin päivärytmi vähän vaihtelee, mutta poika on alusta asti käynyt yöunille noin klo:21. Nyt parina päivänä, kun iltaitkuisuus on ehkä hieman raihoittunut, niin on nukahtanut jo klo:20 jälkeen. Siinä jää ihanasti itselle vähän aikaa illalla rentoutua :) Kahdella-kolmella yösyötöllä mennään ja aamulla poika herää klo:7-9 välillä.
Nyt on parina päivänä ollut vaikeuksia saada poika aamupäiväunille ja onkin nukahtanut vasta sitten, kun on lähdetty vaunukävelylle. Toivottavasti suostuisi jatkossa nukkumaan myös sisällä noita päväunia, kun ei sitä aina pysty lenkille lähtemään...
 
Meidän pojulla ei ole vielä oikein päivärytmiä muodostunut. Heräilee siinä 7-9 välillä. Aamupäivällä voi olla, että torkkuu hetkiä, joskus pidempiä pätkiä. Illalla, siinä kuuden maissa alkaa nukkumaan pidempiä pätkiä tai oikeastaan nukkuisi varmaan jo yöunta, mutta en vaan koskaan hoksaa tehdä iltapesuja tarpeeksi ajoissa. Herää toki syömään aina välillä. Meillä on ongelmana ylitsevuotavat vaipat. Lähes joka aamu on pissat tulleet läpi. Vaihdan viimeiseksi siinä yhdentoista tai kahdentoista aikaan ja 7-9 aikoihin noustaan aamupesuille. Myös päivän aikana tulee pisut läpi/ vuotaa, eikä tarvitse olla kovinkaan kauaa samassa vaipassa. Yön poju nukkuu tosi hyvin, herää 1-2 kertaa syömään. Päivään pitäisi siis saada muodostettua joku järkevä rytmi. Vaunuissa herää melkein heti, kun pysähtyvät. Edelleen pähkäilen tuon vaatetuksen kanssa. Ihan liikaa tulee kyllä laitettua päälle.

Poju jo kovasti seurustellessa hymyilee, varsinkin kun kuulee esikoisen äänen jostain :) Muutenkin hakee katseellaan veljeään. Isoveli tykkää vauvasta kovasti, halailee ja suukottelee. Joskus kyllä vähän kokeilee tökkiä yms. :)

Pienen pojan mahassa selvästi vääntää tällä hetkellä ja itkuisuutta on enemmän nyt ollut. Helpottaa kyllä nopeasti, kun paha ilma pääsee pihalle.

Päivän aikana en ehdi tehdä kyllä yhtään mitään muuta kuin hoitaa näitä poikasia. Ruuatkin pitää olla valmiiksi tehtynä, jotta voi vaan lämmittää ne. Toivottavasti hieman helpottaa sitten, kun pienempi löytäisi päiväänkin jonkun rytmin.
 
beijaflor meillä kans ongelmana ylivuotavat vaipat. Välillä tulee sivustakin yli, kerran olin juuri vaihtanut vaipan ja otin poitsun syliin syömään niin kohta olikin omatkin housut pissassao_O Meillä ollaan niin herkkäpeppuja että vaippa vaihdettava kyllä yölläkin joka syötöllä, ei muuten tule nukkumisesta mitään. Ja silti usein on vaatteetkin märkänä. Pitäisköhän koittaa jotain toista vaippamerkkiä?

Me käytiin yksityisellä lastenlääkärillä, ei hermo kestänyt enää odottaa tk-lääkärin aikaa. Tehdään maitoaltistus ja katotaan sitten. Koitettiin tässä välissä omneota uudelleen kun tosiaan taas rauhoittui tilanne ja kun omneo aloitettiin kakka alkoi mennä kuivemmaksi sekä itku hysteerisemmäksi. Nannilla kuulemma pitää tehä se maitoaltistus sitten, kuulemma tuo omneokin sen verran pilkottua tavaraa että paremmin näkee nannilla sitten minkälainen reaktio tulee. Meidän kyllä pitää mennä sinne tk-lääkärillekin kun tuo yksityislääkäri kuuli sivuäänen sydämestä ja käski pyytää lähetettä ultraan kun esikoisella sydän "ongelma" myös. Pitää kuulemma varmuuden vuoksi tarkistaa. Tuli kyllä niin helpottunut olo että en mä ihan pelkästään hysteerinen olekaan:grin ja sekin helpottaa että joku sanoo miten nyt edetään, ei tarvi enää itse pähkäillä.

Meidän isompi koira (molemmat paimenkoiria) oli alkuun ihan sekaisin kun poitsu tuli kotiin. Oli tosin esikoisen kanssa ihan sama juttu. Se vissiin epäili mun äidin taitoja:grin On nimittäin nyt taas rauhoittunut, ei sekoa enää kun poika alkaa itkeä. Sama juttu oli esikoisen kohdalla. Se on muutenkin kauhee herkkistelijä ja stressaaja, toivon että se rauhoittuu vielä lisää kun lapset tuosta kasvaa. Se ei oikein tiedä mitä tehdä kun esikoinenkin kiljuu innoissaan ja menee lähelle. Aika tarkkana saa olla, meillä onkin noita portteja huoneiden välillä niin että koirat saa olla rauhassa ja ei tarvi niin vahtia kokoajan onko esikoinen menossa koirien luokse. Pienempi koira onkin sitten taas ihan innoissaan, kun tuo esikoinen menee hömpöttämään sen kanssa :)
 
Moikka pitkästä aikaa! Meillä menee tosi mukavasti täällä, tyttö nukkuu ja syö hyvin ja on herttainen kuin mikä. Esikoisena taitaa saada aika hyvää kohtelua kun nukutetaan tosi usein syliin ja reagoidaan heti kun kuuluu pieni inahdus. Mitä mieltä olette, kuinka pian pitää rientää paikalle? Neuvolan täti sanoi, että vauvalle voi myös vastailla vaikka toiselta puolelta huonetta jos ei itke kovaa (tyyliin "kaikki hyvin, äiti tulee kohta"). Hmm. Entä tuo nukuttaminen? Tyttö on sylissä viihtyvää tyyppiä ja mielellään häntä sylissä pidetäänkin, mutta vähän mietityttää, ettei ole liian kiinni meissä. Nyt vielä mielellään nukutaan vierekkäin, mutta kun vauva oppii kääntymään, niin voisi olla hyvä siirtää omaan sänkyyn ettei jää alle. Lisäksi nukutaan miehen kanssa nyt eri huoneissa (se vaan käytännössä menee helpommin kun toinen vaan heräilee sitten ja tilaakin on enemmän) mutta haluaisin kyllä jossain vaiheessa vaikka loppukesästä tms miehen takaisin viereeni ja vauvan omaan sänkyyn samassa huoneessa. Ei olisi oikein hyvä totuttaa omaan sänkyyn niin, että nukutetaan syliin ja sitten siirretään omaan sänkyyn jos vauva siitä herätessään hätääntyy ... Pitää varmaan alkaa jossain vaiheessa kokeilla eri juttuja, mutta ei kai tässä oo kiirettä kun tyttö on vasta 6-viikkoinen. Tämmöistä mietintää täällä, mukavaa (ja toivottavasti taas lämpimämpää) toukokuun jatkoa kaikille :)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top