Miten menee, äiti?

Ihanaa tänään loppui antibiottikuuri. :love2
Toivottavasti pikkuinenki nukkuu nyt paremmin.
 
Tarkottikos se jotain jos vauvan uloste muuttuu vihreäksi? Eilisillasta saakka ollut myrkynvihreää. Ainut mitä löysin neuvolan lippulappusista oli että ulosteen väri vaihtelee keltaisesta vihreään, mutta siinä ei otettu kantaan mikä on normaalia ja mikä on huono juttu.

Jätettiin taas d-vitamiinitipat pois, koska itkuisuus lisääntyi sellaisiin mittasuhteisiin, että tyyppi huusi täyttä kurkkua monta tuntia putkeen, ei tahtonut syödä, ei nukkua, ei auttanut vaipanvaihto, röyhtäytys eikä mikään asento. Aivan järkyttävää. Ei auttanut cuplatonkaan enää. Hirveää nähdä että toisella on tuskainen olo muttei voi mitenkään auttaa.
 
Muokattu viimeksi:
Pippuri vihreä uloste on merkki nopeasta suolen toiminnasta, mikä sitten voi johtua vaikka mistä mutta on yleensä ihan harmitonta. Meillä on huudettu taas 3 päivää. Ihan ympäri vuorokauden syömisen jälkeen. Ja nukkumisesta ei tahdo tulla mitään. Tosin onneksi yöllä sentään nukkuu edellen kohtalaisen hyvin. Poitsu myös nyt noin kuukauden. Vaikuttaa tuo refluksi pahentuneen. Koitetaan nyt maitoallergisille tarkoitettua korviketta, kokonaan korvikkeella kun on. Siskon lapsella oli refluksioireinen maitoallergia ja meidän esikoisella noita ruoka-aineallergioita oli niin koitetaan nyt tuokin sitten. Ettei pieni turhaan kärsi, kun äiti ei halua uskoa että olisi allergiaa... Muakin muuten ärsyttää tää tavarapaljous ja kun kaikki jättää tavaroita mihin sattuu ja niihin kompastelee ja joutuu käydä siirtelemässä ettei esikoinen tiputa päällensä jostain pöydänreunalta.

Viime yönä esikoinenkin päätti olla nukkumatta ja huusi jostain syystä vaikka kuinka kauan ja loppujen lopuksi otettiin meidän väliin nukkumaan. Koitappa siinä sitten nukkua kun toinen kääntyilee päälle ja huitoo ja potkii... Sitten pienen ruokailut vielä päälle. Ei ole nukuttu ei. Aavistuksen väsyttää.
 
Meilläkin itkuisuus on nyt lisääntynyt ja valveilla ollaan aiempaa enemmän. Etenkin illalla vauva ei meinaa malttaa käydä nukkumaan, vaan kiehnää ja vaikeroi tai itkee naama punaisena. Toivottavasti on vain ikään kuuluvaa, kun nyt reilu kolme viikkoa. Rauhoittuu kuitenkin aina jossain vaiheessa kun vaippa on kuiva, maha täynnä ja joku vaan jaksaa rauhoitella. Eilen ei mun syli kelvannut, mutta rauhoittui heti miehen syliin. Eilen otettiin tuttikin ensimmäistä kertaa käyttöön ja se kyllä rauhoitti. Ehkä kauppamatkatkin muuttuu tutin ansiosta hieman vähemmän stressaaviksi, jos tutilla saa pari minuuttia lisäaikaa löytää lastenhoitohuoneen tms. mihin pääsee antamaan vauvalle ruokaa, jos sattuu kesken shoppailujen heräämään...
Muuten kaikki on mennyt tosi hyvin ja päivittäin sitä vielä ihmettelee, miten ihana tuo uusi perheenjäsen voikaan olla. Etenkin kun hän väläyttää sen suloisen hymyn :)
 
Tiittana, ne on kyllä tosi palkitsevia hetkiä kun vauva hymyilee. Ja kun se on ollut nukkumassa ja itse ehtinyt sillä välin vähän puuhailla omiaan ja rentoutuakin ehkä, ja vauva herää ja alkaa kitistä ja sen nostaa syliin ja se rauhoittuu siihen ja alkaa kysellä ruokaa käsimerkeillä. Suloisinta mitä on :) Meidän vauvan saa joskus rauhoitettua tutilla, joskus ei meinaa kelvata tutti millään. Tää on alkanu liioitella aika lailla, ennen nälkäitku oli sellaista kevyttä aluksi eikä yltynyt pahaksi kun ehti jo saada sapuskaa, nyt se aloittaa heti samanlaisen mekkalan kun mahakipuisena. Sitten onkin vaikeeta erottaa välillä että mistä nyt on kyse, pitää kokeilla kaikki mahdollinen että saa selville mitä nyt ollaan vailla.

Mä oon ruokakaupassa menny aina sovituskoppiin imettämään, lastenhoitohuone kun on siellä kauempana, kassojen toisella puolella. Toki se on hankalaa kun saa imetettyä ja sitten alkaa märkä vaippa -itku ja pitää kiitää halki valtavan marketin ja ruuhkaisen kassan sitä vaippaa vaihtamaan sinne lastenhoitohuoneeseen...

Onko kukaan vielä kokeillu vaunujen kanssa linja-autolla kulkemista? Täällä päin kun ei ainakaan kaikki linja-autot oo niitä matalalattiaisia, enkä oikeen jaksa uskoa että kukaan jeesais vaunujen nostamisessakaan jos itekseen oon liikenteessä. Tekis mieli lähteä joku kerta päiväsaikaan keskustaan.
 
Pippuri ja Tiittana, kuulostaapa tutuilta monetkin jutut. Vihreä kakka, kauppajännäilyt, vauvan söpöys ja viittilöinnit kun on ruokaa vailla nyt ainakin...

Ei vitsi, nyt sitä sitten oikeasti ollaan keskustelemassa kakan väristä foorumilla, just se asia mitä joskus muutama vuosi sitten kaljatuopin ääressä uhosin, etten sitten aio tehdä! :grin Mutta siis, ääh, menkööt. Yritän jotenkin saada aikaiseksi tuota takamaitoa, koska pelkkä etumaito kuulemma voi aiheuttaa vihreää kakkaa. Pumppasin siis just pahimmat "paineet" pois ja pääsen kohta imettämään vauvaa kunhan hän heräilee. Mies syöttää vauvaa pumpatulla maidolla usein öisin eli olen taas nukkunut aika hyvin. Melkein syyllinen olo. Mutta ei sentään ihan. Onnekas lähinnä! Siitä vaan aiheutuu se, että pitkän välin jälkeen aamulla tissejä melkein särkee ja muutenkaan tätä ei varmaan saisi tehdä kovin usein, ettei vaikuta haitallisesti maidontuotantoon (ja lisääköhän myös etumaidon määrää, enpä tiedä). Ensi yönä kyllä herään imettämään siis!

Vauvalla selvästi kiertää vatsassa nyt enemmän kuin aiemmin ja on kyllä tosiaan vaikeaa jos ei pysty auttamaan pikkuista. En itse usko, että D-tipat on kauheesti asiaan vaikuttaneet meillä (toivottavasti), mutta pitää seurata sitäkin. Ja jos tarvis, niin muuttelen vähän omaa ruokavaliota. Syön siis normaalisti mielelläni oikeastaan kaikkea, mikä voi olla vauvalle haitaksi (ruisleipä, maitotuotteet, suklaa, sipuli, valkosipuli...).

Meillä on tänään edessä markettireissu kun tähän asti ollaan käyty vaan lähikaupassa. Vähän jännittää. Mutta rohkeasti liikkeelle vaan, onhan noissa marketeissa ja kauppakeskuksissa tosiaan aika hyvät tilat lastenhoitoon. Ja sovituskoppivinkki on myös hyvä :wink Bussilla mennyt kerran ja se meni onneksi mallikkaasti, vaikka jännittikin tosi kovasti. Oli matalalattiabussi, joten selvisin ongelmitta sisään ja ulos. Ihmisten auttamishalusta ei tosiaan voi ikinä olla varma! Yleensä availlaan ovia yms reippaasti, muttei sen varaan oikein voi laskeakaan jos sattuukin pelkkää yrmyä porukkaa ympärille...

No niin, nyt tuli kutsu vauvanhoitohommiin. Moro!
 
Meillä vielä toistaiseksi ollaan oltu tyytyväisiä, pieniä kiukkuhuutoja lukuun ottamatta. Mutta kaikkea muuta ongelmaa tuntuu olevan sekä pienellä että esikoisella. Nyt epäilen pienellä olevan toisessa silmässä tulehdusta. Eilen alkoi rähmimään, tänään muuttunut kellertäväksi se rähmä ja sitä tulee tosi runsaasti. Vetistää myös ja hiukan sisäsyrjästä punoittaa. Ja neuvolaan ei saa millään yhteyttä, aina sama juttu!! Äitiysneuvolan tädillekin soittelin, kun hän vastaa kyllä kysymyksiin. Hän meinasi, että vielä voisi katsella ja puhdistaa tunnin välein. Mielellään ei pienille kuitenkaan antibioottejakaan laittaisi ihan turhaan, mutta jos tulehdus on niin sitten tietenkin. En vaan haluaisi mihinkään päivystykseen pienen kanssa lähteä..

Nyt sain terkkarin kiinni. Puhdistusta vaan useammin nyt ja jos vaan ei mene ohi tai pahenee, niin sitten lääkäriin. Tosi vaikea itse tehdä täällä sitä päätöstä, että pitäisikö mennä än yy tee nyt lääkäriin vai ei :mad:
 
beijaflor, mulle sanottiin että rintamaitoa tiputella silmään myös, mikäli imettää ja maitoa tulee. Voihan se tukkeutunut kyynelkanavakin. Meillä tarvittiin Akvakol-tippakuuri ennenkuin tokeni (tyttö oli tuolloin viikon ikäinen)

Pippuri,
mä NIIIN komppaan sua noissa tunnetiloissas! Elelen täällä aivan samanlaisissa meiningeissä vähänväliä :p

Mulla oi huomenna jälkitarkastus, viimeinkin!

Lauantaina oli ristiäisetkin :):) :Heartpink:Heartpink:Heartpink Helmi Josefiina :Heartpink:Heartpink:Heartpink
 
piia84 Eli siis maito olisi voinut ärsyttää silmää? Ja tosiaan voi olla tukkeutunut kyynelkanava. Sain nyt varattua yksityiselle lääkärille (sama myös meidän synnärin lastenlääkäri) ajan, niin tehköön päätöksen hän :)
Oikein ihana ja kaunis nimi tytöllä:Heartpink
 
Beijaflor, meidän pojalla rähmi silmä tosi paljon alle viikon vanhana ja sain synnytyslaitokselta hoitajalta/kätilöltä ohjeen pyyhkiä silmää kamomillateellä. Se kyllä auttoikin, ja parin päivän jälkeen rähmiminen helpottui lähes kokonaan ja alle viikossa se oli kokonaan poissa.
 
Winksu, Mitä tarkoitat nopealla suojentoiminnalla vihreän kakan suhteen? :grin

Mutta Pippuri varmaat halusit tietää nimenomaan näitä syitä miksi vauvan kakka muuttuu vihreäksi. Kakka tosiaan voi muuttua vihreäksi ja on vaaratonta, mutta ei hyvä asia. Yleisimmät syyt miksi vauvan kakka muuttuu vihreäksi on
1. Vauvalla on ilmavaivoja ja vauva, kun ei itse tahdo ilmoja saada kunnolla ulos päästettyä on vatsa todella kipeä. Yleensä vauva on myös hyvin itkuinen. Ja usein vaivat tulevat aina iltaisin...
2. Vauva saa vain etumaitoa, joka on todella sokeripitoista. Eli toisinsanoen liika sokeri muuttaa kakan värin. Tällöin myös vauva on todella tiuhaan rinnalla, koska ei saa riittävästi takamaitoa, mikä pitää nälän poissa.
3. Kakka on ollut vaipassa tovin ja päässyt ilmakontaktiin. Eli vähän kuin kohta 1. ilma muuttaa kakan värin.

myös korvikkeet muuttavat kakan väriä, mutta usein tummemmaksi ruskeaan suuntaan.

Kittis Mulla ainakaan pumppuun ei herunut tämä takamaito, mikä tulee heti etumaidon perään. Veikkaisin, että jos vauvanne kakka on muuttunut nyt tämän aikana vihreäksi, kun olet pumpannut miehellesi yösyötöiksi maitoa, että takamaito on vain jäänyt herumatta kunnolla pumpattuasi. Takamaitoa vauva saa parhaiten tyhjemmistä rinnoista. Eli jos maitoa tulee runsaasti voi vaikka enemmät pumpata pois (esim.20-30ml) ja sitten tarjota rintaa. Ja jos imetyskerroilla vauva imee molemmat rinnat aloitat imettämisen siitä rinnasta mihin viimeksi lopetit. Ja jos rinnat kivistävät tarkoittaa tämä sitä, että maitovarasto on täynnä ja maitoa ei muodostu enempää. Ja rinnathan tuottavat juuri sen verran, kuin niistä lähtee ulos. Jos usein on kivistävä tunne rinnat vähentävät maidon määrää, koska silloin ne ylituottavat.

Eilen oltiin miehen kanssa kahdestään kaupungilla ja jätettiin lapset isovanhemmille hoitoon. Olipa piristävää! Meillä eilinen oli kyllä aika itkuilta. Tämä neiti kun yleensä on hyvin tyytyväinen, niin eilen kyllä masua kivisti. Mutta syy on ihan täysin mun syömisissä. Suklaata, kahvia ja tulista ruokaa... Fiksu minä...Onneksi yön nukkui todella hyvin!
 
Niin ja tuosta imetyksestä laihdutuksena... Mun mielestä on väärin edes ajatella niin. Imetys auttaa saamaan raskausaikana kertyneen painon pois. Imetystä varten se nousikin. Vauva tarvitsee maitoa ensimmäisen elinvuotensa , joten tietysti rasvavarasto on sen mukaisesti myös noussut. Muutenkin naisella kestää palautus raskaudesta ja synnytyksestä 6-12kk, joten itse kummasten ajatusmaailmaa, että painon pitäisi olla heti entisissä lukemissa ja kropan näyttää samalta mitä ennen! Mielestäni on todella hyvä saavutus, jos vuoden sisällä synnytyksestä raskauskilot ovat poissa! Kaikilla kuitenkan ei ulkomuoto ole ikinä entisellään.
 
beijaflor, ei vaan että siitä omasta rintamaidosta on apua iihen silmään :D itsekin ajattelin asian noin, ennenkuin hoitaja mulle tokaisi että asia on päin vastoin ja kehotti tiputtelemaan esim. imetyksen yhteydessä tipan, kaksi silmäänkin :)
 
No siis niin mä tuon sun tekstin piia84 ensin ymmärsin, mutta ajattelin, ettei voi olla totta :grin Enpä ole ennen ikuna tuollaista kuullut. Nooh, me kävimme lääkärissä ja kuuri saatiin. Ehti siinä iltapäivän aikana silmäluomet jo turpoamaan. Lääkäri meinasi, että tuon turvotuksen takia on hyvä aloittaa se kuuri eli tulehdus siinä sitten jo oli. Toivottavasti ei jää vaivaksi tuo..

Lääkäri teki muutenkin kaikki perustutkimukset ja halusi katsoa painonkin. Nyt neljä kiloa rikki eli viikossa poju saanut painoa 500g. Eli ihan kivasti :)

Hei miten ihmeessä saan tuon laskurin tuohon allekirjoitukseen? Yritin tänään vaihtaa sen vanhan tilalle uuden, niin tuli vaan se osoite tuohon näkyviin. En muista yhtään miten sen viimeksi tein. Aina yhtä näppärä näiden vehkeiden kanssa :)
 
Kittis, kyllä tuoreilla vanhemmilla on oikeus höyrähtää siinä määrin että alkaa keskustella kakan väristä. Vaikka se oli kyllä mullakin se mitä en ehdottomasti ikinä koskaan aio tehdä ja tässä sitä ollaan :grin No, ehkä siitä ei silti tule keskusteltua sellasten kanssa joilla ei just tällä hetkellä oo vauvaa. Toivottavasti. Onhan tässä muututtu jo sen verran että kai sekin voi vielä tapahtua. Sulla on kyllä hyvä mies kun ottaa osan yösyötöistä hoitaakseen.

Mymmeli, kiitos tiedoista. Luultavasti kyseessä on kohta 1 tai 2 tai osittain molemmat. Mahavaivaa on ollut välillä tosi pahana, illa ja yöt lähinnä, ja selvästi on pieru hukassa välillä.

Piia ja Beijaflor: Mä yritin joskus saada sitä laskuria allekirjotukseen mutten saanu kun sen osotteen siihen. Tuolta oman nimimerkin kohalta pääsee sinne allekirjotukseen, sieltä sen varmaan saa pois vaikken sitä tiiäkään miten sen saa toimimaan oikeeoppisesti.
 
Muokattu viimeksi:
Allekirjoituksen saa pois niin, että menee siitä oman nimimerkin kohdalta allekirjoitukseen ja deletoi sen osoitteen sieltä ja tallentaa muutokset. Niin mä sain tuon kaksi vuotta vanhan pois. Nyt ois ollu kiva saada ne synttärilaskurit, mutta ei onnistu. Käy just samalla viisii ku Pippurilla.

Nyt on kivasti unirytmi pojilla sama. Pienikin nukkuu unet silloin kuin isovelikin. Voin siis nukkua tai touhuta jotain muuta. Ei vaan malta nukkua vaikka väsyttää pirskatisti. Haluaa vaan sitä "omaa aikaa" vaikka se nyt onkin tällästä tosi hyödyllistä netissä pyörimistä :)

Hitsi miten paljon pyykkiä voi pieni mies tehdä. Koneellinen vauvan pyykkiä saa pestä päivittäin. Vielä ei ole omat refleksit hioutuneet taas näihin vaipanvaihtoihin ja ilmakylpyihin. Vaikka ois peppupyyhe ihan käden ulottuvilla, niin kun pissasuihku lähtee, niin ekat pari sekuntia menee siiheen AAAAAAAÄÄÄÄÄÄ MITÄ MÄ TEEN ja sitten vasta tajuaa ottaa pyyhkeen. Siinä sitä on taas koko hoitopöytä täynnä pissaa ja pojan vaatteet ja aluset myös. Ja toistuu monta kertaa päivässä. Onneksi se jossain vaiheessa tasoittuu tuo pyykkimäärä.

Nyt pitäisi niitä ristiäisiä alkaa toden teolla järkätä, tosin päätimme kuitenkin pitää äitini luona ne kuten viimeksikin. Mahtuu porukka paremmin eikä tarvitse omaa huushollia yrittää pitää siistinä :) Nimi vieläkin vähän mietityttää. Suosikkinimi kun sattuu olemaan äitini naapurin tytön koiran nimi :grin Mutta haittaakos tuo.. Ihan on siis oikea pojan nimi, ei mikään Musti :)
 
Tässä ohje laskurin lisäämiseen http://forum.vau.fi/threads/näin-lisäät-laskurin-allekirjoitukseesi.1577859/

Mä olen itse jotenkin niin ajatellut, että yösyötöt ja heräämiset on mun heiniäni ainakin arkena, koska mies on kuitenkiin päivät töissä. Ja tekee vieläpä sellaista työtä, missä tarvitsee aivojaan... Ja mielummin sen rinnan olen vauvoille antanut, koska itselläkin parempi olo eikä rinnat räjähdä. Esikoinen välillä herättelee (lähinnä tulemalla sänkyyn potkimaan) niin esikoisen kantaminen omaan sänkyyn on ollut miehen homma. Mutta muuten kyllä täytyy ylistää tuota miestä, ettei ikinä sanoisi mulle pahasti tai kieltäytyisi yövuoroja tai muutakaan lastenhoitovuoroja tekemästä, JOS pyytäisin. Ja minä kyllä meistä selviän huomattavasti vähemmällä unella. Tosin mun ei muutenkaan hyödytä miestä yövyöttöjä tekemään, koska olen niin herkkäuninen, etten kyllä saisi nukuttua sitä aikaa. Mun pitäisi mennä vähintään eri huoneeseen nukkumaan, etten heräisi o_O

tsemppiä ja varapäreitä Pippuri, jotta kestät miestäsi. Josko tämä olisi vain ohimenevää. Kyllähän sitä sanotaan, että vauvan ensimmäinen vuosi on parisuhteen vaikein aika. Eli toivoa voisi olla, että menis ohi...:)

beijaflor Musta ei ainakaan haittaisi, jos pitämämme nimi sattuisi olemaan jonkun koiran nimi, ketä ei ole edes meidän tuttavapiiriä. Meidän naapurissa koiralla myös nimi mikä oli meidän yksi nimivaihtoehto. Appivanhemmatkin totesivat meille, että meni hyvä nimivaihtoehto sen takia sivu suun, kun koiralla on se nimi... No kyllä me se nimi oltaisiin vaan koirasta huolimatta annetta, jos emme kauniinpaa olisi keksineet :p

Mulla tänään jälkitarkastus ja kaikki ok. Lantionpohjalihaksia treenataan ja muuta en sitten saisikaan vaunulenkkien lisäksi tehdä... Käsittämätöntä, että lääkäri toppuuttelee urheulun aloittamista :grin Kysyi vain onko mulla kauhea hinku ja kiire... Nooo hinkua tietysti on edes jotain tehdä, mutta kuulemma lantionpohjalihakset pitäisi olla ensin täysin kunnossa ennen sen "rankempaa" liikuntaa... Muuten hyvä, mutta mielestäni niitäkin lihaksia tulee paremmin tehtyä samalla, kun esim. kyykkää tai tekee vatsalihaksia. Mutta joo, tottelen lääkäriä ja otan rauhassa....ainakin pari viikkoa :cool: Onko teistä joku kysynyt samaista ja saanut millaisia vastauksia? Vatsalihakset muista tuntuu kyllä palautuneen tosi hyvin paikoilleen ja muutenkin kaikki oli hyvin palautunut. Paitsi ne lantionpohjalihakset....
 
Nyt älysin miksi vauvan elämä on niin vaikeaa. Kun tänään pumppasin maitoa (en ole varmaan viikkoon, pariin pumpannut ollenkaan), huomasin että se tulee koko ajan paineella ruiskuten, silloinkin kun vauva ei ime (tai pumppu). Siksi se syö pätkissä ja huutaa tissille. Voi olla myös melko suuri osasyy pahoihin mahavaivoihin. Luultavasti vauvalla on ollut viimepäivinä myös krooninen nälkä kun syönyt niin lyhyen aikaa tissistä. Ehkä siksi ei ole oikein nukkunut kunnolla. Jospa tuohon nyt jotain ratkaisua löytyisi imetysopuksista, googlaamalla tai neuvolasta tai jostain... Muussa tapauksessa lakkaan imettämästä.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top