Miten menee, äiti?

Meillä kans kerkes itkuisuus lisääntyä ennenku ees kerettiin d-tipat alottaa...Ja myönnän etten ole vielä antanut sitten ollenkaan. Rehellisesti sanottuna unohtunut tyystin.

Petipuuhat oli mielessä jo kaksi viikkoa sitten (tuli testattuakin, eikä mua sattunut, mutta löysät oli kyllä paikat ja mulle jäi tunne, että mies ei ehkä nauttinut ihan hirveästi...toki pientä vuotoakin sitten vielä tuli ja tulee edelleenkin, vaikka tuolloin jo luulin että se ois loppunut) ja nytkin on puuhailut päivittäin ajatuksissa! Tuo ehkäisy vaan mietityttää tosiaan että uskaltaako enää ilman.. ehkäpä ei(ei tarvii ku sanoa sana kondomi, niin tämä mamma kyllä menettää halunsa ihan totaalisesti...)...ja vielä ois jälkitarkastukseen pari viikkoa aikaa niin sieltä sitten reseptiä joko minipillereihin tai hormonikierukkaan. Ei oo muita vaihtoehtoja mulla tuon verenpainelääkityksen takia :/ minipillereitä en haluais, että kai se pitää satsata ja testata se kierukka. Kuparikierukka oli jo ennen esikoista testissä, ja se ei sitten pätkän vertaa käynyt kun mulla vaan tiputteli (lue: kunnolla vuoti!) koko ajan, kuukautisten aikaan kahta kauheemmin ja kipeemmin (ja muutenki mulla tosiaan runsaat kuukautiset ja kipeät)

mymmeli, ei onneksi oo virtsankarkailua :oops:
 
Ja juuri kun pääs illalla tänne kirjottamasta noista petipuuhista niin mies yllätti :wink ja voin sanoa, että tuolla alapäässä kyllä on parissa viikossa tapahtunut paljon, onneksi :) kyllä ne paikat sieltä siis palautuu :rolleyes:

Meinaa olla ihan ääretön väsymys päällä... Mies on kyllä sulonen: passitti mut eilen vinttiin nukkumaan että saisin koko yön nukkua kunnolla, mutta niinhän siinä sitte kävi että neljältä heräsin ja päästin ukkelin nukkumaan, sen kun kuitenkin töihin on mentävä... no nyt itte täällä mitään tekemättömänä sitten aivan väsyksissä... pitää kai alkaa leipomaan että aika sujuis pikkasen nopeempaa... siinä on vaan se paha, että sitte sitä syökin itte :grin
 
Mulla vuoto jatkuu ja runsastuu. Soitin neuvolaan ja th meinasi vain, että mulla olis jälkivuotojen perään alkanut heti kuukautiset!!! Toivottavasti ei! Vuotaa meinaan sen verran reippaasti, että alkaa kyllä jo lähentelemään sitä luokkaa, mitä oli heti synnytyksen jälkeen. Tiistaina siis lääkärille, ellei viikonloppuna nouse kuume tai tule muuten heikko olo. Silloin olis kohtutulehdus. Sanoi, että voi joutua jopa kaavintaan, jos tällainen vuotaminen vain jatkuu ja jatkuu. Voi p##se vaan sanon minä!

Tällä hetkellä halut on kyllä kaukana, mutta olis kiva saada ihan normaali olotila. Koko ajan täytyy oll wc:n lähettyvillä, ettei paljon viitsi missään pidempää aikaa olla. Vatsa on mielettömän turvoksissa ja alavatsaa kivistää (juuri sellaista menkkakipua). Kiva jos nämä oikeasti ovat kuukautiset,... Eikö mun kroppa oikeasti ymmärrä, että meillä ei ole aikeissa ainakaan näin pian, jos ollenkaan kolmatta hommata, joten ihan turhaan alkaa mun hormoneitani normilisoimaan.....

Jep, ottaa aivoon :mad: Hyvää perjantaita teille :grin
 
+Mymmeli+ Mulla tuli ensi pari viikkoa jälkivuotoa joka sitten laantui muutamaksi päiväksi ja sitten tuli taas vähän lisää, muttei kovin runsaasti. Kun se loppui olin lähes viikon ilman siteitä ja sitten alkoi menkat tai ainakin luulen että oli menkat kun päätä särki ja hieman vattassa ja selässä tuntui. Eli menkat tuli vajaa 5vko synnytyksen jälkeen
 
Täällä on välillä ongelmia, mutta yhdessä mieheni kanssa selvitän niistä. Pikkuneiti on kovin ranttu, sillä joskus syötetään tuttipullosta ja siitä tulee nopeasti maitoa, mutta kun rupean imettämän rinnasta niin hän on niin malttamaton, että rupea melkein heti itkemään kun ei tuu heti maitoa.

Kyllähän lapsen hoitaminen on rankka, mutta minä tuun iloiseksi kun tiedän, että pikkuneidillä on kaikki hyvin ja on tuke ympärillä. :grin
 
Kiva lukea teidän kaikkien turinoita arjesta. Monet on jo ehtineet pitkään harjoitella vauva-arkea ja meillä se on vasta alussa :)
Siksi mietinkin, uskallankohan tänne vielä kirjoittaa meidän lyhyestä ajasta, jonka kotona olemme olleet. On meinaan niin kivasti mennyt, että pelkään sen muuttuvan tämän kirjoituksen myötä :)

Vauva on itse rauhallisuus. Ei turhia hötkyile mistään. Nukkuu pitkiä pätkiä 3-4 tuntia, varmaan enemmänkin ellen herättelisi syömään omien rintojen vuoksi ja tietysti muutenkin, onhan hän vielä niin pikkuinen. Eilinen oli aivan kaamea päivä rintojen osalta. Olivat niin täynnä, että oli pakko pumppailla vähän väliä pois. Oli koko ajan sellainen olo, että lämpö alkaa nousta, mutta sain pumppaamalla tilannetta helpotettua. Vauva syö vielä sen verran vähän, että ylitarjontaa on. Viime yönä tapahtui kuitenkin jokin muutos. Vauva söi reippaasti muutaman kerran ja heti oli aamulla rinnat paremmat. Myös tänään päivällä syönyt enemmän kerralla, niin on heti helpompi olo. Vauva on jo pitkiä pätkiä hereillä, 2-3 tuntia jaksaa katsella ja "seurustella". Pepussa kivespussien alla on vähän ihorikon tapaista, pitänee laittaa metylensineä siihen kohta. Perunajauhoa nyt laitellut, ettei siellä vaipassa hikistyisi kauheasti. Napakin erittää sellaista verensekaista mönjää, ei kuitenkaan haise millekään. Siihen laitoin metylensineä tänään hiukan.

Esikoinen ei ole kauheesti vauvasta hätkähtänyt. Kyselee välillä missä vauva on ja haluaa silitellä. Ei ole vaivaantunut siitä, että vauva on paljon mun sylissä. Rytmi on nyt parina päivänä ollut niin, että esikoisen unien aikaan pikkuinen seurustelee sen 2-3 tuntia ja on taas nukkumassa, kun esikoinen herää :) Ukkokulta on vielä pari viikkoa kotona, josta on kyllä tosi iso apu. On tehnyt ruuat ja hoitanut esikoisen ulkoilut ja muut jutut muutenkin. Vähän jännittää, miten käy sitten, kun hän lähtee töihin...

Mulle itelleni tuli eilen illalla yhtäkkiä jotain pientä ihottuman tapaista toiseen ranteeseen ja hiukan toisen käden käsivarteen (se on jo pois). Samantapaista mulla on ollut raskausaikana ja on vieläkin jenkkakahvojen alaosassa. Voi olla, että käden ihottuma johtuu siitä, että on kuiva iho ja siinä saattaa olla maitoa ja se hikistyy vauvan pään alla jne. Ja tullut tietty enemmän pestyä käsiä. Ihottumat ei kutia.

Tosiaan, mulla säästyi paikat ehjänä synnytyksessä, joten tilanne alakerrassa on tosi hyvä. Vuotokin on tosi niukkaa jo. Toki se voi vielä lisääntyä. Pukamat sain kaverikseni synnytyksessä, ehkä niihin hoitoa pitää jossain vaiheessa hakea, jos eivät itsestään lähde palautumaan.. toosi kiva!

Noista kuukautisten alkamisesta. Olisin itse varmaan tosi hämmästynyt, jos alkaisi niin varhaisessa vaiheessa. Mulla oli nimittäin esikoisesta kuukautiset pois 11 kuukautta :) Imetinkin kyllä paljon. Saavat mun puolesta olla nytkin pois yhtä pitkään :) Kärsin myös kipeistä ja runsaista kuukautisista. Mielelläni en mitään hormonaalista ehkäisyä haluaisia, joten kuparikierukka olisi siis ainut vaihtoehto, mutta se voi vaan pahentaa noita ongelmia. Hormonikierukkaa pitää siis vielä miettiä.
 
Mymmeli mä luulen et mullakin alkoi menkat. Poitsu pari päivää vajaa 4 viikkoa. Oli jo melkein kokonaan loppunut vuoto ja eilen alkoi hyvin runsaana (ei nyt kuitenkaan sellaisena kuin heti synnytyksen jälkeen). Samanlaisena kuin menkat aiemmin. Myös selkä- ja mahasärkyä ollut kuten aiemmin menkkojen aikaan.

Huhhuh, tänään juhlittu nimeä ja 1v juhlia. Nyt onkin sitten ihan poikki. Mies lähti sopivasti yöksi töihin, joten siitä onkin sitten jotain apua vasta huomenna päivällä...
 
Beijaflor vähän tuli menkat yllätyksenä kun olin ajatellut että ne pysyisivät poissa pidempään sillä täysimetän pikkuista.

Meidän neiti on tänään tasan 6 viikkoa vanha ja aika mallikkaasti on tämä aika sujunut. Mies ollut koko tämän ajan kotona sillä hän on ollut lomautettuna, mutta palaa onneksi huomenna töihin.
 
riinkeli Se on kyllä jännä, miten eri tavalla kropat reagoi. Voihan olla, että tämän uuden tulokkaan kohdalla mullakin alkaa hyvinkin pian. Koskaan ei tiedä. Kiva, että teillä on mennyt vauvan kanssa hyvin. Hän alkaa olemaan jo iso neiti :)

Just, kun pääsin kirjoittamaan, että jälkivuotoa ei ole juuri nimeksikään niin eiköhän tänään ole sitten taas tullut.

Pikkuinen nukkui viime yönkin niin hienosti. Syötin viimeisen kerran klo 00. Seuraavan kerran syötin jossain välissä (en tiedä mitä kello oli), 07.00 ja sitten kymmeneltä. Silloin noustiin sitten ylös. Mies heräsi esikoisen kanssa jo seiskalta ja antoivat meidän jatkaa unia. Ei tässä meinaa itse ehtiä syömään lainkaan, kun koko ajan on jotain puuhaa. Vauvan kanssa seurustelu vie yllättävän paljon aikaa jo tässä vaiheessa. Esikoinen oli aika paljon erilainen, paljon lyhempiä hetkiä kaikki. Niin nukkuminen, syöminen kuin valveilla olokin. Tämä pieni saattaa olla sen kolme- neljäkin tuntia hereillä, välillä tissitellään, seurustellaan ja hoidellaan jne. :)

Mutta vitsi, miten tästä taas nauttiikaan :Heartred
 
Mun täytyy kyllä myöntää että välillä fiilikset tuosta nauttimisesta on kyllä aivan päinvastaset, tai ylipäätään koko arjesta on kyllä välillä niin kakkelin maku suussa. Tämäkin siis yleensä silloin kun pieni vaan itkeskelee ja esikko uhmailee, mutta jostain syystä näitä voimia kysyviä päiviä on viime aikoina ollut kyllä enemmissä määrin! En tarkota tuolla missään nimessä sitä että katuisin, tai en haluaisi olla lasteni kanssa. Rakastan noita kahta kyllä eniten maailmassa, mutta ehkä se oman ajan puute välillä ottaa pattiin. Ja sitten kun koittaa tehä jotain yksin niin tulee olo, että vähintään toisen lapsista kyllä pitäs olla mukana ettei toinen vaan kuormitu liikaa (vaikka, edelleenkin mun mies on kyllä ihana ja hoitaa näitä, ja hoitais varmasti vielä enemmänkin kun saisin vaan suuni auki ja sanottua haluavani vaikka yksin koiran kanssa lenkille!!) Mikähän siinä suunsa aukasemisessa onkin niin pirun vaikiaa?
 
piia84 Meillä myös ihan mieletön uhma nytten alkanut, kun mies palasi töihin. Normaaliahan se on tässä iässä, missä esikoinen on ja vauvan syntymä vielä lisää sitä, mutta kyllä tämä hermoja vaatii... Onneksi ei kyllä vauvaa kohtaan osoita mustasukkaisuutta, joten siinä mielessä otan itse vastaan mielummin nämä usein (eli aina) aivan älyttömistä asioista aiheutuvat kiukut. Mutta kyllä päivien tunnit välillä tuntuvat pitkiltä miehen ollessa töissä.

Mulla esikoisenkin kohdalla täysimetyksestä huolimatta aslkoi kuukautiset, mutta vasta 3kk synnytyksestä. Pidin sitäkin jo ihan mielettömän aikaisena, mutta saati nyt jos alkoivat 3viikkoa synnytyksestä! Toivon kyllä, että tämä olis ollut vain jotain jälkivuodon jatkoa, kun ei mulla kuitenkaan jälkivuotokaan ollut ihan täysin loppunut. Nyt vuoto vähentynyt ja meinaanpa, että perun tiistaisen lääkärin ja menen vasta seuraavalla viikolla jälkitarkastukseen.

Mulla on iltaisin kroppa ihan hirmu kipeä. Kaikki paikat suree ja särkee. Selkää on nyt alkanyt jo päivisinkin särkemään niin, että on ollut pakko mennä selälleen makoilemaan. Naureskeltiin miehen kanssa, että onko mun kroppa vaan luotu olemaan raskaana, kun raskaana ollessa ei kipua eikä kolotusta ole ja hormonituotantokin palautuu heti synnytyksen jälkeen, että uuutta putkeen vaan. :p No joo ei sentään!

Kertokaas missä kunnossa vauvojen ihot ovat? Onko hormoninäppyjä, paljonkin ja missä? Meillä alkaa jo pahin punoitus lähtemään, mutta edelleen näpyt valtaavat suurinta osaa kasvoista/niskasta. Vähän on jopa rintakehällä...
 
Meillä vauvan iho on muuten ihan loistavassa kunnossa, mutta kasvoissa on aika paljon varmaan juurikin noita hormoninäppyjä. Ihan kuin pikkufinnejä ja posket punottaa. Tiistaina on neuvola, niin täytyy kysyä mitä mieltä ovat noista näpyistä. En ole nyt ollut niistä huolissani, kun poika ei itse noteeraa sitä mitenkään. esim. raavi ihoa tms.

Me aloitettiin eilen lauantaina d-vitamiinit ja annetaan lisäksi maitohappobakteeritippoja. Neuvolassa suosittelivat aloittamaan kahdella erillisellä tuotteella, sillä jos tulee jotain ongelmia,niin on helpompi jättää sitten toinen pois. Jos noista ei mitään ihmeempää oireilua tule, niin jatkossa sitten vaihdetaan sellaisiin d-vitamiineihin, missä maitohapot on samassa. Miten nopeasti teillä muilla on alkanut mahaoireet, jos niitä on d-vitamiineista tullut? Eli pitäisikö tulla heti vai vasta muutaman päivän päästä?

Poika on kyllä syötävän suloinen :) Meillä kävi tänään vieraita kylässä ja poika oli hereillä koko kyläilyn ajan ja viihtyi muidenkin sylissä kuin vain minun. Katseli ja seuraili kovasti. Vieraatkin kehuivat kuinka rauhallisesti poika oli ja miten "helpolta" vaikutti. Toivottavasti tämä tilanne jatkuu, eikä suurempia muutoksia tulisi. Vähän on itkuisuus lisääntynyt, mutta ei paljoa ja itkuunkin on melkein aina löytynyt joku syy...
 
Meillä tosiaan se tilanne, että muutama päivä ollaan vasta oltu kotona ja mies on täällä apuna jne. Eli varsinainen arki se alkaa mullakin vasta myöhemmin. Tai itseasiassa pääsen jo huomenna maistamaan sitä, kun mies menee töihin. Tekee siis yhden päivän viikossa töitä. ELi suottaapi olla, että fiilikset muuttuu :)

Meidän poitsulle tuli jo sairaalassa hormoninäppyä kasvoihin ja jalkoihin. Niitä on edelleen, välillä aika ärhäkän näköisinä ryppäinä tulevan, mutta hetken päästä rauhoittuvat. Mutta siis meillä lähti napatynkä jo nyt :eek: Ja se navan pohja on ihan "epäkypsän" näköinen. Soittelin synnärillekin, mutta ei pitäisi olla huolissaan ja huomenna tulee terkkarikin käymään, niin saa sen sitten katsoa.

Mites teillä nämä kakkajutut? Poitsu turauttelee monen monta kertaa päivässä, taitaa joka syötöllä jotain tulla ja välillä muutenkin. Sellaista ryynimäistä on osittain, mutta osa on ihan litkua, joka siihen vaippaan imeytyy. Värikin on alkanut taas hieman vihertää. Joskus esikoisen aikana (jolla oli jatkuvasti oikeastaan vihertävää) luin jostain, että "suihkutissit" voisi tehdä myös tuon värin. En sitten tiedä. Pitää terkkarille tuosta kaakelistakin sitten jutella.
 
beijaflor vihreä kakka usein johtuu myös ilmavaivoista. Ja allergiat ovat myös yksi mikä voi pistää kauan vihertämään, mutta silloin kyllä on muitakin oireita. Meillä oli tytön kakka pari päivää ihan vihreää, jonka jälkeen muutin ruokavaliotani eli ruisleipä pois, kahvi max2kuppia/pvä, sipulit yms kaasuja aiheuttavat ruoat ihan minimiin. Yritin kyllä kovasti olla ilman suklaatakin, mutta jäi yritykseksi :D

Itse vahtaan kakkaa ja ihon kuntoa tarkkaan, kun esikoisella alkoi allergiat vaivata n.3viikon iässä ja pelko tietenkin valtava, että myös tyttelille tulee allergioita.

Suihkutissitkin esikoisen imetysaikana omasin ja tosiaan maito sinkosi kovalla paineella pitkin poikin ja suihku ei lakannut vaikka vauva ei enää imenyt. Vauva tietysti irrotti imun usein ja aina piti olla harsolla ottamassa rinnasta kiinni, kun muuten vauvan naama ja kaikki paikka olis ollut maidossa. Siihenhän ei auttanut muu, kuin pumpata vähän maitoa ennen imetystä, kun mitä täydempi rinta sitä kovemmin maito suihkusi.
 
beijaflor vihertävä/vihreä kakka johtuu nopeasta suolentoiminnasta. Mihin itsessään voi olla monta syytä, mutta yleensä ihan harmitonta. Meillä kakka ei halua tulla ja ollaan mallasuutetta käytetty. Mutta eilen illalla ja nyt aamulla taas kauheen huudon kanssa sai kakattua:sad001 Tällä viikolla on neuvolalääkäri, niin pitää tiedustella missä vaiheessa tota levolacia pitäis miettiä.

piia84 meillä yleensä kumpikin alkaa huutaa naama punaisena kun isin auton perävalot poistuu näkyvistä, joskus jopa jo silloin kun isi laittaa ulko-oven kiinni... Välillä on kyllä tosi haastavaa jaksaa kaikki kiukut ja huudot jne. Varsinkin kun tuppaa tosiaan olemaan niin että oon aina yksin täällä lasten kanssa kun ne hankalimmat hetket tulee.

Meidän poitsulla on iho tosi hyvässä kunnossa, mutta tosin mistäs niitä hormoninäppyjä tuliskaan ku en imetä. Alkuun oli vähän, mutta enää ei oo näkyny.
 
hormoninäpyt eivät johdu imetyksestää vaan siitä, että istukan hormonit poistuvat. Joillain tulee enemmän kuin toisilla. Voi kestää ihan 3kk.

yö sitten meni 2-3h heräämisillä... Toivottavasti ei jää tavaksi.

meidän tyttö on oikea kakkakone. Aina on kakka vaipassa!
 
Piia, jälkitarkastukseen asti pitäs kumia käyttää vaikka aikois luottaa imetykseen ehkäsynä, koska alkuun tulehdusriski on suuri. Eipä sen kumin kanssa säätämisestä varmaan kukaan pidä, mutta mä inhoon myös hormonivalmisteita joten itekin vasta mietin että mitäs jatkossa.
 
Muokattu viimeksi:
Pippuri Esikoisen kanssa musta tuntui just tuolta, että mihinkään ei päässyt ilman tissitakiaista :) Suihkuun menokin oli tosi vaikeaa. Just kun oli levittänyt shampoot hiuksiin, niin oli jo kauhea karjunta menossa eikä isä saanut poikaa hiljaiseksi millään keinolla. Mutta se vaihe menee onneksi jossain vaiheessa ohi. Tämä meidän toinen on taas hyvin erilainen tapaus. Heti jotenkin selkeät rytmit, nyt nukun, nyt syön, nyt seurustelen :) Syöminen tuottaa mullakin kyllä vaikeuksia.. Silloin, kun olis ruoka pöydässä tai aamupala tehtynä, tämä pikkujäbä herää. Sitten voi mennä hyvinkin pari tuntia, kun edes ehdin miettiä ruokaa. Imetys laihduttaa kivasti, mutta kyllä mä sanon, että tämä syömättömyys vasta laihduttaakin :) Toki vauva kainalossa on helppo mussuuttaa herkkuja :rolleyes:

Olen muuten itsekin aina mieltänyt hormoninäpyt imetykseen. Mutta nyt kun tosiaan asiaa mietin, niin kaverin lapsillakin on näppyjä ollut, vaikka eivät ole rintamaitoa saaneet.

TÄnään kakka oli taas oikein kivan keltaista ja ryynimäistä :grin
Neuvolatätikin kävi punnitsemassa. Syntymäpainoon tullut yli 200g lisää. Poitsu nyt siis tasan viikon vanha. Napa oli ihan jees, täti vähän kuivatti sitä jollain aineella. Heh, hauska puhua tädistä, kun täti on mua nuorempi :)

VIelä pitäisi viikko odottaa, että pääsee ulkoilun aloittamaan. Eipä tuo sadekeli kyllä kauheasti tällä hetkellä innosta. Mies ja esikoinen lähtivät sateesta huolimatta pihalla. Eilinen ulkoilu jäi väliin ja sen kyllä illalla huomasi..
 
Huh. Nyt se nukkuu. Hormoninäppyjä tuli ja meni, pari päivää vaan oli poskissa. Beijaflor, kauan sulla meni esikoisen kanssa että jatkuva imetys meni ohi? Tää kun saattaa valehtelematta syömään käydessään syödä sen 5-6 tuntia kerralla. Sit välissä puolen tunnin unet ja sama uudestaan. Tyyppi osaa myös nukkua syödessään joten ei häntä se haittaa. Se haittaa jos tissi lähtee karkuun kesken syömisen, vaikka ois umpiunessa.

Mä en kyllä imetystä minään laihduttavana koe, koska se kuluttaa vuorokaudessa vähän päälle puolet siitä mitä normaalisti kulutan päivässä liikkumalla. Nyt on ihan turha haaveilla liikkuvansa kolmea tuntia päivässä tehokkaasti. Ihan joka päivä ei edes vaunulenkki luonnistu, kun kotitöitäkin pitäs jossain vaiheessa tehdä, eli silloin kun vauva nukkuu. Oonkin alkanut jo vähän katsella että mitä sitä kidasta alas heittää sillon kun jotain ehtii napsia.
 
Muokattu viimeksi:
Pippuri En muista nyt yhtään. Oiskohan siinä vaiheessa ollut ainakin yksi pidempi väli, kun alkoi nukkumaan pihalla (lue: äitikin antoi pojan nukkua rauhassa eikä härkkinyt koko ajan sinne vaunuihin.. :) ). Ja siitä se ehkä sitten lähti pikkuhiljaa. Esikoinen ei ollut maratonitisseilijä vaan nukkui tosi lyhyitä pätkiä, mutta myös söi nopeasti. Sellaista rytmiä oli vaikea luoda. Mutta tämä uusin tulokas tosiaan itse rytmittää hienosti päivää.

Mulla tuli raskauden aikana n.12 kiloa, josta on jäljellä vielä viitisen kiloa. Mulla viimeksi imetys (+syömättömyys ja stressaaminen) oli ainakin tehokas laihduttaja. Painoa kertyi raskausaikana 13,5 kiloa ja lähti tosi nopeasti 18. Olen ihan normaalipainoinen. ELi aika kuikelo olo oli siinä jossain vaiheessa. Saas nähdä kuinka paljon tällä kertaa lähtee.

Huraa, täällä on tänään vihdoin saatu nimi päätettyä pojalle ja kummitkin on valittu. Tai siis pitää pian heiltä kysyä, haluavatko tulla. Huomenna pitää soitella kirkkoherranvirastoon jne.. Ristiäiset pidetään tod.näk. jo reilun kuukauden päästä.
 
Takaisin
Top