Miten menee, äiti?

Juu tiedetään että kumia käytettävä niin kauan että paikat kiinni ja ellei ole muuta ehkäisyä käytössä :) ja sitä imetystä ei kannata kyllä ehkäsykeinona käyttää :)

Tämä kakkonen on just tuommonen takiainen, siis vaikka pullolla mennäänkin niin silti! eka meni niin selvillä rytmillä ja rutiineilla jo heti alusta alkaen ettei ollut tosikaan ja nyt kun tähän vertaa niin voi vaan kysyä että mikä rytmi ja rutiini? eipä oo täälläpin näkyny! :grin:grin Viime yönä kyllä nukkui kivasti ja ihme alkoikin nukkumaan jo ysin jälkeen pitempää pätkää. Minähän toki sen huomasin vasta kympin jälkeen ja nukkumaan menin vasta puoliyhdentoista jälkeen että sinällään taas kerran jäi ekat unet mulla lyhyemmäksi.

Täällä on yksi tapa/rutiini kyllä havaittu :mad: aamulla aletaan vääntämään sitä kakkaa sitten oikein urakalla aina. alussa sitä oli joka vaipassa mutta nyt välit harventuneet niin että aamulla/aamupäivän aikana sitä tulee ja sitten saatetaan mennä seuraavaankin aamuun ennenkuin seuraava ilmestyy vaippaan...

Mieskin laittoi aamulla viestiä ja pyysi anteeksi aamukärttyisyyttään... mikäpä siinä nyt, kyllähän molemmat nämäkin taidot omataan oikein vallan mainiosti. Tänään taas tosin tiedossa pitkä ilta ykksin lasten kanssa kun mies lähtee autohommiin vielä illaksi... no, iteppä lupasin. ja eipä sitä viiti tänne kahlitakkaan ihan kokonaan... sitä vaan toivoo että ois itelläkin täällä kavereita joiden luo mennä kylälle. vaan eipä oo oikein kerenny vielä niin hyvin tutustua porukkaan kun paikkakunnalla sen verta vähän aikaa vasta asunut
 
Kesäkuisista tulin jo malttamattomana kurkkimaan teidän kuulumisia. :) Ihan pakko kommentoida tuohon imetykseen laihtumisen apuna, vaikkei omakohtaista kokemusta olekaan. Mutta tosiaan monet hokevat, että kyllä imetys sitten kuluttaa niitä kiloja. Mä en usko tuohon pätkääkään omalla kohdallani. Siis toki imettäminen tekee sen, ettei välttämättä ehdi syödä, mutta mitä se paikallaan jatkuvasti kököttäminen muka voi kuluttaa? Joo, elimistö tuottaa maitoa jne, mutta silti. Näen asian juurikin niin kuin Pippuri, että imettäminen on pois siitä ajasta, minkä normaalisti käyttäisin liikkumiseen ja paikallaan oloa tulee paljon normaalia enemmän. Miten se voi muka olla apuna laihtumisessa? Olemme toki erilaisia, uskon vaan vakaasti, että omalla kohdallani ei painon putoamiseen tule löytymään mitään helppoja ihmekonsteja, vaan joudun katsomaan mitä suuhuni laitan. Ja mikäli en ehdi säännöllisesti syödä, niin aivan varmasti osaan ottaa ne väliin jääneet ruokahetket sitten kaksinkertaisena takaisin kun lopulta pääsen syömään. :grin

Muoks: Selvennyksenä vielä, että en tällä missään nimessä tarkoita sitä ettenkö ensinnäkään haluisi imettää tai että kilojen karistaminen olisi tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä. Ei, todellakin toivon, että imetys onnistuu ja ne kilot lähtee sitten kun lähtee. :)
 
Toivotaan, että edes vähän tästä vatsaröllykästä lähtee imettämällä... tällä hetkellä ei vielä kauhean pitkästi vaunulenkkeillä, kun vauva on aika pieni vielä, ja juokseminen sekä hyppiminenkin on kiellettyä vielä vaikka kuinka kauan. Pyöräillä en vielä voi kun paraneminen on sen verran pahasti kesken, muutenhan voisin hyvin tehdä jotain puolen tunnin reippaita pyörälenkkejä vaikka yksinkin. Eli siis ei mitään erityisen hauskaa liikunnan saralla tapahtumassa :confused: Joka paikassa jauhetaan lantionpohjan lihasten harjoittelusta ja TIEDÄN, tarvetta on, mutta niiden tekemisen yrittäminen on vaan ihan pirun turhauttavaa. Maksimivoima-, nopeusvoima- ja kestovoimaharjoite my ass, hyvä että edes saan sekunnin pituisia lihasjännityksiä aikaiseksi tuossa sohvalla maaten. Niitä tuleekin sitten tehtyä hampaat irvessä tuntikin per päivä. Onkohan siitä edes mitään hyötyä?? Tämä lantionpohja-asia siis tosiaan ottaa päähän ja oikeasti melkein huolestuttaakin.

Vauvan silmät on entistä enemmän auki ja hymyäkin näkyy (tahatonta tai ei, kyllä se meidän päivää piristää!). Meillä on siis yleisesti ottaen aika leppoisaa. Vauva on minussa tai miehessä myös kiinni melkein koko ajan. Pikkuinen tykkää roikkua tississä ja selvästi myös olla muuten vaan lähellä. Niitä vaunulenkkejä ja muuta kuin pelkkää kotoilua tässä alkaa kyllä kaipailla, joten pitää pistää toimeksi aina kun vaan ollaan siinä onnellisessa tilanteessa, että vauva on syötetty ja vaipat vaihdettu, on itse valmis ja ulkona ei sada vettä kaatamalla. "Vähän" aiempaa työläämpää tuo ulkoilemaan lähteminen kuin ennen lasta :grin Onneksi meillä on sentään käynyt aika paljon vieraita, niin ei tule ihan mökkihöperöksi! Jotain ihme vatsaongelmaa (?) vauvalla taitaa olla kun ei selällään tahdo viihtyä, eli meillä nukutaan aika paljon kyljellään. Pitänee kysyä siitä neuvolassa kun pian sinne mennään.
 
Pippuri Mulle aikoinaan on opetettu, ettei saisi antaa vauvan nukahtamaan tissille. Sitten siiitä tulee sellainen, ettei enää suostu nukkumaan, kuin tissisuussa. Että heti kun alkaa nukahtelemaan niin tissi pois ja vaikka sitten tuttia tilalle, jos jotain tarvii antaa. Jos syöminen on kesken niin pitää vähän herätellä. Normaalia on, että ekan kuukaudenkin ensisyötöt saattavat kestää 1h, mutta että 5-6h! Imeekö vauva maito ihan koko ajan? Puklaileeko sitten paljon? Rinnat tuottavat maitoa tietenkin lisää mitä enemmän sitä menee, ja imukausia tulee, jolloin ollaan koko päivä rinnalla ja sen tarkoitus on lisätä maidontuotantoa, koska maitoa ei tule riittävästi... Muistelisin kuitenkin, että olet kirjoittanut sinulla tulevan maitoa hyvin?

Mulla ainakin on kokemuksia imetyksen laihduttavasta vaikutuksesta! Esikoisen odotusaikana paino nousi 16kg ja imetyksen loputtua olin odotuskilojen lisäksi laihtunut 10kg eli yhteensä 26kg vuodessa! Ja minähän söin ja PALJON! Terveellisesti kylläkin, mutta komeita annoksia. Ja pakko olikin, kun oli kova nälkä ja paljonkohan olisin laihtunut, jos en olisi syönyt! Ja kyllä olen normaalipainoinen :) Ei se paino nyt heti alkanut tippumaan, mutta kun 6kk synnytyksestä käväisin puntarilla niin tässä oli lopputulos. Ja en, enpä paljon vaunulenkkejä enempiä jaksanut liikkua.

Mulla myös paino nousi reippaasti eli sen 20kg ja 10kg jäi laitokselle. Koko kuukausi on tullut herkuteltua ihan mielettömästi, mutta silti painoa on tämän mässäilun aikana lähtenyt vielä muutama kilo. Olin ihan varma, että olen lihonnut, kun sokerista niin turvonnut olo, mutta ei sentään. Mutta luottavaisena ja asiaa yhtään sen enempiä miettimättä ja stressaamatta uskon painon tippuvan entisiin lukemiin imetyksen avulla. Imetys kuluttaa kuitenkin 500kcal/pvä, mikä vastaa 1h rankkaa kuntosalitreeniä, joten voisihan sen niinkin ajatella, että istuen laihtuu.

piia84 Onko tyttönne vielä rintamaidolla? Rintamaitoa saaville vauvoille on ihan normaali, että tulisi vaikka vain 1 kakka/ vko. Ummetus on enemmän korvikevauvojen vaiva.

Kittis Minäpä olen päättänyt hommata kuulat lantiopohjalihasten harjoittamiseen. Niitä on mulle parit synnyttäneet kaverit suositelleet :) Pidäppä vauvaa välillä mahallaan vaikka rintasi päällä. Auttaa vatsavaivoihin! Meillä neiti rauhoittuu heti siinä. Päivisin muutenkin pidän paljon mahallaan. Meillä kyllä jo kannatellaan päätä ja aina valvonnassa. Myös "puuppajumppaa" kannattaa tehdä. Vauva selälleen ja hiero vähän masua hieman painaen sivellen käsillä alaspäin ja tämän jälkeen nostat jalat koukkuun vatsan päälle ja suoristat-koukkuun vatsan päälle ja suorista.... näin saat kyllä kunnolla pierut ulos! :)
 
+Mymmeli+, Mulla on kanssa kuulia pariakin kokoa, eli voin varmaan yrittää jatkaa niiden kanssa treenailua sitten taas joskus kun uskaltaa (mutta ei vielä, synnytyksestä vasta 2 viikkoa ja koko alakerta tuntuu hyvinkin oudolta). Kuulat on kyllä olleet kivat, monellakin tapaa! Oon vähän turhan sellainen kaikkimullehetitännenyt-tyyppi vissiin kun ei meinaa löytyä sitä malttia tässä(kään) asiassa. No, äitiyden myötä varmaan kärsivällisyyskin kasvaa?!

Vauva rakastaa vatsan päällä oloa ja nostelee jo pariviikkoisena päätäänkin yllättävän hyvin siitä. Myös tuo hieronta+jaloilla "pumppaaminen" selvästi helpottaa, ja pystyasennossa hytkyttely myös. Varmaan jokaisella vauvalla on vähän tällaista ongelmaa silloin tällöin, eli en itse ole ainakaan nyt kovin huolissani, vaikka mies mainitseekin koliikit ja kaikenlaiset ongelmat kovin helposti. Itse tyydyn toistaiseksi toteamaan, että vauvat nyt vaan on sellaisia. Toki kuitenkin yritän helpottaa pikkuisen oloa parhaani mukaan ja otan mielellään vinkit vastaan.

Ihan hyvä kyllä tuo pointti tissillä nukuttamisesta. Toistaiseksi olen vielä "roikottanut" aika paljon ja antanut siihen nukahtaakin joskus (vaikka meillä ei sentään tuollaisia varsinaisia syömismaratoneja ole, max varmaan 30 min ollut ennätys) ja itsekin torkahdellut siihen joskus aamuyön tunteina. Mietinkin tässä juuri, että minkä ikäisenä vauva alkaa tällaiseen tottua ja asiassa pitää alkaa jo vähän kasvattamaan. Myös tuo läheisyydenkaipuuasia vähän mietityttää. Kyllähän sitä läheisyysaikaa pitää pienellä olla reilusti, mutta just unen hetkellä on kriittistä, että nukahtaako viereen vai osaako itsekin. Meillä on vauvan sänky omassamme kiinni, mutta pitää myöntää, että lipsuin heti alkunsa omasta vakaasta (ennen vauvan syntymää mietitystä) periaatteestani, että vauva myös nukkuu siinä... Pitää jossain vaiheessa kai ottaa itseään niskasta kiinni?!
 
Meillä vauva nukkuu usein ekan pätkän yöllä minun vieressä, kun ilta on sellaista härveltämistä aina, ettei malta rauhoittua muuten. Sitten nostellaan kumpi ollaan hereillä, vauva omaan sänkyyn nukkumaan. Öisin yritän syöttää istualteni, etten nukahtaisi vauva kainalossa. Joukossa on öitä kun vauva herättää syömään 1,5h välein ja sellaisia että vasta 4h välein, joskin harvemmin. Viime yö oli taas tosi raskas kun ensin pari tuntia härvelsi hereillä tissitellen ja itkeskellen kainalossa ja yöllä herätti jatkuvasti äheltäen, taisi nyt kiertää mahassa tänä yönä.

Viime viikolla aloitettiin tutin tarjoaminen päivällä niinä hetkinä kun yritetään syödä tai on muuta touhua eikä vauva malta olla rauhassa, ensimmäinen kuukausi mentiin ilman. Kyllä se selvästi luo rauhaa ja vauva nukahtaa helpommin. Ja usein jos ei vaan halua tuttia, sylkee sen ponnekkaasti poiskin.

Tuttipullosta syöttämistä kovasti etukäteen jännitin, mutta nyt kun on muutamat kerrat sitä kokeiltu, näyttäisi hyvin onnistuvan. Ekalla kerralla kyllä valui suurin osa maidosta suusta paidalle, mutta kolmas kerta menikin melkein siististi kaikki mahaan. Itsellä vaan alkaa pakottaa rintoja sen kolmen-neljän tunnin syöttövälillä, täytyy ennen pullottelua muistaa syöttää molemmista rinnoista, vaikka yleensä mennään yksi puoli kerrallaan.

Vauvan ihosta sen verran, että meillä on ollut ja on edelleen tosi reilusti hormoninäppyjä, niitä on naaman lisäksi myös tuolla hiusten seassa päänahassa. Lisäksi otsa on alkanut hilseillä reilusti, mutten ole vielä sen kummemmin putsaillut tai rasvannut. Kynsiä ei ole vielä leikattu kun ei itseään juurikaan raavi ja ovat vielä katkeilleet itsestään sen verran. Kohta pitäisi uskaltaa sekin ekaa kertaa, kun alkavat vahvistua.

Reilu viikko itsellä vielä nostelukieltoa sektion jälkeen. Sen jälkeen pitäisi uskaltaa aloitella myös liikunta, kova hinku jo treeneihinkin. Käveleminen ei enää tunnu ikävältä, vaikka iho on vielä mahassa osin kosketusherkkä ja osin puuduksissa. Kovin suurta reppua ei onneksi jäänyt, mutta sen verran että täytyy liikunta aloitella tukivyön kanssa ja varmaan ihan oikeasti keskittyä sitten vatsalihastreeniin. Lantionpohjanlihakset on kyllä säilyneet melkein normaaleina, kun kukaan ei ole sieltä punkenut läpi.
 
Mymmeli, nyt viikon ollut pullolla enemmissä määrin :) mahavaivat alkoivat jo tissillä ollessa ja nyt kun olen todennut etten jaksa päiviä valvoa uhmailevan pojan kanssa jos valvon öisin montakin tuntia tissittelemässä, on alettu siirtyä pulloon (ja se kyllä on mulle passanut vallan mainiosti...Kun en tuota imetyksestä oikein välittänyt muutenkaan). Saa mieskin sitten välillä syötellä yöaikaan....

kakka on tytöllä kyllä ihan normaalia sinappikakkaa :)
 
Meillä oli tänään oikein itkustus päivä taas. Kakka oli jälleen jumissa. Mutta kun ne savikökkäreet saatiin tuleen ulos niin on uni maittanutkin. Pitää tiedustella siltä neuvolalääkäriltä mitäs tehtäis tolle ummetukselle. Ite oon jotenkin kauheen väsynyt taas vaihteeksi. Vaikka poika nyt onkin alkanut nukkua öisin paremmin niin silti jotenkin jää unet lyhyeksi. Tai tuntuu ainakin riittämättömiltä ja päivisin kun yrittää nukkua niin ihan varmasti joko poika tai esikoinen herää juuri kun on saanut pään tyynyyn tai viimeistään silloin kun on juuri nukahtamassa. Esikoisella lisäksi on joku ihan kauhee tinttakausi menossa, onko tuo nyt vauvasta johtuvaa vai mistä, en tiedä, mutta aika raskasta välillä varsinkin kun väsyttää niin armottomasti lähes koko ajan. Nyt väsyneenä on tullut mässättyäkin kaikkea hyvää... Pitää koittaa vähän ryhdistäytyä ainakin ton syömisen kanssa.

Mulla ei muuten esikoisen kanssa toiminut imetys laihdutuskeinona. Lihoin itseasiassa synnytyksen jälkeenkin vielä. Tosin pitkästä sairaalassa olosta johtuen ei tullut liikuttua hirveesti pitkään aikaan. En tiä kuinka nyt sitten olisi käynyt kun normaalisti liikkuu muuten. Aikamoinen masupallero on kyllä jäljellä edelleen... Tosin mä en kyllä ehdi syödä välillä itse ollenkaan päivisin kun oon lasten kanssa yksin, vaikka en imetäkään. Sen verran taitavasti lapset ajoittavat tarpeensa että äiti unohtaa siinä hötäkässä syödä kunnon ruokaa.

Meillä näyttäis tulleen ihan kiva "yörytmi" illalla viimeinen syönti 22-23, yöllä seuraava 2-3 ja sitten 5-6. Helpottais kyllä elämää, jos tuo poitsunen kehittäis jonkinlaisen rytmin päiviinkin, tosin elämä on kyllä jo helpottunut ihan valtavasti kun pikkumies voi paremmin.
 
Pitääpä tulla tänne kertomaan, että ensimmäistä kertaa ikinä viime yönä mun ihmeellisesti silareiden näköisiksi muuntuneet tissit meinasivat räjähtää. Nyt aamulla pumpattu 130 ml molemmista ja vielä jäi vauvallekin syötävää niistä. Tuntuu ihan järjettömiltä nämä määrät! :eek:
 
Mymmeli, suurkiitos neuvosta! Tajusin että vaikka tuo imeekin kyllä säännöllisesti tissillä ollessaan, niin ilmeisesti silti liian harvaan, eli vähän harrastuksen vuoksi eikä niinkään nälkäänsä. Kun nielemisessä tuntui olevan aika pitkiäkin taukoja sillon kun nukkuu syödessä nyt kun sitä vähän tarkkailin. Tutti kelpaa tuolle puoliunessa vaihtokaupassa ihan hyvin. Ihan turhaan oon pitäny nukkuvaa vauvaa harvakseen lupsuttelemassa tissillä kun ois ihan tyytyväinen tutti suussakin.

Jos rinnat on täydet niin vauveli saisi alkuimaisun jälkeen yhtään imemättä automaationa puoli desiä ilman imaisuja. Välillä sylkäsee rinnan suusta koska siitä suihkuaa paineella ja jättää niin sanotusti hanan auki, ja sehän kiva jos unohtunu ottaa rätti ja muki vierelle. Olen siis toisinaan suihkutissi o_O (karun näköistä ja hieman kammottavaa, mutta ei kestä onneksi montaa sekuntia).

Mulla loppui eilenillalla maito jostain syystä, :smiley-angry017 ja siis siitä ei noissa pitkissä imetyksissä ole ollut selvästikään kyse, huomasin aika heti lapsen suuttumustilasta että nyt on jotain pielessä, ja kappas vain, tipan tippaa ei tullut ja rintojen olisi pitänyt kyllä olla jo täydet koska edellisestä imetyksestä oli joku pari tuntia. Aivan puun takaa tuli tuo lopahdus. Maitorauhasia ei tuntunut ollenkaan. Sitten vaan pakastimesta rintamaitoa sulattelemaan huutavan vauvan kanssa, ukko oli saunassa (sai tosin pikaisen komennon suihkuun siinä vaiheessa kun koirakin liittyi huutokuoroon ja mulla meinas pelihousut revetä). Kun vauva oli vetänyt desin verran rintamaitoa pullosta ja mä olin käynyt saunassa murehtimassa että tähänkö nyt loppu imetys ihan kokonaan, niin maidontuotanto käynnistyi taas onneksi. En jaksais mitään pullonpyöritystä kokopäivätoimisesti, kun just aloin päästä maratonimetyksistä.

Ja tänään sitten käytiin neuvolassa. Paino on yli kilon enemmän kun syntyessä, ja ikää alle kuukausi. Viimesen viikon aikana oli tullu yli 400 g. Eli pelkällä rintamaidolla kasvaa riittävästi jos ei toi eilisiltanen tissilakko uusiudu.
 
Aah, "ihana" huutokuorotilanne, Pippuri! Meillä oli varmaan reilun pariviikkoisen äitiyteni hankalin päivä tänään, kun piti mennä neuvolaan ja tyttö sai hirveän itkukohtauksen juuri kun oli saanut haalarin päälleen, enkä oikein tiedä, mistä se johtuikaan. Meinas epätoivo iskeä kun muutenkin jännitti matka vauvan kanssa kahdestaan mut onneksi ilmeisesti tykkää olla vaunuissa ja rauhoittui siihen. Myös lähikaupassa on kyllä jo käyty esittelemässä keuhkojen kapasiteettia jo... tuli poistuttua sivuille paljon vilkuilematta paikalta, hyvä kun sain ees ostokset maksettua ja mukaan... :oops:

Muutamiin imetysjuttuihin en oo oikein löytänyt vastausta enkä muistanut neuvolassa kysellä (koska tyttö huusi nälkäänsä aika kovaa!). Just tuo, että kun vauva imemällä "tilaa" maitoa niin kuinka nopeasti sitä voi valmistua lisää? En myöskään oikein tiedä, paljonko tällainen pieni vauva syö yleensä vuorokaudessa että kasvaa hyvin, ja paljonko tarve kasvaa kuukausien myötä. Tätä on niin vaikea tietää täysimetyksessä, vaikka välillä annetaankin pullosta. Ihan mielenkiinnosta tuli mieleen ja lisäksi mietin myös, että tuotanko joskus kesällä maitoa niinku litran päivässä vai miten... kun nämä tämänhetkiset määrätkin saa tosiaan aikaan tällaisia tissit räjähtää-tuntemuksia :grin Onko kellään faktaa näistä?
 
Meillä ollaan tehoruokinnassa. Neidin paino oli noussut 9 päivässä vain 30g ja ollaan edelleen alle 3 kilossa. Nuha ja yskä vaivaa, mutta onneksi ei kuumetta. Jo vähennettyä korvike määrää on taas nostettu ja annettaan 3 tunnin välein. Huomenna taas neuvolaan tarkistamaan onko paino noussut maanantain jälkeen. Imetys menee edelleen helposti unien puolelle ja turhauttaa.

Täällä on huomattu samaa kuin muutama muukin kirjoitteli eli jälkivuoto, joka oli jo melkein loppunut, on taas lisääntynyt. Tulee etenkin imetyksen aikana/jälkeen. Toivottavasti kuitenkin väliaikaista, koska muuten tikit alkavat vihdoin parantua ja olo helpottua.

Meillä en huomannut d-vitamiinin aloituksen vaikuttavan mitenkään. Jonkin verran on kiemurrellut ja olenkin antanut ajoittain syöttöjen yhteydessä cuplatonia. Yöt nukkuu todella hyvin, mutta päivisin nukahtaminen on jo hankalampaa. Johtuukohan siitä, että ei ole kapalossa? Muutenkin hakee paljon läheisyyttä ja viihtyy sylissä.

Oma ulkomuoto ei ole tällä hetkellä ole kovin kehuttava. Kiloja ei taida olla kuin 4 ekstraa verrattuna raskauden alkuun, mutta se tuntuu paaaaaljon enemmältä. Edellisestä raskaudesta jäi vähän ylimääräistä ja yleiskunto on ihan surkea. En jaksa siitä tosin kauheasti nyt stressata. Katsellaan kesällä uudestaan..
 
Pippuri ja muut imetyksen ensikertalaiset : Rintamaito ei lopu yks kaks kuin seinään! :) Ja jos näin tapahtuisi ei sitä enää myöhemminkään alkaisi tulla. Tässä 1-2kk tienoilla rinnoista alkaa häviämään se mieletön turvotus ja sellainen maidonpaakkuuntuminen eli tunne, että rinnat on täynnä maitoa. Tarkoittanee sitä, että rinnat tulevat takaisin monella jopa ihan aikaisempiin mittoihin ja voivat tuntuvat tyhjiltä. Silloin voi tulla tunne, että " hetkonen, onko täällä maitoa yhtään!" Mutta kyllä on! Ja jos vauva on juuri imenyt rinnasta ei sieltä välttämättä heti saa käsin lypsettyä tipan tippaa. Kannattaa odottaa vaikka 5min ja koittaa uudelleen ja tippa tulee :) Eli tällainen pippurin kuvailema tilanne on ihan normaalia tiheänimunkautena! Mutta silloin on tärkeintä antaa vaan vauvan imeä rintaa ja luottaa itseensä imettäjänä, eikä turvautua pulloon. Pullolla toki saa vauvan tyytyväiseksi, mutta ei rintoja tuottamaan lisää maitoa vauvan tarvitsemaa määrää. Paras mittari oman maiton riittävyyteen on se, että vauvan paino nousee hyvin.
Ja vauvan painon pitäisi nousta vähintään 150g viikkoa kohden!

Kittis pohti maidon määriä... Täytyy sanoa, että varmaksi en tiedä ja vähän kanssa vauvakohtainen. Joku syö kerralla enemmän ja harvammein, kuin toinen tiheämmin ja vähemmän.Ensipäivinä määrä on ainakin 10ml/elinpäivä syöttökertaa kohden. Itse olen aina mielummin antanut suoraan rinnasta, kun pumppuun en ole saanut rintoja koskaan täysin tyhjennettyä. Rinnat tuottavat maitoa koko ajan, mutta kun "varasto" täyttyy tuotanto loppuu, kunnes "varasto" tyhjennetään. Eli em.kun rinnat ovat kovat ja kiristävät. Tämä on ensimmäisenä kuukautena todella yleistä, kun rinnat vielä ylituottavat maitoa.

Mulla kyllä yleiskuntoa riittäis, mutta lihakset voi huh huh... Vaikka en juuri muuta lihaksillani päivisin tee, kuin vauvaa kannan ja kävelen paljon yms. kotityöt päälle niin lihakset iltaisin usein suree, ihan kuin olis jotain raskaampaakin tehnyt. Ei siis yhtään uskoisi, että ennen raskautta treenasin lihaksia 4-5x/vko ilman mitään lihaskipuja. Kauhulla odotan niitä lihaskipuja mitkä tulee, kun taas kuntosalille ja bodypumppiin yms pääsen :grin Mutta kuten T77, en minäkään jaksa nyt kropasta stressata. Synnytyksestä kuitenkin vasta kuukausi! Aika on paras parantaja! Ja luotan, että luonto hoitaa myös tämän synnytyksen jälkeen kropan kuntoon, kuten esikoisenkin kohdalla :)

Eipä sitten odotettukaan jälkitarkastukseen, hih :p Olikin oikein positiivinen yllätys, että kaikista peloista huolimatta paikat olivatkin palautuneet entiselleen, eikä totisesti ollut kummankaan mielestä tunnotonta hommaa :p. Tilasin kyllä sellaiset smatballsit, kun niitä kovin suositeltiin. Mutta niitä on jotkut hirmu isoiksi valittaneet ja alkoi (niitä näkemättä/kokeilematta) mietityttämään mahtavatkohan olla liian isot mullekin. Jostain keskustelupalstalta luin, että geishakuulia kannattaa käyttää myös öisin ja lihakset treenaantuu jo pelkästään kylkeä kääntämällä.
 
Mymmeli, tottakai olisin antanut vauvan imeä, mutta kun se oli tosi nälkäinen (syömisestä jo aikaa) ja suuttui kun maitoa ei kovasta imemisestä huolimatta kuulunut ja viskasi tissin suusta ja keskittyi huutamaan. Lopulta se ei enää suostunut edes yrittämään.
 
Hui kuinka vähän sä Pippuri olet syönyt! Syömällä hyvin sä itseäsi parhaiten hoidat! Ja samalla myös vauvaasi, jos mielit imettää! Muista kuitenkin, että imettäminen kuluttaa 500-700kcal/pvä (riippuen maidon määrästä) ja oma ruokasi vaikuttaa siihen millaista maitoa tuotat!

Voisiko tuota ajanhallintaa koettaa hoitaa vauvantahtisesti muulla tavoin kuin syömättömyydellä!?! Esim. käydä suihkussa, kun isä hoitaa vauvaa tai ottaa vauva suihkuun "mukaan" istumaan sitteriin? Tehdä ruoat valmiiksi jääkaappiin/pakastimeen eikä tarvitse kuin lämmittää. Lenkille lähteä heti, kun vauva on syönyt ja vielä hereillä niin siinä välissä on hyvin 3-4h aikaa lenkkeillä tms, kun vauva nukahtaa ja nukkuu vaunuissa.

Näin itse olen asiat järjestänyt ja samalla vielä tämän esikoisenkin hoitanut :)
 
Onko kenelläkään kokemusta sammaksesta? Mietin nyt, että oiskohan vaavin suussa sammasta, kun kielen takaosassa on vaaleaa peitettä, vielä aika ohuelti. Että onko siis sammasta vai kenties vain maitoröhnää? Onko teidän vauvojen kielessä ohuelti vaaleaa kerrosta? Meillä se ei sieltä kuitenkaan tunnu lähtevän ajan kanssa ainakaan itsestään. Neuvolasta tuskin saan tänään ketään kiinni, kun on perjantai :/ Jostain luin, että siihen käytetään aluksi vichyhoitoa? Voinkohan odottaa asian kanssa ensi viikon tiistaille, kun terkka tulee käymään vai pitäisikö alkaa hoitamaan jo jollain tavalla ettei sitten pahenisi?
 
Meillä on ainakin koko ajan kielen pinta ollut vaalea maidosta ja neuvolassa viimeksi kun otin puheeksi, sanoi ettei ole sammasta.
 
Kiitos RS. Muistelisin jotenkin, että esikoisellakin olisi ollut vaalea kielen pinta, mutten ole varma. Tarkkaillaan siis tilannetta :)

No hei kanssaäidit, mikä olikaan sitten parasta punoittavalle pepulle? Ihan vaan perunajauho/talkki vai pitäisikö sinkkipastaa/voidetta käydä ostamassa? Nyt en ostanut oikein mitään valmiiksi, kun esikoisen kohdalla jäi kaikki voiteet ja systeemit käyttämättä :)

Meillä taisi olla tuossa edellispäivänä ja vielä vähän eilenkin tiheänimun kausi meneillään, vaavi halusi koko ajan olla rinnalla. Yöt menee kyllä niin hyvin, että oikein ihmettelen. Pääsen tosin vasta siinä yhden maissa nukkumaan eli kahdentoista jälkeen hoidetaa viimeinen tissittely. Viime yönäkin taisi vasta melko aamusella ottaa seuraavaksi ja sitten yhdeksän pintaan aamulla. Pidemmät aamupäiväunet ovat nyt myös olleet muutamana päivänä ohjelmistossa. Sen jälkeen sitten melkein valvookin vähän väliä ihan iltaan asti eli aika kiinni olen kaverissa tuon ajan.

Niin se alkoi jälkivuoto runsastua täälläkin. Hiuan on myös aristusta tuossa alavatsalla, mutta en tiedä oisko ihan vaan noita heikkoja vatsalihaksia...

Harmi, kun vkolopuksi on luvattu vähän kurjaa säätä. Piti aloitella ulkoilua silloin, mutta ensi viikolla sitten. Kuinkas nopeasti olette pidentäneet aikaa niin, että voisi jo yhden unet pihalla nukkua? Mietin tätä meidän arjen sujuvuutta. Olisi hirveen kiva, jos saisi rytmin jotenkin niin, että esikoisen ulkoilun aikana pikkuinen nukkuisi vaunuissa. Saas nährä kuin käy :)
 
beijaflor meillä sinkkipasta toiminut parhaiten punoittavalle pepulle. Neuvolantäti sitä suositteli, tekee kuulemma sellaisen suojaavan kalvon siihen iholle ettei kakkulit ja pisulit ärsytä lisää sitä ihoa. Hautuneisiin nivustaipeisiin ollaan perunajauhoja laitettu, se taas toiminut siellä hyvin :) Meillä myös pikkumiehen kielen takaosa vaalea. Me aika nopeesti pidennettiin ulkoiluaikaa, täällä oli niin hienot ilmat. Oisko parin päivän ulkoilujen jälkeen jo oltu jotain 1h ulkona. Mäkin oon yrittänyt että pääsisi ulos lapsukaisten kanssa yhtäaikaa, mutta joinakin päivinä vähän epätoivoista kun jompi kumpi nukkuu, on menossa nukkumaan tai on jokin ruoka-aika ihan justiinsa tulossa... Ehkä vielä joku päivä he keksivät kehittää samanlaisen rytmin :grin Onneksi tuo mies on aika paljon kotona niin pääsee sitten vuorotellen ulkoilemaan. Mulla tulee alavatsa kipeeks kun kävelen paljon tai nostelen paljon, oon yhdistänyt sen justiinsa noihin hyvin heikkoihin vatsalihaksiin.

Mä uskaltauduin eilen kauppaan autolla kummankin lapsen kanssa yksin! Kerran ollaan vaunulenkillä käyty lähikaupassa, mutta nyt oikein citymarkettiin raahauduttiin :) Ja selvittiin ilman katastrofeja. Kotimatkalla pikkumies heräsi ja huusi kokomatkan kotiin, mutta silloin olikin jo ruoka-aika:)

Tänään oli pikkumiehen eka neuvolalääkäri, mutta siitä enemmän sitten tuonne lastenneuvola-ketjun puolelle. Nyt vois koittaa mennä kuinka kauan lapsukaiset nukkuu vielä yhtäaikaa, kun äiti meinaa laittaa päätä kans tyynyyn:p
 
Takaisin
Top