Mitä mukaan sairaalaan ?

Mä kirjotan kotona paperille mun toiveet ja jos siellä sit lykätään joku lomake kouraan ni mä tai mies kopsataan ne asiat siihen.

Mä kirjotin vapaamuotoisesti paperille. Saatiin kyllä HUS:n "ajatuksiani synnytyksestä" -lappu perhevalmennuksessa, siinä kysymyksinä mm. Millaista kivunlievitystä haluaa ja mitä tukea toivoo kätilöltä. Ja sit vaa ajatuksia synnytyksestä ja synnytyskivusta.

Me ei saatu sitä lappua paperiversiona, vaan pitäis itse tulostaa jostain jos haluaa. Mutta tää raskausdementia vaivaa kyllä sen verran, etten yhtään muista mistä sen sai tulostella.

Sairaaloissa on varmaan jonkinlaisia lämpöpusseja, mutta kaurapusseja kuulemma ei, koska siinä tulee hygieniaseikat vastaan. Geelipusseja ja kuumavesipulloja varmaankin löytyy.

Mulle vaan joskus esikon aikqqn sanottiin et jos varmasti lämpöpussin haluu niin kannattaa oma ottaa mukaan. ainakaan kättärillä ei lämpöpussia tarjottu enkä sit sillon tajunnu kysyä, mut joa oia oma mukana ja etukäteen ohjeistais miestä sitä lämmittää ja mulle tarjoomaan.

Nää on varmaan tullut jo esille, mutta itse juuri laitoin valmiiksi eteiseen:

- Oma imetystyyny
- Kantoliina

Laukkuuni pakkasin myös ihanan tuoksuista shampoota ja vartalon pesunestettä. Huulirasva tulee myös tarpeeseen.

Mul on joka takin taskussa huulirasva joten se on varmasti mukana. Mut toi imetystyyny... pitäisköhän ottaa itekki oma mukaan :) tässähän saa kohta oikeesti pakata sen matkalaukun :eek: vielä oon ainaki pärjänny tollasella pienemmällä laukulla :shy:

Eipä ollut mitään toivelistaa ekassa synnytyksessä, totesin vaan kätilölle että noudatan hänen ohjeistustaan ja epiduraalin saa antaa heti kun sen aika koittaa. Eli luotin heidän ajoitukseensa. Hyvin meni, joten eiköhän tämä toinenkin tule maailmaan kiltisti ilman erityisiä toiveita. :)

Itse muuten jätin tuohon kassiin sen verran tilaa, että mahtuu ne päällä olevat vaatteet sinne kun vaihtaa ittensä sairaalakaapuihin niin eivät häviä matkassa minnekään.

Itse muuten jätin tuohon kassiin sen verran tilaa, että mahtuu ne päällä olevat vaatteet sinne kun vaihtaa ittensä sairaalakaapuihin niin eivät häviä matkassa minnekään.
Eipä tullu tollastakaa ajateltua... :confused: kiitti vinkistä! :grin
Taidan kyl vaa laittaa kassiin tyhjän muovipussin, saa mies tuoda ne sit suoraa kotii.

Joissain sairaaloissa varmaankin myös osataan opettaa sen kantoliinan sitomista. Ja saahan sillä ihanasti vauvan ihokontaktiin.

Mä tein puhelimeen muistilistan jonka jaan miehelle. Ei ehkä hyvässä järjestyksessä mutta onpahan kirjoitettu. Pyysin miestä tekeen meidän sukellusreissujen kuvista ja videoista koosteen. Pääsee sitten sinne omaan "happy placeen" supistusten piinatessa. Saa nähdä miten toimii. Kunhan en tipauta padia sinne altaaseen :D . ImageUploadedByVau Foorumi1421892301.681854.jpg

Aloitin kantoliinailun esikoisen ollessa n. 2-3kk ja hurahdin siihen täysin. Ihanaa, helppoa sitten, kun sen oppii, ja ennen kaikkea mukavaa! En tiedä parempaa kuin se, että vauva tuhisee omaa rintaa vasten tyytyväisenä, olin missä tahansa ja teinpä mitä tahansa.

Haluaisin nyt tällä kertaa olla vauvan kanssa ihokontaktissa niin paljon kuin mahdollista heti syntymän jälkeen, jotta imetys lähtisi käyntiin hyvin ja vauva tottuisi kantamiseen heti, koska kotona tosiaan odottaa 1v4kk isosisko, jonka kanssa tarvitsen kädet vapaaksi :) Kantoliina siksi, koska vastasyntyneen saa parhaiten juuri siihen esim. kehtoasentoon tai pystyyn (jalat vauvan omaa rintaa vasten), ja itselleni liina on mukavampi kuin reppu, johon vastasyntynyttä ei pysty edes laittamaan.

Itse en ota vauvaa kahvilaan tai muualle julkiselle paikalle heti syntymän jälkeen. Vasta sitten muutaman viikon ikäisenä. Pelkään pöpöjä ja yli-innokkaita ihmisiä :meh:

Mä myös hurahdin täysin liinailuun esikon vauva-aikana ja aion ehdottomasti liinailla paljon myös tulokkaan kanssa. On ihana tunne, kun pieni on turvassa omaa rintaa vasten ja vauvakin on levollinen siinä lämpimässä ja tuttua sykettä kuunnellessa. Lisäksi kädet jäävät vapaaksi ja liikkuminen on helppoa ja vaivatonta.

Itsekään en kantoreppuun tykästynyt ollenkaan. En tosin sitä kokeillutkaan kuin pari kertaa. Reppuun ei tosiaan voi ihan pientä laittaakaan eikä reppua koskaan saa säädettyä itselle ja lapselle yhtä täydellisesti istuvaksi kuin liinaa. Lisäksi itse ainakin huomasin, että selkäni oli liian lyhyt, jotta olisin voinut istua vauva kantorepussa, kun taas liinassa kantaessa tätä ongelmaa ei ollut edes ison lapsen kanssa.

Toki reppujakin on nykyään vaikka minkälaisia ja varmasti tosi hyviäkin vaihtoehtoja löytyy. Itse olen kuitenkin selvästi liinaihmisiä ja odotan jo innolla uutta liinailukierrosta. :)

Takaisin