Mitä mukaan sairaalaan ?

Minulla oli kanssa esikoisen aikaan käytössä kantoreppu, mutta se oli minulle ergonomisesti todella huono, enkä saanut vauvaa oikeaan paikkaan, vaan roikkui aina liian alhaalla haitaten minun liikkumistani. Ja tosiaan vasta vähän suurempaahan siinä voi kantaa. Isännällä reppu toimi hyvin, kun on minua pidempi ja kookkaampi. Nyt on kantoliina hankittuna ja sen kanssa jo harjoittelin niitä sidontoja ja vauvan sinne asettamista esikoisen nukkea apuna käyttäen. Mutta aion ottaa liinan mukaan laitokselle juurikin siksi, että siellä voisivat vielä vähän tsekata vauvan asentoa yms.
 
Meilläkin on pienen vauvan kanssa aina liinailtu pitkällä liinalla. Sitten kun ovat kasvaneet ja kun ovat olleet aika vipeltäjiä, eli pitää näpsäkästi päästä kyytiin ja pois ja tietysti kymmenen minuutin välein, on otettu käyttöön joku toinen vaihtoehto. Kahden vanhimman kanssa käytin rengasliinaa pikaliinana kun kasvoivat. Tosi nopea, mutta sopii tosiaan lyhkäisiin kantamisiin kun tulee vain toiselle olalle, itsellä alkaa helposti jumittaan. Kolmannen ollessa vajaan vuoden ostin manducan (meillä sitä sanotaan toukkarepuksi, kun siinä on se toukan kuva :p ) ja olen siitä kyllä tykännyt tosi kovasti! Nopea ja kätevä ja ei liian hippi isännänkin käyttää :wink Ulkoillessa ja reissatessa ykkönen, rengasliinaa käytetään kotiliinana yleensä sisällä. Noista kantorepuistakin on niin kaikenlaisia, ihan tuntuu kurjalta nähdä sellaisia kehnoja, missä vauvat "roikkuu", monesti vielä kasvot menosuuntaan ja hirveän alhaalla. On kai siinä hankala olla molemmilla?

Mutta tosiaan kantoliina vastasyntyneen kantamiseen on ihan :Heartred !
 
TYKSissä lukee kans synnärin ja äippäpolin odotushuoneessa että synnyttäjillä tulee olla omat sisälengät mukana kun tulee synnyttämään. Pakkasin mun työsandaalit jo kassiin. Muuten sairaalakassi pakattu mutta ehkä jotain suklaata vois lisätä... Hopeatoffee-pussi on jo. :)
 
Mama88, kehtoasentoa ei enää suositella, vaan vauva pitäisi pitää pystyssä alusta alkaen. Ihan jo esteettömän hengityksenkin kulkemisen kannalta.

Mä olen viettänyt paljon aikaa Kantoliinayhdistyksen sivuilla ja youtubesta videoita katselemalla ja henkisesti opetellemalla sidontoja. Koen kauhean hankalaksi oikeasti harjoitella niitä tämän mahan kanssa, joten nyt se vauva pihalle tuolta niin pääsen oikeastikin treenaamaan ja kantamaan :love7 Mulla odottelee kaapissa Myllymuksujen trikooliina ja EllaRoon kudottu (kun melkeinpä ilmaiseksi sai niin pakkohan ne oli ottaa, tiedä sitten oliko parhaat valinnat mutta käytössä sen näkee) ja Ergo, joka on lähinnä myöhempää käyttöä (ja miestä joka ei taatusti suostu liinaa itseensä sitomaan) odottelemassa.
 
Elya, olen tietoinen tuosta kehtoasennon tuomitsemisesta :wink mutta itse olen kokenut sen hyväksi. Nää menee mun mielestä samaan kategoriaan kuin: onko turvallista antaa vauvan nukkua vatsallaan entä turvakaukalossa? Saako vauvan syöttää jatkuvasti makuuasennossa vai lisääkö se korvatulehdusriskiä? Minkä ikäistä vauvaa saa istuttaa ja onko sitterin/bumbo-tuolin käyttö paholaisesta? :chicken: Ja niin edelleen. Jokainen tehköön omat päätöksensä, mutta on hyvä tiedostaa ohjeistukset! Tässä tietoa kaikille kiinnostuneille tuosta kehtoasennosta vs. pystyasento: http://www.kantoliinayhdistys.fi/tietoa-kantamisesta/muita-usein-kysyttyjae-kysymyksiae/

Vähän myös vauvasta riippuu missä asennossa viihtyy parhaiten. Kokeilemalla selviää! Sairaaloissa kyllä edelleen opetetaan tuota kehtoasentoa...
 
Mulla ei ole tuota liinaa ollut ikinä, Baby björnin rintareppua olen joskus pitänyt. Mutta siis, nyt juolahti mieleen, että pitäskö sittenkin hommata tuo liina kun tämä minun masukaveri viihtyy poikittain tuolla kohdunpohjalla. Se on valmiiks ikään kuin pussissa siellä. Samalla tavallahan se jatkais uniaan tuossa vatsan ulkopuolella :wink
 
Mama88, hyvä juttu :)

Tuosta rintaroikottimesta vs kantoliinasta/kantorepusta mä en edes aloita. Poistun hiljaa takavasemmalle saarnaamaan ihan keskenäni. Hankalaa, mutta hillitsen itseni :grin
 
Mulla on liina jonka oon saanu tilaajalahjana joskus 10 vuotta sitten. Ikinä en oo oppinu sitoon sitä sillein et oisin vauvan uskaltanu laittaa sinne. Mut toi kantoreppu on ihan näppärä jos muksu siellä viihtyy. Meillä ei oo kukaan oikein kauaa viihtyny siinä, et tiedä sit pitkäaikasessa käytössä onko kuinka hyvä :)
 
Alotan tämän homman nyt! Jos vaikka alkais tapahtuu jotain:wink on muute hirveen ristiriitaset tunteet. Toisaalta oon ihan hyvin mielin ku vauva viä mahassa, mutta joku tuola takaraivos rupee toivoo et sais tytön jo syliinsä :)
 
Hei Kättärille menijät, pitääkö sinne ottaa sisätossut/kengät mukaan? Ei ainakaan nettisivuilla mitään mainita. Ja sit tosi turhamainen kysymys, onko siellä föönii..? On se 6vuotta aikaa viime vierailusta niin ei voi muistaa.. :)
 
Nla muuten sano, että Jyväskylään ei tartte omia kenkiä eikä vaatteita, ei itelle eikä vauvalle. Tietty jos haluu, se on toinen juttu.
Mä meinasin mennä laitoksen vaatteilla, eipä tartte omia pestä jos sottaantuu.
 
Mietinkin et miten Jyväskylän laita on. Nla kun ei oo asiasta osannu mainita mitään ja ainakaan 5 vuotta sitten ei tarvinnu mitään.
 
Eihän sitä välttämätöntä ole ottaa mukaan yhtään mitään. Kyllähän sairaaloissa on aina kaikki tarvittava vaatteista jalkineisiin ja pesuaineisiin saatavilla, koska eihän kaikkia käyntejä sinne voi mitenkään ennakoida. Nuo ovat vain ehdotuksia siitä, mitä voi ottaa mukaan, jos haluaa. Kaikki eivät halua olla sairaalan vaatteissa tai haluavat ehdottomasti ne omat jalkineet, jolloin ne pitää tietty pakata mukaan. Itse ajattelin niin, että jos olen kovin kipeä tai vuodan paljon, niin sitten saa sairaalan vaatteet kelvata, ettei omat likaannu, mutta muutoin pidän omia vaatteita. Kassista löytyy (nyt kun sain sen aamulla vihdoin lähes valmiiksi pakattua) vaatepuolelta imetys t-paita, liivit, veluurihousut, huppari, parit alkkarit, sukat ja villasukat. Jos niitä ei tule käytettyä sairaalassa, voin käyttää ne kotiutumisvaatteina. Myös hygieniatuotteet, pari pillimehua ja pari energiapatukkaa on pakattuina, joten oikeastaan sieltä puuttuu enää vain neuvolakortti, lääkkeet, kamera, känny + laturit edellisiin.
 
Täytyy sanoa että mä en oo tuolta mun sairaalakassista tarvinnu ku nessuja, dödöä, hiusharjaa, naamarasvaa, huulirasvaa ja vanupuikkoja. Niitä paria lehteä oon selaillu mitkä otin mukaan, mutta tuolla on päiväsalissa kokonainen kirjasto. Sisäilma täällä on ilmastoinnin takia karsee ja mulla on limakalvot vuotanu verta maanantaista asti. Niin ja kännykkää ja laturia on kans tarvinnu. Nimim. Hyvä jos vessaan omin avuin kykenee...
 
Mä tossa jo naureskellen katsoin oman sairaalakassin sisältöä ja mietin etten taida kehdata ton tavaramäärän kanssa lähteä. Luulevat pian että muutan sinne! :D
 
Minä oon nyt tällä viikolla pakkaillut omaa. Oon sitten muistellut mitä aiemmin oon ottanut mukaan ja enpä kovin kummosia ole vienyt. Omia hygieniatuotteita osastolle vaikka onhan sielläkin shampoot ym. Mutta varsinaiseen synnytykseen en ole vienyt mitään. No neuvolakortin. Mulla ne on niin nopeita toimituksia, että ei siellä eväät oo tullu mieleenkään. Eli aika kepeet kantamukset on.
 
Mua kans naurattaa tuo mun kassi :joyful: mies kysyki äsken ku pesuaineet laitoin ja koitin vetää vetoketjua kii et "Meinaatko kauaksiki aikaa sinne jäädä". No sitähän ei tiiä joudunko jäämään ja kuinka kauan joudun olee. :confused:
Mut emmä tiiä ei tuolla oo ku: kotiutumisvaatteet, pesuaineet, dödö, harja, ainot, collarit, imetysliivit, toppi, t-paita, lukemista, tabletti, laturi oisko siinä kaikki... :p
 
Takaisin
Top