Mitä mukaan sairaalaan ?

Saltsu92

Oman äänensä löytänyt
Nytpä pätkähti mieleeni, mitäs laukkuun pitäisi pakkailla kotiin pääsyä ja sairaala-aikaa varten ? Mitä on hyvä olla jo heti vauvan synnyttyä vähintäänkin :) ?

Esikoinen tulossa ja talvella synnyttävänä varmasti joutuu ajattelemaan vaatteiden lämpimyyttä... Ajatuksia ilmoille kassin sisällöstä itselle ja vauvalle ! :P
 
Oon muutes miettiny ihan tätä samaa :) Jonkinlainen käsitys on mitä mukaan tarvii, mut ensisynnyttäjänä sitä miettii mikä on oikeesti tarpeellista ja kannattaa ottaa matkaan. Mä jos joutuisin laukun pakkaamaan ilman kokeneemman ohjeita ni varmaan matkaan lähtis isoin matkalaukku mitä löytyy :smiley-bounce022
Kaikista eniten sitä miettii mitä sille pikkuselle laitetaan päälle ettei se tukehu tai palellu :smiley-ashamed008 Meillä synnäriltä kotiin on matkaa 80 km (1h) ni mietin jo nyt miten se puetaan...
Ollaan hommattu turvakaukaloon se untuvapussi joten toppahaalaria ei tarvii, mut mitä muuta pipon, tossujen ja tumppujen lisäks.... Ja mitä sitä osaa ottaa itelle matkaan, kuinka pitkään sairaala oloon sitä joutuu varautuu....
Ei kyllä varmaa mun ainakaa kannattas tätä asiaa kovin paljoo miettiä (vielä), ku ehin tästä kyllä repiä ressiä vielä MONTA kertaa :excited001:laughing021
 
Pikku_Myy, mä oon miettiny ihan samoja juttuja ja etenkin sitä mitä sille pikkuselle tosiaan pitäis varata kotiin tuloa varten. Meillä ei luultavasti ole kamalan pitkä sairaalasta kotiin, mutta Helmikuu kun voi olla tosi kylmä. Oon ostanu fleecehaalarin pikkuiselle, mutta riittääkö se normivaatetuksen päälle, plus joku peite kaukalon päälle vai pitääkö olla viel joku tollanen kaukalopussi yms?
 
Sairaalassa voi käyttää ihan hyvin sairaalavaatteita, joten siellä kyllä itse pärjää vaikka ilman mitään extravaatteita. Toki kotimatkaa ajatellen on hyvä ottaa mukaan jotkut vähän pienemmät housut, kun on se viitisen kiloa vatsaa jäänyt laitokselle, jolloin ne isoimmat mammahousut saattavat olla turhan isot. Entisissä mitoissaan tosin harva heti tässä vaiheessa on, joten ei myöskään kannata niitä tiukimpia housuja ottaa.

Esikoisen aikaan reilu puolet sairaalassa olleista äideistä kulki sairaalan vaatteissa ja muutamilla oli sitten verkkareita yms. mukavia oloasuja. Imetysliivit kannattaa tietenkin pakata mukaan kuten myös imetyspaita, erityisesti jos kotimatka on pitkä ja on mahdollista, että joutuu siinä välissä pysähtymään imettämään. Liivin suojia voi myös ottaa, ja siteitä, jos ei halua niitä sairaalan siteitä käyttää.

Sitten mukaan tarvitaan neuvolakortti, mahdolliset omat lääkkeet ja hygieniavälineet (dödö, hammasharja ja -tahna). Vauvalle kotiinlähtövaatteet.
 
Mulla on ollu mukana aina vaan tämmöset.
-Vauvan kotiutumis vaatteet ( kietasupaita, potkarit, paksu pipo, tumput, töppöset ja paksu haalari)
-Omat kotiutumis vaatteet
-Omat lääkkeet ja hygienia tarvikkeet
-Neuvolakortti ehdottomasti oltava!
-Rahaa kanttiiniin :) ja karkkia ja mehua ollu muutamalla kerralla
-Puhelimen laturi ja tietenkin se puhelin :)
-Hakija on tuonu turvakaukalon mukanaan kun kotiuduttu
Noilla mä oon ainakin pärjänny hyvin :)
 
Omien kotiutumisvaatteiden housuja miettiessä kannattaa ottaa huomioon myös, että jos päätyykin sektioon, se arpi voi olla tosi kipeä: ei missään nimessä kireällä vyötäröllä varutettuja housuja, vaan ihan jotkut rennot versiot.

Muutoin tuo niinushkan lista näyttää varsin hyvältä. Turha sinne on liikaa tavaraa raahata mukaan.
 
Minä jouduin niin yllättäen esikoisesta sairaalaan jäämään, ettei mulla ollut mukana mitään, paitsi käsilaukussa puhelin, neuvolakortti ja rahat. En siitä sairaalakassista niin kauheasti stressaisi, sillä kyllä näköjään ilman mitään pärjää. Mies toi sit kotoa tullessaan.
 
Olen kuullut myös sellaista, että olisi hyvä varata mukaan jotain pientä syötävää (esim pähkinöitä ja pillimehua), jos synnytys on pitkä. Lisäksi kannattaa olla tietoinen ettei sairaalassa tarjota miehelle syötävää. Näin siis olen kuullut, ei omakohtaista kokemusta..
 
Toki äiti saa siellä sairaalassa syötävää kuten muutkin potilaat, jos kerta on sairaalaan sisään kirjattuna ja joutuu siellä pidempään olemaan eli ei siellä nälkään kuole. Tietty jos haluaa vaikka siellä synnytyssalissa vähän lisävoimia ravinnosta, niin juuri jotkut pähkinät, myslipatukat tms. on käteviä. Itsellä eka synnytys meni nopeasi ilokaasun avulla, mutta se kuivatti suuta niin, että piti saada juotavaa. Muuta purtavaa en synnytyksen kestäessä kaivannut ja eväät tulikin sitten kassin mukana aikanaan takaisin kotiin.

Puoliso ei ole potilas, eikä maksa potilasmaksuja, joten ei saa tarjoilujakaan. Siis niitä lounaita, päivällisiä, ilta- ja aamupaloja, mitä äiti. Ainakin 2011 kättärillä isällekin kuitenkin tuli voileipä, jugurtti ja mehu sinne synnytyssaiin, kun synnytys oli ohitse. Ja toki minäkin ne sain :) Jos on pitkä synnytys, niin eihän sen isän tarvitse siellä päivystää koko aikaa paikalla vaan ehtii ihan hyvin käydä syömässä jossain muuallakin.
 
Aiheeseen liittyen luin muuten just syyskuun vauva-lehteä jossa oli artikkeli tästä. Tuli kyllä mieleen että voi jees, ihan turhakkeitakin mukana :D tai musta tuntu ainakin. Tosin kyllähän se muutaman minuutin-muutaman päivän ikänen vauva voi tarvita jo unilelua, eiks niin? :wink
Mä varmaan otan vaatteet itelle ja vauvalle (vauvalle kotiintuloon, itelle vähintään kotiinlähtöä varten, ehkä jotain osastolla oloon kun ite en niistä sairaalanvaatteista oikein tykkää)
Suihkugeelin, dödön, hammasharjan ja -tahnan, kasvorasvaa, huulirasvaa, ehkä sen lanoliinivoiteen (geeli sen takia että ne sairaalan pesuaineet on hajuttomia ja mulle tulee navetta-olo sori :D )
Hiusharja + ponnareita
kamera + laturi
puhelin + laturi
Varmaan pillimehuja + jotain pientä namia (osin osastopv varten)
pari harsoa (ainakin että saan toiseen vauvan tuoksua noita karvakorviani varten)
Lukemista
Neuvolakortti
vähän rahaa
 
Mulla oli kanssa myslipatukoita ja pillimehuja esikoisen synnytyksessä. Olivat koko synnytyksen ajan autossa, kuten muukin sairaalakassi. Osastolla oleskeltiin reilu viikko, jolloin tuore isä päätti herkutella ne patukat ja mehut mielissään. :) helpotti vähän sairaala-ahdistukseen.
 
Meillä oli syömisten kanssa niin,et ekan kohdalla mulla se hätäsektio,johon ei päässy mies eikä kukaan mukaan..mulla odotti mies ja mun äiti miehensä kans leikkurin ulkopuolella ja niille oli tarjottu mehut,kahvit,sämpylät ym kaikille...
tokan kohdalla normi synnytys ja saatiin miehen kans synnytyksen jälkeen nuo samaiset eväät...
 
Minäkin jouduin syömättä olemaan niin omilla eväillä ei ois mitään tehny. Mut täällä on tullu hyvin esille ne perusvermeet mitä kannattaa ottaa, eli omat hygieniatuotteet, oli ne kellä sit mitä tahansa, puhelin, kamera, laturit, mukavat löysät kotiinlähtövaatteet itselle, imetysliivit.. Mies ehtii kyllä kotiinlähtöpäivä tuoda just kaukalon ja vauvan kotiutumisvaatteet, tosin ne kannattaa olla valittuna hyvissä ajoin ettei käy niinku meillä että mies tuo kaikki vaatteet eriparia :D

Ainut mistä pidän itse huolen että otan omat särkylääkkeet mukaan, koska viime kerralla särkylääkettä sai oikein anella eikä sitä välttämättä sillonkaan saanut.
 
^ Mä jätän, kaikella rakkaudella, miehen muistettavaksi vaan sen kaukalon :D
 
Muistan kun ekaa lähdin tekemään niin kassissa oli ristikoista lähtien kaikki mukana.Että ois muka tekemistä jne jne. Kävi sitten niin että sitä vaan halaili ja pussaili sitä vauvaa ja suurin osa oli turhaa mikä mukana oli.Olevinaan rupesin lukemaan lehteä ja kohta älysin että edelleen ekalla sivulla ollaan ja koko ajan oli vaan pientä tuijottanu :) Seuraaville kerroille en ottanu kun tarpeelliset.Puhelin,laturi,kukkaro,neuvolakortti,hiusharja,hammasharja,peseytymisvälineet,imetysliivit ja liivinsuojat. Kotiinlähtö vaatteet vauvalle ja itelle pakkasin valmiiks laukkuun minkä mies toi lähtöpäivänä.
 
Mulla ei ollu mitään ihmeellistä mukana sairaalassa, ku joutu olee niissä sairaalakuteissa nii ei pahemmin extra vaatteita tarvinnu ja meiltä ajaa sairaalaan reilu 5min nii jos jotain tärkeetä unohtu nii äkkii pääsi hakee. Kuten sairaalan pihassa kysyin mieheltä ottiko se mun neuvolakortin.. eiku takas xD
 
Mulla oli esikoisen synnytyksessä mukana:
Vauvalle vaatteet kotiinlähtöä varten, ittellen kotiinlähtövaatteet,lukemista,puhelimeen laturi ja kuulokkeet,neuvolakortti tietenkin,dödö,pesuaineet,hammasharja ja tahna. Mulla ei ollu miestä ollenkaan mukana niin mun äiti sitten kantoi sinne osastolle loput tarvittavat , just liivinsuojat yms ja toi sitten jotain syömistä kun pyysin :D mutta nyt meinaan ottaa mukaan ,
Vauvalle vaatteet (toppapussi,luultavasti kypärämyssyn ja toisen hatun siihen päälle vielä,pitkähihanen body,potkuhousut,sukat yms :D)
Ittelle kotiintulo vaatteet jotkut löysät housut mutta mielellään myös lämpimät,ne imetysliivit yms.
Neuvolakortti.
Kamera
Puhelin ja laturi.
Liivinsuojia.
Ja varuuksi johonkin käsilaukkuun tms pari vaippaa,liivinsuojia ja pikkuhousunsuojia jos matkalla kotia tarttee joitain vaihtaa :)
Ja sitten hygieniatarvikkeet.
Tosta pillimehusta tuli mieleen että ainakin ite sain salissa mehua ettei tarttenut omia olla :) ja just kun oli syntynyt niin myös mun äiti sai syömistä kahvia yms, ja "isien huoneessa" sai tukihenkilö käydä juomassa ainakin kahvia en tiedä oliko siellä mitään syömisiä tms :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top