Mitä mielessä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KatMa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen syönyt jokaisessa raskaudessa ja ennenkin raskautumista juuri Minisun mamaa ja mulle tulee huono-olo jos otan sen aamulla tyhjään mahaan.
Kunnon ruoka alle niin ei tule. Itselläni epäilen vahvasti sinkkiä jota se sisältää ja josta tulee muutenkin niin huono-olo, ettei tosikaan.

Minulla on ollut tosi rauhaton olo koko viikon. Pari päivää olin jo sitä mieltä, että on mennyt kesken, koska vähäisetkin oireet katosivat. Nyt on kuitenkin taas rinnat kipeät ja etova olo vähän väliä. Mielialavaihtelut ovat olleet kyllä koko ajan läsnä :arghh: Minulla ei ole kokemusta keskenmenosta, mutta pitkä yritys on selvästi jättänyt jälkensä enkä osaa iloita raskaudesta vielä (nyt siis 6+0). Aika tuntuu matelevan, vaikka yleensä viikot hujahtaa ihan hetkessä ohi!

Pystyttekö te muut jo luottamaan raskauteen vai löytyykö muitakin rauhattomia?

nyt kun digin tein ja 3+ niin rauhallisempi mieli. En ehkä vieläkään tajua koko tilannetta, edellisestä raskaudesta yli 7 vuotta :grin km historiaa on, mutta jotenkin ei tule stressiä nyt sillä tavalla kun ennen. Vaikea selittää, ehkä osaltaan on auttanu ku on sallinu itelleen vauvanvaatteiden ostoa ym :happy:

Se minisun mama (jos se on se liila purkki) on aiheuttanut todella monelle pahaa oloa joten jos sellaista ilmenee ja syö ko. vitamiinia niin kannattaa kokeilla pari pv taukoa ja huomaako olon erossa. :)

Raskaudessa kuitenkin se fooli ja d on tärkeimmät (rauta tietty jos alhainen hg) ja muuten monipuolinen ruokavalio.

mulla hävis huono olo kun otin ruuan jälkeen vitamiinin.Aiemmin otin aamuisin tai illalla niin, että ruokailusta oli useampi tunti tai tyhjä maha. Ennen sitä se olo oli ihan hirveä. Joku vinkkasi siitä toisessa ryhmässä, en ollu edes ajatellu, että rasvaliukoiset vitskut olis muutenkin hyvä ottaa lähellä ruokaa. Kaikki olot hävis uuden aikataulun myötä :smug:

Tänään oli eka päivä ilman kahvia, enkä kitunut vieroitusoireiden takia! Tein vieroituksen niin että vähensin aluksi puolet pois, kahdesta kupista yhteen ja sitten pikkuhiljaa sitä yhtä kuppia täytin joka aamu aina vähemmän ja vähemmän ja lisäsin maitoa vähän enemmän ja enemmän. Tänään sitten aamulla vain teetä.

Täällä yksi tupakasta vieroutuja! 14 vuotta ehdin polttaa ja tää positiivinen raskaustesti on itselle melkeen ainoo oikee motivaattori olla polttamatta. Nyt kolmatta päivää polttamatta. Välillä tekee tiukka, mutta enimmäkseen pärjään. Oon laskenu et pelkästään raskausajan tupakoimattomuudella ostan kaiken tarpeellisen vauvalle hyvinkin ja fiksusti käyttämällä jää vielä johonkin muuhunkin. Toivottavasti olis loppuelämä savuton, eikä raskauden jälkee sortuis taas.

Täällä yksi tupakasta vieroutuja! 14 vuotta ehdin polttaa ja tää positiivinen raskaustesti on itselle melkeen ainoo oikee motivaattori olla polttamatta. Nyt kolmatta päivää polttamatta. Välillä tekee tiukka, mutta enimmäkseen pärjään. Oon laskenu et pelkästään raskausajan tupakoimattomuudella ostan kaiken tarpeellisen vauvalle hyvinkin ja fiksusti käyttämällä jää vielä johonkin muuhunkin. Toivottavasti olis loppuelämä savuton, eikä raskauden jälkee sortuis taas.

jes hienoa!!! :happy:

me lopetettiin tänään.. en kyllä ollu vielä valmis, saati saanu kirjaa loppuun. Eli katotaa miten käy. Ärsytti, kun kirjassa kehotettiin sytyttämään tupakka ja vetämään useammat henkoset ja pohtimaan makua ym, niin en voinut sitä enää tehdä ja aloin miettimään, että tupakointi on osa kirjan lukuprosessia ja psykologinen käännytys ei toimi, jos lopettaa keskenkaiken.

Mä vihaan tupakanhimoa. Se mikään tapa enää ole, vaan riippuvuus typerine tekosyineen. 18 vuotta tehny tehtävänsä.

Plussa on tarpeeksi iso syy olla polttamatta, en mä muuten varmaan pystyisi. Voi olla että vuoden päästä sauhutellaan taas, mutta se on sen ajan murhe.

jes hienoa!!! :happy:

me lopetettiin tänään.. en kyllä ollu vielä valmis, saati saanu kirjaa loppuun. Eli katotaa miten käy. Ärsytti, kun kirjassa kehotettiin sytyttämään tupakka ja vetämään useammat henkoset ja pohtimaan makua ym, niin en voinut sitä enää tehdä ja aloin miettimään, että tupakointi on osa kirjan lukuprosessia ja psykologinen käännytys ei toimi, jos lopettaa keskenkaiken.

Mä vihaan tupakanhimoa. Se mikään tapa enää ole, vaan riippuvuus typerine tekosyineen. 18 vuotta tehny tehtävänsä.

Plussa on tarpeeksi iso syy olla polttamatta, en mä muuten varmaan pystyisi. Voi olla että vuoden päästä sauhutellaan taas, mutta se on sen ajan murhe.
Kanssa kärsijä sisar siis siellä:Heartbigred on se kyllä kauhee ja tyhmä riippuvuus. Kahvikaan maistu enää entiseltää. Itsellä aamut lähteny aina käyntii kahvilla ja kahvitupakalla. Ne kaks on jotenki itselle niin match made in heaven. Pitäskö ostaa tikkareita ja mennä sit sen ja kahvin kanssa terassille värisemää?laughing7 Jos täällä useampia ex-sauhuttelijoita niin vois ehkä tukiketjun asiasta tehdä?

Joo toi kirja on kuulemma hyvä. Ja just jännä, et siinä ilmeisesti asteittain lopetetaa. Itelle taas ei sovi tommonen vähennys/asteittainen, koska sit huomaamatta menee siihen ”kyl mä nyt tänää voin sen yhen ja taas yhen polttaa”

Kanssa kärsijä sisar siis siellä:Heartbigred on se kyllä kauhee ja tyhmä riippuvuus. Kahvikaan maistu enää entiseltää. Itsellä aamut lähteny aina käyntii kahvilla ja kahvitupakalla. Ne kaks on jotenki itselle niin match made in heaven. Pitäskö ostaa tikkareita ja mennä sit sen ja kahvin kanssa terassille värisemää?laughing7 Jos täällä useampia ex-sauhuttelijoita niin vois ehkä tukiketjun asiasta tehdä?

Joo toi kirja on kuulemma hyvä. Ja just jännä, et siinä ilmeisesti asteittain lopetetaa. Itelle taas ei sovi tommonen vähennys/asteittainen, koska sit huomaamatta menee siihen ”kyl mä nyt tänää voin sen yhen ja taas yhen polttaa”

Siinä kirjassa kehotetaan polttamaan loppuun asti niin paljon kuin sielu sietää ja lopetaan kuin seinään luettuasi kirjan täysin loppuun.
Ei toiminut itsellä kun luin. Lopetin vuosia myöhemmin ensin siirtymällä sähkötupakkaan 3 vuodeksi ja pikkuhiljaa jätin nikotiinin pois vapesta ja lopulta sauhuttelin vain mentholin makuista makunestettä. Liian hidas tapa valitettavasti sinulle kun olet jo raskaana. Nyt vaan tsemppiä polttamattomuuteen.

Muokattu viimeksi:
Siinä kirjassa kehotetaan polttamaan loppuun asti niin paljon kuin sielu sietää ja lopetaan kuin seinään luettuasi kirjan täysin loppuun.
Ei toiminut itsellä kun luin. Lopetin vuosia myöhemmin ensin siirtymällä sähkötupakkaan 3 vuodeksi ja pikkuhiljaa jätin nikotiinin pois vapesta ja lopulta sauhuttelin vain mentholin makuista makunestettä. Liian hidas tapa valitettavasti sinulle kun olet jo raskaana. Nyt vaan tsemppiä polttamattomuuteen.
Aaah se menikin silleen. Itse en tosiaan kirjaa ole lukenut. Itselle juuri tuo mahassa kasvava viaton pieni on se ainoa ja hyvä motivaattori. En haluu omalla hölmöydellä ja itsekkyydellä altistaa toista mihinkään.

Mä lopetin tupakin kun aloin odotta esikoista 2013 se oli helppoa koska tupakki alkoi aina oksettaan. Olin polttamatta hyvän tovin. Kunnes kuopuksen synnyttyä 2016 aloin sauhutella jos olin viihteellä. Ehkä kolme kertaa vuodessa siis. Sen jälkeen alkoin polttaan 2017 marraskuun lopussa kun toinenkin mummoni kuoli yllättäen kuukausi oli kulunut vaan toisen mummoni kuolemasta. Eka sauhuttelin vaan kun lapset nukku, mutta sitten ihan päivittäen. Tosin yks aski kesti noin 3pvä. Töissä en polttanut koskaan. Kaikki muuttui koronan myötä. Aloin ajatella terveyttäni sekä sitä että en halua kuolla ja polton viimeisen tupakin 237 päivää sitten. Eikä oo tehnyt tiukkaa ollenkaan. En käyttänyt mitään nikitiini valmisteita. Nyt olen sen päätöksen tehnyt että ei enään koskaan. Aijon pysyä tässä päätöksessä. Paras ratkaisu ja astmakin on rauhoittunut.

Mä lopetin tupakin kun aloin odotta esikoista 2013 se oli helppoa koska tupakki alkoi aina oksettaan. Olin polttamatta hyvän tovin. Kunnes kuopuksen synnyttyä 2016 aloin sauhutella jos olin viihteellä. Ehkä kolme kertaa vuodessa siis. Sen jälkeen alkoin polttaan 2017 marraskuun lopussa kun toinenkin mummoni kuoli yllättäen kuukausi oli kulunut vaan toisen mummoni kuolemasta. Eka sauhuttelin vaan kun lapset nukku, mutta sitten ihan päivittäen. Tosin yks aski kesti noin 3pvä. Töissä en polttanut koskaan. Kaikki muuttui koronan myötä. Aloin ajatella terveyttäni sekä sitä että en halua kuolla ja polton viimeisen tupakin 237 päivää sitten. Eikä oo tehnyt tiukkaa ollenkaan. En käyttänyt mitään nikitiini valmisteita. Nyt olen sen päätöksen tehnyt että ei enään koskaan. Aijon pysyä tässä päätöksessä. Paras ratkaisu ja astmakin on rauhoittunut.
Hienosti oot sit ollu polttamatta! Monet saattaa vissiin sortua synnytyksen jälkee tupakoimas uudelleen, mut sit jossain vaihees pääsee irti lopullisesti. Kyllä järkyttää terveydellisten syiden lisäks se rahamäärä mikä menee tupakkaan. Itsellä mennyt jopa aski/päivä... eli siis säästö on todella suuri.

Uskalsin muuten vihdoin tohon heinäkuisten listaan nimeni pistää. Toivotaan, että siinä pysytään:love7

Joo kirjan loppuun "saa" polttaa ja lopetus tapahtuu kuin seinään, koska pitkittäminen pahentaa. Oon lopettanu mitä, neljä kertaa jo. Jännästi sitä ihminen keksii vielä vuoden päästä syyn aloittaa uudestaan.

Mulle ei tehoa rahansäästöt tms vaikka ne tiedostankin :confused: nikotiinikorvaushoitoa en käytä, enkä halua, maistuu pahalle, tuntuu pahalle. Sähkötupakka on puhdasta huijausta, ei toimi :grin

Miettikääpä ihan oikeasti, me pystytään kyllä olemaan vauvan terveyden takia 9kk polttamatta, mutta ei oman terveyden vuoksi? hulluahan se on. Paras kun lopettaa vaan eikä keksi riippuvaisen tekosyitä. Mulla aina nikotiinihirviö huutelee mitä typerimpiä syitä vähän väliä, miksi voisi yhden polttaa. Hetken jo mietin et jos lopetanki viikon päästä :angelic:

edit. ja jos tupakoivat vanhemmat tietäs, mikä riski tupakalla on, kun nukkuu vauvan kanssa samassa huoneessa, veikkaan että iso osa säikähtäis. Saati ne jotka nukkuu vauvan vieressä.

Moni täällä jo kirjoittelee. Käykäähän tarkistamassa viimeisin odottajat lista että löytyykö oma nimimerkki sieltä. Lista jossakin kohtaa mennyt sekaisin. Lisää itsesi listaan jos puuttuu. Muista kopioida ensin viimeisin lista.

Odottelen torstain varhaisultraa, että saisin "virallisen" lasketun ajan, kun se tuppaa siitä alkuperäisestä usein muuttumaan. Ja sitten lisään itseni sinne odottajien listaan.

Onko kukaan jo ehtinyt miettiä joulua.. tai et miten hoidetaan sellanen ongelma että juuri mitään joulupöydästä ei saisi syödä :bored:Laskeskelin et todennäköisesti nt-ultra ei ehdi olla ennen joulunpyhiä ja mä haluaisin muutenkin pitää raskauden salaisuutena niin kauan kunnes ollaan toisella kolmanneksella. Esikoisen la oli kans heinäkuussa, mutta silloin ultra taisi olla juurikin samalla viikolla kuin joulunpyhät, ja kerrottiin uutinen joulun vieton yhteydessä kaikille - nyt tässä sen jälkeen ollut epäonnistuneita raskauksia niin jotenkin hirveen varuillaan asian kanssa.

Mut siis jos minä en syö graavi kaloja joulupöydässä niin mun suku tietää heti, meinaan se on mun ykkös herkku - en mä kyllä ole kieltäytynyt silleistäkään tai muista kala juttuista paitsi tietty kun raskaana ollut :rolleyes:

Onko kukaan jo ehtinyt miettiä joulua.. tai et miten hoidetaan sellanen ongelma että juuri mitään joulupöydästä ei saisi syödä :bored:Laskeskelin et todennäköisesti nt-ultra ei ehdi olla ennen joulunpyhiä ja mä haluaisin muutenkin pitää raskauden salaisuutena niin kauan kunnes ollaan toisella kolmanneksella. Esikoisen la oli kans heinäkuussa, mutta silloin ultra taisi olla juurikin samalla viikolla kuin joulunpyhät, ja kerrottiin uutinen joulun vieton yhteydessä kaikille - nyt tässä sen jälkeen ollut epäonnistuneita raskauksia niin jotenkin hirveen varuillaan asian kanssa.

Mut siis jos minä en syö graavi kaloja joulupöydässä niin mun suku tietää heti, meinaan se on mun ykkös herkku - en mä kyllä ole kieltäytynyt silleistäkään tai muista kala juttuista paitsi tietty kun raskaana ollut :rolleyes:

oon käsittäny, että ylipäätänsä noi listeriatapaukset on harvinaisia ja jos haluaa sitä syödä, niin välttää ainakin vakuumipakattua graavia. :) en ehkä ottaisi yhdestä kalasta stressiä, enkä kertomisesta.

Mä käytän alkoholia ehkä kaks kertaa vuodessa ja joudun siltiki aina kieltäytymään alkoglögeistä, ei vaan sovi ku refluksi, mutta kukaan ei "muista" niin ei sinänsä tarvi paineita ottaa, mutta ymmärrän kyllä :happy:

Täällä kerrottu jo vähän ehkä turhankin monelle raskaudesta. Ikävää vaan jos kesken menee niin monelle kertoa. Mutta nää ihmiset tienny yrityksestäkin niin siinä mielessä. Puolison vanhemmat ottaneet asian ilolla vastaan, on toinen lapsenlapsi heille (miehen veljen lapsi), mutta omille vanhemmille tulee olemaan ensimmäinen. Äiti kyllä tietoinen yrityksestä. Vkl tulevat kylään niin pakko kertoo niillekin sit, röökittömyys ja viinittömyys heti paljastaa:hilarious::joyful: ja muutenki haluun kasvotusten haluun kertoo ja usein ei nähdä kun välimatkaa jonkin verran.

Joulua kovasti mietin itsekin. Omakin joulu painottuu nimenomaan kalapöydän suuntaan niin vähän ”köyhä”joulu ruokien osalta itselle. Onneks sentää lämminsavulohta voi syödä. Ja satuun kyl onneks just enne plussausta syömää graavia.

Nyt tulee vähän edellisistä poikkeava joulu koronaviruksen takia. Ollaan kotona ja meille tulee käymään meidän vanhemmat eri aikatauluilla ja ruoka-asiat meillä menevät melko helposti kun emme miehen kanssa kumpikaan pidä graavikaloista, joten niitä ei meidän joulupöydässä odoteta olevan. Täytyy miettiä vielä missä vaiheessa raskaudesta kerrotaan lähipiirille. Joudun varmaan muutamille kavereille kertomaan vähän aiemmin kuin muille, kun nään heitä ennen joulua ja alkoholittomuus saattaa pistää silmään.

Jos varhaisultrassa kaikki hyvin parin viikon päästä, niin ajattelin että kerrotaan lähipiirille. Jouluihminen en juurikaan ole,mutta kiva kuitenkin jonain joulupäivistä kokoontua yhteen syömään. Joulupöydästä jää väliin juustot ja graavilohi. Näillä näkymin olen joulun töissä.

Takaisin