Millaisia raskausoireita sinulla on?

Ootteko kiinnittäneet huomiota millä viikoilla raskausoireet ovat olleet pahimmillaan? Tai miten ne ovat muuttuneet viikkojen aikana? Tai miten aikaisemmissa raskauksissa tähän nykyiseen verrattuna?
Mulla se etovin olo on ollut viikoilla ehkä 6-7.(oksentanut en siis ole koskaan raskauden takia)
Nyt mulla on edelleen nenän tukkoisuutta, joka on ollut heti ekoista viikoista asti.
Nyt on hieman ummetus vaivannut tällä viikolla.
Väsymys ja nälkä on edelleen.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Ootteko kiinnittäneet huomiota millä viikoilla raskausoireet ovat olleet pahimmillaan? Tai miten ne ovat muuttuneet viikkojen aikana? Tai miten aikaisemmissa raskauksissa tähän nykyiseen verrattuna?
Mulla se etovin olo on ollut viikoilla ehkä 6-7.(oksentanut en siis ole koskaan raskauden takia)
Nyt mulla on edelleen nenän tukkoisuutta, joka on ollut heti ekoista viikoista asti.
Nyt on hieman ummetus vaivannut tällä viikolla.
Väsymys ja nälkä on edelleen.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mulla tais oireet alkaa 4-5 viikolla ja ihan järjettömällä pahoinvoinnilla! Mulla on 3 odotusta takana, eikä missään ole tälläistä pahoinvointia ollut, mutta en ole kuitenkaan oksentamaan joutunut, terkka tuumas neuvolassa että se on vielä pahempi kun se että sais oksennettua. :Face Without Mouth: Väsymys,hengästyminen, pissahätä,jano, nälkä, päänsärky on ehkä päälimmäiset edelleen ja olleet alusta asti. Sairastin koronan rv5 ja täytyy sanoa että oli rankkaa kun kaikki oireet tuplaantui:disappointed-face: Noi oireet kuitenkin vaihtelee päivittäin, voi olla päivä tai kaksikin välissä, ettei ole pahoinvointia kun aamulla hetken ja lopusta päivää ei mitään merkkiäkään raskaudesta.. Sitten taas päiviä kun on kaikki oireet päällä ja on ihan tuskaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tässä raskaudessa eniten muutenkin oireita tähän mennessä, aikasemmat on ollu helpompia kun oireet ihan lieviä. Menis vaan pian tää ensimmäinen vaihe ja helpottais! :Smiling Face With Open Mouth
 
Mulla alkoi rintojen arkuus jo ennen plussaa (rv 3+) ja se on jatkunut siitä lähtien. Nyt rv 8-9 rinnat on selkeesti turvoksissa, kun liivit on alkaneet puristaa. Etova olo alkoi jossain rv 5-6. Syöminen meni aika vähäiseksi, kun oikein mikään ei maistunut. Samoilla viikoilla alkoi myös esiintyä väsymystä, mutta jaksoin vielä käydä liikuntaharrastuksissa. Rv 7-8 alkaen pahoinvointi on ollut selvästi vaikeampaa. Pahoinvointi vaivaa lähes aamusta iltaan. Saan tosi huonosti ruokaa alas. Syön pääasiassa muroja, jugurtteja, banaaneja ja muuta pientä, ja välillä nekin tulee ylös. Paino on pudonnut pari-kolme kiloa raskauden alusta. Töissä olen jaksanut kuitenkin käydä ja siellä vointi on yleensä vähän parempi, kun työ vie kaiken keskittymisen. Töiden jälkeen olen ihan poikki ja kotona en saa mitään tehtyä. Keittiön hajut etoo usein niin paljon, että pyydän miestä tuomaan ruokaa minulle toiseen huoneeseen. Lisäksi pidän aina ämpäriä lähettyvillä siltä varalta, että paha olo iskee yllättäen. Sille on tullut jo pari kertaa käyttöä. Neuvolasta kehotettiin tarkkailemaan mahdollisen nestehukan oireita ja hakeutumaan tarvittaessa päivystykseen nesteytykseen. Yritän nyt panostaa siihen, että saisin riittävästi nesteitä ja että paino pysyisi nykyisellä tasolla. On kyllä ottanut koville, kun vointi on lähes koko ajan huono eikä ole harrastuksiinkaan enää pystynyt osallistumaan. Toivottavasti tää menee pian ohi! Tsemppiä kaikille muille pahoinvoinnin kanssa kamppaileville :Flexed Biceps:
 
Mulla oli pahinta tuo kuvotus ja oksettava olo sekä rintojen arkuus rv 8-9. Oksentanu en oo mutta yötä päivää ihan karsee olo, helpottaa hetkeks kun saa väkisin jotain syötyä mut sitten alkaa taas. Nyt tuntuu, että alkanut vähän helpottaa, mutta aivan jäätävä väsymys tullut tilalle.
 
Väsymys päällimmäisenä, ihan jäätävä sellainen. Ei ole muissa (3) ikinä ollu tällaista väsymystä. Alamahaa juiluu välillä todella inhottavasti, uskon johtuvan sektion jälkeisistä kiinnikkeistä.

Viimeisimmässä raskaudessa mulla oli kohdussa hematooma johon söin verenvuotoesto lääkitystä, kokoajan nyt jännään jos alkaakin taas vuotaa. Onneksi tiistaina eka neuvola ja ultra:Smiling Face With Heart Shaped Eyes:
 
Tää menee nyt samoilla linjoilla kun kaikki muutkin eli todellä vähällä olen päässyt. Väsymystä, palelua ja nyt uutena arat nännit.
 
Ei edelleenkään lainkaan pahoinvointia joten ehkä sitä ei tule lainkaan! 10. viikko alkoi tänään. Muutenkin todella hyvä olo, ei juurikaan mitään raskausvaivoja, pissalla ravaamista (mm. tänään jo 7 kertaa oon käynyt vessassa vaikka olen pidätellyt aika pitkälle melkein joka kerta kun ei ihan 15 min välein viitsi ravata), rintojen arkuutta (johon alkaa tottua) ja pieniä satunnaisia menkkamaisia vatsatuntemuksia lukuunottamatta. Mahtavaa! Ihan alussa, oli enemmän vatsakipuja. Kerran jouduin lähtee kesken pois kuoroharjoituksista, oli uloste tosi kovalla ja olin juuri käynyt vessassa sitä ponnistelemassa niin alkoi kovat kivut ennen pääsiäistä. Toisen kerran pääsiäisen tienoolla oli kohdunkaulassa viiltävää/nipistävää tunnetta hetken aikaa ja oletetulla kiinnittymishetkellä alavatsan nipistelyä mutta se alkoi välittömästi hartian paikallispuudutuksen jälkeen joten saattoi liittyä siihenkin, puudutteesta tuli tosi huono olo ja jouduin sairaalaankin yön yli. Meni toimintakyky ihan kokonaan etten pystyny kännykkää edes itse käyttää - hirvee huimaus ja heikotus oli jos vähänkin istumaan kävi. No sairaalasta pääsyn jälkeen aikoihin oikein superhyvä olo heti seuraavan päivän aikana, olo ollut siitä asti toimelias, elinvoimainen ja pirteä. Moni kehui oikeen että onpa toimintakykyni kohentunut. Olen siis liikuntavammainen. Kipulääkäri varoitteli saadessaan konsultaatiopyynnön kun ilmeni etten käytä ehkäisyä - että miten kroppani tulisi kestämään alkuraskauden pahoinvointiin liittyvät nykivät äkkiliikkeet ja miten loppuraskaus vaikuttas toimintakykyyni ja kipuihini, miten niveleni tulisivat pysymään paikoillaan ja kuinka kestän painonnousun (lähtöpaino alipainon puolella) että kun siirtyminen on raskaampaa sitten jos painoa tulee vaikka 10 kiloakin lisää saati 15, ja vauva kun alkaa potkia että meneekö niveliä sit sijoiltaan jne. mun mielestä ihan turhaa jossittelua ja kauhukuvien maalailua, kuten nyt nähty, siis ei alkuraskauden pahoinvointia lainkaan. Tähän asti oon pärjänny huomattavasti aiempaa vähemmällä kipulääkityksellä ja olo on oikein hyvä ja toimintakyky parempi kuin ennen raskautta, siirtyminen voi toki mahan isoksi kasvettua ja painon noustua vaikeutua - myös avustajan kannalta mutta onneksi on olemassa tarvittaessa apuvälineitä ja tekniikoita ja kuitenkin tässä on jaloissa mulla nyt jo parempi voima kuin vaikka alkuvuodesta oli, samoin käsissä et pääsen paremmin ja kevyemmin siirtyy avustettuna ja jopa ilman apua kerran lähiaikoina olen siirtynyt sängystä portatiiville pissalle kun olin yksin. Käsivoimin se kävi, ei välttämättä toki sit onnistu jos vaik 10 kiloa tulee painoa lisää mut sehän tulee pikkuhiljaa onneksi ja vasta aika loppuvaiheessa enempi painoin nousu. Ja kuitenkin olin ennen raskautta jopa kymmeniä kiloa liian laiha että en usko painon nousun olevan mikään katastrofi! Kipulääkäri aivan varmasti liioitteli ja oli negatiivisella asenteella asiaa kohtaan lähtökohtaisesti. Arveli keskiraskauden menevän ihan hyvin mikäli painon nousu ei vielä silloin haittaa. Mutta onko anestesia- ja kipulääkäri nyt kuitenkaan oikea henkilö arvioimaan?? Sen näkee sitten
. Jalat mul on ollu välil nii turvoksissa ettei kengät mee jalkaa.
 
Jäätävä väsymys on onneksi helpottunut. Vaikka edelleen on sellainen olo, että voimat on vähissä, äklöolo ja kauhee nälkä koko ajan. Oksentelen tai yökyläilen useita kertoja viikossa. Nyt taitaa olla rv 10.
 
Mä oksensin itseni jo tippaan kerran. Raskaus viikko 8 menossa ja odotan kauhulla mitä jatkossa edessä. Toivottavasti helpottaa.
 
Ei edelleenkään lainkaan pahoinvointia joten ehkä sitä ei tule lainkaan! 10. viikko alkoi tänään. Muutenkin todella hyvä olo, ei juurikaan mitään raskausvaivoja, pissalla ravaamista (mm. tänään jo 7 kertaa oon käynyt vessassa vaikka olen pidätellyt aika pitkälle melkein joka kerta kun ei ihan 15 min välein viitsi ravata), rintojen arkuutta (johon alkaa tottua) ja pieniä satunnaisia menkkamaisia vatsatuntemuksia lukuunottamatta. Mahtavaa! Ihan alussa, oli enemmän vatsakipuja. Kerran jouduin lähtee kesken pois kuoroharjoituksista, oli uloste tosi kovalla ja olin juuri käynyt vessassa sitä ponnistelemassa niin alkoi kovat kivut ennen pääsiäistä. Toisen kerran pääsiäisen tienoolla oli kohdunkaulassa viiltävää/nipistävää tunnetta hetken aikaa ja oletetulla kiinnittymishetkellä alavatsan nipistelyä mutta se alkoi välittömästi hartian paikallispuudutuksen jälkeen joten saattoi liittyä siihenkin, puudutteesta tuli tosi huono olo ja jouduin sairaalaankin yön yli. Meni toimintakyky ihan kokonaan etten pystyny kännykkää edes itse käyttää - hirvee huimaus ja heikotus oli jos vähänkin istumaan kävi. No sairaalasta pääsyn jälkeen aikoihin oikein superhyvä olo heti seuraavan päivän aikana, olo ollut siitä asti toimelias, elinvoimainen ja pirteä. Moni kehui oikeen että onpa toimintakykyni kohentunut. Olen siis liikuntavammainen. Kipulääkäri varoitteli saadessaan konsultaatiopyynnön kun ilmeni etten käytä ehkäisyä - että miten kroppani tulisi kestämään alkuraskauden pahoinvointiin liittyvät nykivät äkkiliikkeet ja miten loppuraskaus vaikuttas toimintakykyyni ja kipuihini, miten niveleni tulisivat pysymään paikoillaan ja kuinka kestän painonnousun (lähtöpaino alipainon puolella) että kun siirtyminen on raskaampaa sitten jos painoa tulee vaikka 10 kiloakin lisää saati 15, ja vauva kun alkaa potkia että meneekö niveliä sit sijoiltaan jne. mun mielestä ihan turhaa jossittelua ja kauhukuvien maalailua, kuten nyt nähty, siis ei alkuraskauden pahoinvointia lainkaan. Tähän asti oon pärjänny huomattavasti aiempaa vähemmällä kipulääkityksellä ja olo on oikein hyvä ja toimintakyky parempi kuin ennen raskautta, siirtyminen voi toki mahan isoksi kasvettua ja painon noustua vaikeutua - myös avustajan kannalta mutta onneksi on olemassa tarvittaessa apuvälineitä ja tekniikoita ja kuitenkin tässä on jaloissa mulla nyt jo parempi voima kuin vaikka alkuvuodesta oli, samoin käsissä et pääsen paremmin ja kevyemmin siirtyy avustettuna ja jopa ilman apua kerran lähiaikoina olen siirtynyt sängystä portatiiville pissalle kun olin yksin. Käsivoimin se kävi, ei välttämättä toki sit onnistu jos vaik 10 kiloa tulee painoa lisää mut sehän tulee pikkuhiljaa onneksi ja vasta aika loppuvaiheessa enempi painoin nousu. Ja kuitenkin olin ennen raskautta jopa kymmeniä kiloa liian laiha että en usko painon nousun olevan mikään katastrofi! Kipulääkäri aivan varmasti liioitteli ja oli negatiivisella asenteella asiaa kohtaan lähtökohtaisesti. Arveli keskiraskauden menevän ihan hyvin mikäli painon nousu ei vielä silloin haittaa. Mutta onko anestesia- ja kipulääkäri nyt kuitenkaan oikea henkilö arvioimaan?? Sen näkee sitten
. Jalat mul on ollu välil nii turvoksissa ettei kengät mee jalkaa.


Sä olet onnekas kun ei ole pahaa oloa. Etkä oksenna.
 
Ja sieltä se eilen tuli;Rusehtava vuoto. Onneksi huomenna neuvola. Toivotaan ettei hematooma taas riesana ja kaikki ok. Vauvalla
 
Mulla alkaa nyt 11. viikolla hieman pahoinvointi hellittää, iltaisin tosin edelleen kiusaa, enkä normaalisti pysty syömään vieläkään. Yöllä heräsin polttavaan ylävatsakipuun, joka meni onneksi aamuun mennessä ohi. Oliskohan vaan närästystä? Onko muilla ollut vastaavaa?
 
Mulla alkaa nyt 11. viikolla hieman pahoinvointi hellittää, iltaisin tosin edelleen kiusaa, enkä normaalisti pysty syömään vieläkään. Yöllä heräsin polttavaan ylävatsakipuun, joka meni onneksi aamuun mennessä ohi. Oliskohan vaan närästystä? Onko muilla ollut vastaavaa?
Pystyitkö paikantamaan kipua, keskelle rintaa rintalastan taakse? Närästys hyvin mahdollista, makuuasento voi vaikuttaa ja raskaushan muutenkin altistaa. Sängyn pään korottaminenhan voi auttaa jos toistuu ja se ettei syö illalla sellaisia närästykselle altistavia ruoka-aineita. :smiling-eyes: Ehkä olikin tuttua juttua jo.
 
Pystyitkö paikantamaan kipua, keskelle rintaa rintalastan taakse? Närästys hyvin mahdollista, makuuasento voi vaikuttaa ja raskaushan muutenkin altistaa. Sängyn pään korottaminenhan voi auttaa jos toistuu ja se ettei syö illalla sellaisia närästykselle altistavia ruoka-aineita. :smiling-eyes: Ehkä olikin tuttua juttua jo.
Kiitos vastauksesta! Kipu tuntui juuri keskellä, mutta juuri rintalastan alapuolella. Juuri ihana neuvolan terkkari soittikin takaisin ja oli vähän samoilla linjoilla. Seuraillaan siis :Person With Folded Hands: Helposti sitä ensiodottaja kyllä säikähtää.
 
Onko teillä lämpöä? Itsellä vähän 'lämpöinen' olo usein, nytkin oli 37.3 vaikka mun normi lämpö yleensä (ei raskaana) ehkä 36.4.. Johtuuko jostain hormoneista?
 
Onko teillä lämpöä? Itsellä vähän 'lämpöinen' olo usein, nytkin oli 37.3 vaikka mun normi lämpö yleensä (ei raskaana) ehkä 36.4.. Johtuuko jostain hormoneista?
Juu pientä lämpöä on kans (noin 37) verrattuna normaaliin omaan lämpöön :smiling-eyes: Hormoneista johtuu, muistelisin lukeneeni joskus!
 
Tää lämpöasia onkin jännä, koska mulla taas ei oo ollu lämmöt yhtään koholla verrattuna normaaliin, ja se saikin epäilemään, että oonko raskaana ollenkaan 😅 Mutta varhaisultrassa on todistettu, että kyllä siellä elämää on 😂 Joka paikasta lukiessa sai sen käsityksen, että aina nousee lämmöt, ja ihmettelin, miksi minulla ei. En oo löytänyt selitystä vieläkään.
 
Mullakaan ei ole lämmöt noussut ollenkaan normaalista. Toki en ole sen kummemmin mittaillut muuta kokeillakseni olenko kipeä kun flunssaa ollut :)
 
Takaisin
Top