No huh millä annostuksella Vkmk
Mä aattelin että 200 mg jokatoinen päivä on paljon (jostain lukenut että joka toinen päivä otettuna imeytyis jotenkin tehokkaammin) mutta riittääköhän se sitten kuitenkaan mihinkään.. no maanantaina varmaan selviää sitten mitä mieltä lääkäri on.
Raudanpuute-ryhmässä 200-400mg/pv tuntuu olevan aika perusannos sillon, kun tyhjiä varastoja täytetään. Joka toinen päivä rautaa imeytyy suhteellisesti enemmän kuin joka päivä otettuna, mutta koska annos on pienempi (puolet jokapäiväisestä), niin absoluuttinen imeytyminen on usein vähäisempää, eli tarvii pitemmän ajan että arvot nousee. Mutta joillekin joka toinen päivä on esim. sivuvaikutusten kannalta parempi.
Mä kävin syksyllä ferritiinin mittauksessa mahataudin jälkeen ja se oli jotain 165, yli suosituksen mut tosiaan ei voi tulokseen luottaa kun oli tulehdus päällä. Oon kyllä syönyt raskausvitsmiineja vuosia kun on ollut vauva toiveissa eli varmaan ihan ok rautavarasto.
Noiden raskausvitamiinien rauta ei usein imeydy kovin hyvin, kun niissä on samassa imeytymistä estäviä aineita. Ja raudan määrä niissä on muutenkin niin pieni, että riittää lähinnä rautavarastojen ylläpitoon, mutta ei täydentämiseen, jos varastot on tyhjät. Monilla naisilla on, jos ei oo koskaan syönyt varsinaisesti rautalisää, koska menkat kuitenkin syö niitä varastoja koko ajan. Toki jos syö paljon punaista lihaa, verituotteita, maksaa ja mitä näitä nyt on, niin varasto voi olla ihan hyvä ruokavaliollakin