Millaisia raskausoireita sinulla on?

No huh millä annostuksella Vkmk :Eyes:
Mä aattelin että 200 mg jokatoinen päivä on paljon (jostain lukenut että joka toinen päivä otettuna imeytyis jotenkin tehokkaammin) mutta riittääköhän se sitten kuitenkaan mihinkään.. no maanantaina varmaan selviää sitten mitä mieltä lääkäri on.

Raudanpuute-ryhmässä 200-400mg/pv tuntuu olevan aika perusannos sillon, kun tyhjiä varastoja täytetään. Joka toinen päivä rautaa imeytyy suhteellisesti enemmän kuin joka päivä otettuna, mutta koska annos on pienempi (puolet jokapäiväisestä), niin absoluuttinen imeytyminen on usein vähäisempää, eli tarvii pitemmän ajan että arvot nousee. Mutta joillekin joka toinen päivä on esim. sivuvaikutusten kannalta parempi.

Mä kävin syksyllä ferritiinin mittauksessa mahataudin jälkeen ja se oli jotain 165, yli suosituksen :No Evil Monkey: mut tosiaan ei voi tulokseen luottaa kun oli tulehdus päällä. Oon kyllä syönyt raskausvitsmiineja vuosia kun on ollut vauva toiveissa eli varmaan ihan ok rautavarasto.

Noiden raskausvitamiinien rauta ei usein imeydy kovin hyvin, kun niissä on samassa imeytymistä estäviä aineita. Ja raudan määrä niissä on muutenkin niin pieni, että riittää lähinnä rautavarastojen ylläpitoon, mutta ei täydentämiseen, jos varastot on tyhjät. Monilla naisilla on, jos ei oo koskaan syönyt varsinaisesti rautalisää, koska menkat kuitenkin syö niitä varastoja koko ajan. Toki jos syö paljon punaista lihaa, verituotteita, maksaa ja mitä näitä nyt on, niin varasto voi olla ihan hyvä ruokavaliollakin :smiling-eyes:

Rautaa saa paljon myös kasvikunnan tuotteista, mm. rukiista, täysjyvätuotteista ja palkokasveista :White Smiling Face:

Joo, niin saa, itsekin olen kasvissyöjä ja yritän näitä tunkea ruokavalioon mahdollisimman paljon. Mutta kasvisruokien ei-hemirauta imeytyy huonommin kuin lihan hemirauta, siksi niiden kanssa on kiinnitettävä vielä erityistä huomiota siihen, ettei sit oo muita imeytyvistä haittaavia aineita samalla aterialla. Mikä voi olla vaikeeta, koska kasvikunnan tuotteissa on paljon myös niitä (joskin myös paljon c-vitamiinia, joka edistää raudan imeytymistä). Vegaaniliitolla on hyvä, napakka teksti aiheesta: https://vegaaniliitto.fi/tietoa/vitamiinit-ja-kivennaisaineet/rauta/

Rautaa saa paljon myös kasvikunnan tuotteista, mm. rukiista, täysjyvätuotteista ja palkokasveista :White Smiling Face:
Valitettavasti ruokavaliosta saatava rauta ei riitä varastojen täydentämiseen.

Itsellä oli ferrit 27 noin vuosi ennen raskautumista, enkä ole saanut sitä nostettua koska vahvat rautatabletit käyvät vatsaan… otin kuitenkin säännöllisesti mietoa rautavalmistetta, johon neuvolan hoitaja sanoi etten saisi sitä raskauden aikana ottaa!? Hän oli kuulemma käynyt vasta jonkun koulutuksen, jossa näin sanottiin, mutta perusteluja hän ei tälle muista :No Evil Monkey:

Katottiinko sulla tulehdusarvot? Ferritiinihän reagoi myös tulehduksiin, eli voi näyttää virheellisesti korkeelta, jos on pienikin / matala-asteinen tulehdus kehossa. Mulla oli kyllä ekassa raskaudessa sama ilmiö, että lähtötilanne oli se 30 ja ekassa nlan mittauksessa (noin rv 12?) oli 75. Mutta sit tosiaan puolivälissä olikin enää 15. Niin epäilen, että se 75 ei kyllä sillon pitäny paikkaansa, kun tulehdusarvoja ei katottu samalla...

Eipä tietenkään ollut tutkittu tulehdusarvoja samalla. Terveenä olin kyllä mittausten aikaan, mutta tiedä sitten miten paljon tuohon arvoon voi luottaa.

Saako tänne tulla valittamaan huonoa oloa :tears:
Nyt on rv 9+2 ja pari viime viikkoa on ollut ihan kamalia. En meinaa jaksaa olla töissä, voimat ihan loppu. Oon tehnyt koronatestejäkin ja käynyt virallisessakin testissä, kaikki negaa eli raskausoireita nää sitten vain on.
Tuon voimattomuuden, väsymyksen, närästyksen ja järkyttävän palelun lisäksi on ihan kamala olo.. ihan sellainen olo kun on vatsataudissa, aivan rekan alle jäänyt olo ihan koko ajan. Koko ajan heikottaa ja etoo. Vaikkei kovin usein tarvi oksentaa, tunne on kyllä koko ajan läsnä.
Yritän esittää töissä pirteää, mutta ei vaan pysty olla oma itsensä. Haluan normaalin olotilan! Tosin nyt mulla on niitä mun kaipaamia selkeitä raskausoireita, joten ei ehkä tarvitse epäillä etteikö tuolla matkassa joku olisi:smiling-eyes:
Tekis mieli sanoa jollekkin läheiselle jo, kun on vaan niin kauhea olo etten jaksa. Mutta en silti sano.. haluan kertoa sitten ”iloisemmissa” merkeissä ekan ultran jälkeen.

Muokattu viimeksi:
Tsemppiä anniiina! Jos yhtään lohduttaa niin samassa veneessä ollaan, sun teksti olisi voinut olla omasta kynästäni. Ilmeisesti nää on just ne viikot kun pahoinvointi on pahimmillaan. Siis viikot 9-11.

Mulla on kans just toi tunne että en edes halua puhua tästä asiasta kenellekään kun on niin ikävä olo koko ajan. Olisi kiva pystyä juhlimaan ilouutista itse mukana :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Kieltämättä alkaa voimat vähän loppua, mulla starttaa huomenna 10+0.

Yöh. Voisko tämä oksentelu jo loppua, alan olla todella väsynyt tähän :loudlycrying:

Tänään 9+3

Nyt on rv 9+2 ja pari viime viikkoa on ollut ihan kamalia. En meinaa jaksaa olla töissä, voimat ihan loppu. Oon tehnyt koronatestejäkin ja käynyt virallisessakin testissä, kaikki negaa eli raskausoireita nää sitten vain on.
Tuon voimattomuuden, väsymyksen, närästyksen ja järkyttävän palelun lisäksi on ihan kamala olo.. ihan sellainen olo kun on vatsataudissa, aivan rekan alle jäänyt olo ihan koko ajan. Koko ajan heikottaa ja etoo. Vaikkei kovin usein tarvi oksentaa, tunne on kyllä koko ajan läsnä.
Yritän esittää töissä pirteää, mutta ei vaan pysty olla oma itsensä. Haluan normaalin olotilan! Tosin nyt mulla on niitä mun kaipaamia selkeitä raskausoireita, joten ei ehkä tarvitse epäillä etteikö tuolla matkassa joku olisi:smiling-eyes:
Tekis mieli sanoa jollekkin läheiselle jo, kun on vaan niin kauhea olo etten jaksa. Mutta en silti sano.. haluan kertoa sitten ”iloisemmissa” merkeissä ekan ultran jälkeen.

kuulostaa niin tutulta! Ikävä kyllä :disappointed-face: harmittaa ettei osaa olla edes iloinen tästä niin paljon toivotusta asiasta. Kaikki iloiset ajatukset jää kamalan olon varjoon. Tätä on nyt kestänyt neljä viikkoa ja oon ihan loppu. Tänään 9+1. Toisaalta hoen itselleni jostain lukemaani lausetta että huonovointinen äiti tarkoittaa usein hyvinvoivaa vauvaa. Pahimpina päivinä sekään ei lohduta vaikka kuinka onnellinen asiasta onkin. Samalla kuitenkin pelottaa jos oloista huolimatta kaikki ei olisikaan hyvin. Jatkuvan etovan olon lisäksi iltaisin on alkanut tulemaan myös oksennus. :side_tear: Tsemppiä sinne!! <3

Muokattu viimeksi:
Mulla on nyt viikot 12+6, ja eilen ekaa kertaa koko raskaudessa jaksoin oikeasti tehdä jotain. Huono olo oli välillä mutta pesin esim jääkaapin ja leivoin sämpylöitä....

Eli se oikeasti voi helpottaa edes jonkun verran jossain vaiheessa, vaikka siltä ei tunnu. Mulla nimenomaan pahin vaihe oli rv 8 eteenpäin. Todellakin toivon, että elämä edes vähän helpottaisi nyt.

Töitä pystyn onneksi tekemään etänä, ja vielä viime viikolla olin kotona neljänä päivänä ja yhtenä sain raahauduttua toimistolle. En tiedä mitä olisin tehnyt jos itsellä ei olis etätyömahdollisuutta.

Mutta sitten...mun nukkuminen on aivan hanurista tällä hetkellä. Herään miljoona kertaa yössä, mikään asento ei oo hyvä ja on kuuma ja sit on kylmä. Mies lähtee aina maanantaisin aamuyöstä reissuhommiin ja nyt pari viime viikkoa oon herännyt silloin puoli neljä enkä saa enää unta...ja mä tarttisin unta, oon kyllä aina ollut huono nukkuja mut tää on jotain aivan uutta.

Mä nukun kans huonosti. Esikoiselta alkoi kans yökukkuminen melkein heti alkuraskaudesta. Olen jo alistunut siihen, että herään klo 2 ja valvon jonkun aikaa, toisen kerran herään neljän aikaan ja siinä saattaakin sitten mennä herätyskellon soittoon ilman nukkumista.
Just tajusin, että yksi raskausoire, mikä esikoiselta oli, puuttuu kokonaan. Nimittäin tisseissä ei ole minkäänlaisia tuntemuksia. Esikoiselta oli jo näihin aikoihin tissit selvästi turvoksissa, pinkeät ja arat. Minusta tuntuu, että nyt alkaa kuvotus helpottamaan tai sitten vaan tämä päivä on ollut jostain syystä parempi. Voi kai se osasyy olla sekin, että alla on viikonloppu. Jos oireet alkaa taas viikon edetessä pahenemaan, lienee työstressi ja kiire sekä huonot yöunet ilman päiväunimahdollisuuksia olla yksi tekijä, joka lisää huonovointisuutta.

Täällä myös ollut viikon verran jatkuvaa yöheräilyä, aivan tosi huonoa ollut nukkuminen.
Mutta eiköhän se jossain vaiheessa helpota :Hugging Face:

Täällä myös ollut viikon verran jatkuvaa yöheräilyä, aivan tosi huonoa ollut nukkuminen.
Mutta eiköhän se jossain vaiheessa helpota :Hugging Face:
En halua masentaa, mutta mulla ei ainakaan esikoisen aikana helpottanut ( ja olen alistunut, että huono nukkuminen jatkuu tämänkin raskauden läpi, loppuvaiheessahan tulee vielä se öinen pissalla ravaaminen). No tosiaan, esikoisen raskausajan heräsin klo 2 ja 5 ja molempien heräämisten jälkeen valvoin aina tunnin tai kaksi ennen kun sain taas unen päästä kiinni. Sitten kun vauva syntyi, heräsi hän syömään 2 ja 5 ja mä heräsin automaattisesti hetki ennen vauvaa. Sinänsä siis yösyötöt ei tuntunut edes rankalta. No, tyttö tosin lopetti tuon klo 2 syönnin jo parin kuukauden ikään mennessä ja siirtyi vain yhteen varsinaiseen yösyöttöön ( jos tuota klo 5 voi vielä yönä pitää). Siitä sitten parin kuukauden päästä alkoihin syödä illalla klo 23 ja vetelee sitten unta palloon klo 6-7 asti. Saas nähdä, jos tämän tulokkaan kanssa päästään onnelliseen maaliin, että onko hän yhtä helppo vauva...

Siis aivan samanlaista täälläkin. Tällä hetkellä elämä on vain työstä selviytymistä. Töissä joutuu esittämään, että kaikki on hyvin vaikka on paha olo ja hirveä väsymys koko ajan.

Olisi niin ihanaa, että pystyisi hehkuttamaan raskautta, mutta ei tää olo anna siihen mahdollisuutta. Harmittaa myös, etten jaksa nähdä ystäviä ja yhteydenpito heihin on nyt vähän jäänyt .

Nyt menossa 9+4 ja toivon, että jo parin viikon päästä alkaisi helpottamaan. En tiedä miten sitä selviää, jos tätä kestää pitkään.

Mun on pakko kommentoida tohon unettomuuteen, että mulla se johtui isoks osaks just raudanpuutteesta! Oon siis aina ollut huono nukkumaan, paitsi en enää sen jälkeen, kun sain viime keväänä ferrit vihdoin yli 50:een. Ja se unettomuus kyllä korostui esikoisen raskausaikana, jo vähän ennen plussaa, mutta tässä raskaudessa sitä ei ole ollut. Hormonitkin varmasti vaikuttaa ja tietysti monet muut tekijät, mutta toi raudanpuute on kyllä yks iso tekijä!

Otetaankohan toi ferritiini automaattisesti nyt kun verikokeet otettiin...multa ei oo sitä koskaan tietääkseni otettu mut perus hemoglobiini on ollut raskausaikana jopa 80.

Mä en itseasiassa oo koko asiaan ikinä perehtynyt koska alhaisesta hemoglobiinista ei oo juurikaan koskaan ollut haittaa...täytyykin vähän kysellä neuvolassa.

Otetaankohan toi ferritiini automaattisesti nyt kun verikokeet otettiin...multa ei oo sitä koskaan tietääkseni otettu mut perus hemoglobiini on ollut raskausaikana jopa 80.

Mä en itseasiassa oo koko asiaan ikinä perehtynyt koska alhaisesta hemoglobiinista ei oo juurikaan koskaan ollut haittaa...täytyykin vähän kysellä neuvolassa.
Ferritiiniä ei taideta automaattisesti mitata. En tiedä katsotaanko sitä itseltänikään kun unohdin mainita asiasta kätilölle. Ei minulta ole aiemmissakaan raskauksissa ferritiiniä mitattu vaikka olisi varmaan ollut syytäkin.

Mie kövin mittauttamassa ferritiinin Puhdin kautta. Maksoi noin 50e, ja musta hinta oli kohtuullinen, kun ei tarvinut vääntää, kääntäö ja perustella mitään julkisen terveydenhuollon edustajan kanssa :tears:

Mäkin laitoin just rautaa tilaukseen teidän keskusteluista inspiroituneena. Kokeilen nyt sellaista valmistetta kuin Sideral Forte. Pitäisi olla sellaista tavaraa, ettei aiheuta vatsavaivoja :thumbs-up:

Täällä tämä väsymys sai mut myös alottamaan raudansyönnin. Oon ollut niin kuolemanväsyny, et mieskin jo aika huolissaan. Kyselee et onko tuo oikeasti normaalia enää, että nukun melkein 24/7 lukuunottamatta pakollisia menoja (satunnaiset 6h työpäivät ja parin tunnin opetukset sairaalalla). Mies hoitaa kotona _kaiken_. Seuraavassa nlassa aion kyllä ottaa asian puheeksi. Mieli jo aika matalalla tämän takia. Yks ystävä pyörähti yksi päivä ja kysyi onko kaikki hyvin kun näytän niin väsyneeltä. En oo vielä kertonu hänelle raskaudesta niin väitin et työpäivöt ja opiskelut ne vaan vie voimia. Juuuh nii.

Takaisin