Millaisia raskausoireita sinulla on?

Mulla sama juttu, että esikoinen syntyi paukkupakkasilla keskellä talvea, ja muistikuvat niiltä ajoilta on että 1) oli vaikeaa löytää tarpeeksi lämpimiä vaatteita jotka mahtuisi raskaana päälle (taisin kulkea välillä takki auki :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:) ja 2) vauvan kanssa sai olla paineessa hyytävässä, liukkaassa kelissä. Rintojakin piti suojata pakkaselta. Odotan innolla loppukesää/alkusyksyä vastasyntyneen kanssa ☺️
Sama täällä :smiling-eyes:

Minun kauniit kiinteät tissini ovat kadonneet! :D Koko raskauden tähän mennessä ovat olleet napakat (ja kipeät), mutta nyt kun kivut on lieventyneet niin ovat palautuneet lerpakkeiksi. Voivoivoi tämäkin ilo minulta vietiin.

Tänään kävin nt-ultrassa (kaikki hyvin, jeeee!) ja niinhän siinä kävi, että la siirtyi 29.7., joutunen pomppaamaan tuonne toiseen ryhmään :crying-face:

Harmi että siirryt heinäkuun ryhmään mutta onhan se aika kivaa myös että olet pidemmällä raskaudessa :smiling face with heart-eyes: etenkin tämä alkuraskaus kun matelee hitaasti eteenpäin niin muutaman päivän la aikaistuminen on iso harppaus :smiling-eyes:

Tänään kävin nt-ultrassa (kaikki hyvin, jeeee!) ja niinhän siinä kävi, että la siirtyi 29.7., joutunen pomppaamaan tuonne toiseen ryhmään :crying-face:

Ei sinne ole pakko siirtyä, ainakin aikaisemmin on saanut jäädä ryhmään. Ja kukaanhan ei tiedä milloin lopulta syntyy. Jokaisessa ryhmässä on eri kuussa syntyneitä mm. ennenaikaiset ja loppukuun lasketun ajan yliaikaiset.

Miekin oon ihan varma siitä että tästä vauvasta tulee heinäkuinen vaikka tässä elokuun ryhmässä olenkin Aijemmatkin lapset tulleet 36-38 viikoilla.

Tämä väsymys alkaa jo käydä mielen päälle. Töissä päivittäin 6h, sitten muu aika menee käytännössä sohvanpohjalla. On vaan niin voimaton olo. Tänään niin väsynyt, että oikein itku tuli. En kyllä muista koskaan itkeneeni fyysistä väsymystä. Onneksi vkl edessä. Pitäs käydä ostamassa vatsaa salaavia vaatteitakin, mutta ei oo voimia. Ei ihan vielä kaikille haluta kertoa. Ultra reilun 2vkon päästä.

Pahoinvointeja ei ole ollu edelleenkään ja tuskin enää tulee (?), kun oon jo rv 11+1.

Täällä väsymys kans ottaa jo kupoliin. Vaikka en ikinä oo mikää kokoajanjotakitekijä ollutkaan, mutta ois kiva jaksaa tehä perus kotiaskareita. Tyylii yhen käden laskettavissa ku jaksanu ees astianpesukonee tai pyykkikoneen tyhjää/täyttää.. :Angry Face:
Joka päivä menee sohvalla maatessa monta tuntia jos on vapaa päivä, ja melkein puolet siitä ajasta nukkuen/torkkuen. Ärsyttää ku mikää uni ei riitä. Nyt ois seuraavat 4pv töitä ja sit 5 vapaata jotka varmaa menee aikalailla nukkuen jos ei tästä ala olo kohenee.

Olo on edelleen ihan jäätävä, koko ajan saa pidätellä oksennusta. Tuntuu melkein että jopa pahimmillaan olo nyt, viikot 11+3.

Lisäksi labroissa selvisi että ferritiini on 6. Toivottavasti ei vain nyt aiheuta mitään haittaa vauvalle :loudlycrying: muilla kokemusta alhaisesta ferritiinistä raskauden aikana?

Olo on edelleen ihan jäätävä, koko ajan saa pidätellä oksennusta. Tuntuu melkein että jopa pahimmillaan olo nyt, viikot 11+3.

Lisäksi labroissa selvisi että ferritiini on 6. Toivottavasti ei vain nyt aiheuta mitään haittaa vauvalle :loudlycrying: muilla kokemusta alhaisesta ferritiinistä raskauden aikana?

Suosittelen hoitamaan raudanpuutteen mahdollisimman pian! Tuolla arvolla tässä vaiheessa raskautta kuulostaa jo infuusion paikalta, vaikka todennäköisesti sitä ei hevillä tarjota :Grimacing Face:

Mulla oli ennen esikoisen raskautta raudanpuute. Sain ferritiinin just ennen raskautumista nostettua 30:een, mutta rautalisästä huolimatta raskauden puolivälissä se oli enää 15. Neuvolasta ja jopa yksityiseltä (jouduin eri lääkärille kuin sille raudanpuutteeseen perehtyneelle, jolle oli varannut ajan) todettiin vaan, että viitteissä on. Noh, esikoinen nukkui ikäkuukaudet 4-10 jäätävän huonosti, kunnes uskoin intuitiotani ja vein hänet labroihin, ferritiini oli 4 :side_tear: Rautalisä otettiin heti käyttöön, mutta nyt vuoden jälkeen ferritiini on edelleen matala. Pahimmat oireet on kuitenkin helpottaneet. Mutta tällä kertaa aion huolehtia, että vauva saa jo masussa riittävästi rautaa. Lähtötilannekin oli onneksi paljon parempi, lokakuussa ferritiini oli 100 kieppeillä :Flexed Biceps:

Täällä pahoinvointi senkun pahenee. :Grimacing Face: Aiemmin tällä viikolla kävikin se mitä oon niin kovasti pelännyt, nimittäin oksensin sitten kesken työpäivän. Onneksi olin valmiiksi lähellä vessaa ja kukaan työkavereista ei ehtinyt huomata mitään. Pelottaa kyllä, jos tää vointi menee nyt siihen, että alan töissä oksennella. No toivottavasti jäi nyt tohon yhteen kertaan. :Face With Tears Of Joy: Aiemmin tuntui, että syöminen helpotti pahoinvointia, mutta nyt viime päivinä aina syömisen jälkeen meinaa heti tulla kaikki ylös. Pitää nyt toivoa, että jos tää alkais pikkuhiljaa helpottumaan. Muutaman viikon päästä olis nt-ultra, niin jos sen jälkeen sitten uskaltautuis kertomaan muillekkin raskaudesta. Eikä töissäkään tarvis sit salailla enää. :Grinning Face:

Suosittelen hoitamaan raudanpuutteen mahdollisimman pian! Tuolla arvolla tässä vaiheessa raskautta kuulostaa jo infuusion paikalta, vaikka todennäköisesti sitä ei hevillä tarjota :Grimacing Face:

Mulla oli ennen esikoisen raskautta raudanpuute. Sain ferritiinin just ennen raskautumista nostettua 30:een, mutta rautalisästä huolimatta raskauden puolivälissä se oli enää 15. Neuvolasta ja jopa yksityiseltä (jouduin eri lääkärille kuin sille raudanpuutteeseen perehtyneelle, jolle oli varannut ajan) todettiin vaan, että viitteissä on. Noh, esikoinen nukkui ikäkuukaudet 4-10 jäätävän huonosti, kunnes uskoin intuitiotani ja vein hänet labroihin, ferritiini oli 4 :side_tear: Rautalisä otettiin heti käyttöön, mutta nyt vuoden jälkeen ferritiini on edelleen matala. Pahimmat oireet on kuitenkin helpottaneet. Mutta tällä kertaa aion huolehtia, että vauva saa jo masussa riittävästi rautaa. Lähtötilannekin oli onneksi paljon parempi, lokakuussa ferritiini oli 100 kieppeillä :Flexed Biceps:
Wow ompa sulla hyvä ferritiini! Mäkin kävin lokakuussa mittaamassa ja 50 oli arvo, toki silloin edellisestä synnytyksestäkin oli vasta 7kk

Jep, aloin heti syömään rautaa vaikka olis varmaan pitänyt odottaa maanantaihin kun lääkäri katsoo silloin mun labrat ja antaa hoito-ohjeet.

Saanko kysyä minkä vahvuista rautaa söit raskausaikana?

Ferritiinistä kun nyt tuli puhe... Minulla oli ennen esikoisen raskautta ferritiini 30. Ja nyt neuvolan kautta mitattiin ferritiini, niin se oli 104. Ihmettelin kovasti, että se noin ylös on noussut. Olen vain satunnaisesti syönyt rautaa, joten en ole ajatellut sen kovin suuresti vaikuttavan rauta-arvoihin. Mietin, että voiko tuohon vaikuttaa se, että edellisen raskauden jälkeen kuukautiset ehtivät olla vain 5 kertaa ja noin 1,5 vuotta ehti olla niistä taukoa.

Wow ompa sulla hyvä ferritiini! Mäkin kävin lokakuussa mittaamassa ja 50 oli arvo, toki silloin edellisestä synnytyksestäkin oli vasta 7kk

Mulla oli sillon lokakuussa ekasta synnytyksestä 1v 5kk. Rautaa tankkasin varmaan vuoden verran 200-300mg/pv, vasta tolla 300mg:lla lähti kunnolla nousuun.

Saanko kysyä minkä vahvuista rautaa söit raskausaikana?

Jatkoin samaa 200mg/pv kuin mitä söin ennen tuota ekaa raskautta. Jälkikäteen totesin, että se oli liian vähän, kun mulla vasta 300mg/pv nostaa arvoja. Tässä raskaudessa en oo vielä syönyt rautaa, kun koko syksyn oli on/off-flunssaa, niin ei oo tullut rutiinia :Grimacing Face: Nyt kun lähtötilanne oli niin hyvä, niin aattelin kokeilla sitä Sideral Fortea, joka on vaan 30mg, mutta ilmeisesti imeytyy paremmin kuin muut valmisteet.

Ferritiinistä kun nyt tuli puhe... Minulla oli ennen esikoisen raskautta ferritiini 30. Ja nyt neuvolan kautta mitattiin ferritiini, niin se oli 104. Ihmettelin kovasti, että se noin ylös on noussut. Olen vain satunnaisesti syönyt rautaa, joten en ole ajatellut sen kovin suuresti vaikuttavan rauta-arvoihin. Mietin, että voiko tuohon vaikuttaa se, että edellisen raskauden jälkeen kuukautiset ehtivät olla vain 5 kertaa ja noin 1,5 vuotta ehti olla niistä taukoa.

Katottiinko sulla tulehdusarvot? Ferritiinihän reagoi myös tulehduksiin, eli voi näyttää virheellisesti korkeelta, jos on pienikin / matala-asteinen tulehdus kehossa. Mulla oli kyllä ekassa raskaudessa sama ilmiö, että lähtötilanne oli se 30 ja ekassa nlan mittauksessa (noin rv 12?) oli 75. Mutta sit tosiaan puolivälissä olikin enää 15. Niin epäilen, että se 75 ei kyllä sillon pitäny paikkaansa, kun tulehdusarvoja ei katottu samalla...

No huh millä annostuksella Vkmk :Eyes:
Mä aattelin että 200 mg jokatoinen päivä on paljon (jostain lukenut että joka toinen päivä otettuna imeytyis jotenkin tehokkaammin) mutta riittääköhän se sitten kuitenkaan mihinkään.. no maanantaina varmaan selviää sitten mitä mieltä lääkäri on.

Mä kävin syksyllä ferritiinin mittauksessa mahataudin jälkeen ja se oli jotain 165, yli suosituksen :No Evil Monkey: mut tosiaan ei voi tulokseen luottaa kun oli tulehdus päällä. Oon kyllä syönyt raskausvitsmiineja vuosia kun on ollut vauva toiveissa eli varmaan ihan ok rautavarasto.

Takaisin