Millaisia raskausoireita sinulla on?

Maltofer nestemäinen tai puru. Vatsa sietää sitä parhaiten, imeytyy nopeasti ja siten rauta-arvot nousee nopeammin. Saa apteekista. Se on huomattavasti arvokkaampaa, mutta mulle ainut vaihtoehto ja korvaamaton.
En oo koskaan kuullukkaa tällasesta, mahtavaa!:dance008 Kokeiluun menee, kiitos:greet015
 
:eek:View attachment 102076

Jos testi ei näytä ensi viikolla plussaa tai kuukautiset eivät ala, mun täytyy mennä gynekologisen. Vielä pari viikkoa sitten mieheni ihaili littaantunutta vatsaa ja sanoi että näkyy vatsalihakset. Nyt vatsa on kuin olisin 3.kuulla. Mietin kuinka iso mahdollisuus on että olen tehtyä testit väärin. Joku selvyys on pakko saada mun oireisiin, jotka ovat kuin raskaudesa mutta testit negat.

Mulla on samantyylinen vatsa... 2 viikkoa sitten oli ihan littana :wtf:.
 
Huono-olo aina välillä, mut ylös ei tule. Kaakaoo oon juonu viimeks joskus lapsena ja nyt mulla on kaakaoon ihan älytön himo. Yksi iso kuumakuppi päivässä pakko saada:laughing001
Tuli Hb mittauksen tulos tänää, eilen oli 116 ja tänää 113. Laskusuunnassa. Nyt kaikki keinot kehiin, onko joku mitä kannattaa erityisesti syödä raskauden aikana mikä vois mahdollisesti auttaa positiivisesti rauta-arvoihin?:think005:smiley-angelic001 mulla rautasuihke käytössä, pillerit ja litkut ei imeydy.
Oletko testannut eri rautatabletteja ja c-vitamiinin kanssa?
Mä toivon, että mulla ei kovin laskisi, koska tammikuussa ferritiini oli vain 8 ja olen nyt syönyt 200mg rautaa vrk ja olo on vähän parantunut. Mulla siis sydämentykytyksiä, levottomat jalat, jalkojen puutumista, lihakset hapoilla ihan pienestä
 
Enpä ole edes ajatellut tuota ajankohtaa enkä sitä minkä kanssa tai mitä muuta siinä tulee otettua:smiley-ashamed008 oon tosiaan ottanu aina aamulla ja neljän viljan puuroa, leipää tai mitä milloinkin siinä aika samohin aikoihin:facepalm: eli nyt kokeilen tuota, että otan illalla vasta, kiitos vinkistä!:gen053
Mä otan illalla, koska aamulla syön puuroa ja kuin kahvia ja molemmat estää rautaa imeytymistä.
 
Mulla on alkanut palelu ja rintojen kihelmöinti eli samanlainen tunne kun maito nousi. Palelu on hassua, koska meillä on yläkerrassa tosi lämmin, kun aurinko paistaa eikä vielä olla laitettu viilennystä päälle. Mä istun sohvalla filtin alla.
 
Oletko testannut eri rautatabletteja ja c-vitamiinin kanssa?
Mä toivon, että mulla ei kovin laskisi, koska tammikuussa ferritiini oli vain 8 ja olen nyt syönyt 200mg rautaa vrk ja olo on vähän parantunut. Mulla siis sydämentykytyksiä, levottomat jalat, jalkojen puutumista, lihakset hapoilla ihan pienestä
Nuo rauta-arvot on kyllä viheliäinen ongelma. Luin tuolta toisesta ketjusta että sulla ollut Marcipa monta keskenmenoakin tässä. Eihän sitä tiedä vaik olis ferritiinillä osuutta asiaan. Lapsettomuushoidoissa tuo ferritiini tutkitaan kai aina. Mä sain rautainfuusion kun ferritiini oli 8. Se nousi sitten viiteenkymmeneen
 
Nuo rauta-arvot on kyllä viheliäinen ongelma. Luin tuolta toisesta ketjusta että sulla ollut Marcipa monta keskenmenoakin tässä. Eihän sitä tiedä vaik olis ferritiinillä osuutta asiaan. Lapsettomuushoidoissa tuo ferritiini tutkitaan kai aina. Mä sain rautainfuusion kun ferritiini oli 8. Se nousi sitten viiteenkymmeneen
En tiedä johtuuko alhainen ferritiini keskenmenoista vai keskenmenot ferritiinistä. En osannut aikaisemmin edes epäillä ferritiiniä ongelmaksi, vaikka mulla on pidempään ollut levottomat jalat ja heikko palautuminen. Epäilen, että ferritiini on ollut pitkään matala, koska mulla on ollut hb matala (115-125, toisen synnytyksen jälkeen 74) suunnilleen aina, kun on mitattu. Ensimmäisen keskenmenon jälkeen viime tammikuussa hb oli 122 ja se oli lääkärin mielestä hyvä eikä tarvetta raudalle. Marraskuussa kun tein taas yhden plussatestin, aloin itse syödä rautaa 30 mg/vrk ja ilmeisesti tuo määrä riitti nostamaan hb:n koska se oli tammikuun mittauksessa 132, vaikka ferritiini 8.
 
Oletko testannut eri rautatabletteja ja c-vitamiinin kanssa?
Mä toivon, että mulla ei kovin laskisi, koska tammikuussa ferritiini oli vain 8 ja olen nyt syönyt 200mg rautaa vrk ja olo on vähän parantunut. Mulla siis sydämentykytyksiä, levottomat jalat, jalkojen puutumista, lihakset hapoilla ihan pienestä
Juu tabletit ei auta. Ostin nyt vahvempaa suihketta, lisäsin ruokavalioon hyviä raudan lähteitä, kuten pinaattia.:happy:
Ja otan myös c-vitskuja. Ja kokeilen ottaa nyt tuota ilta-aikaan. Jospa näillä saisi arvot nousemaan ja jos ei niin varmasti sitten lääkärissä tähän kiinnitegään huomiota. Mulla ei ole ikinä ferritiinei tarkistettu, jos nekin on ihan alhaiset.:confused005
 
Katson A Dog's Purpose elokuvaa, kun tulee telkusta. Ai kauhee ku itken silmäni päästä.:sad015:Heartred Ihana leffa, niin koskettava. Liianki herkistävä. Selkeästi raskausoire tää ylimenevä tunteiden pursuaminen:laughing021 välillä nauraa, sit itkee, sit nauraa, kiukkuu, nauraa, itkee. Jos en tietäis, että oon raskaana, voisin kuvitella mitä muut meinaa..hullua päässä.:woot:
 
Satunnaista huimausta ja koko ajan palelua. Aiemmat raskaudet olleet myös tosi vähäoireisia, toivotaan, että olisi tämäkin!
 
Mua väsyttää tosi paljon koko ajan ja tänään on ollut aika etova olo, hetkittäin myös aiemminkin. Rinnat aristaa, mutta se ei ole mitään uutta, kuuluu mulla myös pms-oireisiin. Kevyesti on nippaillut alavatsassa ja eilen aivastaessa siitepölyallergian vuoksi tuntui aikamoinen repäisykipu.
 
Mä liityn rautaa popsivien joukkoon. Mullahan siis keskenmeno ja pitkä imetys saivat aikaan raudanpuutteen, joka huomattiin marraskuussa, jolloin henoglobiini oli alle viitearvojen. Aloin syödä rautaa ja kävin kontrollissa nyt maaliskuussa, ja hb oli jo 150, mutta ferritiini edelleen vain 26. Ois ollut kiva tietää, missä lukemissa se oli alimmillaan... mä syön ihan obsidania 100mg aina ekana aamulla kun herään, siitä reilun tunnin päästä kahvin ja puuron. Tuntuu imeytyvän ihan hyvin tyhjään vatsaan. Käytin välissä myös nestemäistä rautaa, mutta se taas ei mulla imeytynyt. Nyt aattelin jatkaa rautaa läpi raskauden, kun esikoisen raskaudessa myös laski hb n. raskauden puolivälissä ja siitä eteenpäin söin lisärautaa.
 
Mä liityn rautaa popsivien joukkoon. Mullahan siis keskenmeno ja pitkä imetys saivat aikaan raudanpuutteen, joka huomattiin marraskuussa, jolloin henoglobiini oli alle viitearvojen. Aloin syödä rautaa ja kävin kontrollissa nyt maaliskuussa, ja hb oli jo 150, mutta ferritiini edelleen vain 26. Ois ollut kiva tietää, missä lukemissa se oli alimmillaan... mä syön ihan obsidania 100mg aina ekana aamulla kun herään, siitä reilun tunnin päästä kahvin ja puuron. Tuntuu imeytyvän ihan hyvin tyhjään vatsaan. Käytin välissä myös nestemäistä rautaa, mutta se taas ei mulla imeytynyt. Nyt aattelin jatkaa rautaa läpi raskauden, kun esikoisen raskaudessa myös laski hb n. raskauden puolivälissä ja siitä eteenpäin söin lisärautaa.
100mg on aika vähän ja mitä olen lukenut, niin se ei monilla riitä nostamaan ferritiiniä, vaikka nostaisi hemoglobiinin.
 
Onkohan huonot unet ja aikaisin herääminen raskausoire? Mulla alkoi viime viikolla sellainen, että nukun kevyesti ja heräilen pitkin yötä ja aamulla hereillä jo klo 6 jälkeen. Ei ole mulle tavallista.
 
Täällä pahoinvointia jo dpo9 asti, yli puolille päiville kestää. Muutempa ei sitten mitään, hajuherkkyyttä tietysti. Kusitulehdus yllätti tälle päivää, niin nyt on antibioottikuuri menossa. Valkovuoto myös kummallista. Onko täällä kellään ollut beigeä/kellertävää vv?
 
Onkohan huonot unet ja aikaisin herääminen raskausoire? Mulla alkoi viime viikolla sellainen, että nukun kevyesti ja heräilen pitkin yötä ja aamulla hereillä jo klo 6 jälkeen. Ei ole mulle tavallista.
Mulla oli viime yö niin että parin tunnin välein heräsin. En tiedä oliko yöllä lämpöä mikä laskiessaan sitten herätti, kun paita oli hiestä märkä. Sama mullakin että 7 jo nousin ylös :hilarious: eikä tämmöinen ole yhtään ominaista itselle
 
Onkohan huonot unet ja aikaisin herääminen raskausoire? Mulla alkoi viime viikolla sellainen, että nukun kevyesti ja heräilen pitkin yötä ja aamulla hereillä jo klo 6 jälkeen. Ei ole mulle tavallista.

Voi olla. Tai ainakin mulla on. Joka raskaudessa oon nukkunut etenkin alkuraskaudessa tosi huonosti. Nytkin heräilen aamuyöllä jatkuvasti ja vaan pyörin sängyssä.
 
100mg on aika vähän ja mitä olen lukenut, niin se ei monilla riitä nostamaan ferritiiniä, vaikka nostaisi hemoglobiinin.

Hyvä tietää! Haastavaa kun ei oo minkäänlaista aiempaa vertailuarvoa tohon ferritiiniin, kun tää oli eka mittaus ikinä. Mulla on kyllä voimassaoleva lähete verikokeisiin työterveydessä, mutta ajatus oli käydä vasta joskus syksyllä (jos en ois ollut vieläkään raskaana). Ehkä pitää käydä loppukeväästä tsekkaamassa miltä arvot näyttää. Tota 100mg suositteli sekä työterveyslääkäri, että hedelmällisyysasioihin perehtynyt gynekologi. En tiedä onko enemmän jo liikaa, kun hemoglobiini ei sais enää oikein nousta, vaikka ferritiinin pitäisi.
 
Hyvä tietää! Haastavaa kun ei oo minkäänlaista aiempaa vertailuarvoa tohon ferritiiniin, kun tää oli eka mittaus ikinä. Mulla on kyllä voimassaoleva lähete verikokeisiin työterveydessä, mutta ajatus oli käydä vasta joskus syksyllä (jos en ois ollut vieläkään raskaana). Ehkä pitää käydä loppukeväästä tsekkaamassa miltä arvot näyttää. Tota 100mg suositteli sekä työterveyslääkäri, että hedelmällisyysasioihin perehtynyt gynekologi. En tiedä onko enemmän jo liikaa, kun hemoglobiini ei sais enää oikein nousta, vaikka ferritiinin pitäisi.
Ensin täytyyy hemoglobiini, sitten ferritiini (varastorauta) ja hemoglobiini ei kuulemma nouse oman luonnollisen maksimin yli. Ei siis tarvitse pelätä, että 200 mg:vrk olisi liikaa. Jotkut syö jopa 400mg/vrk
 
Takaisin
Top