Millaisia raskausoireita sinulla on?

Mulla oli ennen plussaa ja vielä vähän sen jälkee tosi suuria mahakipuja, särkyä ja repäisyjä. Mutta nyt ei ole ainakaa. 1.5vkoon ollut enää mitään oireita... Pelottaa.
 
Oon pistäny merkille että mun tukka on kasvanu pituutta. Kävin kosmetologilla tällä viikolla ja tää kosmetologi ihmetteli miten mun ripset on yhtäkkiä kasvaneet pituutta ja tuuheammat kuin normaalisti. Myhäilin vaan että hmm, en kyllä tiedä. :joyful:
 
FolkeMilea, mulla vähän sama. Luulen, että mulla tämä johtuu matalasta ferritiinitasosta.
 
No mulla on sama vaiva. En tiiä sitten räjäyttääkö raskaus ongelman koska mulla tämä liittyy nimen omaan raskauksiin :sad001
 
Mä oon itse järkeillyt, et nyt varmaan se vähäinenkin rauta menee kehittymiseen yms. ja "itselle ei jää mitään". En tiedä onko tämä totta, mut näin olen kuvitellut.
 
Mä jostain luin että progesteroni tekee alkuraskauden väsyn. Ja sen piikkiin laitan kyllä omaani. Oon yleensä tosi energinen ja nyt ei huvita eikä jaksata mikää.
 
Oliko täällä vielä muita joilla ei pienintäkään oiretta raskaudesta? Mulla nyt 7+0 ja olo täysin normaali, ei mitään muutoksia kropassa, olossa tai jaksamisessa.
 
Noniin, pahoinvointi iski kunnolla 5+6. Nyt 6+1 eli kolmatta päivää mennään oksennus kurkussa ja alan olla jo ihan kypsä :hungover: Hurjasti tsemppiä kaikille joilla tämä on kestänyt pitempään, onhan tää karseeta! :depressed: Viime raskaudessa pahin öklötys kesti noin viikon ja toivon kovasti että nyt mentäis samalla kaavalla. Olo on melkein koko ajan niin kuin olis oksennus tulossa, mutta ainakaan vielä ei oo mitään tullut ylös asti. Melkein toivoisin että se oksennus tulis, jotta tähän oloon tulis etes hetkellinen helpotus. Syömässä saa olla melkein tauotta ja nyt on mennyt mehua, leipää, jogurttia ym mitä en normaalisti syö ollenkaan, mutta nuo on ainoita mitä saa alas.
 
Mulla on sairaslomaa keskiviikkoon saakka. Ajattelin käydä pyytämässä 15.3 saakka lisää, sillon olis 10 viikkoa täynnä, jos sitten alkas helpottaa ja yrittää palata töihin. Ajatuskin limasta, räästä, ja muista eritteistä ei oikein nyt houkuta, saati sitten kaikki hajut:hungover:
 
Suosittelen ottamaan yhteyttä lääkäriin, joka asiasta jotain ymmärtää. Kävin itse joulukuun lopulla rautainfuusiossa, ferritiini oli alle 30. Lisäksi oli B12 ja D-vit puutos jotka korjattiin. Infuusioon päädyttiin, koska siedän huonosti rautavalmisteita, ja koska aloimme yrittää lasta. Rautavaraston olisi suositeltavaa olla muistaakseni reilusti päälle 40:n vai 60:n, kun alkaa odottaa vauvaa. Vauva vie järkyttävän määrän rautaa, ja syntyessään vauvan rautavarastot on muistaakseni monta sataa, mikä pienenee todella nopeasti ekojen kuukausien aikana kasvun takia. Raudanpuutteiselle äidille syntyy helposti raudanpuutteinen vauva. Oireina uniongelmat, syömisongelmat, koliikki ym ym. En halua pelotella, mutta kannustan kaikkia selvittämään omat arvot, jos epäilyttää, ettei veriarvot ole kohdallaan. Raskauden aikana voi syödä rautaa isojakin määriä (lääkärin määräyksellä) ja korjata tilannetta, raudanpuutteisen vauvan hoitaminen on jo haasteellisempaa.

Infuusiosta aikaa reilu 2kk, raskaus nyt 5+6, ja olen energisempi kuin 12 vuoteen. Ensi viikolla saan tietää tämänhetkiset arvot, ja niitä täytyy seurailla nyt sitten koko raskauden ajan, sillä yksi infuusio ei välttämättä riitä.
 
Mitä kautta pääsit infuusioon? Mulla on ongelma, kun kaikista rautavalmisteista tulee kamala turvotus ja aivan kamala olo! Kuukauden päästä lääkäri, josta meinaan pyytää lähetteen, et pääsis tsekkaa tämän hetkiset arvot.
 
Minun kohdalla selvitettiin infuusion mahdollisuutta mutta eivät suostuneet antamaan sitä. Huonosti siedän rautaa minäkin ja nyt on muutaman päivän ajan pitänyt jättää ottamatta kun on niin huono olo.
 
Mitä kautta pääsit infuusioon? Mulla on ongelma, kun kaikista rautavalmisteista tulee kamala turvotus ja aivan kamala olo! Kuukauden päästä lääkäri, josta meinaan pyytää lähetteen, et pääsis tsekkaa tämän hetkiset arvot.

Valitettavasti yksityisen kautta. Widenius/Helsinki ja Medipudaksen etälääkäri auttaneet prosessissa. Esim Australiassa on aivan toisenlaiset suositukset hyviksi veriarvoiksi kuin täällä (ferrit ja hb), ja taulukko, joka kertoo paljonko rautaa milläkin arvoilla on syötävä, ja millä viikoilla.
 
Minun kohdalla selvitettiin infuusion mahdollisuutta mutta eivät suostuneet antamaan sitä. Huonosti siedän rautaa minäkin ja nyt on muutaman päivän ajan pitänyt jättää ottamatta kun on niin huono olo.

Haluatko kertoa, että miksi eivät suostuneet antamaan? Olen kans viikonlopun ollut syömättä rautaa ja olo on ollut hyvä. Ei turvotusta ja tukalaa oloa yms., minkä rauta aiheuttaa. Nyt taas pakko aloittaa, että saisi arvoja edes hieman nousemaan. Muuten ei tule jaksamaan synnytystä ja imetystä...

Joo, näin mä ajattelinkin, että varmaan yksityisen kautta olet päässyt. Mä olen nyt ottanut sen asenteen, et lopultakin kun pääsen 1.4. sinne neuvolalääkäriin, niin aloitan aiheesta "tappelun" ja vaadin hoitoa. Hitto tämä ei voi näin mennä, että ihmiset näännytetään ja koko elämä kärsii ja elämänilo menee, vaikka asia olisi suht helposti korjattavissakin. :banghead:
 
Siis ilmeisesti en ollut riittävän huonossa hapessa (ferritiini 4 ja jotkut verihiutaleet liian pieniä :grin).
 
Just joo, ei mullakaan sitten toiveita päästä, kun ferritiini jopa 19. :laughing025
 
Mä olen myös uskomattoman väsynyt. Nukun 10 tuntia ja siihen 2 tunnin päikkärit päälle.. Mulla myös ferritiiniarvot matalalla. Miten tätä saa kohotettua?
 
Mä en ainakaan tiedä muuta keinoa kuin rautavalmisteet... Ja ihan jos totta puhutaan, niin niillähän sitä ei kuukaudessa eikä kahdessa nosteta... Rautapitoisesta ruokavaliosta varmaan jotain hyötyä, mut ei silläkään ihmeitä saa ajalliseksi kuin pitkällä tähtäimellä. Infuusiolla pääsis jaloilleen nopeiten, mut sinne ei niin vain pääse.
 
Ominpäin ei rautaa pitäisi syödä.. mutta esim Obsidan 200mg/vrk aamulla c-vitamiinin kanssa tyhjään vatsaan. Kuukausikaupalla kestää että arvot nousee, mutta ainakin bebe saa rautaa, eli ei se turhaa ole. Lähestulkoon jokainen odottaja saisi syödä rautaa, osa niinkin paljon kuin tuon 200mg.
 
Takaisin
Top