Marraskuun mietteitä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ellami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lakun ja salmiakin epäillään lisäävän riskiä ADHD:n eli on muutakin haittaa kuin verenpaineen nousu.

Mulla tää paineiden nosto ollut välillä ainut syy miks itse lakua syönyt, jäi kyllä heti plussan jälkeen pois kun ADHD riski muutenkin varmaan :D ..

Itse oon ajatellut noita rajoituksia (ok, ne on Suomessa todella tiukat verrattuna moniin muihin maihin mutta toisaalta niinhän meillä on moni muukin asia :D) sillee, että pystyn aivan hyvin olemaan 9 kk ilman tiettyjä ruokia. Se on todella lyhyt aika mun elämästä ja toisaalta musta ihmiselle tekee ihan hyvääkin välillä vastustaa välittömiä mielitekoja ja toimia toisin kuin mielihalu haluaisi. Kasvattaa luonnetta.

Uskon siis täysin, että graavilohta, lakua tai fetaa syönyt todennäköisesti synnyttää täysin terveen vauvan, mutta miksi ei toisaalta voisi välttää tiettyjä juttuja todella lyhyen ajan elämästään? Synnytyksen jälkeen raskauden ajan vältelty herkku (sushi ja kylmä valkoviini - mmmmmm) maistuu varmasti entistäkin paremmalle.

Namnamnam. Sushia :hungry:. Kun päästiin esikoisen kanssa kotiin, mies kävi heti hakemassa meille valtavan annoksen sushia ja pienen pullon shampanjaa. Jäi ikuisiksi ajoiksi mieleen, koska maistui niin vastustamattoman hyvältä pitkän tauon jälkeen :). Pitää varmaan jatkaa perinnettä tulevan kakkosen kanssa.

Lakun ja salmiakin epäillään lisäävän riskiä ADHD:n eli on muutakin haittaa kuin verenpaineen nousu.

Joo, lakritsin ja salmiakin sisältämän glykyrritsiinin on todettu heikentävän istukan kykyä estää stressihormonien siirtyminen äidin elimistöstä sikiöön, mistä voi olla seurauksena ADHD-oireita, alempi älykkyysosamäärä ja tytöillä aikaistunut puberteetti. Enpä itse ottaisi sitä riskiä, vaikka kovasti on kyllä tehnyt salmiakkia mieli.

Just tulin neuvolasta ja siellä sanoi mulle et ei sais syödä edes lämminsavustettua lohta. Mutta muuten mun pitäisi syödä kuulemma enemmän kalaa. :D

Apua, mulle iskenyt kamala flunssa päälle! Yskittää niin kamalasti että öisin ei uni tuu :grumpy: Osaisko joku sanoa onko tähän mitään poppakonsteja näin raskaana ollessa, ei varmaan mitään yskänlääkettä saa ainakaan ottaa?
Normaalisti litkin noita Finrexinejä mutta nyt ei siis niitäkään.

Apua, mulle iskenyt kamala flunssa päälle! Yskittää niin kamalasti että öisin ei uni tuu :grumpy: Osaisko joku sanoa onko tähän mitään poppakonsteja näin raskaana ollessa, ei varmaan mitään yskänlääkettä saa ainakaan ottaa?
Mulla on kans flunssa, ja yskimiseen auttaa kaikista parhaiten nenäsuihke, sellainen kuivattava. Estää rään valumisen nieluun ja keuhkoputkiin, ja sitä kautta vähentää yskimisen tarvetta. Muistaa vaan sen lisäksi myös kosteuttaa nenää (mulla käytössä nenäkannu ja nozoil-suihke). Pikaista paranemista!

Esikoista odottaessa sairastin flunssat ilman lääkkeitä, vaikka olin takuuvarma, ettei siitä tule yhtään mitään, koska normaalioloissa vannoin tiukasti kaikkien mahdollisten troppien nimeen. Mutta niin se vain meni. Lääkärin toteama poskiontelontulehduskin selätettiin raskausaikana ilman antibiootteja, koska olen saanut aikaisemmin antibiooteista pahoja sivuvaikutuksia ja lääkärin mielestä kannatti mieluummin kokeilla nenäkannua ja nenäimuria kuin lähteä raskausaikana testailemaan, tuleeko minulle toisenkin tyyppisistä antibiooteista pahoja sivuvaikutuksia.

Tukkoisuudeen avaamiseen käytin suolavettä, nenäimurillä räät pois, koska niistäminen puskee räät poskionteloihin, ja sitten kun reitti on edes vähän selvä, nenäkannulla loput puhtaaksi. Yskään auttoi minulla höyryhengitys, pääasiassa tein sitä kiehuvan teekupin ääressä, kuumassa suihkussa ja saunassa.

Esikoisen syntymänkään jälkeen en ole enää käyttänyt juuri mitään lääkkeitä flunssaan, kun kerran menee ihan hyvin ilmankin.

Just tulin neuvolasta ja siellä sanoi mulle et ei sais syödä edes lämminsavustettua lohta. Mutta muuten mun pitäisi syödä kuulemma enemmän kalaa. :D

Ai sekin kiellettiin! :D Se lämpöhän kypsyttää sen kalan..eikö sitten lämpötila kuitenkaan nouse tarpeeksi vai mikä voi olla syy..?

Toisaalta on neuvolan tätejä ja sitten on NEUVOLAN TÄTEJÄ. En todellakaan tarkoita millään pahalla ketään kohtaan, oon vaan kavereilta kuullut liikaa kokemuksia. :D

Kysyin sitä erikseen ja sanoi et kun lämpötila ei nouse tarpeeksi mut enemmän siinä on se miten ne on pakattu yleensä.

Arvelin siis ihan oikein. Ja ymmärtäähän tuon että jos jossain ulkonakin lohta savustetaan tai loimutetaan ja siitä myydään asiakkaalle niin eihän ne olosuhteet elintarvikehygienian kannalta kovinkaan ihanteelliset ole..

Mulla on tää yskä jäänyt flunssasta ja alkaa olla ideat loppu.nytkin join lämmintä ja huomenna pitäisi pirtänä mennä pitämään perhekerhoa. o_O

Jos sitkeä yskä, inhaloitava kortisoni nopeuttaa paranemista. Mulla tulee yleensä aina "reaktiivinen astma" flunssan yhteydessä. Eli yskä pihisee ja vinkuu. Inhaloitava avaava lääke ja kortisoni siihen päälle auttavat. Just kävin lääkärissä uusimassa reseptin, ja laitettiin raskauden ajaksi jotain tähän tilaan sopivia.

Mulla varmaan sama kun marjaheillä. Hyvin kuului syke jo 10+0. Käytän nykyään sitä bio-oilia geelin sijaan. Kuuluu paremmin eikä rätise niin paljon.

02abe1e99ca3f7970ea6604b05f15616

Alle 20€ Kiinasta ja syke kuuluu loistavasti!

Mulla on Unbornheart, se puhelimeen kytkettävä. Tykkäsin kun sydänkäyrät näkyy ja saa tallennettua. :)

Takaisin