Marraskuun makeat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ang1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Arvaapa Meemi millainen olo mulla on nyt, kun vetäisin äsken kuusi kortisonipilleriä (Medrol) napaan! Sain siis uudenn reseptin lääkäriltä tähän PUPPPiin. Nyt oon googlaillut koko illan metyyliprednisolonin haittavaikutuksia sikiöön ja stressaan, että oliko kuitenkaan järkevää ottaa lääkettä vaikka lääkäri määräsi. Oisinko kuitenkin kestänyt pelkällä kortisonivoiteella..?
Ei ole helppoa olla odottava äiti...

^Älä vielä ahdistu, en löytänyt mistään lisää tuosta, esim. paljonko nämä tutkittavat on niitä särkylääkkeitä syöneet. Kaikki suositukset niin ruuan, vitamiinien yms. suhteen on muuttuneet monta kertaa monen vuoden aikana ja silti koko ajan on syntynyt terveitä vauvoja. Tutkimuksista helposti pelästyy, mutta ei kannata. Ei ainakaan ensimmäisestä laatuaan.

Ei noista kannata olla niin huolissaan,mut itsekin aina paniikissa googletin mitä kaikkea vahinkoa mistäkin lääkkeestä nyt sain vauvalle aikaan..Jos kaikkia noita uskoisi täytyisi olla varmaan jopa kohta raskaana syömättä ja juomatta

Näinhän se menee. Kukaan ei kykene "täydellisyyteen" raskausaikana vaikka kuinka haluaisi. Tuntuu vaan inhottavalta tällaiset ja kun tosiaan ei ollut hirveän kattavan tuntuinen tutkimus. Silti näitä julkaistaan.

Onhan niitä tutkimuksia ihan kaikesta mahdollisesta ja onhan tuota lääkettä ennenkin syöty [:)] 

tää kävi äippäpolilla ja ne sit passitti mut osastlle tarkkailuun...verenpaineet edelleen korkealla..noh ei se mitään...aika yksinäistä täällä kun en tunne ketään ja mun enkkutaito on tosi huono ja mun huonetoveri ei muuta puhu =(.
itellä ei vielkään mitään oireita...pikunen voi hyvin, sillä ei hätää...sain kyllä jotain kortisonipiikkei että jos sattuu että joutu uennen aikasesti synnyttää niin keuhkot kehittyis paremmin...verenpainelääkitystä nostetaan...hmm...
täällä osastolla menee siis varmaan pari päivää...en tiedä...töihin en enää kuulema pääse ennne mamma lomaa joka alkaiskin ensi viikon perjantaina...

halauksia kaikille!!!

Bluerose ja ötö 33+0

Voi että[:(] Voimia kauheesti!
Toivottavasti ei tarvis ennenaikaista lasta synnyttää..Ja tiedän että osastolla oleminen tarkkailussa ei ole niin mukavaa..Onneks olet kortisonipiikit saanu,meillä poika hengitti niiden ansiosta alusta asti itse[:)]

Bluerose, kyllä ne hankinnat ehtii myöhemminkin. Pääasia, että sinä ja pikkuinen voitte hyvin ja saatte kaiken avun. Kaupat on nykyisin niin hyvin auki sun muuta. Kovasti tsemppiä sulle sinne osastolle, toivotaan että kaikki  menee hyvin!

edit. oho, oonki väärässä topicissa, mutta sama kai se....

Täällä muuten "puuttuu" muutama aktiivikirjoittaja, toivottavasti kaikki ok? tättärä, Ang1.

Joo, onpa taas ollut "tutkimus". Tota paracetamolia on syöty niin iät ajat raskauden aikana, että on se kumma, jos vasta nyt huomattais, että siitä tulee epämuodostuneita pissavehkeitä. Enkä mä usko, että Jiun kortisonistakaan on haittaa. Sitäpaitsi, ei näin loppuvaiheessa voi tulla epämuodostumia, kun sikiö on jo ihan valmis, kasvaa enää vain. Ja tykitetäänhän sitä kortisonia suoraan suoneenkin -ja ihan pelkästään vauvan keuhkojen takia!

Luulisi, että enemmän haittaa sikiölle on äidin kivuista ja kidutuksen tasolle yltyvästä kutinasta. Ja luulisi myös, että jos näitä ei hoidettaisi, niin vauvat syntyisivät aikamoisina stressiapinoina, kun olisivat saaneet äidin tuskahormooneista yliannostuksia. Niin, että nyt pois tollaiset ajatukset!

Kyllähän talidomidillakin yritettiin aikoinaan helpottaa äitien pahoinvointia, mutta sen vaikutuksista ei ollut mitään näyttöä ja ikäviä ylläreitähän sitten tuli. Mutta sekä paracetamol että kortisoni ovat molemmat todella pitkään käytössä olleita lääkkeitä, joten epäilenpä, että niiden välttäminen menee siihen Mystiksen mainitsemalle "älä syö tai juo mitään"-osastolle. [:D]

Itselläni on ollut nyt pari päivää kutiseva ihottuma rintakehän yläosassa. Välillä se rauhoittuu ja sitten yhtäkkiä röyhähtää niin, että on järki lähteä, kun kutittaa niin paljon, että ihan pistelee. Voin vain kuvitella minkälaista Jiulla on kokovartaloihottumansa kanssa. Voi apua! Itse olen lätkinyt kortisonivoidetta iholle, mutta kyllä niin tekisi mieli heittää kitaan joku antihistamiinikin. Onneksi sentään ei kutia ihan kokoaikaa. Eikä jokapuolelta! Onneksi sä, Jiu olet saanut paremmat lääkkeet! Joko tuska helpottaa?

Ja Eve78: Kiitos ihanainen nainen ruokalappupostista, joka saapui eilen!

Oon toistaiseksi aika huonossa voinnissa taas ja tosi väsynyt, joten kommentointi jää tällä erää lyhyeen. Silti: tsempit Blueroselle! Toivotaan, että tilanne tasaantuu.

[:)] Ole hyvä Pajunkissa! Ihanaa, kun ei mennyt hukkaan sekään ruokalappu! [:)] (Tosin ilmeisesti jätin sillä postitusreissulla Siwasta ostamani halvat nahkahanskat sinne postin tiskille... [:D][:D] En oo vielä saanut aikaiseks käydä kysymässä, että onko niitä näkyny. Raskaushormoonit!! [;)][:D][:D])

Tsemppiä kaikille taas! Toivottavasti Bluerosen verenpaine vielä alenee ja meemi saa vähän paremman olon. Ja Jiun ihottuma kuulostaa NIIN kamalalta!! Mun siskolla on ollu jo pidemmän aikaa ongelmia ihottumien kanssa (siis ihan normioloissa, ei raskaana) ja se on kyllä NIIN järkyttävää kun joka paikkaa vaan kutittaa, eikä mikään oikein auta. Suuret sympatiat täältä sinne!

Ja noista "tutkimuksista": Kyllä kaikilta nettisivuilta löytämissä jutuissa pitää käyttää tiheää suodatinta... Just törmäsin tässä yks päivä juttuun, että mukamas sauna tai kuuma kylpy on vaarallisia raskaana oleville! [:D][:D][:D][:D][:D] aahhahahahahahha!!!!! Nauroin kyllä katketakseni!! Se oli joku englantilainen "suositus". Suomessa on käyty saunassa maailman sivu, ja Suomen saunaseurakin on ihan tieteellisesti todistanut, ettei saunasta ole mitään haittaa, päinvastoin siitä on ehkä jopa hyötyä raskaana oleville. Ja muissakin maissa käytetään kuumia kylpyjä ja saunamaisia paikkoja ja ovat oikein suosittuja etenkin raskaana olevien kesken (Esim. Japanissa, Islannissa, Amerikan intiaanien kesken ymym).

Eli näitten lääkkeitten kanssa noudattaisin samaa linjaa: Suomen lääkärit kyllä tietävät mitä tekevät, eivätkä kirjoittaisi meille raskaana oleville mitään sellaisia lääkkeitä, joista olisi haittaa äidille tai vauvalle. Muuten tässä joutuu juurikin sille "älä syö tai juo yhtään mitään" -linjalle.

Mut nyt mä lähden moikkaamaan äitiä, joka just tuli takaisin 10 päivän lomalta isin kanssa! [:)] Vihdoin ja viimein!! Kyllä 10 päivää voikin tuntua tosi pitkältä ajalta! <3

Ja kuinkahan monen miehen äiti on syönyt raskaana ollessa parasetamolia,ja näyttää silti noita vauvoja syntyvän [:D] Miksi tutkia ihan liiaksi ja huolestuttaa ihmisiä..Voisivat tutkia ennemmin jotain hyödyllistä ja keksiä sitten johonkin sairauteen jonkun lääkkeen..

No niin, parin tunnin oleilu vaakatasossa teki hyvää. [:)] Kävin aamulla neuvolan omassa valmennuksessa. Tilassa oli aivan järkyttävän kuuma ja huono ilma. Tuli huono olo ja supistukset lähti käyntiin. Istuin ensin neuvolassa pitkään ja sitten täällä kotona vielä supisteli ja oli huono olo, mutta kyllä tää tästä taas.

Kauhee myräkkä ulkona, paleltaa jo ihan katsellessakin... Aamulla ei vielä ollut noin paha tuuli. Täytyy muuten sen verran mainita siitä valmennuksesta, että siellä puhuttiin tästä "raskausdementiasta" tai tästä meille kaikille varmaan tutusta unohtelu -ilmiöstä ja keskittymisvaikeuksista. Kerrottiin, että se johtuu siitä, että loppuraskaudessa kun on turvotusta niin turvotusta on myös aivoissa. Ja sen takia tulee tätä unohtelua. Se siis on osaltaan myös ihan fysiologinen juttu eikä pelkästään sitä, että ajatukset on niin vauvassa, että unohtelee... Itsekin harrastan tätä unohtelua. Esim. tänään unohdin laukkuni neuvolan valmennustilaan... sain onneksi haettua sen.

Täällä ollaan taas. Eilinen olikin sitten vähän erikoisempi päivä. Aamulla alkoi tosi kova polttelu alavattassa ja selässä. Tuntu samalta, ku ois tosi kovat menkkakivut. Seurasin tilannetta ja olin sitten neuvolaan yhteydessä. Neuvolassa kävin ja sieltä se laittoi mut äippäpolille, kun vauvan sydän löi vähän hitaanlaisesti. Äippäpolilla kaikki tarkistettiin ja vauvalla oli kaikki tosi hienosti, kohdunkaulaakin 4cm että ei ollenkaan paha [:)] Tuli ihan skitso olo, kun itte olin niin kipeä, etten meinannut pystyä olemaan ja kaikki vaan hokee, että kaikki kunnossa. Sitten se lääkäri sano, että kipu voi johtua siitä, että luut siellä siirtyilee.. Siirtyilivät sitten taukoamatta aamuseittemästä siihen saakka kunnes sain unen päästä kiinni. Illalla olin kuumassa suihkussakin puoli tuntia ja otin tätä paljon puhuttua Panadolia [:)], mutta ei sekään auttanut. Ihan järkyttävä kipu ja polte koko lantiossa.

Tänään sitten soittelin neuvolaan eiliset kuulumiset sovitusti ja sanoin, että en ole kyllä enää työkuntoinen, vaikka miten päin yrittäisin. Neuvolan ohje oli, että soitan työterveyshuoltoon ja hommaan sieltä sairasloman viimeisiksi päiviksi (ois enää 6 työvuoroa). Siellä vastasi joku "aurinkoisen palvelun ammattilainen", joka sanoi, että seuraava annettava aika ois 24.11. Pikkasen liian myöhään, kun äitiysloma alkaa 22.11.! Sen jälkeen soitin omalle terveysasemalle, kun tämä idari sieltä työterveydestä niin käski. Sinne joudun soittaa huomenna aamulla uudelleen, että voivat antaa akuuttiajan.. Tuntuu aivan paskalta suoraan sanottuna [:(] Maailman ihaninta on, että vauvalla on kaikki hyvin, mut mulla ei hitto vie ole. Musta oli tosi outoa, ettei neuvolalääkärikään ota tätä asiaa nyt hoitaakseen, vaan pitää mennä johonkin terveysasemalle, vaikka mun raskaus ei niille ole kuulunut missään vaiheessa. Ihan sairasta olla vakuuttelemassa, ettei voi tehdä töitä, kun ei voi edes liikkua. Ihme touhua.. Huh! Pientä purkautumista tulee nyt täältä päästä, koittakaa kestää [:)]

Ei hitto alko taas naurattaa! [:D] "moi mä oon raskaana viimisellä kolmanneksella, supistelee niin kovaa että tarvisin sairaslomaa" "joo, täällä ois yks vapaa aika, miten sulle kävis kahen viikon päästä?" [:D][:D] Onko nä ihmiset siis ihan tosissaan??? Hohhoijjaa... Kyllä työterveyden pitäs toimia hiukan paremmin, eikö niillä muka ole mitään päivystystä?? Emmäkään oo koskaan varannu aikaa työterveyslääkärille, menny vaan. Sitä ne neuvolassakin varmaan ajatteli, että onnistuu ihan tosta vaan ja työpaikat aina mielellään pistää työntekijänsä sen työterveyden kautta kun kuitenkin maksavat siitä jne.

Mutta HipsuNen, kyllä sä sen saikkarin jostain saat, vaikka sitten ä-polilta. Mä sain neuvolalääkäriltäkin ihan vaan pyytämällä kuntosalia varten todistuksen.

Joo melko surkuhupaisalta alkaa tuntua täälläkin päässä.. Se täti siellä työterveydessä oli niin sanottu meisseli ottassa jo heti alkajaisiksi ja siihen suuntaan kyseli, että "eikö neuvolalääkäri oo sitten ottanut kantaa. Mulla on kyllä seuraava aika vasta sillon ja sillon".. Kysyin siltä, että mihinpä hän minut sitten seuraavaksi ohjais, kun tämä nyt olis tasan työterveyshuollon asia, kun kyse on mun työkyvyttömyydestä. Hän sanoi, että "voithan sä koittaa vaikka terveysasemalle, jos sieltä sattuisit saamaan ajan". Voi vitura mää sanon!

Vähän rennompiin aiheisiin sitten, ettei verenpaine nouse [:D] Ootteko te pesseet vauvan vaatteita jollain allergiapesuaineella vai ihan tavallisella? Mulla ei ittellä oo mitään alergioita ja senpä takia oon aina pessyt pyykkini tuoksuvilla aineilla. Musta vaan tuntuu, että pyykkien pitää tuoksua pesun jälkeen, vaikka eihän sillä mitään väliä ole kunhan ovat puhtaita. Sitäpä tässä vaan, että onkohan niitä allergia-aineita jonain tuoksuversiona [:)] Kyselee nimim. Mitenniin yksinkertainen [:D][:D]

HipsuNen: kuulostaa kyllä tosi älyttömältä. Jos sulla olis kuumetta ja tarttisit saikkua, niin mitä hyötyä olisi saada aika parin viikon päähän...!?!! Luulisi tosiaan heillä olevan joku päivystyssysteemi. Toivottavasti asia järjestyy. Pesuaineista kyselit. Nuo hajusteet juuri monia allergisoi ja siksi vauvoille suositellaan hajusteettomia pesuaineita. Zeoliitti on myös huono juttu ja saippuaa ei saisi olla liikaa pesuaineessa.

Mites muuten liivinsuojat. Onko aikomuksena käyttää kestoja vai kertakäyttöisiä? Kuinka paljon niitä yleensä tarvitaan vuorokaudessa? Mä aion tehdä kestovaippojen jämäpaloista kestoliivinsuojia. Aloin vaan tuota funtsia, että paljonko kannattaa tehdä... 

tämä pääsi kotiin...tällä on sitten kohtalainen raskausmyrkytys mitä lie sitten tarkoittaakin...jos tulee oireita tai olo vain pahenee sitten takas vaan sairaalaan...pissaa joudun taas seurailee ja perjantaina labraan verikokeita ottamaan...verenpaineet koholla edelleen...labrat oli tänään hyvät...pikkunen liikkuu tosi vilkkaasti ja supistuksia olen alkanut vissiin saamaan...uskoisin ainakin...piikit saatu että toisen keuhkot kehittyis nopeammin...

Bluerose ja ötö 33+1

HipsuNen, oon entistä enemmän ymmälläni. Siis mitä se ihminen luulee tekevänsä työkseen?? Onko se ihan tietoinen, mikä tarkoitus terveydenhuollolla on noin yleensä? Mä haluun hei soittaa sinne! [:D] Sun on ihan PAKKO antaa palautetta tosta. Tai muuten annat mulle ton numeron ni mä voin kertoa mitä mieltä mä olen tollasesta toiminnasta [:D]

Noista pesuaineista vielä sen verran, oon aiemminkin sanonut, mutta ihan ehdottomasti itse haluan käyttää hajusteettomia, koska haluan vaan haistella ihanaa vauvantuoksua [:)]

Bluerose, kuulostaa aika hurjalta [&:] Mutta jos ne kuitenkin päästi sut kotiin, niin tilanne ei sitten varmaan ole kovin vakava. Vielä. Toivotaan, ettei pahene! Lepäilyjä sinne siis!! Ja miehelle teet selväksi, että nyt sä todella LEPÄÄT.

Takaisin