Marraskuun makeat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ang1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No oho.. Täällähän on taas ihan sairaana lukemista, vaikka en mä omasta mielestäni ole kovin kauan ollut pois [:)]
Ensimmäisenä täytyy ottaa tuohon mahan kommentoimiseen kantaa munkin. Mulla on aika pieni maha, vaikka 3,8 kg:n käyrällä mennään. Saan välillä ihan ihme kommentteja ja sääliviä katseita mahaani kohtaan, vaikka kyllä se ihan oikea vauvamaha on. Eilenkin yks sukulaistäti tuli kattomaan, kuinka "komeassa kunnossa olen" ja sitten jäi katsomaan säälivästi just sen näköisenä, että mikähän kitukasvuinen raukka sieltä on tulossa.. Musta se on lähinnä huvittavaa ihan näiden ihmisten vuoksi. Kuka kehtaa oikeast tulla kommentoimaan mihinkään suuntaan?!
Aikamoista lukea miehistäkin.. Meillä mies yrittää olla hyvin ymmärtäväinen ja ahkera koko ajan kotihommien suhteen, vaikka tiedän vallan hyvin, ettei häntä esimerkiksi imuroiminen vois vähempää kiinnostaa. Se on aina ollut mun homma. Seksihalut on täälläkin olleet miinuksella melkein koko raskauden, mikä ottaa itteäkin välillä päästä. Siitä on kyllä keskusteltu, mutta hyvin hän on tyytynyt osaansa [:)]
Meillä rakennetaan edelleen. Kuukauden päästä pitäis päästä muuttamaan. Meinaa olla melkonen stressi päällä, kun ei voi tietää miten tämän piiperön kanssa siinä vaiheessa voidaan. Muutossa mun ei tartte onneksi mitään kantaa, mutta kyllä haluan itte laittaa tavaroita paikoilleen enkä oikeastaan oo ikinä huolinu siihen apua, jäärä kun olen [:D] Pääsis nyt vaan asettuun sinne uuteen kotiin ja sais viimeset jutut vauvalle laitettua. En oo yhden yhtä vaatettakaan vielä pessyt muuton takia.. huhhuh!!!

Tää joutu sit sunnuntaina takas sairaalaan[&:] Kävin suihkussa ja haavaa kuivatessa tihku vähän verta ja lähdettiin sit päivystykseen..Päivystykseen päästessä verta oli tullu jo kunnolla ja jouduin sit ambulanssilla sairaalaan kun tulehdusarvot 151 ja hemoglobiini alle 80 ja kuumettakin oli..Haava oli ollu tulehtunu alusta asti ja tehny onkalon mihin keräsi sitten verta..Nyt haava siltä kohtaa auki ja sinne tungetaan sellasta puhdistavaa nauhaa ja huuhdellaan..Vauva oli isin ja mummon kanssa kotona koska en sitä halunnut sairaalaan ottaa kun en olisi sitä voinut kunnolla hoitaa kun tippakin jouduttiin laittamaan sellaiseen kohtaan että kättä ei voinut käyttää..Olin niin kuivunut ettei suonia löytynyt ja vertakaan ei tullu pistettäessä..Tottakai oli ikävä vauvaa mutta se kävi sairaalassa katsomassa ja nyt pääsin itse kotiin:) kahta antibioottia menee kolmesti päivässä,ja haavaa pitää käydä hoidattamassa,mutta jos tää nyt tästä eikä tarvis enää sairaalaan mennä..Vauvalla paino nousee ja muutenkin aika helppo tapaus:) 

No voi hurja Mystis. [&:] Kylläpäs sinua koetellaan. Toivottavasti haava nyt lähtee parantumaan normaalisti. Kiva kuulla, että vauva voi hyvin. [:)]

No sitä minäkin et kyl nyt koetellaan,tiedä sit mitä pahaa on tullu tehtyä että tällästä nyt kävi[&:]
Jospa kaikki tästä nyt vielä iloks muuttuis[:)]

Mystis, kovasti paranemisia! Hurjan kuuloista [&:]

Ihan hävettää marmattaa omaa oloa, mutta en voi olla taas kirjoittamatta. Mulla on ihan hirveät pahoinvoinnit taas, saattaa viikossa olla pari päivää taas ja mikään ei pysy sisällä. Kävin äitini kanssa syömässä tänään ja voi jumalavita kun on saanut taas yökkiä kaikki pihalle sen jälkeen....
No tiedän taas huomenna olla pää pöntössä.

Fearsome: I know the feeling... [&:] Paitsi, että mulla on tuota pahoinvointia joka päivä jossain määrin. Tämän viikon migreeni on nyt kärsitty, enää jälkioireet vähän päällä. Ei yhtään mukavaa kyllä... Mutta kummasti saa aina hymyn huulille ja uusia voimia kun ajattelee sitä pientä nyyttiä, jonka saa syliinsä parin kuukauden päästä...

Meidän telkkari lähti eilen huoltoon. On hiukka orpo olo täällä kotona ilman tv:tä. Ens viikolla pitäis saada takaisin tuo. Onneksi tietokone sentään toimii... Ja piano, se on kyllä ihan korvaamaton. Oon muuten soitellut jo joululauluja. :D Mulla on muutama sellainen tosi kaunis laulusovitus vuosien takaisista joulukonserteista ja niitä soittelen. Yksikin sellainen kehtolaulutyyppinen...

Taas on huonosti nukuttu yö takana. Unta n. 2 tuntia. Särki vaan joka paikkaa ja kummallakaan kyljellä ei ollut hyvä nukkua... Nyt on pikkasen pökkeröinen olo. Jospa sitä sais vaikka päikkärit nukuttua... 

Laitanpa nyt neuvolakuulumisia tänne ketjuun. Itkettää ku oon taas niin paniikissa. Terkkari laitto mut ultraan kun sf mitta ei oo kasvanu kuukaudessa yhtään. Edelleen sama 29cm ku viimeks ja viikkoja nyt 33+0. Paino oli onneks nyt noussut kun viimeks se oli laskenut. Oisin halunnu ultraan heti tänään mutta ylläri ylläri joudun oottaa koko viikonlopun, ma vasta pääsen sinne. En pysty keskittyy mihinkään itkettää vaan et kaikki ei oo kunnossa. Onko muilla mitä kokemuksia tosta sf mitan kasvusta...? Että miten huolissaan tässä pitäis olla.

Mystis: Voi elämä! Onpa sulla ollut hurjia koettelemuksia! Pikaista paranemista! Toivottavasti pääset pian nauttimaan vauvaonnesta täysin voimin.

Fearsome ja meemi: Kaikki empatiat täältä. On niin tuoreessa muistissa nuo keväiset/kesäiset jutut, etten voi muuta kuin tuntea suurta myötätuntoa. Voimia!

pontso10: Älä murehdi vielä kamalasti. (Helpommin varmasti sanottu kuin tehty! [&:]) Tunnetko kuitenkin vauvan liikkeet samalla lailla kuin ennenkin? Tuskin mistään suuresta energiavajeesta voi olla kyse, jos vauva kuitenkin jaksaa liikkua. Jos olisi, niin silloin vauva säästäisi kaiken energian peruselintoimintoihin, eikä liikkuisi juurikaan.

Katselin omaa neuvolakorttiani ja mulla on viikolla 29+5 sf-mitta ollut 26 ja vkolla 33+4 29. Se on siis kasvanut, mutta on selkeästi keskikäyrän alapuolella ollut kokoajan. Tiistaina kävin viimeksi neuvolassa rv 35+4 ja sf-mitta on 30. Sun mittasi siis eivät ole mitenkään erityisen pieniä. Tietysti kannattaa tarkistaa, mistä on kyse, jos se ei lainkaan kasva. Mutta voihan olla niin, että sulla on ensin kasvanut kohtu ja ollut vettä paljon ja vauvalla myös paljon tilaa tms. ja nyt on sitten ollut vauvan vuoro kasvaa ja tila ahtautuu, mutta kasvu ei näy ulospäin.

Kerran munkin käyrääni tuli notkahdus, kun terkka mittasi vkolla 22+5 mitaksi 20,5 ja lääkäri kuukauden päästä 21 cm. Eli kasvua ei olisi tuon mukaan ollut lainkaan. Itse kyllä huomasin, että terveydenhoitajan pöytä oli paljon enemmän makuuasennossa, jolloin maha on pitkänä ja mitasta tulee pitkä, kun taas lääkärin pöytä oli puoli-istuvassa asennossa, jolloin maha on ihan rytyssä. Noi mitat on kuitenkin vain käsivaralla tehtyjä, joten niissä voi varmasti olla heittoja paljonkin.

Ole vain ihan rauhallisella mielellä. Positiivinen puoli on se, että näet vauvan nyt vielä ylimääräisen kerran ennen syntymää.

Ja sitten omaa:
Kävin tiistaina ihan tyhjänpäiväisellä neuvolalääkärikäynnillä. Luulin, että nyt oli tarkoitus tutkia hieman tarkemmin synnytystä varten, mutta mitä vielä! [8|] Viivyin hänen luonaan maksimissaan 5 minuuttia! Siihen sisältyi noin 5 sekunnin sisätutkimuskopelointi, mahan painelu (noin kaksi kertaa), mahan korkeuden mittaaminen (taas ihan eri asennossa, kuin mitä se terkka sitä mittaa) ja sydänäänien kuuntelu (10 sekuntia). Vauvan koon hän arvioi "ei kovin suureksi" vain katsomalla sf-mitan käyrää. Ihan itsekin olisin osannut sen päätellä.

Kohdun ulkosuu kuulemma pehmentynyt, mutta kiinni, kohdunkaulan mitaksi merkitsi korttiin 2,5cm. Millä se tuonkin mittasi siinä viidessä sekunnissa, jonka sormet oli toosassa! Enkä kyllä tajua, miksi se vaivautuu laittamaan liukkariakaan sormiinsa, kun ei kuitenkaan levittele sitä kunnolla, ennenkuin runttaa sisään. Sattu taas ja varmaan tuli nirhauma.

Noh, jokatapauksessa mulla on edelleen kaikki vallan mainiosti. Nukun hyvin, kerran yössä vessakäynti ja noin 2-3h välein kyljen kääntäminen, jonka jälkeen nukahdan heti uudelleen. Maha ei paina liikaa, eikä ole kipuja tai närästystä. Nuhaa on ollut kaksi viikkoa, mutta se on menossa nyt pois. Pari päivää olin vähän nuutunut ja hyvinkin sulautunut yhteen suuren nojatuolin ja rahin kanssa, mutta muuten ei kyllä mitään valittamista.

Tänään alkaa 37. raskausviikko eikä nikamasiirtymäni ristiselässä vieläkään ole vihoitellut. Jeejee! Olen niin onnellinen siitä, sillä luulin, että viimeistään raskauden puolesta välistä eteenpäin se tekisi olostani helvetillisen.

Mutta hurja; enää neljä viikkoa laskettuun aikaan! Ajatella, että jo 2 viikon päästä vauva olisi ihan täysiakainen. Kohta hän on täällä! Tätä loppuraskautta voisin kyllä mielelläni nauttia vähän pidenpäänkin. Viikot kuluvat niin hirvittävää vauhtia!

Pajunkissa: joo liikkuu ihan normaalisti ja aika paljonkin. Sykkeet oli välillä 128-140 ja kuulosti kyllä voimakkailta. Virtsa oli puhdas ja verenpaineet 115/78. Itestä jotenkin tuntuu että maha ois kasvanut ja vauvan liikkeetkin on muuttuneet paljon voimakkaimmiksi. Toivotaan että ois tosiaan vaan niin että kohtu on venähtänyt alussa ja nyt sitten tasoittunuut vaikka vauva kasvaa :). Kiitos tuhannesti rauhottelusta, yritän ottaa mahdollisimman rennosti... Mun äitikin yritti lohdutella että hänellä oli näillä viikoilla sf 27cm että onhan sulla paljon enemmän. Mutta tietty sitä muutostahan tässä pitäisi seurata eikä vertailla muihin samalla viikoilla. Sellaistakin oon kuullut monelta että sf mitta ei välttämättä kerro paljoa vauvan koosta todellisuudessa. Mutta katsellaan nyt ja toivotaan että kaikki on hyvin. 

Njääh, pontso10, jos kerran itsestäsi tuntuu, että maha on kasvanut, niin luota siihen! Ajattele nyt; sormella se terkka kokeilee häpylyyn kohdan ja kämmensyrjällä painelee ylävatsasta kohdun korkeuden: sentti pari suuntaan tai toiseen on ihan mahdollinen heitto! Varsinkin, kun myös sun asentosi pöydällä vaikuttaa siihen. Miksiköhän sitä mittaa ei oteta seisaallaan, niin asento olisi aina sama.

Ja vauva liikkuu! Ei voi olla asiat kovin huonosti! [:)] Tsemppiä ja iloa viikonloppuusi! Onnea ylimääräiseen ultraan!

pontso10: Onhan sulla ollut sama mittaaja joka kerta sf-mitassa? On kuulemma tosi paljon käsialakysymys tämän mitan ottaminen. Mulle lääkäri ihan sanoi, ettei kannata hänen mittauksiinsa yhtään luottaa, että pitää luottaa ainoastaan oman th:n mittauksiin, joka mittaa säännöllisesti sen multa. Th myös sanoi, että esim. käsien asento voi vaikuttaa mittaan jne. Niin ja missä kulmassa on jalat. Mulla huitelee sf lähes yläkäyrällä, mutta kun lapsen kokoa ja kehitystä ultralla mittailtiin, niin täysin keskikäyrää mennään. Vauvan asento on ilmeisesti vaan sellainen, että vaikuttaa sf-mittaan tuolla tavalla. En siis olisi hirveän huolissani. Ja ihan niin kuin Pajunkissa sanoi: tärkeämpää on, että lapsi liikkuu edelleen ja perustelukin sama kuin Pajunkissalla. :) 

On mulla sama terkka mitannut aina eli siitä ei voi johtua. Mutta tosiaan kai se asentokin on voinut olla vauvalla eri yms. Nyt koitan vaan rauhottaa itteni ja katotaan sitten mitä ultra näyttää. Kiitos ihan tooooosi paljon teille kannustuksesta :)! Ja rentouttavaa viikonloppua! Meinas ihan unohtua kertoo että otin sen influenssa rokotteenkin nyt, saa nähdä tuleeko mitään oireiluja. Nyt ei ainekaan ees käsi tunnu erikoisen aralta.

Ei tosta sf-mitasta tarvii olla huolissaan kun ei kuitenkaan ole sinänsä suhteessa vauvan kokoon:)
Meillä sf-mitta oli melkein 40cm ja vauva paino sen 2800g ja oli 46,5cm pitkä,eli luulis et tolla mitalla ois ollu iso vauva..Kyl se siitä kasvaa:)

pontso10: Joo, ei tosiaankaan kannata hirveesti luottaa tuohon sf-mittaan vauvan koon arvioinnissa. Siihen mittaan ku vaikuttaa niin moni asia. Mulla on koko ajan sf-mitta ollu yläkäyrällä ja vauva ei oo ultrien mukaan mitenkään iso. Viimeksi ku terkka mittas tuota sf-mittaa, niin sitä ei ollu tullu juuri yhtään lisää. Se käski sitte mun laittaa kädet vartalon vierelle (mulla oli eka mittauksen aikana toinen ollu käsi pään alla), ja kappas, sf-mitta oliki 2cm isompi. Eli paitsi vauvan asento, niin omakin asento vaikuttaa tuohon tosi paljon. Jos sulla vauva liikkuu normaalisti, en olis mitenkään hirveen huolissani. :)

Kiitti sympatioista, tosin ei oo mitään monen muun vaivan rinnalla, mutta perin inhottavaa.
Se on vähä kökkö juttu, kun tuntuu ettei neuvolassa oikein kerrota mitä mikäkin tarkottaa. Mä kyllä ite kyselen tosi paljon ja
mulla on kyllä tosi ihana th muutenkin. Neuvolalääkäriltä kysyin tosta rokotteesta(influenssa)ja se sanoi, että ihan oman maun mukaan.
Itse en sitä halua ottaa, joten piti kysyä notta onko pakko jos ei taho. Ei siis ole [;)]

Kävin nyt sit hakemassa kameran tänään, kun vanha sano sopimuksen irti ja sit ostin digitaalisen kuumemittarin vauvalle. Eka ajattelin ostaa sen korvakuumemittarin, mutta ei oo kuulemma hirveän luotettavia?

Kyllä mulla ainakin on korvakuumemittari näyttäny aina ihan luotettavan tuloksen:) Varmaan riippuu ostaako ihan kunnon mittarin vai jonkun halppiksen..Omron on ainakin ihan luotettava merkki 

Joo varmaan makuasioita, saahan sellaisen sit hankittua jos tolla tuntuu olevan vaikea mitata [:)] Mut ihan nettimututuntumalla tuntui, että porukka niitä hakkui ? 

Taidan olla tulossa hulluksi. Oon ihan varma, että musta kuuluu outoa napsumisääntä, joka ei tunnu liittyvän mihinkään. Ääni on sellanen "plip". Vähän samanlainen, minkä saa aikaseks kielellä kitalaessa, mutta pehmeämpi, "limasempi". Parina päivänä kuulin sen kerran, molemmilla kerroilla aamupäivästä. Alkuun ajattelin, että kuului varmaan jostain mistä lie talon rakenteista tai verhoista tai mistä vaan. Kaikenlaisia ääniähän kuuluu. No, sitten tästä tuli ihan joka päiväistä ja kuulen sen nyt usemman kerran päivässä. Vaatteista se ei tule, olen kuullut äänen niin aamutakissa, alasti kuin vaatteet päälläkin. Musta tuntuu, että se tulee mahan seudulta. En siis tunne yhtikäs mitään, kuulen vain äänen. Parina kertana vauva on liikkunut juuri silloin ja ääni on tullut samaan aikaan kuin potku. Eli ihan kuin vauva saisi aikaan jotain ääntä. Sitten olen myös miettinyt, että voiko limatulpan irtoamisesta kuulua ääntä, mutta ei kai. Tuskin ainakaan jotenkin noin selkeää ja noin usein. Olenkin silmä kovana seuraillut alapäätä, mutta ei mitään selkeää tulppaa ainakaan ole irronnut ja limaa sieltä nyt tulee muutenkin. Ota siitä nyt sitten selvää. Kun en ole keksinyt mitään alkuperää tuolla äänelle, niin olen jo alkanut maalailla ihan käsittämättömiä piruja seinille. Tyyliin: ääni lähtee irtoavasta istukasta.

Lapsiveden menostahan jotkut kuulee jonkun poks ääneen, mutta ei multa vettäkään ole tullut. Ja ei kai se nyt päivittäin kuuluisi joka tapauksessakaan. Onko kellään mitään tietoa tai arvauksia, mikä mun kehossa aiheuttaa ihme poksumisen? Ja se on siis oikeasti aika kova ääni, ihan kuin kuuluisi vatsan ulkopuolelta. Erotan sen siis ihan selvästi. Ja mies on myös kuullut sen, eli en kuule ääniä päässäni. Tai sitten ne on jo niin kovat äänet, että kuuluu pään ulkopuolellekin [:D]

Eilen kaveri mittas korvakuumemittarilla kuumeensa ja näytti 37,9. Hän yllättyi kuumetta, kun olo ei ollut niin kipeä. Mittas sitten toisesta korvasta ja oli 36,8. Mittari on Philipsin eikä ainakaan mikään halpa ole ollut. Olin yllättynyt, kun oon ittekin miettinyt, että sen korvamittarin täytyy olla tosi tarkka..

totesin juuri, että mulla ei oo eees vauvalle kuumemittaria...voi ei..pitäisi sellainen vissiin hommata tässä jossain vaiheessa...sitten olisi vielä amme pikkuselle...vai yhdessä suihkuunko mennään aina xD

Takaisin