~ Marraskuun mölinät ~

Onhan se varma, että kaikenlaisia ajatuksia päässä liikkuu. :) Toki omaa jaksamistaan miettii kahden pienen lapsen kanssa, ku en ole mikään kotiäitityyppi. Onneksi on osallistuva mies. Sit mietin myös, miten jaksan olla taas kotona, kun just pääsi takas työelämään kiinni. :D

Mitä tulee Rautavaaran tapaukseen niin pelkkä väsymys (edes totaalinen uupuminen ja masennus) ei aja äitiä tappamaan lapsiaan eli kyllä siihen tarvitaan "suurempia" mielenterveysongelmia. Silti keskustelu asiasta on tärkeää, sillä jokainen uupunut äiti tarvitsee apua.

Muokattu viimeksi:
Joo, se on jännä kun asian tajuaa mutta sitten välillä sen oikeasti tajuaa :)

DT, samaa mieltä tuosta lopusta.

Mites muilla joulu, oletteko kotona vai kylässä?
Meille tulee appivanhemmat kylään, niitä ei tarvi passata ja olen ajatellut voivani vetäytyä tarvittaessa "lepäilemään". Vähän kieltämättä stressaa, kun laskettuun aikaan on tuolloin alle kuukausi. Kaverit oli järkyttyneitä kun kuuli, että me "järjestetään" joulu.

Lisäys: ovat kuitenkin ainakin pari vuorokautta kylässä.

Mä oom tehny aikapäiviä sitten selväks niin omille kuin miehenkin sukulaisille, että mä en lupaa mitään. En lähde kyläilemään, en joulukirkkoon tai hautausmaalle, en siivoo kotona tai laita ruokia, en laita joulukoristeita tai -valoja. PAITSI tietysti jos voin hyvin ja tekee mieli touhuta/ mennä! :) Oon niin jouluihminen et oon jo suunnitellu koristeiden kaivamiata ja kortteja alan askarteleen huomenna. Tuskin maltan olla anopin notkuvan joulupöydän äärestä pois, ja omat porukat tulee ohikulkumatkallaan meille yöks joulun jälkeen, on sovittu että täysin itsepalveluperiaatteella kyläilevät, mutta varmaan vähintäänkin riisipuurot ja glögit laitan. Mutta pointti on vaan se, että teen just sen verran kun oma fiilis ja jaksaminen antaa periks!

Mulla on vieläkin sellainen (mahdollisesti harha-) luulo, että käyn jouluna muutaman sadan kilsan päässä reissussa ja tuun takas synnyttämään uuden vuoden aikaan. Se tässä on kyllä monesta muusta vuodesta poikkeavaa, että voisin oikeestaan ekaa kertaa laittaa omaan kotiin joulua. Tähän asti oon just aina lähtenyt jouluksi pois, ja sitten ei ole viitsinyt juuri mitään koristuksia pistää. Yhden kynttelikön korkeintaan. Tänä vuonna voisi kyllä tehdä paljon enemmänkin kun kerran on kotona, ja ehtii koristuksia katsomaan päivittäin. Mistä sitä tietää jos ei vaikka pääsekään yhtään mihinkään, tai korkeintaan kaverin luo vähän matkan päähän, niin olis sitte enemmän joulufiilistä ilmassa. Jos kotiin joutuu jäämään niin jonkun sortin kuusi on kyllä ihan pakko hankkia!

Joo ja ajattele tipunen sit kotiutua vauvelin kanssa menneen joulun lämpöä henkivään kotiin! Ihanaa!

juu, ainakin mennyttä kuusta joka karistaa kaikki neulaset kun on vesi loppunu ekana päivänä mun poistuttua synnärille :grin

Mut kyllä jouluinen koti on kiva, kun kantaa yhden elämän isoista lahjoista sinne ihmettelemään maailmaa. Taidanpa oikein nyt ottaa glögikupin sen kunniaksi =). Kaveri toi viime viikolla käydessään ja oli aika ihana pitkästä aikaa juoda kuppi kuumaa joulujuomaa.

Hahaa, mulle tuli tänään postissa askarteluliikkeen paketti! Huomenna siis alkaa joulukorttien askartelu! Ja tätä pakettia odotellessa oon jemmannu kaappiin tölkin glögiä, ja tänään nappasin kaupasta puuromaidot ja kiisseliluumut koska huomenna keittelen sesongin ekat riisipuurot! Mä niin rakastan joulua!

Ps. Selvennän vielä että askartelen siis työni puolesta 120 joulukorttia ja ne pitää olla tän kuun lopuks valmiit että siks nyt. Ja jos on kunnon joulufiilis niin tulee hienompia kortteja! :)

lähes samat herkut täällä - mä pistin just kaks tuntii sitten iltapalaksi pari lautasellista mannapuuroa kanelilla ja sokerilla :)

Yök mannapuuroa! :D En lapsenakaan tykänny siitä, mutta riisipuuro kanelilla ja sokerilla on namia ja se niin kuuluu jouluun puulusikoilla savilautasista syötynä.

Me ollaan joulu mun vanhempien luona ja matkustetaan se 100 km sinne. Tosin synnäri on siinä vieressä eli oikiaan suuntaan mennään. :D Mies on ihan varma, että joulu menee siellä. Meille tulee vanhempien luo kaikki mun sisarukset perheineen eli hulinaa tulee olemaan, vaikka ei pieniä lapsia montaa olekaan. Joulupäivänä ajellaan sitten varmaankin takaisin kotiin ja ehkäpä vielä käydään vuodenvaihteen tienoilla parin sadan kilsan päässä sukuloimassa. On sitä sielläki sairaala eli jos vain jaksan niin täysillä mennään loppuun asti, kuten esikoisen kohdallaki. Kävin shoppailemassa synnytystä edeltävänä päivänä silloinki. Jouluherkkuja ei tarvi hirveesti laittaa, mutta jonkin verran autetaan porukalla äitiä eli jokainen laittaa joulupöytään jotaki. Tyttö saa mennä leipoon mummin kanssa piparit. En aio kotona hössöttää muuten, ku laittamalla tietty jouluvalot ja voihan tuota parit tortut valmistaikinasta leipasta ja herkutella ne glögin kanssa.

Mannapuuroa ... <3 Pitäisiköhän tehdä, alkoi himottamaan.

Vuokrasopimus tehty ja vanhemmatkin suostu takaajiksi, niin tarvitse niitä kahen kuukauven vuokria kerätä takuudeksi. :happy093

Huhhuh, kun on oikea pakara juilinut kunnolla viime aikoina .. Parin päivän lenkkeilystä meni tosi kipeäksi aluksi lonkat ja eilen alkoi tuo pakara vängätä vastaan kaikessa mahdollisessa. Kiva muutto tulossa, jos ei herkeä ...

exteri0r, oisko SI-nivel joka löystyy ja klonksuu? Mulla ainakin ja se on sit inhottavaa ja ki-pee! Mä hain sairaalan välinevuokraamosta tukivyön ja ainaki koirien lenkittämiset on helpottanu ton nivelen osalta sen avulla...

Täällä vietetään joulua iha kahdestaan kotona, molempien vanhempien luona kyllä jouluaattona käydään kylässä. Omaan kotiin ei joulukuusta laiteta, muuten ehkä vähän jotain valoja. Kynttilöitä paljon niin siinä on mulle ainakin tunnelmaa.

Mulla olis vielä tasan kaks viikkoo töitä ja sit aikas kauan kaivattu äitiysloma <3

Jännä millai kaikilla on asiat/ hommaukset niin eri vaiheessa :)
Toisilla on jo kaikki viimisenpäälle valmiina pienintäkin yksityiskohtaa mukaanlukien kun taas toisilla ei melkein mitään.
Ittellä on hommattuna vähän sieltä sun täältä, et täytyis varmaan inventoida mitä mulla oikeesti on :D kun hyvällä tuurilla vaatteetki voi olla vaikka kokoo 74 ;)
Pinnasänky ja hoitopöytä tuli viimeviikolla ja kasattiin ne sillon. Vaunut sun muut saan veljeltä joka on säilyttänyt niitä mua varten jo neljä vuotta :)
Vauvan huone täytyis vielä laittaa kuntoon (puuttuu listat, maalit, osa lattiasta, kaapistot jne.. :D ) , kai ne tässä viä kerkee.. ;)

Eilen tuli oltua serkusten ja "serkusten" pikkujouluissa. Oli kyllä ihanaa nähdä ystäviä ja serkkuja. Vaikka samassa kaupungiss asuu, ni hirveen harvoin näkee, saati sitte, että ihan porukalla tavattais.
Kunto ei kyllä kestäny, ku nelisen tuntia syömistä ja istumista, sit alko kaipaamaan selälleen pääsyä. Juhlissa ei ihan viiti sohvaa vallata. :p

Meillä ei kotona näy joulu varmaan mitenkään. En usko, että huvittaa hakea kellarista mitään koristeita, ku ei tiiä jaksaako niitä sit kerätä ois. :grin Ja muutenkin.
Appivanhemmilla käydään joskus ennen joulua, 300km päässä ja tänä vuonna on aattona vuoro olla mun porukoilla tossa 1km päässä.
Odotan kyllä sitä, että ehkä ens jouluna sais ite rakentaa joulun ja pyytää muita omaan kotiin viettämään joulua, mut se nyt riippuu niin siitä missä sitä ens jouluna asuu.

Kohta lastenvaatekirppiskierrokselle ja sit löhö vkl käyntiin! :)

Meillä toinen lastenhuone rempataan kuntoon vasta ens kesänä. Se edellyttää varaston järjestämistä yms., jotta siinä huoneessa olevat tavarat saadaan järjesteltyä muualle. :D Mutta vauva nukkuu meidän makkarissa tod.näk. ensimmäisen vuoden, tytön huoneeseen mahtuu leluja ja vauvan lelut kuiteski olkkarissa, vaatteet kodinhoitohuoneessa hoitopöydän lipastossa, joten sinänsä ei oo kiire.

Pakko vielä kommentoida, että esikoiselle oli kyllä huone valmiina ennen syntymää ;)

Meillä on vauvan sänky ja hoitopöytä makkarissa, ei oo niin iso asunto et olis omaa huonetta vauvalle. Täytyy sitte muuttaa isompaan taas kun tarvii oman huoneen.

Eilen lämmitin pitkästä aikaa saunan. Tuli sitten ennen sitä napsittua kasvukuva, ja onhan tää maha jo suht komee. Kun istuu, niin kyllä vatsa alkaa jo ihan tisseistä ja kylkiluutkin tuntuu olevan kovilla. Ja pitäisi vielä sen 6-7 viikkoa kasvattaa, tsiisus sentään kuin iso sitä onkaan sitten joulun aikaan :eek:. Töissäkin istun nykyään enemmän takakenossa ja jalat ylhäällä, jotta vatsalla on tilaa eikä itseä ahista.

8 työpäivää vielä ja niistäkin ens viikon lopulla pidän perjantain vapaata, ja torstaikaan ei oikeasti ole töitä. Jotenkin sitä odottaa kuin kuuta nousevaa vapaalle pääsyä, vaikka tietää että loman alettua on heti kahden viikon päästä 3 koulutuspäivää, ja muutenkin joutunee parina päivänä käymään töissä. Ellei sitten tää pieni satu olemaan toista mieltä. Toivotaan, että pieni ei oo ens viikonlopun tukholman reissusta toista mieltä. Saan kuulemma vapautuksen junibackenista, minne kaverit vie lapset. Ehkä mä sitten parin vuoden päästä liityn seuraan.

Harkkareita on sen verran paljon, että väistämättä on synnytyskin alkanut jo tulemaan mieleen, ei minään pelkona, vaan ennemminkin että milloin se mahtaa tapahtua - olis kiva merkata jo nyt kalenteriin :p, et vois valmistautua. Ja sitten oon miettiny just sitä, että meenko kuiteskin ihan yksin, vai pyydänkö tutun mukaan tueksi ja avuksi. Toisaalta, ehtiihän sitä kenties sieltäkin sitten soittaa, että apuva!

Täydensin eilen hoitopöydän laatikot lopuilla äp:n vaatteilla sekä kaverilta tulleella kassilla, ja kyllähän noita vaatteita alkaa olla jo jonkin verran. Ja huomas heti miten koot on ihan miten sattuu, joku 68 body näytti lähes 56 kanssa samankokoiselta, ja joku 62 oli selvästi isompi kuin muut 60/62 bodyt. Sama oli jossain housuissa - 70 oli samankokoiset 62 kanssa. Toivottavasti en liikaa oo siirtänyt 68 kokoja kaappiin odottamaan vauvan kasvua. pitää varmaan vielä selata kaikki läpi uudelleen ja verrata johonkin keskimääräiseen bodykokoon muut läpi, kun pesen vaatteet vielä kertaalleen. Toisen kaverin suunnasta onkin kai tulossa vähän isompia kokoja, hyvä niin, sillä kyllä toi -60/62 arsenaali on jo riittävä. En todellakaan sais enää eksyä mihkään kirppareille :)

Mulla masu tippunut jo sen verran että hyvin mahtuu kämmenet tissien alle...saas nähä kauanko neito täällä masussa sitten viihtyy, toivottavasti kuitenkin valmiille viikoille asti. 18.12 tulee 35+0 täyteen niin sitten jo huoli helpottaa. Tänään 30+3♡

Takaisin