~ Marraskuun mölinät ~

Hyvää kuuluu! Ihanaa olla tän rempan jälkeen kotona ja vaan möllöttää omassa sängyssä! Tosin rupee oleen senverta nälkä että kohta on noustava :P Ajattelin tänään ruveta peseen pikkuherran vaatteita ja mitä kaikkea muuta sitä nyt sit onkaan tullu ostettua :) Saa laittaa tavarat sit paikalleen ja vähän kahtoa, että puuttuuko jotain. Joo.. Puuttuu vielä vaikka mitä :angry1 Oon todennu että toi tuttipullojen hommaaminen on yks pee ku ei oikein tiijä mitä ostais. Ehkä päädyn ostamaan yhen aventin ja yhen mamin pullon ja katotaan sitte että tarviiko niitä lissää vai ei :)
 
Meikäläisen ostoslista näyttää tällä hetkellä tältä: Lasonoh (tissirasva), liivinsuojia, siteitä, vaippoja, unipussi, maidonkerääjät. Lisäks täytyy noutaa meidän telakka ja kaukalo kaverilta lainasta ja ostaa niiltä takas meidän sitteri, tai sit hakea uusi mut se ei onneks oo kaikkein kiireellisin vempele. Eli aikalailla kaikki hankinnat on tehty.

ToDo-listalla onkin sitten vielä makuupussien, lakanoiden ja peittojen pesua, silittämistouhua ja armotonta koko talon (joskin pääasiassa makuuhuoneen ja lastenhuoneen) uudelleenjärjestelyä ja sisustamista.

Kaikenkaikkiaan lokakuun loppu oli jotenkin ankee, samaten kun nää marraskuun pari ensipäivää. Mulla on koko ajan ahdistava olo enkä oikein löydä kunnon ilon aiheita mistään raskauteen tai vauvaan liittyvästä. Viikon päästä on neuvola niin täytyy varmaan siellä avata suutansa kun välillä pohdin että olisko tää ihan oikeeta masennusta vai oonko muuten vaan kovin alakuloinen.

Onneks on toi 2-vuotias kotivalo joka saa väkisinkin hymyilemään ja nauramaan joka päivä! ♡
 
Täällä ootellaan huomista ultraa ja ensi viikolla tapahtuvaa muuttoa..

Ostoslistaa..Sitteri, vaipat, tutipulloihin uudet tutiosat, tuti, maidonkerääjät, liivinsuojat, pehmolelu vaaville sairaalaan (esikollekin oli)...

Tekemättä on kaikki paitsi vaatteiden pesu...muutosta johtuen...ääks, pääsis jo muuttamaan!
 
Mä oon saanu jo huoneen suht järjestykseen ja oon ok tyytyväinen. Järjestelin jo vaatteita muutamaankin otteeseen kaappiin, mut se ei oikein vielä miellytä. Mitä kokoja te laitatte kaappiin valmiiksi ja mitkä jää vielä odottamaan? Äitin pitäisi ommella lakanat sänkyyn tässä, mut katsotaan antaako sen vointi periksi. :/ laitatteko te petivaatteet valmiiksi sänkyyn vai laittaako mies sillä aikaa, ku olette synnärillä pienen kanssa? Kaveri vaan sano, et jos laittaa valmiiksi ni tuottaisi huonoo onnea, mut näähän on taas näitä... :D heheheh..

Mulla olisi tulevalla viikolla neuvola perjantaina ja saan sen hiien piikin, ku pienen veriryhmä on positiivinen ja mulla miinus. On niin mun tuuria. Mulla pelkästä pisto ajatuksesta hikoo kädet. Pitää neuvolassa kysyy et miten pikaseen pääsisin sinne pelkopolille, ku alkanut jo päivittäin pyörii mielessä synnytys. Nyt mies vielä lisää jännitystä, ku en tiiä miksi se ei voisi jättää yhtä peliä väliin. Peli on niin kaukana, et jos synnytys sillon käynnistyy ni en tiiä ennättääkö se sinne ja saanko tukea. Muutenkin pelko synnytystä kohtaan.

Onneksi edes jotain positiivitsa tapahtui v-loppuna ja sain sen katteen takapihalle. :) se on kyllä tosi hyvä.

Ostoslistalla enää imetysliivit, imetystoppi, vaippoja ja varmaan vaaville rasvoja. Mitä hoito tuotteita te ostatte vauvalle ja mikä olisi hyvä? :)
 
Yks mun ehdottomasti paras löytö on Hyvä salva-niminen rasva, jota saa apteekista. Se on niin parasta,kun vauvan (ja välillä isommankin lapsen) peppu tuppaa punottelemaan millon mistäkin syystä. Rasva on todella rasvaista ja näin ollen pysyy pepussa vaikka pissa vaippaan tuliskin. Tää salva pesee mennen tullen talkit ja bepanthenit nimenomaan pyllyrasvana! :) Must hankinta joka kotiin :)
 
Pitääpä mennä siis apteekkiin hankkimaan sitä. :) mitä d-vitamiini tippoja te ootte käyttäny ja kannattaako olla valmiina banadol suppoja ja mahdollisesti äidinmaitokorviketta? Entäs ootteko kylvyssä käyttänyt jotain vaan pelkkää vettä? :)
 
Me ollaan käytetty D-tippoja joissa on maitohappobakteerit mukana alusta lähtien ja aijon myös käyttää vauvallakin. Tutkimusten mukaan ehkäisee mm.masuvaivoja ja korvatulehduksia. Eniten ollaan käytetty Relan,mutta merkkiä kannattee kuulema välillä vaihdella.

Pari purkkia äidinmaidonkorviketta kannattee olla valmiina kaapissa oman mielenrauhan vuoksi :) Me jouduttiin suoraan laitokselta kauppaan hakemaan korviketta kun esikoinen ei ekoina päivinä jaksanut syödä pelkkää tissiä.. Sit on mies helpompi laittaa kauppaa hakemaan lisää kun on purkki mitä näyttää, millasta pitää tuoda...

Meille sanottiin neuvolassa, että alkuun vauvan kylpyveteen et tarvi/kannata laittaa mitään. Iholle riittää pelkkä vesikin ja esim.öljy vedessä tekee vauvan tosi liukkaaksi ja se tuo omat haasteet,varsinkin jos kyvettäminen alussa jännittää.

Mä en oikeen kestä ajatusta, ettei olis enää yhtään ultra ennen synnytystä!! Haluaisin niin päästä kurkustaan, että kaikki on niinkuin tällähetkellä pitääkin... Esikon kanssa kun käytiin yht.6krt ultrissa kun suppaili niin paljon. Nytkin kyllä suppailee, et pitää varmaan ke neuvolassa valittaa niistä oikeen kunnolla niin jospa pääsis käymään ylimääräisessä ultrassa/tarkistuksessa.

Muuten kaikki alkaa olemaan vauvaa varten valmista, vaatteet pesty ( 44cm ja 50cm) ja silitetty kaappiin. Muut koot saa odottaa vielä laatikoissa, sänky kasattu ja pedattu, leikkimatto ja sitteri(jota en kyllä varmaankaan taaskaan käytä) odottaa kaapissa esikoisen jäljiltä,tissivoiteet ja liivinsuojat kaapissa, imetysliivit ja paidat pestynä hyllyllä odottaa käyttöä. Nyt voi alkaa fiilistelemään joulun odotuksella :greet008
 
Joo Mellu, hyvä kun sanoit! Tutihommelit unohtunu täältä listoilta vallan! Eli tuttiplojen tuttiosat ja sit yks ensituti.

Hyvä Salvan puolesta liputetaan täälläkin!
 
Ja Iitan pohdintoihin että mä laitoin lipastoon vaatteet suunnilleen kokoon 68 asti kun sattu oleen tilaa. Aika pianhan sieltä kuitenkin ne ihan pienimmät (50cm ja alle) lähtee pois käytöstä, vaikka ei meillä kyllä niitä monia vaatekertoja ees oo...

Lakanat aattelin laittaa ite sit ku ollaan vauvelin kanssa palauduttu sairaalasta, siihen asti pinniksessä saa olla päiväpeitto vaan patjan päällä. Ja sitpähän vasta tietää että mitkä lakanat sille nyytille haluaa laittaa, eli onko tyty vai poika.. :)

Jännittää! Olo on jotenkin ilosempi kun aiemmin tänään, varmaan tää sohvailusunnuntai tuli hyvään väliin! Ukkelin kanssa katottu vaa leffoja, mulla unihousut ollu jalassa koko päivän ja anoppiki haki pikkuneitiä pariks tunniks ulkoileen päivällä niin on saanu olla ja lojua vaan! Supistuksia on tullu siltikin pitkin päivää, joku aika sitten pari aika napakkaakin, niin että joutu nouseen vauhdilla sohvvlta ylös että pääsi etukenoo keinutteleen: paras asento! No, nyt isäntä lähti vielä lähikaupasta hakeen suklaata, kohta tyrdelle iltapalaa ja jos sitä vielä joku leffa pyöriin ku neiti lähtee unille. :)
 
Öh.... luulin et mulla olisi jo kaikki ns melkein redi ja katsottu valmiiksi, mut eipä tainnut ollakkaan. :/ vaavin kassi on valmiina onneksi jo. :D pitää siis lähtee ostoksille, et voi sit rauhoittua vaan olemaan.

Mulla olisi vielä 2.1. synnytystapa arvio ja 3.1. perhevalmennus. Mutta sitä ennen ei ole ultraa. Harmittaa kyl, ku olisi niin kivaa katsoo mitä toi tuolla puuhaa oikein ja mille se näyttää nyt. :) niin ja jos se antaisi katsoo kumpi hän on ni olisi kyllä ihanaa. :) ei sillä sinällään väliä kumpi on, mut olisi toisaaalta kivaa tietää. :D väitellään miehen kanssa kumpi se on. Rakkauta se saa oli sit kumpi tahansa. :)

Laitoin tonne katokseen valmiiksi ekan jouluvalon, mut en kehdannu viel sytyttää. :D kynttilöitä kävin kyl sytyttelemässä. :) ihanaa oli eilen käydä hautausmaalla, kun se oli taas niin upeen näkönen. :) onko teillä tapana viedä kyttilöitä haudoille?
 
Mä vien yleensä useammankin kynttilän haudoille mennessäni, ympäri vuoden. Isovanhempien haudoille yleensä vaan yhdet kynttilät ja jouluisin havuja ja kanervat tms.. mieheni haudalla käyn paljon useammin ja sinne tulee vietyä aina myös useampi kynttilä yms muuta.. pimeään vuodenaikaan on ihana kun hautausmaalla palaa paljon kynttilöitä :)
 
Treffattiin tänään kahvilassa pääkaupunkiseudun tulevien mammojen kanssa, oli kiva nähdä ihmisiä täältä foorumilta nimimerkkien takaa ja jutella samassa tilassa olevuen kanssa ihan kasvotusten :)

Meillä on tulevalla viikolla toinen pethevalmennus kerta, tykkäsin ekasta kerrasta, joten odotan tulevaakin innolla!

Vauvan kanssa on selvitty halloweenista, oli oikein hauskat bileet, kiva nähdä kavereita ja muita teeman mukaisesti pukeutuneita. Vauva pääsi "esille" asussani, olin pukeutunut nunnaksi, oikeammin sexy nunnaksi tiukassa minimekossa, jossa masu pääsi hienosti oikeuksiinsa :grin ginger ale limunkin join skumppalasista.. mainio ilta, vaikka jäikin vähän lyhyeksi, kun väsymys vetää nykyään niin aikaisin punkkaan.
 
Mulla hoitopöydän lipastossa oli aina vain yksi koko kerrallaan, loput kaapissa. Koko 56 pienin koko tai ihan kaksi pienempää vaatetta. Ellei keskosena synny niin koko 56 menee kyllä ihan heti. :) Välillä sit kokeilin joko seuraava koko tai osa vaatteista menis, ku aina kokolappu ei vastaa oikeaa kokoa eli se 62 pikkuhiljaa lipastoon, kun toisesta päästä menee pieneksi.

Me laitetaan vauvan sänky kuntoon ennen joulua, varmaan joulusiivouksen jälkeen, mutta lakanat ehtii sitten, ku tullaan synnäriltä. Samoin joulun aikoihin haetaan hoitopöytä varastosta, pakkaan kassit synnäriä varten yms.. Äippälomalle jätän myös ne tuttipullojen ostamiset yms..

Rela D oli meillä käytössä.

Kylvetys ihan pelkällä vedellä. En muista missä vaiheessa alettiin lisään tippa vauvaöljyä kylpyveteen (kunhan oli ensin hiukset pesty). Piti ihon hyvänä. Vauvan pesuainetta alettiin käyttää tyyliin, ku esikoinen täytti vuoden. Silloinkin noin kerran viikossa saippuapesu ja muuten öljykylvyt.
 
Marraskuulla kuuluu hyvää, viimeiset 5vkoa töitä starttasi juuri. Vain 25 työpäivää jäljellä, jaiks! Sitten olisi viikko kesälomaa vielä ennen virallista mammista.

Meillä on vauvan huone valmiina, lipastossa kaikki vaatteet pestynä ja silitettynä. Oon pessyt ja silittänyt myös kaikki lakanat, täkit, pyyhkeet, harsot, patjanpäälliset ym. Perusvoiteet, bebanthenit, talkit ja babyoilit, topsit, vanulaput, puhdistuspyyhkeet on ostettu. Pari tuttipulloa ja ensituttia sekä vähän korviketta löytyy myös. Vaunut saapuu varmaan ens viikolla ja kaukalo odottaa telakoineen asennusta. Imetysliivit oon valkannut netistä ja laitan tilaukseen palkkapäivänä :p jotain imetystoppeja/paitoja varmaan tarvis muutama hommata.

Ensikertalaisena ei varmaan oikeen tajua mitä kaikkee tarttis. Noi maidonkerääjät ja liivinsuojat ja siteet pitää vielä ostaa. Sairaalakassiakaan en ole vielä sen kummemmin miettinyt tai sen sisältöä. Hoitolaukku olis vielä hankintalistalla ja ehkä sitteri. Ammetta/punkkaan ei vielä ole.
 
Meillä on jo lähes kaikki laitettuna :)
Lipastossa on jo vaatteet viikattuna. Laitoin 50-62 vaatteet kaikki lipastoon koska se on niin iso. Pienet vaatteet etu alalle ja isommat taakke nii siitä on sitte helppo pienet siirtää pois edestä ja nykästä isommat eteen :)
Sänky on kasattuna ja peitot ja lakanat pestynä. Lakanat varmaan laitan vasta kun tullaan synnäriltä tai vähän ennen h-hetkeä. Vielä en viitti laittaa että eivät täyty karvoista. Meillä kun kissa tykkää mennä mönkimään petivaatteisiin :/ meillä on pinnasänky suojattu päiväpeitolla ja kielletään kissaa heti kun sinne menee mutta kyllähän ilmasta sitä karvaa leijailee. Varsinki kun koiralla on karvan vaihto meneillään nii karvaa on enemmän kuin laki sallii :D
Kaikki isommat jutut on ostettuna. Poislukien sitteri ja lelumatto/kaari. Ajateltiin ne jättää ristiäislahja listalle :)

Enään kaupasta tarvitaan vaippoja, liivinsuojia, nännikumit, paksuja siteitä, nännirasva ja vauvalle rasvat ja muutama korvike varmuudelta.

Tutit ja tuttipullot on jo keitetty ja laitettu paikoilleen :)

Saattaahan tässä vielä jotain tulla mieleen kun esikoista odotellaan nii ei kaikkea välttämättä tajua. Mutta ihan hyvällä mallilla jo ollaan :) meillä kun suurella todennäköisyydellä vauva syntyy jo joulukuussa.
 
Täällä on vermeitä sijoiteltu lipastoon, vaan vaativat vielä pesuja ennen käyttöönottoa. Rasvoja pitänee vielä hankkia, D-vitamiinit kans sekä korviketta varalle ja itselle muutamat imetysliivit. Rintakumit ja maidonkerääjät aattelin jättää hankintalistalle, kunnes totean että niitä tarviin.

ihan oli mukava käydä viikonloppureissussa muilla mailla vierahilla. Tais olla viimeinen reissu, missä sain olla aikuisena aikuisten kanssa, seuraavilla reissulla onkin sitten pieni aina mukana, enkä taida enää firman reissuille muutamaan vuoteen päästä lainkaan. Jäin muuten molemmissa päissä kiinni turvatarkastuksen metallinpaljastimeen. Ainoat metallit oli liivien kaarituet ja farkkujen vetoketjut, jotka ei ainakaan ennen ole porteissa hälyttäneet. ihmettelen kyllä, että mikä sai piippaukset aikaiseksi - lisääntyneen verimäärän sisältämä rauta??? Kengätkään ei ollu jaloissa eikä ketjuja kaulassa, joten vähiin jäi metallit.

3,5 viikkoa töitä! Ei uskoisi miten aika rientää. Ihan outoa ajatella entisenä lähes työnarkomaanina, että ei tartteisi töissä käydä seuraavan kerran kuin ens vuoden lokakuussa, tai lomat ja lyhyttä hoitovapaata käyttäen vasta tammikuussa 2016! Edelleenkin aion kyllä käydä joitakin työpäiviä tekemässä pitkin kevättä, jos vaan lapsi on terve eikä mikään koliikki tms. vaivaa.
 
Laitan nyt tänne viestiä kun tuo kyseisen aiheen keskustelu ei niin hirveen aktiivinen tällä hetkellä ainakaan ole. Eli perhevalmennus kokemuksia. Me ollaan tänään menossa ensimmäiseen, jossa on psykologin luento vanhemmuudesta ja suuhygienistin tietoisku.

Ootteko te nyt odotusaikana käynyt ja onko teillä ollut mies mukana(ellet odota yksin)?
Miten teillä joilla mies ollut myös mukana niin suhtautunut valmennukseen tai onko innolla tullut mukaan?

Tai millaisia valmennuksia teillä ylipäätään on omalla paikkakunnalla? Täällä Salossa on 4 odotusajan kokoontumiskertaa + tutustuminen synnytyssairaalaan johon saa mennä ihan vapaasti silloin kun niitä on.

Aiheina tapaamisissa.

1. Suuhygienistin tietoisku ja psykologin luento vanhemmuudesta.
2. Fysioterapeutin ohjaus odottaville äideille.
3. Synnytystapahtuma ja jälkimainigit.
4. Elämää kotona vauvan kanssa.
5. Tutustuminen synnytyssairaalaan.
 
Vitsit teillä on monilla melkee kaikki jo valmiina. Meillä tällä hetkellä hankittuna tai saatuna sänky, vaunut, vaatteita, kylpyamme, sitteri ja turvakaukalo. Mä alan olla ihan paniikissa et miten muka ehtis kaiken hankkia ajoissa, kun ei kauheesti tota rahaa olis ostaa melkeen yhtään mitään :/. Enkä oikeestaan myöskään tiedä et mistä sitä tavaroiden hankkimista pitäs sit jatkaa, pää lyö ihan tyhjää. Jotenkin tuntuu ettei saa mitään aikaseks ellei joku olis vieressä sanomassa et nyt hankitaan tämä ja tämä ja nyt tehdään näin jne..

Turhauttavaa :sad001
 
Kyllä noilla jo pärjää, älä ota turhaa stressiä... Ja synnytyksen jälkeenkin ehtii kauppaan, jos jotain akuuttia puuttuu. Huolenpidon ja ravinnon pystyy tarjoamaan ilman rahaakin :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Takaisin
Top