~ Marraskuun mölinät ~

Minä oon niin skeptinen noiden rokotteiden suhteen (poliot yms. asia erikseen). Ellei vauvalla ois laskettu aika pahimpaan influenssa-aikaan en edes harkitsis eli en ottais, mutta nyt vähän mietityttää, että onko hyöty mahdollista haittaa suurempi.
 
Jos täysin varmasti tietäisi, ettei itse sairastu influenssaan, niin tietysti ei kannattaisi ottaa. Suoja ei ole 100%, joten mies voi tuoda taudin kotiin vaikka ottikin rokotteen. Itse taas jään kotiin reilun viikon päästä, jolloin oma riski sairastua on tosi pieni.
Lähipiirissä on riskiryhmään kuuluvia todella paljon ja olen töissä paljon ihmisten kanssa tekemisissä, ja olen monena vuonna ottanut. Sairastin influenssan todella ikävänä joskus 17 vuotta sitten, mutten tiedä olisiko kehoni jotenkin vastustuskykyisempi tuon kertasairastelun jälkeen kun siitä on jo niin pitkä aika. Sellaista tautia en halua enää itselleni enkä vauvalleni, ja siksi tuo rokotus.
 
Minä ilmoitin jokin aika sitten jo neuvolassa hoitajalle, että en halua sitä eikä miehenikään. Oli sitä mieltä, et kyllä meidän pitäisi ottaa, mut en ole koskaan ottanut enkä ota. Niillä ei 100% suojaa saa ja en tiedä olisinko kahta kipeempi ottaessani sen. Jos mieheni olisi sen halunnut ottaa niin olisi kyllä saanut. :) kyllä niitä muille voin laittaa ja ei mulla sinällään niitä vastaan mitään ole, mut minä en itse halua. Sairastan sen mitä sirastan sitten. :D
 
Mä otin rokotteen, kun sitä neuvolassa tarjottiin. Lähinnä siksi, kun vauva tosiaan syntyy pahimpaan riskiaikaan ja haluan minimoida mahdollisuuden sairastumiseen.. Mutta en itsekään normaalisti ole ottanut noita rokotteita.
 
En ottanut, enkä ota rokotetta. Mulle riitti kun pistettiin Anti-D rokote ja meinasin sitten nätisti pyörtyä sinne neuvolan lattialle. Lievä piikkikammo, mikä jännä verikokeet menee nykyään jo ihan nätisti, mutta rokote ei enää sitten olekaan ihan sama asia. Vähän oon kyllä vielä empiny rokotteen kanssa, mutta... En tiedä, jos se täti vielä sitä tyrkyttää, niin saatan harkita uudemman kerran.
 
Mullekaan ei kukaan oo tarjonnut mitään rokotetta. Haluaisin kyllä ottaa että vauvakin saa suojaa. Pitää kysyä perjantaina lääkärissä et saisiko sen vielä :)
 
Mullekaan ei oo tarjottu rokotetta missään, enkä kyllä olisi ottanutkaan...esikkokin syntyi tammikuussa enkä sillonkaan kokenut tarpeelliseksi. Oon lähihoitaja ammatiltani ja siksi olisin aina joka muukin vuosi sen saanut mutten ole koskaan halunnut, useimmat tutut jotka ottaneet olleet sitten kesään asti koko ajan kipeenä..sama lasten kohdalla. Eikä se kuitenkaan suojaa kun sitä tiettyä (usein jo ns. vanhaa) flunssamuotoa vastaan. En ole myöskään liioin onneksi sitten ilman sairastellut..*kopkop* :D
 
Jännä miten tässäkinasiassa (rokote) käytännöt vaihtelee näköjään ihan kunnasta/hoitajasta riippuen.

Mulla oli eilen baby showerit, oli tosi ihanaa, mutta tänään on ollut veto ihan totaalisen veks ja flunssainen tukkoisuus kiusana. Toivottavasti ei kauheesti pahene olo. Mietin että voiko tää johtua siitä keskiviikkona saadusta influenssa rokotteesta vai onko ihan perus flunssa..? Kun neuvolassa kyllä varoiteltiin, että saattaa tulla flunssan kaltaisia oireita tms.

Ystävä oli leiponut ihan mielettömän hienon kakun, jossa nukkui päällä tyttövauva upponallen kanssa, tutti suussa ja pipo päässä, valkoisella kuorutteella, lisänä mustia tähtiä ja koko kakkua kiertävä musta rusetti. Kakku oli ystäväni ja minut huomioiden maidoton, munaton, gluteeniton, banaaniton etc... mutta mausta, rakentesta tai ulkonäöstä sitä ei kyllä huomannut :) Sain avata paketteja enemmän kuin jouluna, joitain vaatteita, tutteja, ruokalappuja, tuttinauhoja, pinnislakanasetti, tarjottimellinen vaippa cup cakeksejä ja toki toivomiani newborn koon vaippoja. Itse en ollut hankkinut vielä yhtään vaippaa ja mitään kokemusta/tietoa niiden eroista ei ole, joten oli tosi positiivinen yllätys, että kaikki 5 vaippapakettia on eri merkkejä -varmaan siis kaikki suomen markkinoiden merkit tulee nyt testattua! Libero, pampers, muumi, tojours ja naty. Toivoisin että noi natyt ois hyviä käytössä, mielellään suosisin ekologisempaa merkkiä....toisaalta muumit on kaiketi kotimaisia, joten niissä taas se etu. Vaikeita valintoja..

Sain myös itselleni rentouttavan jalkakylpyaineen, alkoholitonra skumppaa ja 60min lahjakortin äänimaljahoitoon, jonka ajattelin käyttää jo raskausaikana. Olisi kiva tuntea miten vauva siihen reagoi. Äänimaljat kun saavat elimistössä nesteen resonoimaan, ja nythän sitä on normaalia enemmän, etenkin keskikropassa. Viimeksi sain äänimaljahoitoa maatessani jalkaleikkauksen jälkeen töölön sairaalassa, ja teki kyllä kokonaisvaltaisesti hyvää :)
 
Täälläkin heiluu käsi ei ota rokotetta, eikä oo koskaan ottanutkaan - joukossa. :hello Olin koko lapsuuden todella terve, eka sairaspoissaolo taisi tulla vasta joskus 15 vuotiaana. Vasta "isompana" opiskelijana on sitten joitain nuhatauteja ollut, mutta ei mitään älyttömiä tauteja nekään (koputellaan vamaan puuta varmuuden vuoksi). Ehkä viime vuosien talvikausina ärsyttävintä on ollut yskät - pienen nuhan jälkeen jää yskä päälle - ja veikkaisin että siihen ei mitkään rokotukset auta.

Kolibrilla on ollut eilen aika kiva päivä. Kävin "tyttöjen" kera pidennetyn viikonlopun reissulla tukholmassa, tai no kaks äitiä ja 3 lasta (alle 5v) sekä minä oli sopiva samaan hyttiin ja pariin hotellihuoneeseen mahtunut poppoo. ihan kiva oli käydä kattelemassa vähän tukholmankauppoja sillä aikaa kun lapselliset kävi viihdyttämässä lapsia. Ainoo vaan että kävelyt sai tietty vähän supistuksia aikaiseksi, mutta onneks koko porukalla liikkuen ei toi tahti ollut lasten takia kovin kova. Tarttee varmaan keväällä mennä uudelleen vauvan kanssa, jos vaan suinkin ehtii... Tottakai tarttui sitten kaikkea kivaa niin pukinpakettiin, kuin vauvalle. Onneks olin taktikoinut niin, että ei laukkuun kovin paljoa mahtunut, muuten oisin varmaan vinguttanut korttia enemmänkin. Ja ne laivan aamupala ja buffet pöydät, vaikka ei ollu jotenkin niin hyviä kuin joskus on ollut, niin kyllä sitä vatsa pinkeenä sai heijailla itsensä hyttiin kylkiasentoon ruokalevolle....

Haaveilin kanssa jostain hoidosta, esim. hieronnasta tms. vielä ennen joulua. Pitää huomenna töissä kysyä meidän siellä käyvältä hierojalta, että onko niillä omassa toimipisteessä hierontatuoli - muuten ei oikein taida mahan kanssa saada kunnon rentoutusta.
 
Mä otin rokotteen kans ihan sen takia, että vauva saa siitä jonkinlaisen suojan.
 
Samoin täälläkin olisi tarkoitus ottaa rokote vauvan suojan takia, Itelleni en ottais, on sen verran huonoja kokemuksia siitä, että sitten sairastetaan koko talvi. Nyt en voinut rokotetta ottaa flunssan takia itselleni ja lapsille ( mies jo saanut rokotteen ), mutta seuraavalla neuvolakäynnillä pistetään sitten !
 
Työt oli sitten tältä osin siinä.
Tänään hain taas saikkua, kun ma töissä oli aika tuskaa. Eli talvilomaan asti saikulla ja talvilomaa äippälomaan asti. :)
Vielä, kun saa aivot pois työasioista, ni sit vois alkaa ottaa rennosti. :grin
 
Havahduin just siihen, että mulla alkaa mammaloma virallisesti! Siis huomenna ensimmäinen mammalomapäivä! Mitähän sitä sen kunniaks tekis? Hirveesti herkkuja (no en jaksa kuitenkaan) Tänään meen autokouluun kärsimään yhden teorian pois.
 
Santra, mulla alkaa perjantaina! Meen kattoon vielä "one last time" Neljänsuoraa, kun sattuivat just samana päivänä tänne keikalle :) Mieskin oli varmaan mukaan lähössä kaikenlisäks! :)
 
Mulla töissä vielä viikko jäljellä. Alkaa töiden suhteen helpottaa. Ma ja ti viikon pahimmat päivät, paitsi ensi viikolla lähinnä tyhjentelemään pöytää ja tarkistan, ettei mitään ole kesken. Muut saa sitten jatkaa sen jälkeen. Mitähän sitä keksis? Pitää varmaan alkaa joululahjoja ostaa, kun kerrankin on aikaa pyöriä aamusta lähtien kaupungilla.

Ensi viikolla saa avata ekat kalenteriluukut ja, ja... Huomenna näen yhden kaverin tosi pitkästä aikaa. Miehellä on viikonloppuna omaa ohjelmaa, kuten tänäänkin. Sain mankelin (isoäidin peruja), ja voisin vaikka pestä vähän lakanoita ja mankeloida niitä sitten.

Ennen joulua ajattelin että käydään miehen kanssa kylpylässä, kun on lahjakortit olemassa. Nyt on taas energiaa, kun flunssa helpotti 1-2 viikkoa sitten. Syyskuussahan se alkoi, onneksi on ohi. Toivottavasti te muut flunssaiset pääsette vähemmällä.
 
Takaisin
Top