Marraskuun keskustelut.

Punskille tsemppiä, kyllä se sydän viikon päästä siellä näkyy! Hyvä ettet ressaa liikaa. Ja Ökkis kans, hyvin kaikki on varmasti, ens viikolla onneks sinullaki asia varmistuu :)

Aldalle tsemppiä, mullakin tuota pientä vuotoa oli mut ultrassa oli kaikki ok. Kannattaa kysyä neuvolasta ultraa aikaisemmin.

Veranolle onnet hyvistä ultrakuulumisista! :D Ja syöminen ja nukkuminen on kotona miunkin lempipuuhia nykyään. Töissä jaksaa joten kuten.

Niin onhan noita terveysriskejä raskauden aikana aina ollut, mut onneks nykyään tiedetään niistä enemmän ja kiitos modernin lääketieteen lapsikuolleisuus on superalhainen. Enpä olis halunnu olla siunatussa tilassa 100 v sitten...

Keliakia on muuten siitä jännä, et oireet vaihtelee tosi paljon (voi olla esim. vaan anemiaa niinku mun kaverilla), ja sairastua voi millon vaan... Mulla siis ollu mahaoiretta jo ennen raskautta, mut jospa kaikki olis ok.

Quenamamalla oli melkoinen urakka ollut töissä, toivottavasti meni hyvin. Yrittäjänä mäkin olen viime vuodet ollu ja mietin et pitäskö nostaa YELiä niin korvauksetkin paranisi. Vielä taitas ehtiä...

Ja Alda, mullaki oli varsinkin alussa yllättävän kovia nipistelyjä, mutta nyt ajattelen vaan et ne on hyvä merkki :) Tietää et kohtu kasvaa.

Mulla pahoinvointi on oikeestaan vähentynyt, outo juttu. Ennemminkin närästystä ja kunnon nälkämahakipua pari tuntia syömisestä. Siitä tämä hullu syöminen johtuu... Ja jotenkin tää väsymys tekee tosi ärtyneeks, menis nää alkuviikot äkkiä ohi...!

Keliakia (autoimmuuni sairaus) on kyllä jollain tasolla aina, että ei se vaan puhkea noin vain vaan se havaitaan silloin. Et sitä on tai ei. Ja anemiat ym puutokset johtuu keliakiassa juuri siitä, että keliakikko ei saa ravinnosta kaikkia vitamiineja, koska ne ei pääse imeytymään, jonka takia keliakikkojen pitäisi syödä vitamiineja, B-on yksi hyvä lisä keliakiaa sairastavan syödä. Itse oireitaha ovat suolisto oireet (suolinukka kaatuu, kun ei pysty käsittelee gluteenia) ja ihokeliakissa sitten iho-oireet.

Kiitos tsempeistä! Ja onnea niille jotka sai hyviä uutisia :) Mä jatkan kyllä hengailua teidän kanssa ja siirryn vasta sitten takavasemmalle kun kaikki toivo on menetetty! Siihen asti raskaana ollaan vaikka ehkä vähän varovaisin mielin :) Mulla on siis kierron heittely ollut aina tyypillistä, joten uskon, että voi ihan hyvin viikot kahdellakin heittää. Mä kerron teille sitten kuinka mulle kävi!

Punskille tsemppiä!! Varsinkin, jos kierron vaihtelu tyypillistä, en olisi huolissani minäkään. :happy:
Meillä todettiin kkm kesällä niin, kun varhaisultrassa alkio oli viikon pienempi. Kontrolliultrassa oli sitten elämä sammunut. Mutta meillä koeputkihoidossahan alkion ikä ja hedelmöitysajankohta on oikeastaan tunnilleen tiedossa, jolloin alkion pitäisi kehittyä tarkalleen viikkojen mukaan. Nyt on täysin eri homma Punskilla, ni huoli pois, äläkä lue mitään kauhujuttuja netistä! :mask:

Voi tsemppiä Punski! <3
Mulla oudosti raskausoireet loppuneet pientä närästystä joskus mut ei juuri muuta enää. Ja menkkamaisia jomotuksia päivittäin. Nyt pelottaa todella paljon että jotain vialla. Tää on mun neljäs raskaus eikä ikinä ennen ole tuntunut näin vahvasti et jotain on vialla. Jouluun asti kun pääsisi niin olisi se kriittisin aina ohi. Menin kertomaan töissä yhdelle niin nyt tietää siellä kaikki. Ahdistaa ajatus keskenmenosta, nyt kun levisi asia töissä. :(

Tänään laitoin tuon odotus apin puhelimeen. Ei uskaltanut aiemmin laittaa.
Apteekista otin tuon odotusoppaan ni mies sitä innoissaan lukikin tuossa illalla.
Se on vähän kade näistä meiän keskusteluista täällä ryhmissä. Ja elää kyllä niin mukana, kysyy aina et meneekö muilla hyvin.

Heinäkerttu hienoa että siellä kanssa sykittiin.

Voi Mameli :sad001 Tylsää kun siel töissä tieto levisi.. Jos sul vaan on voimia, ni anna ihmees palautetta tälle hölösuulle! :bored:

Ymmärrän tuon huolen noista oireiden vähenemisestä, mulla ollu samaa.. Koitetaan pysyä luottavaisina, kyllä ne oireet vaihtelee ja pikkuset kasvaa siitä huolimatta!

Mä alattelin kans metsästää apteekista sen odotuskirjan, mikäli ultrassa kaikki hyvin. Toi appi mul on ollu alkionsiirrosta asti. :rolleyes:

Pilvilinna, mun koulutukseen kuuluu tietää keliakiastakin aika paljon, eli minen tarvii luentoo :D Mutt sen verran sanon vielä, et geneettinen alttius on koko elämän, eri asia, milloin kliinisesti tuo tauti ilmener. Noni, en sano enää sanaakaan tästä aiheesta ni ei porukka hermostu :D

Heinäkertulle onnittelut ultravastauksesta!

Siis miten Mameli joku voi toisen puolesta pulista uutiset koko työpaikalle..? Tsemppiä, todella inha juttu. Ja oireiden vahvuus tosiaan vaihtelee päivästä toiseen itselläkin, eli yritetään olla panikoimatta :)

Se tunne kun olis niin toivonut kunnon yöunia kaiken tän väsymyksen keskellä ni eikös lapset päättäny toisin.Nuorempi roikku valehtelematta tissillä 23-04.30 ja kun vihdoin sain tissitakiaisen sikeeseen uneen ja ite kans ni pam iso tyttö saapuu itkien 5.50 huoneeseen kun kurkku nii kipeä
Saispa nämä pari päivää nopeasti kulumaan ni Perjantai aamuna päästään ultraan,kyllä osaa pelätä,stressata ja jännittää kovin

6+3

Anoppi luki eilen kädestä että meille olis tulossa poika.. En voi väittää etten vähän olisi pettynyt.. Eihän sitä satavarmaksi voi vielä sanoa joten toivoa vielä on että saataisiin tyttö! :) Tärkeinhän on että olis terve.

Turvotuskin näyttäs väistyvän vihdoin! Pitää kuitenkin hankkia sitä pegorionia jos sattuu tulemaan ummettavaa oloa taas. Olot on ollu aika vaihtelevia. Välillä oksettaa hirveesti ja välillä ei ollenkaa, eilen oli migreeniäkin kun ei panadolillakaan meinannut lähteä :(

Kiitos tsempeistä [emoji4] en usko että saan aikaistettua ultraa enkä taida edes yrittää. Esikoisesta tosiaan myös oli pientä vuotoa ja kaikki meni hyvin silti. Yritän pysyä positiivisena ja olla huolehtimatta liikaa vaikka kauheasti tollaiset vuodot saa säikkymään. Onnea kauheasti kaikille hyvistä ultra kuulumisista!

Kävin aamulla kilpirauhasverikokeissa, kun keväällä normiseulakokeitten yhteydessä otetuissa kokeissa oli häikkää arvoissa. No olihan niitä nytkin. Eli pitäs hakee apteekista lääkkeet ja alottaa huomenna lääkitys. Muuten ei olis arvoissa häikkää, mut raskauteen suhteutettuna eivät oo ihan ok.
Tarkistin vielä kevään arvot omakannasta ja sillon olis ilmeisesti ollu liikatoimintaa ja nyt kävis sit vajaalla. Keväällä olis ollu vaan seurantaa, mut nyt alotetaan siis lääkitys ja kontrollikoe sitten 4 viikon kuluttua.

rv 7+0

-Jupa onko teillä ennestään poikia? Mä kans salaa toivon tyttöä, kun poikia on ennestään... Mut oon kyllä kiitollinen jos kaikki ylipäätään menee taas hyvin ja saadaan terve lapsi.

Yllatus, hyvä että huomattiin tuo asia ja saat lääkitykset :)

Siis mahtuuko teillä housut vielä normaalisti kiinni. .? Mulla alko just kriittisesti kiristää. Jestas, kai ne mammahousut pitää jo hankkia...

Ja viikkoja vasta 8+0

Lemona noista housuista, mä just tulin opiskelemasta ja että oli tuskainen puolitoista tuntia, autoon kun pääsin niin nappi ja vetskari auki heti.
Huomenna täytyy käydä katsoo jotku joustovyötäröhousut millä kehtaa lähteä kotiovesta ulos, täällähän ei niin väliä.

Lemona., joo meillä esikoinen poika niin ois kiva kun ois molemmat :)

Mulla just vähän laski turvotus kauttaaltaan niin ei ainakaan vielä pukeutumisongelmia :D noh vasta 6+4...

Sain mieheltä siunauksen lähteä tallin järkkäämii pikkujouluihin! Voi tallipitäjän ilmettä kun viime viikolla kyseli lähenkö ja sanoin vaan että joo voin lähtee ja kuskiksikin voin tarjoutua :D aluksi sano vaan niin jossei meinaa juoda niin mikäs siinä ja sanoin vaa takasin sillee salamyhkäisesti että niiiiiin kun en mä ees pysty juomaa nyt ! Ja se sit katto mahaa ja takas ylös ja kysy mitä xD sitten kun se sano että älä vaan sano että.... Mä sitten vaan tokasin että en sitten sano mitää!! Onnittelut toki sain ja kysy millon La jne :) ihanan humoristista porukkaa meillä tallilla :D

Tänään on ensimmäinen vitutus päivä, olen ollut kuitenkin suht hyväntuulinen koko ajan.
Ja tää johtuu vaan ihan pelkistä housuista. kävin tuossa yhdes tavaratalossa jossa mamalicios housuja, kaikki jotain piiiip pillihousuja ja legginseja, tämmäsen ihrakasan kun sellasiin tunkee niin on oikein hohdokas olo. Ja lisäks kun noista kaupoista pitää nykyään tehdä sellasia saakelin loukkuja et pitää kiertää joka fucking osasto että pääsee pihalle.
Että joo nyt ollaan onneks kotona sai kulahtaneet kollarit jalkaan ja enpä sit taida tehdä tänään enää mitään, parkkeeraan itteni sohvalle ja katon töllöö.

Toivottavasti muilla on ollut parempi päivä...

Takaisin