Mammojen vointi

hei naiset,onko kenelläkään jalat turvoksis?mul on jatkuvasti jalat niinku puupölkyt alla ja sit ku makoilee,nii puutuu kädet ja välis tuntuuki siltä,niinklu käsiä ei ois lainkaan...

niin,meikäläisen torstai meni tk-ssa päivystyksessä ja siä sitten selvis,että mulla on kohdunsuu revennyt ja siksi oli vuotoa ja kipuja yms... eli sit kuskattiin taas synnärille...pistettiin pari tikkiä... sitten pistettiin vasta tippa ja nesteitä tuleen,ku selvis että on viä joku mahatautiki mistä oksentelu johtui....tonnin vertaa pistettiin meneen ja sit käskettiin takas kotiin..mutta on se kyl kipee tuo alapää ku on tikkejä... :/
toivottavasti ei tartte synnytyksen yhtetdes tikata...
mutta meittikääs naiset,enää muutamia viikkoja jäljellä!! :)sit (viimeistään) saa jokainen meistä sen ikioman pienen käärönsä syliin ja alkaakin ihan erilainen elämä :)

Mallukalle tsemppiä! Koitahan jaksella kaikkien vaivojen keskellä!

Seksielämä on täällä päin ihan kuollutta, tai ainakin melkein. Ei olla ikinä oltu kamalan aktiivisia, paitsi joskus yli 5 v sitten rakkauden alkuhuumassa. Itse en koskaan oo ollu tällä rintamalla kovin aktiivinen ja eikä mieskään ole enää mikään kiimainen nuori jätkä, vaan tasainen ja rauhallinen keski-ikäinen [:D]. Sitten vielä meidän vuorokausirytmit on niin erilaiset, että kun toista haluttaa, toista nukuttaa. Ei oikein osu halut kohdalleen, kalenterin kanssa pitäis sopia että sais jotain aikaiseksi.

Raskauden myötä mies on vielä muuttunut hirvittävän varovaiseksi ja hän on jopa myöntänyt, ettei pysty keskittymään ja nauttimaan niin paljoa, kun pelkää satuttavansa mua tai vauvaa. Hänestä tuntuu myös jotenkin nololta mennä tökkimään "vauvan kotiin" ja häiritä tyttöä - mitä se pieni siellä toisella puolella mahtaakaan ajatella? [:D][:D][:D] Oon kyllä yrittäny sanoa, että tuskin se lasta häiritsee ja sanon kyllä, jos alkaa tuntua epämiellyttävältä. Teoriassa mies tietää, että seksi raskausaikana on ok, silti hän ei voi huolilleen ja tunteilleen mitään. Ja kun mä olen pyöristynyt tällaiseksi palloksikin... En taida olla hänen silmissään enää niin viehättävä kuin aiemmin, hän kun on sellaisten laiheliinien perään . Veikkaan myös että meidän uudet roolit sekoittavat häntä. Mun pyöristyvät muodot muistuttaa häntä siitä, että musta on tulossa äiti, ja sopiiko nyt äiti-ihmisen kanssa maata? Ehkä hänestä tuntuu kuin olisi sängyssä äitinsä kanssa tai jotain. Musta tuntuu pahalta, kun en enää olekaan haluttava.

Hellyyttä on jatkuvasti kyllä, halaillaan, suukotellaan, pidetään kädestä kiinni. Ja useimmiten se riittääkin [:)]. Joku psykologi onkin sanonut, että parisuhde kestää ilman seksiäkin, mutta ei ilman kosketusta ja läheisyyttä.

Mallukalle pikaista paranemista! Harmillisia tuollaiset...

Yppy; meillä myös vastaava tilanne. Seksiä ei tosin ole koskaan ollut 3x viikossa joten tämä määrä mitä tällä hetkellä on, tuntuu TOSI utopistiselta! Mutta mehän kävimme ns. seksikeskustelut mieheni kanssa ja halusin vain selvittää tilannetta hänen näkökulmasta ja omastani. Täytyy nimittäin myöntää, etten osaa olla mahani kanssa mitenkään houkutteleva ([:D]) tai muutenkaan innokas vaikka halut tallella onkin. Enemissä määrin tosin halut kasvaneet. Mutta sehän johtuu vain vähäisistä kerroista.

Miehen kanssa keskustelu auttoi tosi paljon itseäni ja päätimmekin ettei asia saa painaa kummankaan mieltä vaan ajan kanssa pääsemme taas takaisin niihin helliin hetkiin kuin ennen raskauttakin. Itseäni varmaan enimäkseen tämä seksittömyys "pelotti", koska aina puhutaan siitä, ettei mies kestä viikkoakaan ilman ja näin jo kauhukuvia mielessäni siitä, miten hän on pettämässä minua toisen kanssa...mutta, koska luottamus on 110% niin keskustelu oli todella todella suotavaa. Ja tästä on nyt 2 viikkoa aikaa kun kävimme asiaa läpi.
Sanoin hänelle suoraan siitä, etten pidä itseäni kovinkaan haluttavana ison pyöreän mahani kanssa ja eipä sillä, tarvitseeko minun nyt yrittää ollakaan mitään muuta kuin odottava äiti? Tietenkin mieheni yritti vakuutella minun olevan kaunis ja ihana pömpön mahani kanssa, mutta koska väliin kuitenkin puskee sana "äiti", ei se himoja varmastikaan kasvata [:D]. Tämän asian pohtiminen ja murehtiminen kannattaakin jättää toiseen arvoon, koska sitä miettiessä ja ihmetellessä, ei varmaan saa mieli rauhaa joka taas alkaa näkymään molempien toiminnassa kartella koko juttua.

Kyllä minä saan tällä hetkellä suuremmat kiksit siitä että mieheni hieroo jalkojani ja annamme toisenlaista fyysistä kosketusta [:)][:)] Tärkeintä on kuitenkin se, että molemmat ymmärtää toistensa ajatukset. Itse menin siihen lankaan, että yritin ajatella vain mitä mieheni ajattelee minusta tällaisena pallukkana [;)]

Mutta totuus on kohdattava; läheisyyttä opittava antamaan erilailla (ja se on rikasta oppimista), sillä myös vauvan syntymän jälkeen yhteiset ajat vähenevät entisestään ja stressi kasvaa. Hyvä puoli on kuitenkin siinä, ettei meitä ole ikuiseksi ajaksi tuomittu olemaan ilman seksiä![:D][:D]

Miulla on aina toisinaan nilkat ja sormet jonkin verran turvoksissa. Ei kuiten niin  pahasti, että tunto olisi lähtenyt. Vettä juomalla/ liikuttelemalla niveliä olen kuiten saanu pidettyä aisoissa/laskemaan turvotuksen. Huomaa, että tulee "ylimääräsiä" nesteitä, kun pitää vessaan hypätä vartin välein...[:)]

Mullakin on jalat ja kädet turvoksissa. Jalat tuntuvat oikeilta pölkkyiltä. Olen liikuttelemalla ja voimistelulla koittanut saada niitä vetreytymään. Ja tietysti runsaalla veden juomisella. Vasemmasta ranteesta kyl meinaa tunto hävitä. Mutta osa syynä on se että ranteeni leikattiin vuonna 2006 ja ei ole sen jälkeen kyllä ollut täysin oireeton. Kipeytyy ja turpoaa aina välillä.

Jalat on tosiaan turvoksissa ja ne näyttää kieltämättä lähes 70v mamman jaloilta pahimpina hetkinä [&:]. Pitäisi muistaa pitää jalkoja hieman ylempänä jotta verenkierto alkaisi pelaamaan taas paremmin.
Muutoin turvotuksia ei oikeastaan olekaan.

Mulla oli vapun aikoihin tosi pahasti turvoksissa jalat, johtuu varmaan siitä että tehtiin ite pizzaa mikä oli meeelko suolasta [:D] pari päivää sit kärsin semmosista ilmalaivajaloista. Oli kyllä niin kipeät et oon tarkemmin ruvennu miettii mitä suuhuni pistän. Jalkojen nosto esim sohvapöydälle on auttanut ja veden juonti tietysti.

Onko muilla ollut vielä kipeitä supistuksia? Mulla on jo pitkään mennyt maha kovaksi ihan istuessa tai liikkeessä mut nyt on alkanut olla kipeämpiä kiristyksiä, mietin olisko ne jo ihan supistuksia. Oma äitini kertoi että oli joutunut varsinkin siskoani odottaessa kävelemään todella rauhassa ja pitämään jalkoja ristissä ettei olisi synnyttänyt etuajassa näiden supistusten takia. Viikon päästä on mulla seuraava neuvola ja voinhan mä sinne soittaakin mut en jokaisesta pikkuvaivasta jaksais vaivautua.. Ajattelin ottaa nyt ihan rauhassa ja antaa miekkosen hoitaa imuroinnin. Hyvään saumaan tuli mun äitiysvapaan alku!

Mulla ainaki harjoitussupistukset sattuu, joskus kovastikin ja toisinaan taas ei satu ollenkaan. Voit olla rauhallisin mielin sinne neuvolaan asti. Mut jos supistukset säännöllistyy tai jos kipu jää päälle ni sit otat yhteyttä lääkäriin. Ja tosiaan se mies voi hoitaa imuroinnit ja muut raskaammat kotihommat[;)]

Mitähän ne on sellaiset tuntemukset, kun kävellessä ja tiettyjä tanssiliikkeitä (keskivartaloon kohdistuvia) tehdessä alkaa kivistää ja ikään kuin krampata masun alaosasta, mutta vain toiselta puolelta?!? Nämä kummat tuntemukset tuntuu mulla aina oikealla puolella kun kävelen reippaasti vähän pitempiä matkoja tai yritän esim. zumbata. Voisivat muuten olla harjoitussuppareita, mutta voivatko ne olla toispuoleisia? Varsinaisesti tuntemukset eivät ole kivulaita, mutta ikäviä kylläkin, pistävät taatusti hidastamaan vauhtia. Muuten en ole huomannut mitään (harjoitus)supistuksiin liittyvää. Täytyy kysäistä ensi viikolla neuvolassa...

Yppy, mulla ollu vähän samantapasia tuntemuksia, mutta tullu joskus ihan paikallaan ollessakin. Huomasin sitten mahaa kokeillessa, että ipana puski sillon kovempaa niihin kohtiin. Tai oikeastaan melkeen aina samaan kohtaan. Muutenkin kun tämä viihtyy pääasiassa vasemmalla puolen napaa..[:)] En sit tiiä onko samoja tai mistä oikeasti tulee..

Mulla kanssa kävellessä ja joskus vaikka tuolilta noustessa tulee noita toispuoleisia kiristyksiä. Oon ite ajatellut että ovat vaan jotain venymistä tai muuta semmoista.

Noita kivuliaita supistuksia on ollut kanssa jonkin verran, ite teen sen verran fyysisesti rasittavia hommia päivisin että oon kyllä aina soittanu neuvolaan tai lääkäriin niistä. Parhaillaan olin viikon sairaslomalla niiden takia ja käskettiin olla ihan rauhassa ja levossa. Mutta toisaalta sanottiin myös että tosiaan jos ei ala säännöllisin väliajoin toistumaan (vaikka tunnin välein tai useemmin) ja jos ei oo vuotoja niin ei ole hätää.

Mulla muuten on kans ollu noita toispuoleisia kiristymisiä kävellessä ja oon huomannu saman asian ku kariinakin. Ite oon ajatellu sen johtuvan siitä kun ne vatsalihakset joutuu venymään ja myös vetäytymään kasvavan kohdun tieltä. Ja sit ku kävelee ni ne jotenki kiristyy entisestää ja muksu alkaa potkia ja mukiloida saadakseen lisää tilaa ku kait se sitäki ahdistaa sellai kiristyminen. Mutta nää tietty vaa mun omia pohdintoja. En minäkä niist huolissaa oo ollu ku en lääkärilt o muistanu vieläkään kysyä vaik "oiretta" ollu jo monta viikkoa.

Kiva kuulla etten oo ainoa näiden venymisten ja vanumisten kanssa! Tai siis tietenkään ei ole kiva, että teillä on ollut samanlaista, mutta vähän helpottaa huoli siitä, että se olis jotain epätyypillistä. Ihmettelen vaan sitä, ettei noita kiristelyjä ole kaikenlaisen liikunnan yhteydessä, esim. jooga, pyöräily ja tavallinen kuntopallojumppa sujuvat ongelmitta. Ehkäpä siinä kävellessä (ja zumbatessa) vain vatsalihakset sitten toimivat jotenkin eri tavoin, ja alkavat siksi reagoida.

Toivottavasti nämä masualueen tuntemukset helpottavat mahd. pian, koska ensi viikolla pitäisi lähteä Marokkoon, ja siellä ei sit ole kovinkaan paljoa liikuntamahdollisuuksia. Ei voi pyöräillä, kun on kamala trafiikki eikä kunnon pyöräteitä. Kukaan ei antais mulle pyörää! Kuntosaleista en tiedä mitään, eikä uimahalleistakaan ole tietoa. Ainoat helpot ja nopeat tavat harrastaa kunnon liikuntaa olis jonkinlainen kotijumppa (tylsää) tai kävely, joka ei siis onnistu kuin noin puolen kilsan pätkissä hyvin rauhalliseen tahtiin. No, taitaa mennä sit joogan puolelle, sitä tykkään tehdä ihan kotioloissakin. Ostin oikein joogamaton matkaa varten, että saan omassa rauhassa joogailla ja siten hoitaa kehoa!

Taas sai näin illalla huomata että on päivällä tullut puuhattua ihan liikaa kaikkea. Lonkat meni ihan jumiin kun vähän aikaa malttoi istua.
Masussa tapahtuu myös kamalasti kun vähän malttaa olla aloillaan. Helpottuneena huomasin että hikka tuntuu edelleen alempana vatsassa eikä vaavi vissiin olekaan heittänyt ympäri perätilaan, mitä tässä oon vähän pohtinut kun tuntuu välillä että se olis ihan poikittain tuolla [:D]

Täälläkin olen pohtinut, että missä asennossa vauva mahtaa olla kun potkut tuntuu molemmissa kyljissä ja välillä keskellä, välillä alapäässä eli milloin missäkin.. tänä aamuna oli hikka ja se oli navan alapuolella kohoavaa, suloista [:D]

Yö oli taas yksi tuska, kun heräsin vaihtamaan taas asentoa. Vatsaa kiristi ja oli muutenkin ahdistava olo. Kävin sitten yöpissalla mikä auttoikin tuohon kiristykseen. Alaselkä oli myös erittäin kipeä, ettei sängystä meinaa ylös päästä. Vaikka olen tehnyt fyssen antamia jumppaliikkeitä, ei ne tuota kipua pois vie...toivottavasti ei aiheuta mitään suurempia tuskia synnytyksessä sitten [8|]

Aurinko paistaa, joten mielellisesti on kuitenkin ihanaa odotusta menossa. Eilen saatiin miehen bändikamat yläkertaan (miehelle oma huone [:D]) ja tänään aloitamme laittamaan vaavin huonetta kuntoon! [:)][:)]
Pitkä vapaa yhdessä piristää mukavasti mieltä ja tämä on viimeinen yhteinen pitkä vapaa ennen vaavin tuloa!

Hyvää viikonlopun alkua kaikille!

Heips! Turvotusta ei minulla oikeestaa ole ollut. Muksu myllää kyllä päivän aikana ihan joka suuntaan itsensä. Takuu varmaa on se et kun lähden koirien kaa lenkille, ni hän päättää kääntyä perätilaan potkimaan mun virtsarakkoa. Se ei ole oikein kivasti tehty..[:D]

Pari päivää sitten aamulla, ollessani jo hereillä alkoi supistella ja sitten kivut koveni kovenemistaan oikealla puolella alavatsaa. En enää erottanut mikä on mitä. Mentiin äippäpolille päivystykseen. Ottivat heti sisälle ja rupesivat poissulkemaan eri sairauksia. Kivut olivat aivan järkyttävät, niin kovia että oksentelin ja taju meinas mennä, lääkkeet ei oikein meinannut tehota, kunnes niitä oli yhtä soittosesti pumpattu muhun 5h. No onneks vaavilla ei ollut mitään hätää ko epísodin aikana. Mulla oli ilmeisesti virtsakivi/kiviä, jotka tulivat pois sitten itsellään, ku oli tarpeeksi nesteytetty ja pissattu. Sit oli piilevä pissatulehdus.. Yön olin tarkkailussa vaavinkin takia.

On kuulemma yleistä raskauden aikana! Joo, mut ei mulle enää kiitos! [:D]

Kätilökin sanoi että synnytys kivutkaan ei välttämättä ole noin tuskaisia, kun se kipu tulee aaltomaisesti eikä tollain koliikkimaisesti.. [:)] Tämä onneksi lohdutti ja antoi lisävarmuutta synnytykseen. En kyllä sitä pelkääkään. Kestän aika hyvin kipua, kun tietää että se ei kestä koko elämää. [;)]

Eipä ole tullut tullut taas viikkoon täällä visiteerattua....[8|] Muuta mielessä koko ajan.

Jotkut kyseli mun sokeriarvoista. Juu, edelleen aina jokin päivän arvoista koholla. Tänään oli neuvola ja sain lähetteen äippäpolille. Saan kutsun sinne kohtapuolin postitse. Terkka sanoi, että mun ruokapäiväkirjani on ihan esimerkillinen, joskus vaan joillain ihmisillä arvot ei meinaa pysyä kurissa ja sille ei vaan voi mitään. Että siinä mielessä kenkku tauti. Jopa lohdutti!!! Mulla kun ihan jo hedelmät siis voi nostaa arvoja. Pitäis aina syödä jotain proteiinia hedelmän kanssa mut ei se aina ole niin helppoa työelämässä. Pelkkä hedelmä on vaan niin kätevä välipala. Saas nähdä mitä ne siellä polilla sitten tuumaavat ja päättävät mun kohtalosta... [&o]

Vähänkö kenkkua, kun pidin tänään vapaapäivän töistä, niin varmasti oli selkä jumissa koko ajan. Mitään, mitä suunnittelin tekeväni en saanu tehtyä, kun makailin vaan kovalla lattialla. [:@]

Mulle oli täksi päiväksi järkätty yllärinä babyshowerit! Oi että oli ihanaa, en osannut yhtään aavistaa vaikka ystäväni järkkäsi niitä ihan naamani edessä ja poikaystävä ja siskonikin oli juonessa mukana. 11 ihmistä, kaikki kutsutut oli päässyt paikalle ja jokainen oli tehnyt ruokaa tai ostanut jotain tarjottavaa. Tarjolla oli mm. itsetehtyä sushia ja täytekakkua, piirakkaa ja salaattia ja lempijuotavaani. Sain lahjaksi maailman suloisimman pienen bodyn ja lahjakortin polarn o pyretiin [:)] Itkuhan siinä pääsi kun olin niin otettu kaikesta vaivasta mitä kaverit oli nähneet, söpöllä bodyllakin oli ehkä osuutta asiaan [:D] En meinannu saada sanaa suusta mutta oli ihan mielettömän kivaa. Kyllä piristi pitkäksi aikaa ja tuun kyllä muistamaan aina tän päivän. Oli vielä ihan huippu sää niin voitiin ulkona syödä ja olla.

Illalla alkoi taas järkyttävä jalkojen turpoaminen ja ne on tosi kipeät, kuumottaa ja kiristää.. Käsissäkin tuntuu kiristystä ja sormet tuntuu pulleilta. Liekö ollut kuuma ilma mikä aiheutti yhtäkkiä taas tätä kun en mielestäni kamalan suolasta ruokaa syönyt..

Camsu, olipa mukava yllätys sulle järjestetty! [:)] Mä varmaan kans olisin niinkun puulla päähän lyöty, enkä sais änkytettyä koko kutsujen aikana yhtään järkevää lausetta [:D][:D] 

Eilen huomasin ensimmäisen kerran turvotusta sormissa ja nilkoissa, plääh, olisin kyllä voinut olla ilmankin! Eipä tainnut tämä yhtäkkinen helle oikein auttaa tässä asiassa. Viileämpiä kelejä siis odotellessa!

Vauveli on sitkeästi perätilassa, viimeksi keskiviikkona neuvolassa sellaisella aataminaikaisella ultralla varmistettu. Ja musta tuntuu, että ei ole aikomustakaan kääntyä. Mut sit mennään näillä eväillä mitä annetaan [:)] Vauvan asennon tiedän kyllä itsekin, tuntuu nimittäin pää aikalailla hyvin tuossa oikealla puolella ylhäällä, välillä on ihan kivikova kun puskee. Sinänsä omituista, että joko vauvaa ei tunnu oikeastaan ollenkaan, tai sit se on juuri tuossa samaisessa vähän vinossa asennossa, pää oikealla. Mut ei neuvolassa ainakaan huolestuttu kun sanoin, että tuntuu olevan aina samassa asennossa. Ja tietty olen jo miettinyt, miten vauva kietonut itsensä ihan kuristuksiin napanuoraan eikä pääse sen takia vaihtamaan asentoa jne. Liikkeitä tuntuu kyllä joka päivä (en ole sen tarkemmin niitä seuraillut/laskenut, kunhan joka päivä huomaa jotain tunteneensa), mut tosiaan alkaa olla enemmän sellaista mönkimistä ja punkemista, kuin sähäköitä potkuja. Ahdasta siis alkaa ilmeisesti olla. Mä en ole vielä ainakaan tietoisesti tuntenut pikkumöykyllä hikkaa ollenkaan. Tosin olen ollut todella "tunnoton" kaikkien muidenkin liikkeiden yms kanssa, joten en sen erityisemmin ole siitäkään huolestunut vielä.

Mulla on nyt muutamana päivänä tullut sellaista niukkaa vaaleanruskeaa (valko)vuotoa. Pikkuhousunsuojaa olen käyttänyt kun muutenkin ollut aika runsasta tuo valkovuoto. Nyt vuoto ollut siis vaaleanruskeaa, ei runsasta eikä ole kutinaa/kirvelyjä/kipuja (mitä nyt muuten välillä vihloo/sattuu mahaan) muttei siis sellaista jatkuvaa jomotusta enkä ainakaan itse osaa tunnistaa että olis jonkun tulehduksen tuntua. Mietinkin tässä että pitäskö mun huomenaamulla soitella neuvolaan tämän takia, vai antaako olla kunnei mitään muuta oiretta ole? Neuvolaan menen seuraavan kerran puolentoista viikon päästä torstaina (siis 27.5., silloin myös lääkäri katsoo, kun neuvolantäti kysyi haluanko käydä lääkärillä, niin katsotaan paremmalla ultralla vähän vauvan kokoarviota kun tuo niin sitkeästi perätilassa viihtyy. No tietenkin halusin! Ja pissapurkki mulla on kotona, sillon ainakin vien sit viljelynäytteen). Äääh, toivottavasti nyt menee tämäkin huolenaihe ohi.

Mulla on tänään viimeinen työpäivä! [:D][:D] Huomenna alkaa siis kesäloma ja sit 1.6. äippäloma! Jotenkin tuntuu ihan epätodelliselta, tätä päivää kun on niin odottanut ja se on aina ollut "siellä jossain hamassa tulevaisuudessa". Mut tässä se nyt kumminkin sit on [:)] Ja ihan hyvä että loma alkaakin, meinaa olla jo töissä sellaista vaivalloista toisinaan. Ei meinaa oikein hyvin taipua lattialta ottamaan tavaroita, eikä meinaa jaksaa kannella kaikkea edestakas. Ja tuntuu että näinä muutamina viimeisinä päivinä oon (tai oon meinannut) jäädä lehmien väliin tai lehmän ja seinän väliin useemmin kun koko edellisenä vuonna! Maha ottaa koko ajan johonkin kiinni, kunnei meinaa muistaa että se on jo aika iso. Välillä on selkä niin jumissa tai lonkka, tai pistää lonkkaan tai pakaraan... Heh, helppoa, musta tulee ainakin ihan invalidi viimeistään parin viikon kuluttua [&:][:D]

Tulipa pelkkää omaa napaa taas, anteeksi. Mut nyt menen hetkeksi makoilemaan sängylle tai sohvalle, onkin ollut jo niin rankka aamu [;)][;)] Sunny rv 32+4

Sunny82, hauskaa loman alkua sitten vaan! [:)] Enpä kyllä osaa sanoa tosta vuodosta, omalle kohalle ei oo ainakaan sattunut tuommoista mutta tuskin se mitään vakavaa on.

Onko teillä muuten tullut raskausarpia? Mä rupesin heti raskaaks tultuani rasvaamaan hulluna mahaani, jokaisen suihkun jälkeen [:D] Jossain vaiheessa poikaystäväni löysi Body Shopista raskausarpia ehkäisevän kaakaovoipuikon jota oon siitä asti aina levitellyt pitkin masua. Yksi purkki jo meni ja toinen on jo ostettu. Eikä ole yhtään arpia! Liekö johtuu rasvaamisesta tai tosta puikosta.. Mulle on aikaisemmin tullut pakaroihin kyllä arpia, vuosia sitten kun lihoin, mutta nyt niitä ei ole, onneksi![:)]

Takaisin