Mammojen vointi

ALKUPERÄINEN: camsu

Onko teillä muuten tullut raskausarpia?

Mä olen omat raskausarpeni saanut jo teininä, vaikka nyt esikoista odotankin! [:)] Siis sillon joskus yläasteikäisenä kun yhtäkkiä pikkutytön tikkukroppaan ilmestyi naisen muodot. Sekä tissit että takapuoli oli jossain vaiheessa yhtä tiikeriä, vaikka en siis mitenkään erityisesti lihonut (painoindeksi aina normaalipainon alarajoilla tuolloin). Kyllähän ne nykyään on tietenkin vaalentuneet lähes näkymättömiin, mutta ei mitenkään houkutellut ajatus uusien ilmestymisestä nyt raskausaikana. Siksi minäkin oon huolehtinut mahan rasvaamisesta melko ahkerasti, ja kun painokin on noussut melko tasaisesti ja maltillisesti, niin ainakin toistaiseksi on nahka jaksanut venyä ratkeilematta [:D]

Tuosta rasvan valinnasta sitten... meillehän yritetään kaupata vaikka sun mitä toinen toistaan kalliimpaa erikoisrasvaa ja -öljyä, mutta eipä sillä taida loppujen lopuksi olla niin väliä millä itseään rasvaa. Minä olen käyttänyt BodyShopin vartalovoita (kaakao ja mango, ne on ah niin ihania!), mutta myös ihan perus Dovea ja Niveaa (kuvialle iholle).

Ei ole tullut vielä arpia, enkä ole kyllä erityisemmin rasvaillutkaan. Ehkä kerran kahdessa viikossa muistan asian. Ihan tavallista rasvaa oon käyttäny, ja kerran kokeillu oliiviöljyä. Tuli inhan tahmainen olo!

Oon vähän ajatellu, että geeneistä se on kuitenkin kiinni ja myös omasta painosta ja painonnoususta. Raskausarvissa on kuulemma kyse siitä että nimenomaan rasvakudos repeää ja siihen tulee arpi, eli mitä enemmän rasvaa ihon alla ja mitä nopeampaa mamma kerää vararavintoa raskauden aikana, sen suurempi todennäköisyys saada arpia. Geenit on mulla kyllä tuon asian suhteen auttamattoman surkeat, kun äidille ja siskolle tuli raskausaikana paljon arpia. Tosin heillä paino huiteleekin aivan eri lukemissa kuin mulla eikä mulla ole raskauden aikana paino kamalasti noussut. Vaan eipä sitä tiedä mihin tämä vielä johtaa, onhan tässä vielä  runsaat 10 viikkoa tai enemmänkin aikaa keräillä niitä kiloja ja taistelujälkiä!

Mua vaan risoo, kun ääni on koko ajan painoksissa ja käheä. Ei se tosin liity mitenkään raskauteen, vaan on astmalääkityksen haittavaikutus. [:D]

Onkos kellään viisaudenhammas vaivannu raskauden aikana?
Mulla on, viikonloppu meni tuskaillessa, kun päätä ja korvaa siitä syystä särki! [:(] itkuhan siinä meinasi tulla.. Kolmisen viikkoa sitten kävin hammaslääkärissä, ja ne kertoi, että olisi hampaanposto edessä mutta vasta synnytyksen jälkeen. Tuoreita rötgenkuvia kun ei ole. Pyysivät tuleen uudestaan jos vaivaa..

No, tänään on taas neuvola ja ajattelin siellä tiedustella asiaa, että onko parempi vetää panadolia koko ajan vai poistattaa hammas.. Ja sitten soitto hammaslääkäriin, jotain ne sais tolle hampaalle kuitenkin tehdä!

jos ette halua lukea kunnon valitusvirttä niin skipatkaa seuraava suosiolla. [;)]

tää tulee ihan kohta hulluks joka asian suhteen. on niin hemmetin kuuma koko ajan vaikka oo sisällä, tai varjossa tai laitoitpa päälle mitä tahansa niin koko ajan on otsa ja kainalot plus koko perkeleen muu kroppa märkänä! [:'(]
tykkään kyllä kesästä ja lämmöstä mutta ei herran jumala tällaista jaksa! ja vielä paremmaks muuttui kun sain kesäflunssan. tässä on yskitty nyt viikon verran melkein ja aina rajun yskän puuskan jälkeen supistaa, oli sitten yö taikka päivä. kurkkua kutkaa ja yöt menee valvoessa... yskänlääke ei auta. eikä yhtään lohduta et mun tuttavalla rajun flunssan tuoma yskä käynnisti synnytyksen rv34. vali vali.
sitte pelottaa se huominen lääkäri-neuvola. mitä jos onki alkanu paikat aukeneen ja joudun osastolle?? enhän mä vielä voi, kaikki asiat hoitamatta, enkä mä sinne halua vielä makaamaan.. [:(]
synnytyskin on alkanut pelottaa aika lailla. välillä on niin kauheita supistuksia (varsinki yöllä) ja tuntuu kuin haarain välissä olis metrinen koivuhalko, et jos tää tekee nyt jo näin kipeetä niin pysynköhän mä edes hengissä synnytyksessä?? kivun sieto kyky erittäin alhainen!

silti niin onnellinen tästä raskaudesta ja noista pienistä potkuista ja liikkeistä tuolla navan alla.. [:)]
ulkonakin niin ihanan vihreetä jo et pakko kait se on uskoa kesän tulleen ja yrittää nauttia, vaikka se välillä tuskaa onkin.. [&:][:D]

Tänään kävin neuvolassa. Kaikki ok.
verenpaine 111/76
sydänäänet 138
liikkeet näkyi ja kuului ja tuntui
ja painoa oli tullu kohtuudella ja
sf-mitta 27
rv 29+3

Vielä olis hammaslääkärireissu edessä ton viisaudenhampaan takia! Tuskin lähtevät sitä poistamaan mutta jotain helpotusta saavat siihen kyllä antaa!!!! Ja illaksi töihin.

Jep, lämmintä riittää! Mutta koitetaan nyt mammat jaksaa!

Virpik16 mulla on kans ollu viisurien kans ongelmia. Ne on kasvanu koko tän raskauden ajan vuoronperää( mul kaikki neljä viel tallel). Viime tiistaina kävin hammaslääkäris ku yks oli tosi kipeenä ja poski turvoksis(ei pahasti). Ne totes et viisaudenhampaan ja ikenen välii oli päässy bakteereita ja se oli tulehtunu. Putsasvat keittosuolaliuoksella ja sain antibioottikuurin. Lääkäri sano et poistetaan se synnytyksen jälkeen. Tosin jos nostaa kuumeen(38 tai yli) ja koko poski paisuu ni sitte poistavat jo aiemminkin.

Nyt on alkanut sitten alavatsan vihlonnat ja muutenkin ihmeelliset kipuilut...ei tarvitse kuin hetki touhuta (kävellä, siirrellä tavaroita) niin johan vihloaa. Neuvola vasta 24.5. mutta täytyypi varmaan soitella jo aiemminkin. Tuntuu nimittäin siltä, että vaikka normaalia onkin (?) niin olisi kiva tietää, mitä nämä tarkoittaa käytännössä.
Mieheni työkaverin vaimo oli synnyttänyt rv 33+4 esikoisen. Hmm...tämä on niin tätä kun alkaa synnytys lähenemään että alkaa olemaan jo epävarma siitä, mikä on normaalia kipuilua ja mikä taas aiheuttaa kohdussa muutoksia / valmistautumista synnytykseen.

Heipat!

Kuumuus juu vaivaa. [&:]  Tänään meillä oli töissä niin kuuma että meinasin pökrätä. Siellä kun tekevät remonttia, niin ilmastointi ei ole ollenkaan päällä yläkerran toimistotiloissa. On mulla oma pikkunen pöytätuuletin mutta ihan tuolilla istuessa alko tuntumaan, että nyt tipahtaa, silmissä musteni ja tuli ihan sikapaha olo. Ei auttanu muu kun käydä lattialle maate. Siis tuttu näky meillä töissä, että minä siellä lattialla pötköttelen selän takia. [:D] Tällä kertaa vaan eri syystä. Tänään on sitten ollu myös verensokerit tosi matalalla. Aterian jälkeinenkin oli matalampi kuin yön jälkeinen ikinä tähän asti. [:-] Tiedä sitten johtuiko ihan vaan kuumuudesta?

Kuuma oli joo töissä, käsittämätöntä että join sen 8 tunnin aikana 2 litraa vettä enkä kuitenkaan vessassa käyny kun kolme kertaa et mihinkä se kaikki neste meni?? Enkä mä mielestä ni ihan hirveesti hikoillukaan! [:D]

Täällä ollaan, ja niin turvonneenna nyt muualtakin ku mahasta, että HUH ja HUH... hyvä että sain kihlasormusta pois sormesta tänään, kylmää vettä ja saippuaa niin lähtihän se. Ja juu, ei siksi, että oltais kihlausta purkamassa, vaan siksi, että alkoi tuntumaan siltä, että jokin tosi pahasti puristaa ja saa kuolion sormeeni aikaseks... eli tuo sormus :D Äitini jo kyseli, että ollaanko me nyt eroomassa vai mitä, ku kirosin, että vitkutin sen sormuksen kanssa vartin, että sain sen ilman mitään aseita pois kädestä :P

Muutenkaan vointi ei nyt ole ihan parhaimmasta päästä... plääh... Lähdettiin tänään miehen kanssa kesäkukkaostoksille kävellen... vihloi ja sattui ja sattui ja vihloi... noh, tiedätte mihin... :/ Kävelymatka, joka normaalisti kestäis ehkä 20 min kesti tänään tunnin... :D Sitten bussilla takas kotiin vaikka oli kiva ilmakin... mitkään kengätkään ei tunnu sopivilta, liian pieniä kaikki, jotka viime kesänä ei hiertäneet yhtään... Krääk... hajoilen varmaan ihan urakalla jos tää vikat 2 kk tulee olemaan joka päivä tällästä. (kopkop) Koulua olis ollu vielä 3 viikkoa jäljellä, mutta päätin, että mun kohdalla sitä nyt ei ole enää varmaan päivääkään tänä keväänä, ku on tälläiset olot. Kyllä sen ehtii...

Kaiken muun hyvän lisäks tää siitepölyallergia saa mut hulluuden partaalle, ku mitään lääkettä ei suositella käytettäväks päivittäin... oon sitten siedättäny itteeni. Aivan kamalaa! Yleensä alotan lääkkeiden käytön jo hyvissä ajoin maalis-huhtikuussa ja lopetan, ku ensilumet on sataneet maahan. nyt sitten jollain hemmetin luontaistuote"lääkkeillä" oon koittanu hillitä allergiaa, mutta muhun ei ne homeopaattiset höpinät oo auttanu kyl yhtään...

Camsu:
Mulle on kyl tullu raskausarpia... lantioon ja alavatsasta bongasin tänään peilin avulla kans muutamia karseen näkösiä... ei kiva. :/ Kai niidenki kans (on pakko) oppii elämään...!? :S

Valivali ja vähän lisää valivali... :D Mut ehkä te muut naiset ymmärrätte, ku mies ei oikeen tunnu ymmärtävän tätä oloa?! Nooh, siitäkin olis muutama sana sanottavana (miehestä siis), mutta jätetään se nyt tällä kertaa :P

Söpsötin: Sain vielä toisen antibioottikuurin. Söin alkuvuodesta samanlaisen. Puuduttamisen kanssa tulee kuulemma ongelmia, mut toisaalta hammas kuulemma heiluu sen verran että voisikin helposti lähteä, mutta suositeltavaa synnytyksen jälkeen vasta tehdä poisto ja plaa plaa plaa.. Mutta näillä mennään nyt ja katotaan sitten taas jos se alkaa vaivaan.

Jep, kuuma tuli eilen töissä mut onneks oli tuuletin vieressä niin siitä päivästä selvittiin. Tänään onkin vain 18 astetta lämmintä (toistaiseksi) ja aika pilvistä tällä suunnalla.. vielä 4 päivää töitä ja sitten ansaittu kesäloma [:D]

Ai niin ja kun noita jääkiekon mm-kisoja kun on tullut seurattua niin meidän maha-asukki tykkää ilmeisesti mertarannan selostuksista, kun niin kovasti alkaa potkiin.. tai liekö johtuu sitten siitä, että eläydyn ite noihin peleihin aika tunteella ja oon sitten jotenkin levoton.. [:D][:D][:D]

Kuumuus; tuohon en kommentoi muuta kuin että asun Välimerellä [:@] [;)]

Raskausarvet; mulle ilmesty niitä ihan kummaan paikkaan; reisien etuosaan ihan ylös! [&:] En kyllä tajua miksi mutta siinä on nyt sellasia sinertävänpunertavankukertavia arpia. Muualle ei sitten viel kait oo tullukaan, kun on niitä vanhoja, vaalentuneita ihan riittävästi siksi kun olen elämäni aikana muutaman kerran venynyt ja sitten taas kutistunut, ja taaaaaas venynyt ja sitten taas kutistunut... [;)]

Onko kellään muulla reidet paisuneet? Mulla ovat pullistuneet ihan selvästi [:@] ja en kyllä tajua miksi koska mä kävelen joka päivä tsiljoona kilsaa ku hoidan meijän eläimiä ja siivoan kotia ja kaikki matkat saan tehä kahteen kertaan kun en voi kantaa mitään painavaa enää kerralla, vaan pitää jakaa kantamiset kahteen tai kolmeenkin reissuun. Niin pitäis olla jalat teräskunnossa, vaan ei kun ovat paisuneet niin että monet vanhat housut tyssää jo reisien kohalla jumiin, kun luulin että vasta tossa mahan kohalla tulis äkkijarrutus.

Meilläkin poitsu alkaa jytäämään kun katon lätkää [:D] Se saattaa kyllä johtua ihan vaan siitä että kerrankin maltan istua alas kun muuten oon koko ajan jotain järkkäämässä tai puunaamassa...

Jasmiini mun poikaystävä on ainakin sanonut mun jaloista että ne on vaan kaventuneet. Itestä ei kyllä siltä tunnu kun on niin turvonnu olo kauttaaltaan [:D]

Ostin muuten uutta kosteusvoidetta, Doven go fresh kurkun ja vihreän teen tuoksuista voidetta joka ihanasti pitää jalat viileinä pitkään. Itellä on nyt aamusta asti turvoksissa jalat niin kaikki pienetki helpotukset on tervetulleita [:)] Tänään on onneksi vähän viileämpi päivä!

Muistakaa naiset juoda vettä! Ja kotona pakkases kokoajan jääpaloja valmiina. Kuluu varsin mukavasti... Ja jos paljon hikoilee juokaa vichyvettä ni saatte suoloja takasin..

Mullaki raskausarpia joka paikas. Reidet ympäriinsä samoin tissit ja lantio. Ja nyt viimesen puolentoista viikon aikana on tullu myös alavatsaan arpia. Ja kyllä ne kutisee, mut ei viitti mitää rasvoja käyttää ku on näin kuuma.

Miulle on tullu raskausarpia sisäreisiin. Muuten on vain nuo vanhat haalenneet teini-iästä muistona.. Tuosta sitten päästään siihen reisien paksunemiseen. Smat housut menee jalkaan kuin aiemminkin, mutta reidet on kylllä täyteläisemmät nyt kuin aiemmin. Varsinkin just tuolta sisäsyrjästä. Näin ainakin omasta mielestäni.

Muuten voinnista. Totesin tässä taas vaihteeksi, että siivoaminen ei tehe hyvää. Ja kerrankin, kun se oli miun mielestä melkeimpä hauskaa..[8|] Aloin kevätsiivousta tekemään tuossa muiden hommien ohessa. No, eihän se tuntunut miltään pariin päivään, mutta se kolmas päivä. Voi herra jee! Mahaan otti jokainen liikkeelle lähtö ja supistelikin ihan kivasti pitkin päivää. Mies ei enää antanut miun tehä enää mitään kovin raskasta. Eipä siinä, ei tehny mielikään.. Onnistuin vielä kopsasemmaan mahaan itteäni semmosella pyöritettävällä veivillä, kun olin antanut sille ensin vauhtia. Hyvä, etten joutunut koti- tai sänkyarestiin, kun mies huomas raapasujäljen mahassa.[8|] Puhuttelun sain jo nyt. Nyt mennään sitten taas sillä vanhalla tehe vähän ja huilaa sen jälkeen mentaliteetilla. Tuo kuumuus mikä on täällä jotain ihan outoa toukokuussa on kans hiljentänyt tahtia. Ei varmaan tänä juhannuksena löydy mistään enää sulamatonta lumikasaa niin kuin pari vuotta sitten..[:D][:D] Eniten jännittää, että töihin pitäs parin viikon huilin jälkeen lähteä huomenna. Mitähän tästä tulee, jos nuo kivut ja supistelut alkaa enempikin vaivaamaan?!

Täällä oon ottanut koko päivän rauhakseen; ei puhettakaan että voisi jotain tehdä! Piukee maha jatkuvalla syötöllä. Alavatsa vihoittelee. Kerrassaan kummallinen fiilis...[8|]
Onneksi saatiin nuo tavarat alakerrasta yläkertaan viime viikonlopulla joten mulle jäi enää lipastonlaatikoiden läpikäynti ja turhan krääsän pois heittäminen. [:'(] Se se vasta puuduttavaa puuhaa on vaikkei raskasta olekaan.

Ei ole kyllä ollut vastaavaa olotilaa, jotenka pitää nyt ottaa rauhakseen jottei vaavi ala luulemaan että nyt pitää tulla jo pois.

Lomapäivät on muutoin olleet ihan ok, vaikkakin hieman väsyttäviä kun ei oikein ole mitään tekemistä. Pitäisi varmaan  mennä tällä viikolla shoppailemaan, josko se hieman mieltä piristäisi ja näkisin ihmisiä! [:D]

Tänään oli neuvola, kaikki ihan kunnossa. sokeriarvoja edelleen tarkkaillaan, kotiseurannassa yksi arvo hiukan kohollaan, mutta johtui varmaan siitä että oli liian pitkä väli syömisellä.
Vauveli kasvaa normaalisti. Sen mitä masun pältä neuvolantäti pystyi kokeilemaan ja mittailemaan. Hemoglobiini oli yllättäen 121 mikä mulle on todella hyvä arvo. Ikinä raskausaikana ei ole ollut noin korkea ja raskauksiahan on takana jo 3.[:)]
Alavatsa on nyt sen painelun seurauksena ollut tosi kipeä ja pakottaa koko ajan tonne nivusiin...
Mutta kaiken kaikkiaan olo on onnellinen ja iloinen, että kaikki on normaalisti.[:D]

Tästä jatketaan!!

huh, jälleen yks yö takana.. onhan ne vaan niin kauheita. siis yöt ja kyljen kääntämiset, yhdistettynä täyteen virtsarakkoon joka tyhjennettävä 3-4 kertaa yössä, siihen vielä ihan kaamee ja sitkee kesäflunssa päälle. yöt on painajaismaisia!
tässä taannoin oli lääkäri-neuvola, kaikki ok, sokerit pysyny sallituissa rajoissa joten niiden kans ei mitään ongelmaa.. painoki oli vajaan kilon tippunut. helteellä ja flunssalla varmasti osuutensa asiaan.
lekuri tuumas et kohdunkaula alkanut pehmenemään, mutta suu tiukasti kiinni. onko muilla ollu vielä pehmenemistä havaittavissa??
koettakaahan jaksaa viel parisen kuukautta, kyllä se sitte helpottaa! [;)]
tiksu

Itselläni on tullut 2 raskausarpea toiseen rintaan. Hassua sinällään, kun olen mahasta yrittänyt bongata ja mitään ei näy. [:D] Niin parisen viikkoa sitten tuli bongattua noi raidat rinnan alapuolella. Onneksi ei sen enempää tai ihan siinä tyrkyllä. Ei ne mitään kauniita ole, mutta en jaksa kauheasti stressatakaan. Toisille tulee ja toisille ei. Raskaudestahan se vain johtuu. Rasvailen silloin tällöin ihan tavallisella kosteusvoiteella. Kovasti ei ole viime aikoina houkuttanut rasvailla, kun on niin kuuma. Öisin vähän vaikea sen takia nukkua, mutta onneks toisina öinä on sen verran väsyneempi, että silloin saa paremmin nukuttuakin. Muuten vaan kaikki räppänät auki ja pari pöytätuuletinta surraa kanssa. Töitä enää muutama vuoro jäljellä ja neuvola tänään. [:)]

Kamala yö takana..uni ei meinannut tulla millään, mies kuorsasi vieressä, vauva potkiskeli mahassa ja vihlonta vain säilyy ennallaan. Aamuyöllä kävin pissalla ja uni ei meinannut tulla enää uudelleen, kun mietin onko mulla virtsatietulehdus (sairastin kroonisesti tätä v 2005 asti, jonka jälkeen ei ole ollut). Ja sitten tietenkin mietin, miten tulehdus vaikuttaa vauveliin ja siinä ne yöunet sitten menivätkin..

10 min päästä pääsen soittamaan neuvolaan. Sen verran epäilyttävää alavatsa ja alaselkä särkyä + hieman kirvelyäkin alakerrassa. Tosin, vaikka olen v 2005 viimeksi sairastanut ko. tulehdusta, oli se ihan erilainen silloin. Nyt voisin vain painaa asian villaisella ja juoda vettä enempi ja enempi saadakseni tulehdusarvot laskemaan, mutta vauvan takia pitää ottaa erittäin suurella tärkeydellä selvyys siitä, onko tulehdusta vai ei. Virtsatieinfektiohan lisää ennakoivia supistuksia ja lapsiveden menon riskiä.

Jos huomenna saan näytteen aamulla viedyksi (labra vain 8-10 välillä auki) ja perjantaina tulokset niin ei tarvitse yöunia menettää enää ensi viikolla..

Takaisin