Maalismölinät

SannaKoo - onhan sun poikasi vielä tosi pieni(tai ehkä nuori on oikeampi sana[:D]), kun ajatellaan että noin yleisesti aloitetaan kiinteät vasta n. puolenvuoden tietämillä.. [:)] Eli ei muuta kuin malttia ja toistoa toistoa, niin kyllä se siitä. Kokeileppas sekoittaa kaupan porkkanavelliä ja sit omatekemää... Niin jos et ole purkkiruokia vastaan.

Mä teen itse soseita.. Joskus jos on vaikka jauhelihaa ja pottua, sotken sekaan kaupan vihannessosetta ja jos taas on bataattia, kukkakaalia jne. laitan kaupan liha-perunasörsseliä sekaan. Yleensä kaupan soseet ovat maukkaampia ja siten voi saada vähän lisäintoa siihen syömiseen.
 
Moi!

Sanna: Olipas mukava kuulla et sun ilta oli onnistunut ja Joonakin oli kiltisti mummon hoivissa :) Mä epäilen et Casperillekin vois olla tulossa hammas! Casper on ollu tosi kiukkunen monta päivää, ei yleensä oo noin kiukkunen ku mitä on viimepäivät ollu. Omat sormet on ihan koko ajan suussa, siis myös sen jälkeen kun on syönyt kiinteetä ruokaa eli ei ainakaan pitäis olla nälkäinen. Omia sormiaan luputtaa ja välillä oikein jyrsii. Myös äipän ja isän sormia ois mukava syödä ja harso myös.. Siis ihan mikä vaan, mitä voi suuhun laittaa :D Sormia "syödessään" Casper on alkanut murisemaan, ähisemään ja örisemään! Välillä ihan naurattaa et miten noin pienestä ihmisestä voikaan lähteä niin kova meteli!! :D Mä oon myös jostain kuullu et "oireiden" alkamisesta noin 2-3kk päästä tulis hammas/hampaita mut en tiedä pitääkö paikkaansa?? Niistä kiinteistä vielä et mä kokeilin Casperille ekaa kertaa eilen kukkakaalia perunan kanssa. Hyvin poika kyllä söi mut huulen alapuolelle tuli sellanen punainen läntti syönnin jälkeen :( En tiedä tuliko se nyt sitten ihan vaan siitä, et pitää lusikalla puhdistaa enimmät ruuat suun ympäriltä pois vai tuliko sitten siitä kukkakaalista, tiedä häntä? Meinaan kyllä tänään kokeilla antaa sitä kukkakaalia uudelleen ja katotaan sit et tuleeko siitä mitään. Siitä porkkanasta Casperilla meni posket ja leuka aivan tulipunaiseksi, joten sitä en ainakaan uskalla antaa. En muista olenko aiemmin maininnut, että ollaan kokeiltu myös päärynäsosetta ja se näyttää maistuvan Casperille tosi hyvin. Meillä kyllä poika on syönyt koko ajan muutenkin tosi hyvin. Harmi, että teillä on Joonan kanssa tullut takapakkia kiinteiden syömisen suhteen mut älä hätäile, kyllä se tilanne varmasti vielä muuttuu :) Ja siitä korvikejauheesta, meilläkin tuttipulloon jää jämiä siitä, mut ei kylläkään aina. Sit jos jää niin pesen astianpesuaineella. Muuten pesen pullot astianpesukoneessa eli mulla ei tule hirveesti niitä keiteltyä..

Prana: Casper on myös alkanut tehdä samaa tissillä ollessaan. Virnistelee, naureskelee ja kattoo äippää pilke silmäkulmassa. Sitten välillä ottaa tissin suuhun, vetäsee nänniä kovasti et se lähtee suusta pois ja hirmu naurunremakka päälle :D Tuo tarkkailtavana oleminen oli kyllä niin osuvasti sanottu että! Ja mekin oltiin kuulevinaan tässä yks päivä mieheni kanssa et ihan kuin Casper olis huutanut mulle että äitiii ja joku toinen päivä suusta kuului että isi! Olipa mukava tunne vaikkei hän sitä tarkotuksella tainnut tehdäkään vielä tässä vaiheessa:D

Maarinen: Olipa hyvä, että säästyitte pahemmalta taudilta! Tosi inhottavaa, jos pikkuinen sairastaa ja siihen kaupanpäälle kun itsekin sairastaa niin ei oo mukavaa ei. Ja kiva että pääsitte myös uiskentelemaan. Teillä on siellä ihana Venla-vesipeto :D

Joo, mut nyt täytyy taas rientää Casperin seuraksi joten moro!
 
Täytyy kokeilla tota Pranametrin vinkkaamaa harsokikkaa noihin ikeniin. Tähän mennessä on kyllä auttanut kun ite on vähän sormentyngällä rapsutellut ja antanut ton röpelöisen purulelun sille. Vauvan särkylääkettä on vaan suppona, joten jos ei tilanne nyt ihan jotenkin tosi pahaks mee ja selkeästi tiedä, että ikenet oireilee, niin sitten voisin ostaa sitä liuostakin. Kiitos taas!

Riikka
, no joo, niinhän sitä vois tietty kokeilla! En oo tullu ees ajatelleeks/kattoneeks kaupan valikoimia, kun noi pienet määrät keittää kivasti itsekin, ja jos on pakko ottaa mukaan jossain muualla syötäväks, niin oon laittanut sopivan annoksen pieneen pakastusrasiaan. Mutta voishan sitä kaupan hyllyäkin ihmetellä! Ja juu-u, nuorihan toi on, sitä mä itekin aattelin, mutta jos sille nyt pitää jotain muutakin saada mahaan ku tota maitoa... äh ja öh, ehkä se alkaa sit joskus sujua, eihän tässä onneks vielä mikään kiire oo jos poika vaan jaksaa jatkaa kasvamistaan maidolla :)

Amppu, hitsivitsi, enpä ookaan ihan noin ovela ollut! Mars-munat vois kyllä olla aika hyviä... noi on jotain ihan tollasia "tyhjiä" perusmunia, eli pelkkä muoto ilman mitään yllätystä. Ei oo ees niitä ruoho-munia, missä ois kreemi sisällä! (ja tästä tuli mieleen... sain joskus eksältä pääsiäisenä sellasia ihan törkeen hyviä suklaamunia, missä oli erilaisia kreemejä sisällä; oli appelsiinia ja vaniljaa ja vaikka mitä hyvää! Niitä melkein vois käydä kaupasta ettimässä, jos muistais sen paketin!)
Oot se sitten sinäkin päässyt toteamaan, että isi pukee pojalle just sitä päälle, mitä käteen ekana sattuu? Täällä on tänään apinalla isin pukemana tummansininen kauluksellinen body, se hirveä äitiyspakkauksen kelta-okra-raidoitettu (terätön) potkupuku ja harmaat sukat... Noh, nyt siinä on vähän lisäks porkkanaa koristeena ;) Oon mä pari kertaa huomannut vaihtavani kyllä ne vaatteet, jos ollaan jonnekin oltu lähdössä, kun eihän sitä nyt julkisille paikoille itsekään voisi lähteä jossain remonttikuteissa tms ;)
Vai maalle meinaatte mennä! Sehän kuulostaa idylliltä, tosin jos mulle ehdottais, niin jäsi lähtemättä ;) Pieni kyläkoulu on kyllä ihana, mutta itseä pelottais sen lakkauttaminen tai jos lapsi tartteiskin jostain syystä erityiskouluun laittaa (siis oppimishäiriöiden tai omien kielivalintojen takia) niin sit ois pitkä matka taksilla kulkea... Niin tai näin, kaikista löytyy ne hyvät ja huonot puolet, joten parempi vaan kuunnellakin omaa sydäntään! :) Joko siis on tontti katottuna, ilmeisesti, jos miehen omilta mailta löytyy? Koskas alkaa rakennusprojekti?

Piukku, niinhän se on, että jos joku aine näyttää allergisoivan, niin sit sitä pitäis välttää. Pitäisköhän mun kokeilla Joonan kanssa vaikka banskua tai jotain, mikä saattais makuna miellyttää enempi, että se nyt hoksais ton syömisen idean? Ja saakohan tehdä niin, että aamupäivällä antais kasvista ja iltapäivällä hedelmää, siis että tuliskin kaks uutta makua päivän aikana ja niitä samoja sitten toistais sen reilu viikon?

Onko kukaan muu aatellut ottaa vauvan kanssa käyttöön tukiviittomat? Siis ihan perus maito, ruoka, nälkä, väsyttää, tutti pois -viittomat. Itelle ei oo ihan selvää, että missä vaiheessa niitä pitäis alkaa harjotella? Tota maitoa ja tutti pois oon jo ottanut nyt käyttöön, kun ne tulee niin selkärangasta... Ja uupuuko mun listasta joku, mikä ois hyvä olla? Piti syksyllä käydä suorittamassa opintojen rinnalle tukiviittomien kurssi kun ilmaseks sais ottaa sivulinjalta, mutta enhän mä nyt sitten ehtinyt vuos sitten ja tänä vuonna varmaan vielä vähempi... Googlettamallakin varmaan tietty löytyis, ehkä kokeilen sen oljenkorren myöhemmin, ku te ootte mun ihan ikioma vauva-google! <3
 
Niin tosiaan muuallahan trullit liikkuu jo tänään. Pohjanmaahan on tässäkin suhteessa erilainen, trullit on liikenteessä pääsiäis lauantaina. Lauantaina myöskin poltetaan pääsiäiskokkoja.

Viikonloppu on taasen hurahtanut nopeasti. Eilen vietettiin isosiskon synttärijuhlia ja väkeä oli tuvan täydeltä. Mukava härdelli ympärillä ja nyt taas on mukava nauttia hiljaisuudesta. Pitäisi ottaa pienet päikkärit nyt kun on mahdollisuus. Jussi nukkuu pihalla ja muu porukka on uimahallissa. Pukemisesta täälä on ollut paljon kirjoituksia ja olen puettanut kyllä reilummin vaatetta kuin monet muut. Eilen sitten kokeilin vähentää ja vaihdoin kevyttoppapuvun fleesehaalariin. Jussi nukkui rauhattomasti ja piti usein käydä vaunuja heijaamassa. Tänään taas toppaa päälle, eikä ole kuulunut inahdustakaan nukahdettuaan. Isänsä poika, tykkää lämpöisestä.

Aikaisemmin valittelin Jussin tissihylkimistä, mutta taitaapa tuokin olla onneksi nopeasti ohimenevää. Seuraavana päivänä imettiin taas normimeiningillä. Enpä sitten tiedä mitä niistä irtoaa. Vuorokaudessa saa lisämaitoa 500-600 ml. Jussi painaa varmaankin n. 6kg. Tiistaina on 3kk neuvola niin sielä saa sitten tarkan lukeman. Onhan posket komeasti pyöristyneet. Tuli muuten eilen se 3kk täyteen. Eikös nyt sitten ole niitten rokotteiden vuoro, iik? Jussi sai muuten Lauri Tähkä paidan, missä edessä lukee KIMPALE KULTAA. Niinhän se on!

Kiira(?) oli oppinut kääntymisen, jee tuuletusta! Jussi on huono viihtymään lattialla, kun tuo syli on niin ihana paikka. Ja meilläkin edelleen sormet ja nyrkit suussa, kuola valuu. Tänään laitoinkin kuolalapon kaulaan, kun muuten joutuu vaihtamaan jatkuvasti paitoja. Tekiskö hampaita vai mitä lie, kuolaako äidin nähdessään ;).  Ekat hampaathan tulee alas keskelle, vai voiko ne tulla muuallekkin. Ei kai?

Nyt vaakatasoon sohvalle. Ihanaa harmaata sunnuntaita. Täälä on tänään taivas antanut sekä vettä että räntää. Ei huvita ulkoilu, kuin pakosta. Kävin kolaamassa sohjot pihasta, että pääsee autolla liikkumaan jos tässä nyt mihinkään tarvii mennä. Voisin kyllä hakea pizzaa, nam. En jaksa keittää enää tänään. Tulipa valitusta ei huvita/ ei jaksa...

Niin Amppu, ihanalta kuulosti teidän suunnitelmat maalle rakentamisesta. Itse myöskin tälläinen "maalaistollo" ja viihdyn kun on ympärillä tilaa hengittää. Nyt toki asustaan asuntoalueella, mutta isolla tontilla ja metsä vieressä.
 
Amppu ikenistä on tullut terävemmät ja poika kaipaa sinne suuhun muutakin kuin omaa nyrkkiä, hermostuu ja on levoton, kärttyinen. Kun olemme sitten antaneet omaa koukistettua sormea tai harson sormen kanssa suuhun, Valo oikein haukkaa kiinni ja nälvää kiihkeästi, tuntuu hetkeksi helpottavan. Nyt on heräillyt kesken unien ja annoin sitten sitä panadol-litkua ja nyt on rauhallisempi ja tuli uudelleen unikin. Syö hyvin ja paskoo vaipan täydeltä, joten ei muuta vaivaa ole. Kuolaa ja sylkeä tulee ihan vaahtona välillä[:D] Ekaksi taitaa tulla alaetuhampaat, sitten yläetu. Luulisi sen leukoja pakottavan, kun hampaita pukkaa? Niin ja tuo hammas/kipuitku tuntuu olevan tuollaista valitusta ja vaikerrusta,ei suoraa huutoa.
Tervemenoa maalle sitten, ei tuo 5 km vielä paha matka ole ollenkaan kulkea autolla. Jopa fillarilla menee sujahtaen hyvällä kelillä.
 
Täällä apina on nyt nukkunu 3.5h päikkäreitä, kun ulkona alko satamaan vähäsen, eikä vaunuissa oo sadesuojaa päällä, niin kävin hakemassa sisään. Ja edelleen se tuolla vaunuissaan tuhisee! Mieskin lähti töihin tekemään taasen yhden 12h vuoron, joten mä oon täällä ihan yksinäni ja roikun netissä. (mikä ei tosin oo kovinkaan yllättävää :D)

Tiihuli, niinhän se on, että toiset tykkää nukkua lämpösemmässä, ja tarvii muutenkin enempi suojaa! Tosta Jussin uudesta paidasta tuli mielee, että anoppi toi eilen Joonalle nimpparipaketin ja siellä oli mm. paita jossa luki "Dirt is my favorite color!" :D

Jaha, Joona heräs... palaan myöhemmin ;)
 
MÖÖÖÖ!!!!
Mua alko niin vaivaamaan se neuvola reissu ja ne typerät maitomäärät että nyt oon eilisestä asti merkannu kaikki ylös mitä Veera syö ja kuinka paljon ja mihin aikaan.
Korviketta menee noin 500ml/vrk. Ja suunnilleen joka toinen syöttö tissistä ja joka toinen pullosta. Tissimääriähän nyt ei voi tietää... ja se on se kymmenen kertaa mitä noita syöttöjä tulee per vrk. eli se olis sitten neljä liikaa jos niitä kerta vaan kuusi sais olla. Helvetti!!! pitikö nyt tästäkin aiheesta taas saada stressin aihetta. Missä toikin nyt on määritelty että sais antaa ruokaa vaan kuus kertaa vuorokaudessa?!? Eihän nyt lasta voi nälässäkään pitää ja huudattaa.
Ja sitä sosetta en nyt sit oo uskaltanu vielä antaa. Miten se voi muka munuaisia rasittaa?

Veera on nyt ruvennu ihan hulluna pönkäämään sitterissä. Se ei millään jaksa köllötellä siinä puoli istuvassa asennossa vaan yrittää koko ajan päästä kunnon istumis asentoon. Eihän nyt 3kk vielä voi istua?

Mä ahmin just puoli pussillista (eli 250g) jyväshyvän suklaapisara keksejä. Ja apua miten paha olo tuli. Vähempikin olis ehkä riittäny [&o] saa taas huomenna aamulla polkea kuntopyörällä oikein olan takaa. Oon nyt parina päivänä saanu itteeni niskasta kiinni ja oon polkenu 20-30min. Aivan kuollu ja hikinen sen jälkeen. Kunto on siis ihan retuperällä [&:]

eipä niitä noitia ole täälläkään näkyny.. mitenköhän sais noi munat tuhottua ennen kun nekin on nautittu iltapalaks? hmm..

Käytiin muuten kattomassa yhtä asuntoakin tänään. 4h+kk... muuten ihan kiva mutta älyttömän pienet huoneet eikä pyykinpesukonetta olis mahtunu mihinkään. Ja siitähän nyt ei todellakaan pysty tässä tilanteessa luopumaan. ei vaikka pesutupa löytyiskin. jatkamme siis edelleen asunnon hakua... olis niin mukava päästä kesäks uuteen isompaan kotiin.

joskos sitä laittais saunaan vähän lämpöä niin pääsee kirppu kylpemään. on taas sen verran puklailtu tänään että kaulamakkarat on pakko saada likoomaan [;)]
 
Sinttu, entäjos unohdat nuo sinun neuvolatädin jutut kun ei taida ihan täysillä käydä. siis mikä rajotus tuo muka on että 6 kertaa saa vaan syöttää ja että ei yli litraa päivässä? puppua sanon minä[:D] nyt vaan relaat ja maalaisjärkeä peliin!

Ihanaa kun SannaKoolla onnistui eilinen reissu vaikket miestä mukaan saanukkaan. Täällä myös hoitajat vähän turhan kaukana niin kuin tais olla Elegiallakin, ei normaalisti päästä minnekkään. mutta tiistaina mennään Kuopioon pääsiäisen viettoon niin perjantaina mennään ihan kahelleen Kalpan pelliin[:D]

Maariselle, ihana tuo riippukeinu[:)] Tykkääkö Venla siinä olla?
 
Siis häh, syöttö 6 kertaa/vrk, mikä ihme tantta tälläisiä päästelee suustaan? Eikähän jokainen vauva syö silloin kun on nälkä. Aika historiaa tuollaiset ohjeet. Aikoinaan oli kuulemma ollut ohje, että vauvaa syötetään neljän tunnin välein. Kaverin äiti oli nuori äiti ja oli huudattanut tyhmyyksissään vauvaansa, kun oli noudattanut kyseisiä ohjeita. Lapsi oli huutanut nälkäänsä.
 
Niin tosiaan ihkun näköinen tuo Maarisen riippukeinu.
 
 
 
Jee! Superäiti sai kylvetettyä pienen superapinan ihan yksin ja ekaa kertaa ikinä! (siis on se kylvyssä viikottain käynyt, mutta isi on aina hoitanut sen homman). Tais olla hyötyä tosta naperoiden kanssa uima-altaissa peuhaamisesta, koska Joona nautti ehkä jopa enemmän ku yleensä! Mutta silti saa olla isin ja pojan hommaa vastedeskin, kiva kun niillä on yks sellanen oma juttunsa ees, vaikka mies tietty haluis enemmänki viettää aikaa pojan kanssa. Eikä juoruta miehelle, kuinka hyvin tää meni, vaan kerron vaan et käytiin kylvyssä ja kuten normaalia, niin kiukku tuli siinä vaiheessa ku piti kuivata ja pukea yökkäri ;)

sinttu, Joona syö joku kymmenen kertaa vuorokaudessa, ja niistä kerran-kaks menee yhteen kahtentoistatunnin sykliin ja loput siihen toiseen. On vähän päiväpainotteinen tankkaaja nääs... Että älä turhaan niitä kertoja laske! Korvikkeen määrän ylöskirjaamista en pidä ollenkaan pöllömpänä vaihtoehtona, kuten oot tehnytkin, niin tietää neuvolassa vastata kun kuitenkin kysyvät. Ite oon Joonaa nälässä "huudattanut", eli en oo antanut aina ihan niin paljoo kerralla ku se haluais... Eikä se edelleenkään kovin monesti pulloon mitään jätä, vaan vetää napaansa vaikka sinne törkkäis koko tetran (eli 2dl) maitoo :) Eli älä stressaa ja sure, teet niinku maalaisjärki sanoo, vaikka se sanois täysin päinvastaista ku neuvolassa! Jos ihan kovasti epäilyttää neuvolan ohjeet, niin eihän mikään estä soittamasta vaikka synnytyssairaalan/muun sairaalan lastenostastolle ja kysyy :)

Amppu, en oo noita valmissoseita kokeillut, mutta tosta tän päiväsestä Riikan kommentista muistin taas niiden olemassaolonkin :D (hyvä minä, en oo mikään luomu-tyyppi, mut en oo tosiaan muistanut että sieltä kaupasta saa muutakin ku nannia ja vaippoja!) Jotain hedelmäsoseita mulla on kyllä kaapissakin, ku iteki niitä syön usein... täytyyki kurkata, oisko mitään sopivaa :)
Mitähän piti vielä tosta kysellä... NIIII! Että millasessa asennossa kiinteitä syöttävät syötätte vauvaa? Mulla on siis sitterissä aikas suorassa kulmassa, aika samanlaisessa tai ehkä himpun pystymmässä ku turvakaukalossa on. Mietin vaan, että jos se asento onki yhtäkkiä sellanen, et Joona ei saa nieltyä... Tai sit pitäis kokeilla, jos sylissä syöttäis, Halipossun luona sitä kerran kokeilinkin, mutta se ei tainnut olla kovin otollinen hetki apinalle muutenkaan.

Ja sitten illan paska mutsi fail... sanokaa nyt, että joku muukin teki tän! Unohdin meinaan täysin, että aamulla jotain kelloja on siirretty ja koska nää iltahommat teen usein kellon mukaan, niin kattelin sit kellosta tänäänkin. Alotettiin jopa vähän aiemmin, kun Joona alko näyttää nälän merkkejä ja en viittiny enää syöttää siinä välissä, kun muuten ois menny "myöhäseks" (eli biologisesti Joonan normi-aikaan...) kaikki iltahommat. Tiä sitten, jännitinkö tota kylvettämistä niin paljon, vai mikähän tässä nyt oli... Eli sisäisistä kelloista välittämättä tuuppasin apinan sänkyyn n. tuntia aiemmin, ja ihmettelin, et miten se ei nyt yhtään vaikuttanut niin väsyneeltä ku yleensä ja pyöri tavallista levottomammin tuolla sängyssä. Kunnes sit katoin makkarin (kääntämätöntä) kelloa ja tajusin missä mättää... Oooooops! Katotaan kuin yö menee, koska toi meinaa syödä ja moneltahan me sit herätään...
 
Onnea Eemelille hienosta nimestä!

SannaKoolle: Täälläkin mietittiin että mitä tuon tunnin kanssa tekis ja päädyttiin kääntäämään rytmi osissa eli laitettiin tavallaan puoli tuntia liian aikasin nukkumaan mutta siis uutta-aikaa puoli tuntia liian myöhään...[:D]
 
Ah, täällähän se tänään nimetyn nimi onkin! Katoin vaan galleriaa ensin, siellä oli Valosta ja Eemelistä ihastuttavia kuvia! <3 Ja Elegia mitään laihiksiahan ei voi sillon pitää, jos kaapissa on herkkuja... eli ehkä joskus ens joulun jälkeen voi sitten ottaa osaa niihin kinkkujen sulatteluihin! ;)

Saparo, pätkissä mäkin olin aatellut kääntää, mutta hups, näin nyt sit meni. Mutta apina ei ilmeisesti oo nyt moksiskaan tällaisesta törkeydestä, että laitoin sen liian aikasin petiin, vaan ihan kiltisti on jäänyt yöunille sänkyynsä.

EDIT: No tosi kivaa... Espoossa sataa lunta! Että tervetuloa vaan huhtikuu ja kevät...
 
Hei hulinaa mikä vkl takana, huh! Onneksi huomenna jatkuu arki niin päästään taas tyttöjen kanssa rauhoittumaan takas normi rytmiin. Toinen saikin jo eilen illalla semmosen itkuraivarikohtauksen ettei ikinä. Ja sitten tuliki niin paha mieli itelle ettei ikinä. Ei muistanu pitää mielessä että pienille kaikki tämä häsellys on  uutta eikä pikku päät pysy kaikissa touhuissa mukana ja pysty käsittelemään kaikkea uutta asiaa. Tai muuta syytä ei ainakaan keksitty kumpainenkaan miehen kanssa, siis omalla tyhmyydellä väsytettiin raukat aivan uuvuksiin.[:(]
No, mahtuihan viikonloppuun paljon hyvääkin. Saatiin haalittua uuteen kotiin lattiat, kylppäriin oikeestaan kaikki tarvittava ja läjä työkaluja joiden käyttöperistä mullei suurimmastaosasta oo mitään hajua, tärkeitä remonttiin kuiten kaikki tyynni. Lauantai iltana kävi vieraita ja saatiin rupatella aikuisen juttuja yömyöhään asti. Kyytipoikana muutama siideri ja kasat herkkuja.  Tytöt maisteli tänään eka kerran bataattia ja näytti olevan hyvää, meni niin paljon paremmin alas tai edes suuhun kuin pottu ja ois menny paljon enemmän kuin uskalsin ekaksi kerraksi antaa! Ja lisäksi toinen neiti kääntyi ihan ite mahalta selälleen, tais olla vahinko, mutta kun toisti saman kolme kertaa niin äitin mielestä se oli jo ihan suunniteltu juttu [:D]
Tuo lumentulo, voi pe*#"?le! Mulla ei oo tähän asti tympiny yhtään, mutta nyt riittäis jo tännekki. Siihen kun vielä päälle sato vettä niin avot, huippukeli suorastaan. Tytöt kyllä veteli vaunuissa unta tosi kauan molemmat että tais olla kiva hengittää kostean raikasta ilmaa, jos nyt on jotain positiivista pakko löytää.
Kello sekotti mutkin, tytöt kuitenkin nukahtivat oikeaan aikaan ihan suosiolla. Siis tuntia aiemmin kuin aiemmin, sen puolesta ei siis ongelmaa. Sitä vaan jännään että heräänkö sitten niiden kans ennen aamua ja miehen töihin lähtöä. Itelle kun jäi vähän univelkaa tosta la-yöstä, mutta oli se sen arvoista kyllä kun oli niin kiva kun kävivät! Ja tämä täällä kukkuminenhan siihen univelkaan auttaa myös... (Ja höh, tulipa pikkumainen olo vinkua muutaman tunnin univajeesta kun täällä jotku oikeesti joutuu valvomaan joka yö![:@])
Meillä menee tota korviketta myös varmaan jo noin se litra/tyttö/vrk ja tissimaidot päälle. Jos sitä ei sais enempääsä mennä kerran niin miten pian noiden kiinteiden sitten pitäs alkaa pikku masuja täyttämään. Nyt kuin ne ei vielä asiaansa eli nälän pois vientiä aja ollenkaan. Pakkoko alkaa sitten vellejä antamaan myös tai lisäämään noita perunansyöttö kertoja? Miettikö tätä jo joku toinenkin täällä? Vai oliko tuo litra/vrk joku suunnilleen juttu? Meidän oma neuvolantäti kun on ihan onneton jotenkin niin hänelle ei huvittais  soitella. Ei olla saatu yhtään käypää neuvoa/ohjetta häneltä vaan on aina pitänyt varmistella muualta. Onneksi voi onneksi muuton jälkeen saadaan eri täti "omaksi tätiksi" tästä nykyisestä kun riittäis purnattavaa ihan omaksi luvukseen asti!
Jep, pakko kai kömpiä petiin jo mullakin vaikka tuli mieleen tuhat ja yks asiaa mihin piti kommentoida kun viestejä selasin. Ja työntää johonkin hyvään ja vaikeaan jemmaan kaikki loput herkut mitä viikonlopulta ja virpojilta jäi! Lievästi sanottuna turvonnut olo kun taas tuli ihan huomaamatta tässä samalla mätettyä naamaan jos mitä roskaa. Ja linjat kiittää [:)]
 
Iltaa. Tai yötä, miten kukin haluaa tätä aikaa kutsua.

Sanna: et oo ainoo paskamutsi, joka ei tajunnut että kelloja siirrettiin eteenpäin. Ja sen jälkeen kun tajusin, niin on silti ollut jotenkin tosi hankalaa sisäistää, että paljonko se kello on, ja että mihin aikaan tehdään mitäkin. Benjin sain nyt kuitenkin ihan mukavaan aikaan petiin, eli vähän yli kymmenen tätä uutta aikaa sen sinne tuuppasin. Saa nähdä miten tämä yö menee. Viime yö meni pitkästä aikaa vaan yhellä yösyötöllä, ja olin siihen kyllä todella tyytyväinen.

Tänne ei kuulu erikoisempia. Mulla oli tänään taas ketutuspäivä, ja höyrysin ja raivosin täällä sen verran, että mies katsoi parhaimmaksi napata Benjin mukaansa pariksi tunniksi vaunuilemaan iltapäivällä. Sain sitten siivoilla ja kiroilla täällä rauhassa. Olinkin saanut enimmät höyryt pihalle siihen mennessä, kun mies soitti ja kysyi, että saako tulla jo kotiin. [:D]

Ja ooh, Kiira se sitten on jo kääntymään kerennyt! Jee! Benji yrittää myös parhaansa, ja pari kertaa onkin jo näyttänyt siltä, että NYT, mutta ei se vieläkään oo kuitenkaan ihan loppuun saakka tajunnyt kääntyä.

Kiva, että Venla oli saanut sitterin. Siinä kelpaa neidin istuskella, ja ihmetellä maailmaa. [:)]

Pranametrin vinkkaama harsokikka on täälläkin hyväksi havaittu! Ihan itse tajus Benji tämän, kun sai vedettyä harson suuhunsa. [:D] Muutenkin oon antanu sen hipelöidä harsoa esim. päikkäreiden aikaan. Saa sitä rutistella käsissään. Tuntuu ikäänkuin hakevan turvaa siitä rätistään, niinkuin Eppu konsanaan. [:D]

Sannan mainitsemia tukiviittomia olen mäkin miettinyt. Amazonin kautta sais parilla punnalla tilattua kirjan, just tsekkailin hintoja...

Sinttu, jos yhtään lohduttaa, niin meillekin tuli tänään 8 syöttöä. Eli ei toi Benji paljoa Veerasta jälkeen jää noiden syöttöjen kanssa. Muuten, en tiedä, että miten Suomessa neuvotaan, mutta täällä on neuvottu, että jos vauva tuntuu tosi nälkäiseltä, ja ei esim. nuku öitä kunnolla, niin sitten kantsii ennen kiinteitä aloittaa vellit. Esim. riisihiutaleita sekoitellaan korvikkeeseen, jolloin se maito paksuuntuu, ja vauva pysyy pidempään kylläisenä. Käviskö tuollainen teille noiden kiinteiden tilalta?

Eemeli Urho Olaville paljon onnea virallisen nimen johdosta! [:)] Söpö nimi!

Mitäs muuta... Ai niin, piti tulla suosittelemaan tuota Tommee Tippee-pulloa! Hitsi, kun on kätsä! Se on tosi paljon oikean rinnan tuntuinen ja näköinen, ja Benji ottaa sen ihan samalla tavalla suuhun kuin tissinkin. Ja juo samalla tavalla myöskin. Aika jees. Nyt on mukavampaa jättää poika miehen hoitoon, kun tietää että syöttöjen ainakin pitäis hoitua mukavasti. Siis on kyllä sujunut ennenkin ihan hyvin, mutta en oo itse kauheesti tykännyt noista Avent-pulloista sen takia, että se ottaa siitä tuttiosasta omituisen otteen, ja koittaa välillä pokkana soveltaa sitä sitten muhunkin. Ottaa siis pelkän nänniosan suuhun, eikä mitään siitä ympäriltä.. Mutta siis tuon Tommee Tippeen kanssa ottaa ihan kunnon otteella suuhun.
 
Huomenta!!
Ailime: mä oon miettiny kyllä tota velli juttua... maissi tai riisi velliä vois kyllä kokeilla. Tuntuu vaan että täällä jauhetaan noista vellien aloittamisesta vasta kun on 6kk:n iässä. mut näköjään se on ihan sama että mitä annat ja milloin annat niin aina teet väärin... [&o]
Tosin oon ajatellu että alan antamaan sitä bataattiakin ensin maidon joukossa, tosi löysänä vellinä. eli joku about 1tl/ 100ml maitoa. Mut ehkä riisi vois pitää vähän kauemmin kylläsenä?!?
Mites mä kypsennän sen? hiutaleet keitetään ensin vedessä ja sit korviketta löysentämään? eikait sitä korvikkeeseen voi suoraan keittää? TYHMÄ MINÄ!!!

Kakka on taas hukassa... kuudes päivä jo menossa. täytyy vissiin käydä tuttelia ostamassa. se laitto ainakin viimeks semmoset satsit liikkeelle että ei riittäny vaipat eikä pirkan muovipussitkaan [;)][:D][;)]

Kohta lähdetään Veeran kanssa mun kummityttöä moikkamaan. Se pikkuneiti täyttää kesällä jo neljä vuotta. Ja justhan sekin vasta synty. Aika menee kyllä ihan törky nopeesti.

Joo. VOISKO TOI LUMISADE NYT LOPPUA!!!!!!!????? missä kevät ja aurinko????

hellurei ja hellät tunteet [:)]
 
Helou pitkästä aikaa!

Oltiin viikonloppu miehen serkulla kylässä ja tännehän on tullut tekstiä taas ihan simona!

En muista mitä kaikkea piti kommentoida, mutta ainakin sintulle se, että todellakin vauva saa syödä useemmin kuin 6 kertaa vuorokaudessa! Mistä ihmeestä on tollasia ohjeita annettu! Nykyäänhän puhutaan lapsentahtisesta imetyksestä, eli silloin kun vauvalla on nälkä niin vauva saa ruokaa. Meilläkin imutellaan 7-10 kertaa vuorokaudessa nyt kun Kaapo on taas ruvennut syömään sen ihme paastonsa jälkeen.

Onnea myös Eemelille ja ihanasti on posket pyöristyneet kun se oli niin pikkanen laiheliini siinä ekassa kuvassa!

Tukiviittomat kiinnostaisivat kovasti, mutta hieman on hakusessa teoria ja opetussysteemit yms. Ja niitähän voi aloittaa opettamaan vasta kun lapsi ymmärtää puhetta jo suht hyvin, luulisin? Eihän se muuten älyä mitäs toi mutsi tossa huitoo. Vai ymmärtäiskö vaikka jos aina ennen ruokailua tekis ruoka viittoman niin se yhdistäisi ne jonkin ajan päästä toisiinsa? Ja mites tollasen pienen lapsen motoriikka niiden viittomien kanssa? Saa olla aika yksinkertaiset viittomat kun eihän pikku lapsen sormet pysty kovin monimutkaisiin koukeroihin taipumaan. Ailime, jos tilaat sen kirjan niin kerro sit oliko hyvä, että kannattaako munkin tilata tai jos Sanna tai joku muu tietää jonkun hyvän sivuston netissä niin jakoon vaan.

Meillä ei kääntäminen vaikuttanut mitenkään. Kaapo sammui uutta aikaa klo 19 unille ja heräsi 8.15. Tietty siinä välissä söi. Varmaan vaikutti kun heräsi sunnuntai aamuna jo aika aikaisin kun meidän koira onnistui kaatamaan mihen serkun vierashuoneessa olevan ylimääräisen oven lattialle ja hirveä räminähän siitä seurasi. Kaapelin silmät rävähti auki ja suu rupesi jo menemään alaspäin, mutta kun sen siitä nopsaan viereen nappasin niin ei ruvennut huutamaan vaan kohta jo hymykin saatiin aikaseksi. Aika hauska juttu oli kun siellä vierailla oli telkkari ja Kaapohan  ei sellaseen oo meillä tottunut, niin ihan hirveä tuijotus alkoi. Suu auki ja silmät selällään makasi ihan liikkumatta koko vaipan vaihdon ajan ja tuijotti tuota suurta ihmettä. :)
Kyllä meitäkin rupesi hieman houkuttelemaan telkkarin osto ja sit wii-pelisysteemin hommaus kun siellä oli niin hauska sitä pelata. Hirvee skaba miehen kanssa kun pelattiin golffia, että kumpi vie. Ja aika hyvin meni kolme peliä: yks mulle, yks miehelle ja yks tasan. Pakkohan se on meille hankkia, että saadaan välit selviksi! :) No ei, tuskin tulee telkkaria meidän huusholliin vielä pitkään aikaan. Tai ainakaan digiboksia.

Ja niin, onnea kääntyneille muksuille! Täällä ei vielä mitään yritystä siihen suuntaan. Nuppiaan nostelee kovasti, muttei vielä ole yrittänyt kääntyillä. Tosin ei voi kyllä huoletta enää jättää mihinkään kun näköjään tuo kääntyminen voi olla edeswsä koska vaan!

No joo, palataan!
 
No huomenta

Tässä kirjoitetaan kilpaa kellon kanssa, Valon puolituntinen alkaa olla lopuillaan.
Mitäs piti.. TUkiviittomat, olen kuullut mutta muuta en tiedä. TYökvaerin downtytölle niistä oli apua esim väsyneenä, kun ei jaksanut puhetta muodostaa ja ilmeisesti vauvoille viittomat olisi aika luonnollinen tapa kommunikoida, muutenkin tukevat mölinäänsä huitomalla ja potkimalla. Jokainenhan osaa kohta sen -syliin- asennon, jossa kädet on ojossa kohti aikuista. Tuskin mikään virallinen  viittoma mutta elekieltä anyway.

Eemelille onnea elämäntielle hyvän nimen kanssa!

Olen kanssa kummastellut Sintun saamia ohjeita, kyllä lapsi tietää milloin on nälkä. Ja meillä tissillä käydään lukemattomia kertoja päivässä, yritän tänään laskeskella huvikseni montako kertaa[:)] mutta kuusi ei riitä lähellekään. Kuusi taitaa tämän vuorokauden aikana ollut tullut jo täyteen! Puoliltä öin kun alkaa laskemaan.. Pikkusiemauksiakin Valo ottaa usein herätessään, vaikkei varsinaisesti nälkä olisikaan. Jostain luin että on ihan normaalia syödä vaikka 6-15 kertaa päivässä. Lapsen tahtiin, kuten jo on tullut todettua.

Kiira se menee etunenässä kääntyilemisineen. Valo on kokeillut ja hyvään alkuun päässyt avittamalla. Kovasti kääntää päätään taakse ja sivulle, että eiköhän se pullukka kroppa sieltä seuraa kohta perässä.

Minulla on tänään kauan odottamani kampaaja ja huomenna aamulla (toivottavasti muistan herätä!) kierukan asennus. Kehottivat ottamaan särkylääkettä ennakkoon, voi olla kivuliasta. Mutta näin vähän aikaa synnytyksestä pääsee kuulemma helpommalla, on vielä vähän väljä kohdunsuu. No, raportti siitä toimenpiteestä huomenna.

Ailime kuulostaa oivalta pullolta, Tommee Tippee! Ja kunhan tutkin kärryjemme anatomian niin uskaltaudun kokeilemaan Valoa jo puolimakuullaan rattaissa koemielessä, koska tosiaan, onhan turvakaukalossakin melko istuva asento jo. Ja on kyllä kätevä tuollainen vaunumalli jossa kaukalo pysyy! Muistaakseni taisi Ampullakin olla ja muutamalla muulla samaa tekniikkaa vaunuissaan.

Nyt tuli kutsu..
 
Helou

Ja taas on maanantai,kyllä ne nuo viikonloput hurahtaa vauhdilla. Tuo lumisade sais jo kyllä LOPPUA,piha on niin täynnä lunta,että varmaan juhannuksenakin on vielä lunta[:@]

Tosi paljon kyllä erilaisia versioita kuulee noista kiinteiden aloittamisesta...me ollaan nyt viikko maisteltu pottua ja porkkanaa ja perjantaina illalla ennen tissiä otettiin vähän maissivelliä ja sitä ollaan nyt joka ilta vähän maisteltu.eikä oo tullu mitään ja keitettyä vettä oon antanu ruokailun ja saunan jälkeen. Tai on toi kiinteiden alottaminen vaikuttanut niin että maiju kakkas perjantaina kahesti ja lauantainakin tuli kakat mutta sehän oli vaan hyvä juttu[:D]kun yleensä on pitänyt niitä viikon tai ylikin taukoja.

Yllättävät raivarit/kiukunpuuskat kuulostaa tutuilta.täälläkin niitä saadaan toisinaan ja yöt on ollu jo parisen viikkoa levottomia.Maiju kyllä nukkuu,mutta huitoo,itkee,kaipailee tippunutta tuttia unissaan ja tämmöstä.mikähän tähän auttais?

jahas nyt neiti herää eka tirsoilta...paljo oli tullu hyviä juttuja taas, alotin lukeen eilen illalla ja nyt aamulla sain loppuun[:)] viikonloppuna oli kummipojan synttäreitä ja vieraita niin ei kerennyt koneelle. nyt lähetään keittämään porkkanaa,potut loppu eilen[8|]

palataan!
 
Päivää!

Lumisade senkun vaan yltyy... onneksi on märkä maa, niin ei jää maahan niin kovasti, mutta jos noita tiskirätin kokosia hiutaleita nyt oikeesti meinaa koko päivän sataa, niin hukkaan on mennyt miehen yritykset saada lumet ees tosta omalta pihalta pois. Ja niitä kevättulvia ootellessa! Nyt on jo uutisoitu ennakkoonkin sitä, että on taas täällä etelässä matalat paikat helisemässä... Mekin kyllä asutaan rinteen alapuolella, mutta jokia täällä ei onneks oo, ellei tota Grain pikkupuroa lasketa. Toivottavasti se vetää, ettei meiltä mee kiva kävelytie ihan velliks ja päästään vaunuttelemaan tonnekin suuntaan! Aiemmilta vuosilta muistan monet alikulkutunnelit olleen ihan veden varassa, niin mitenhän sit nyt? :O

Tinttis, mä ainaskin pohdin, että mitä nyt sit pitäis tehdä, kun korviketta menee se reilusti päälle litran vuorokaudessa (tosin en enää imetä ollenkaan), eikä tunnu noi kiinteet maittavan... Että jos pitäis aamupäivisin kiinni tosta kasvismössöstä, ja sit iltapäivällä antais vaikka hedelmää? Jos oppis nyt sen syömisen... Taas tänään oli sellaista säätämistä ton porkkanan kanssa, apina vaan sylkee kaiken ulos, vaikka lusikkaa laittaessa avaa kyllä suunsa ja lipsuttelee kielellään sitä, mutta kun ei maita, niin ei maita. Ehdin jo unohtaa, että onnistuiko sillä bataatilla yhtään paremmin, että pitäiskö se nyt sit ottaa vaan takas ja sillä harjoitella tota syömistä...?

Joona on myös alottanut pulauttelemaan ton kuolaamisen lisäks paljon enemmän... mutta eikös se ollut niin, että jos jotain refluksitaipumuksia on, niin silloin lapsi ei suostuis syömään kun ihan pystyasennossa? Kun Joona kuitenkin syö vaikka makuullaan tai sylissä lähes 90asteen kulmassa, ja siis kaikkea siltä väliltä. Röyhtäiseekin ihan hienosti, ja kertamäärät ollaan nyt pidetty tossa 100-120ml, eli ei luulis senkään olevan syy (etenkin kun täällä moni pienikokoisempi nassikka tuntuu vetävän samoja määriä ja enempikin!) Vai onko se sitten siinä se syy? Että pitäis kerralla tuupata enempi, jotta vauva olis pitempään ehkä kylläinen ja kaikki ruoka ehtiskin sulaa?? Tää ruokailu-asia tuntuu nyt olevan ainoa, mitä pohdin ja väännän... Älkää hermostuko pliis! :)

Ailime, voi vitsi! Mitenhän  mun mies tajuis kans, että jos mua ketuttaa, niin se vois napata penskan ja lähteä hetkeks pois?? Jos mua ketuttaa, niin se vaan käskee mun lähteä pois, mutta ei sitä vittuuntuneena halua minnekään mennä. Jos sais kotona purkaa energiaansa kotihommiin silloin, niin ois paljon parempi mieli!

sinttu, miksei sitä riisihiutaletta vois kypsentää ihan suoraan korvikkeeseenkin? Vai kärsiiköhän siinä ne vitamiinit sit kuumentamisessa? Ainaki ite syön tota Nallen riisihiutaletta, joka kypsyy mikrossa muutamassa minuutissa ja sen siis itelleni teen suoraan maitoon... Tai sithän voi ostaa kaupasta valmiiks sitä velliä, laimentaa sitä vaikka tahtoessaan sit lisäks kotona korvikkeella.

Tuik, tukiviittomakirjoja varmasti löytyy kirjastoistakin, jos ei tahdo ostaa. Nettisivuja en oo vielä googletellut, jossain välissä kyllä... Mulla on takaraivossa ne viittomat noihin mun luettelemiin viittomiin, kun nähdään, niin toki voin nekin näyttää. Niiden virallisuudesta en kyllä oo ihan satavarma, voi olla suoraan viittomakielen suomalaisia sanoja, eikä tukiviittomia, mutta kyllä niihin ainakin vauvankin kädet taipuu. Ja ite aattelin niitä just sillain vaan alkaa toistaa kun asioita tehdään, oppii lapsi sitten viikkojen tai kuukausien kuluessa :) Ite aloin puhua vasta pari vuotiaana, joten jos toi on samanlainen, niin ollaan kyllä ongelmissa kommunikaation kanssa. Ja koska Joona tuntuu olevan tollanen kiivasluontoinen lapsi, niin sillä ei tuu riittää kärsivällisyys sitten mihkään ;)
Ja tota Pranametrin mainitsemaa käsienojennusta "syliin" komentona oon jo muuten kanssa vahingossa Joonalle "opettanut".. Jos se siis köllii jossain ja pitäis vaikka vaippaa mennä vaihtamaan, niin mä ojennan sille käsiäni samantapaisesti ja kysyn, että tuleeko se syliin :D
(ja joo, wii on kyllä huippu! Mäki oon sitä hinkunu pitkään, mutta mies ei haluu, eikä meillä kyllä olis sopivaa tilaakaan pelata...)

Me kohta nyt ottamaan uusiks sitä, mikä perjantaina epäonnistui, eli koitetaan päästä sinne ystäväni luo käymään. Katotaan kuin meidän käy tuolla loskan keskellä! :)
 
Täällä pohdittu syömishommia myös, tuntuu olevan ihan rakettitiedettä [&:]. Meinasin antaa tytöille aamupäivisin nyt tota bataattia kun tuntuu uppoavan ja iltapäivällä vielä perunaa. Ei kai 2 kertaa päivässä pikkuannoksia (siis varsinkin nuo peruna-annosket vielä ihan surkeen minejä kun nuo pukkaa kans kielellään ulos suurimmanosan) voi olla liikaa? Jos ne näin vähitellen hoksais tota syömishommaa ja käsittäis että noita "kiinteitä" mumelletaan sen takia että masu täyttyis muullakin kuin maidolla ja sais tota maidon määrää oikeesti pienennettyä vähän. Noita hedelmäsoseita koitan ainaki vielä tän viikon välttää kun mua sisko pelotteli ettei sen ipanat sitten suostuneet enää muuta maistamaan ollenkaan kun niihin herkkuihin tottui. Onko kukaan nähny kaupassa myynnissä pelkkää perunasössöä, jos se ois parempaa kun tuo mun omatekoinen? On sattunu silmään vaan peruna-porkkana-tai joku muu sekoitus jota en uskalla vielä antaa ku just vasta otettiin tuo bataatti mukaan.
Anteeksi taas sama aihe, eihän tää nyt oikeesti voi olla niin vaikeeta!
 
Takaisin
Top