Maalismölinät

Tulin tänne itse itselleni vastailemaan, että kotoa lähtiessä Benjillä oli päällä body, housut, sukat, pipo, ja siinä päällä sitten vielä huppari ja kantoliina. Kun päästiin kaupunkiin, niin Benji oli aika hikinen, ja posket ihan punaiset. Eli suunnistin siis vauvatarvikeliikkeeseen (ilmaiset vessat ja takuulla hoitopöytiä) poistamaan siltä sen hupparin. Sitten sujuikin loppureissu hyvin, ja toinen tyytyväisenä nukahtikin siihen syliin. Sai mamma rauhassa shoppailla! Ostinkin nyt sitten ekaa kertaa yli vuoteen ihan normaaleja vaatteita! Jee! Plus H&M:ltä lähti mukaan pitkähihainen imetyspaita, ja Benjille ohut pipo. [:D] Täällä tyytyväinen Ailime, shoppailuhimot tyydytettynä, ainakin tältä erää...
 
Päivää!

Hyvin se apina tuntui nukkuvan ihan ilman iltapalaakin... :O Tosin oli nyt jo siis kolmas yö putkeen, että heräs taas yöllä syömään. Ei auta, kai se pitää kohta ruveta itsekin harkitsee, että pitäiskö tohon iltaruokaan sitten se velli ottaa... tosin ei toi yks herääminen tietysti vielä maata kaada, tai meidän kummankaan unta niin kovasti häiritse, mutta ärsyttäväähän se on. Mä en osaa sitten yhtään herätä vaan "vähän" ja aina ku saan apinan syötön jälkeen takas unille, niin itse pyörin sen tunnin tai enempikin tuolla sit. Millä ihmeellä te useammin heräävät saatte unta sen jälkeen? Onko se sit niin, että te ette vaan enää herää sillain oikeesti, vaan puol-unessa saatte lapselle ruoat napaan ja vaivutte pian takas untenmaille? Tosin tissähän ei tarvii käyä keittiöstä erikseen hakemassa, mittailemassa ja lämmittelemässä ;)

Tänään piti tulla Joonan kummisedän vaimon ja iki-ihanan Lukas 9kk meille, vaan oli sitten siellä kiukkupäivä niin lapsella kuin autollakin. Joten onni oli, että just tänään päätti sit oma mieskin jäädä vaan kotiin, niin käytiin heti aamupäivästä kiertelemässä kirpparilla ettimässä tolle lapselle uutta vaatetusta. Nyt on sit taas yökkäriä sen verran, et niillä pärjäillään, jostain syystä en kivoja bodyja tai muuta niinkään löytänyt, joten ne on etittävä sit jostain muualta! Joonan ei suostunut kotona ennen lähtöä syömään kunnolla, ja niinhän se sitten heräs kesken turneen ja alkoi rääkyä ihan hullun lailla. Onneksi rauhoittui sylissä olemaan, joten mä sain siinä sitten pikakelauksella pengottua vielä muutamia pöytiä ja käytiin vielä ruokakaupassakin, Joona roikkui vuorotellen meidän syleissä ja oli jopa hiljaa! Sen AINOAN kerran kun mä aattelin, että nyt en sit roudaa sille safkoja matkaan, niin sit se herää... en sit enää ikinä tee tätäkään virhettä, vaikka nyt sujuikin kohtuu luontevasti.

--- tähän tulikin sitten parin tunnin tauko, kun piti taas olla pojan leikkikaverina, se veti kiukkuväsyraivarit ja sitten päätin lykätä sen ulos unille. Ja ekaa kertaa laitettiin äitiyspakkauksen haalari päälle, sehän on oikeastaan aika passeli tollasena vaunuilu-pukuna, kun on sopivan väljä ja siellä mahtuu vaikka vähän mylläämäänkin (ellei nyt itseään ihan solmuun sinne vedä). Vaatetuksesta että mulla on Joonalla ollu ihan alusta asti vaan tollasia vanupuku-tyylisiä ulkohaalareita, sinne alle sitten laittanut vähän enempi ja vähempi vaatetta lämpötilan mukaan. Nyt ku on lämmöt pyöriny tässä nollassa, niin alla on vaan pitkähihanen body ja college-housut + sukat, siihen kypärämyssy ja mahdollisesti pipo (riippuu lämpötilasta) hanskat käsissä ja villasukat tai sellaset töppös-tossut raajoihin ja päälle tosiaan haalari. Mulla on vaunuissa paksu ihana lampaantalja, tosi lämmin talvimakuupussi ja sitten vielä se suojapeite, tolla varustuksella tolla ukkelilla on usein ihan hiki vaikka oiski vaan ulkona! Eli nyt sit pohdin, että vaihdanko ton lampaantaljan tuolta pois ja laitan tilalle vaikka jonkun viltin tai otanko takas sen kopan (en siis oo pitäny koppaa, kun on niin kömpelö lampaantaljan kanssa, kun meillä on sellanen tosi iso pehmeä koppa), TAI sitten jätän lampaantaljan ja vaihdan makuupussin siihen äitiyspakkauksen pussiin. Vaatetuksen pitäisi vielä tollain kohtuu samana, kun seuraava askel vaatetuksessa on sitten olla ihan vaan sisävaatteilla... Joona on tollanen aika lämminverinen ja hikoaa tosi helposti! Ailimelle sitten ihan perstuntuma-vastaus aiempien vuosien hoitolapsien kohdalta, että varmaan laittaisin jonkun kevyemmän vanupuvun (tai sit lyhyt-hihainen body, sukkikset, college-kerrasto päälle), kypärämyssyn ja ohkaset tumput. Tää toimis siis Joonalla ainaskin, villasukkia tai tossuja en välttis enää laittais, koska ne jalat on siellä lämpösessä pussukassa. Ja noilla lämpötiloilla siis käytössä ois enää viltti ja se ä-pakkauksen pussukka. Jos tuntuu lapsi sitten tosi viileältä, niin siihenhän voi heittää vielä jonkun viltin pussin päälle! Ja noilla lämpötiloilla kannattaa jo miettiä, että kantsuuko siinä vaunujen kuomun päällä pitää sitä harsoa... ite vaihtaisin harson sellaseen hyttyssuojaan, siis suoja ihan sen takia, että jos lapsi on yksinään pihalla nukkumassa, niin sinne ei sitten mee uteliaat linnut ja oravat kuikuilemaan ;) Mutta kokeilemallahan se sitten selviää, että miten se oman lapsen lämpötilat menee, jotkut on tosi vilukissoja ja toiset sit taas tollasia hikoilevia possukoita, kuten mun muru :)

Yöimetyksen pohtijoille heitän mistään mitään tietämättömänä vain ajatuksen ilmoille... kun eikös se oo just yömaito, mikä on rasvasinta ja "unilääkettä" sisältävää? Niin jos sillä sen takia kestää hetken alkaa herua, siis että yöllä tulis pelkästään jotenkin sitä takamaitoa tms. mikä normaalistikin vaatii imuttelua enempi...? Ja joku muu veikkas tota väsymystä, niin tuskinpa te mamit ootte ihan hereillä vielä sillon, kun se imuttelu alkaa. Mutta tsemppiä vaan, ihanaa ravintoa ne teidän kullannuput sieltä saa kyllä sitten imuteltua!

Papasta, mullakin on lähete 6kk (tai siis jälkitarkastuksetsa 6kk eteenpäin, eli mitähän nyt sit on jälellä) papa-kokeeseen koneella. Mutta äh äh äh... kiitokset taas tuhannesti kaikille tsemppaajille, yritän saada itseäni niskasta kiinni ton kellarini kanssa. Kuten sanoitte, sittenhän se ois hoidettu...

Riikka, ooooooo, eka ultra!! SE OLI IHANAA! (tosin oothan sä ehtinyt noita ekoja ultria jo kokea, mutta ihanaa se silti on varmasti ollut!)

Ionalle ja Viggolle ihanaa reissua, en tiiä, muistinko eilen ees sitä toivotella kun lähitte kaikki jotenkin niin nopeesti! :)

Niille joilta tukka karkaa toivotan kanssa voimia... toivottavasti loppuu pian ja kasvaa entistä ihanampi ja vahvempi pehko takasin! Mä en osaa omasta tukastani sanoa, kun se on aina vaan niin lättänä ja ohut... ja tuolla kylppärin lattialla tuntuu pyörivän pelkästään tota tummempaa pitkää haituvaa, että ne on kyllä miehen hiuksia. Hiusharjastakin onneksi hiuksia poistaessa on tukosta suurin osa sitä tummempaa, vaan eihän ne vaaleat ees näy niin hyvin... Edelleen toistan vinkkini, että kaverini on hehkuttanut Priorinia, googlettakaa sen vaikuttavat aineet ja käyttäkää niitä, jos ette just tota halua käyttää :) (ja toistan myös, että kannattaa harkita tarkkaan sitä Bio+ energy serumia... se ppppppppoooooolllttttaaaaaa! Sama ku laittais kylmägeeliä päänahkaan ;) Mut mitäpä sitä ei kauneuden takia tekis :D)

Hurjaa katella, että täällä on jo "monta" noita nelikuisia vauveleita... meidän apina ei oo vielä ees sitä kolmea :'(

Tinttis, sitteri on ihan pätevä ja ajaa asiansa! Hirveesti ei oo vertailupohjaa, mutta Halipossun sitteri tuntuu olevan sellanen "pyöreämpipohjainen" eli vauva saa sitä itsekin helposti keinuteltua. Tää meidän malli on enempi istuma-tuki ;) Jalalla sitä saa kyllä keikuteltua, mutta ainakaan Joona ei sitä vielä oo ite saanut kiikkumaan. Säädöt on ihan helppoja, onnistuu vaikka lapsi oliskin sitterissä istumassa, niks naks! Ja koska Joona ei enää suostu juurikaan vatsallaan lattialla köllimään, niin se sitten köllii tuossa sitterissään nykyään mahallaan, kun sen laskee ihan ääriasentoon alas. Ja toimii samalla myös puruleluna ;) Joonan tyylinäyte löytyy tuolta kuvagalleriasta :) Eli kyllä mä ihan tota voin suositella!
Muuten Joona ei suostu enää nukkumaankaan mahallaan vaikka ihan alkuunsa se tosi monesti nukahti vatsalleen! Ja valvotusti päikkäreitä vain, ei yötä sängyssään... Eikös näillä ala nyt jo olla niskatkin sen verran vahvoja, että saavat päätään helposti iteki käänneltyä, eikä tarvii sillain siis pelätä, että se tukehtuis...?

Rinkku, sun kouluahkeruus tuli mulle! Mä oon nyt saanut vähän tehtyä, mutta ite oon aatellut ihan samaa; teen ku kerkiän, mitä sitä turhaan itteään kiusaamaan... ja Joonaa ei ainakaan luennoille vois ottaa, eli etäopiskelua suoritellaan eteenpäin omaan tahtiin. Tää on kuitenkin mun ESIKOINEN, joten haluan rauhassa myös ehtiä tottua ja nauttia, seuraavan vauvan kanssa tuokaan ei (toivottavasti) oo kovin iso, joten sit riittää hoppua ja vauva-vaihe menee varmasti nopeammin ohi!

Ihanaa, kun Saparon perheelläkin oli ikimuistoinen uintireissu! JEET! (ja tosta vaunulenkkikiukkuiluista... mikähän siinä on, Joonalla on kans nyt tullut välillä ihan ihme kiukkuja just reissussa ja suostuu sit vaan olee sylissä! Ja yleensä siis nukkuu tyytyväisenä reissussa ollessa!)

Nyt ruokaa!
 
SannaKoo: vaikka meillä syödään about viis-kuus kertaa yössä, niin kyllä sitä vaan kummasti aina nukahtaa syötön jälkeen. Ja mähän aina öisin ensin imetän ja sit vielä sen jälkeen tarjoon pullosta kun ei tissimaito riitä. Eli joutuu sitä keittiöönkin pomppimaan ja maitoja lämmittelemään useamman kerran yössä. Välillä on niin sekasin että herää ja säpsähtää ja ihan paniikissa etsii tyttöä vierestä. sit pelästyy että onko tippunu sängystä tai liiskautunu mun alle. Sitten vasta tajuu että onhan sitä nostanut tytön takas omaan sänkyyn. Hirvee tunne kun kunnolla säikähtää. Eli kyllä sitä puoli unessa syötöt menee vaikka ylös alas pompitaankin. Ja luojan kiitos se uni tulee heti!! miten väsynyt sitä muuten oliskaan. huoh...
 
Kiitos sannakoo sitterin käyttötiedoista. Ehkäpä uskallan huomenna semmosen mukaan napata kun ei nuo pötkylät yritä liiemmin noita nykysiäkään penkkejä heilutella ja toinen on meilläkin tommonen "pyöreämpi", saavat pimut vähä vaihtelua.
Oi voi, ollapa täälläkin jo tuommoset kelit mistä ailime nautiskellut. Toisaalta sittenkin kun on (ehkä joskus heinäkuussa) niin varmaan kiehuu nuo lapset tuolla vaunuissa. Ikinä ei osu oikeaan tuo vaatetus kun lähetään vaunuissa kun on vielä paksut kantokopatkin paikollaan, sitten pienempi kirppu saa raivarit ja on pysähyttävä vähentämään. Mistä tulikin mieleen, että millaset keväthaalarit aiotte hommata? Tuntui kovin ohkasilta nuo mitä on tullut jo myyntiin.Ja mistähän löytyis kohtuu edulliset haalarit kun nuo reimat ym on mun mielestä melkoisen kalliita nuin pienille jotka ei vielä varsinaisesti kuluta niitä?
Ihanan kuulonen uintireissu ollu saparon porukalla! Oi jospa mekin vielä päästäis. Ostettiin hiljan asunto jossa alkaa armoton remppa ens viikolla ja mies on siellä kiinni illat ja viikonloput ja tuo vauvauinti ois ollu aina la-aamuna. Eipä oo yksin asiaa kahen, eikä ees yhen kanssa uimaan eikä yllättäin tuohon aikaan oo hirveesti muitakaan vapaaehtoisia uintikavereita. No, ehkä  me vielä keretään kunhan joskus saadaan se remontti pois alta.
Tulipa sintun kertomasta elävästi mieleen kun tytöt oli ihan pieniä ja piti syöttää vähintään kolmen tunnin välein. Sitä säpsähteli hereille yöllä tuon tuosta, ja haki vauvoja tyynyjen alta ja peiton käänteistä. Luoja mikä helpotus kun näki neidit omissa sängyissään nukkumassa. Silloin oli pakko pitää kirjaa neitien syötöistä kun ei muuten enää tajunnu öisin onko nyt varmasti syöttäny molemmat. Nuista ajoista tuntuu olevan jo ikuisuus [:-]
Pah, oikeen pettymysten viikko kun ei tullut satuhäitäkään töllöstä. Onneksi ees meidän häät niin ei ihan viikkorytmi sekoa [:D]
 
Monesti olen päivällä käynyt lukemassa kirjoituksia, mutta nyt vasta ehdin kirjoittamaan. Talo on hiljentynyt, lapset nukkuu ihanasti kuola poskella ja mies vielä pelailemassa lätkää - varmaan kans kuolat poskella.

Hiukset, huh onneksi vielä ainakin pysyneet päässä. Pelolla odottelen niiden tippumisvaihetta, johan on sitten viemärit tukossa. Toivon sen vaiheen vaikka menevän täältä vauhdilla suhahtaen ohitse. Tulee kyllä muuten houkutus leikata hiukset lyhyeksi, kun olen niitä nyt ajatellut pitäväni hieman pidemmällä mallilla. Aikaisemmin kun urheilin aktiivisesti koin lyhyet hiukset käytännöllisemmäksi. No Jussi tulee la 3 kuukautta ja mitä olen huomannut teidän kirjoituksista niin hiustenlähtö alkaa lapsen ollessa n.3-4 kuukautta. Pitääkö paikkansa?

Joona veteli rennosti unia sitterissä, voi lutuna. Se on kyllä meilläkin, että nukahdetaan minne tahansa kunhan on tarpeeksi väsynyt. Illansuussa yritin nukuttaa rutisevaa poikaa vaunuissa sisällä, että saisin syödä rauhassa. Hytkyttelin ja vispasin vaunuja pitkin lattioita, ei nukuta. Sitten jätin vaunuihin ihmettelemään ruokapöydän viereen ja eipä mennyt kauaa, kun onnellinen tuhina kuului vaunuista. Ottaa nyt selvää näiden pienten aivotuksista mikä milloin on hyvä.

Papa otettiin jo jälkitarkastuksessa, koska pitää olla tuore tulos hormonikierukkaa varten. Enpä vaan ole muistanut kysyä tulosta... Kierukka asennetaan kuukautisten aikana, mutta niitä ei ole onneksi vielä ilmaantunut.

Tänään illalla Jussi ei ole ollut kiinnostunut imuttelemaan maitoa tisuista. Saattoi hätäisesti imaista, mutta sitten alkoi huuto, eikä huolinut sitten ollenkaan. Olenhan joutunut kokoajan antamaan myöskin korviketta, nytkö ei enää huvita työnteko rinnalla koska pullosta tavara tulee kuin grillin luukulta. Mielenkiinnolla odotankin mitenkä huomenna, toivon että vielä jaksaisi hetken imutella äidinmaitoa, mutta ei ole kuitenkaan kauhea pommi jos ruokinta jatkossa tapahtuu pullosta. Voinhan yrittää lypsää, mutta en ole sillätavalla saanut herutettua kovinkaan ihmeellisiä määriä. Onko muilla vastaavaa ollut ja miten siitä tarina jatkuu.

Nyt olisi sauna kuumana, joten löylyihin ja sitten peittoihin. Hyvää yötä!
 
Lasten pukeminen... vaikea aihe, mutta lapsia kyllä puetaan ihan liikaa. Tällä hetkellä ei ole esim. toppapuvun keli ja kun vielä miettii, että se vauva köllii vaunuissa minne ei tuuli ota. Toki on eroja lapsissa.. toiset hikoilee pienestä ja toiset vaatii enemmän päälle, kuten me aikuisetkin.

Vauvaikäiselle en edes käyttäisi toppapukua, koska ne on lähinnä sellaista matskua jotka pitävät tuulta jne. Eli vasta siinä vaiheessa, kun lapsi istuu rattaissa ja könyää maassa. Mä en ole lainkaan koko talvena käyttänyt mitään toppapukua, vaan paksumpia fleecepukuja missä huppu ja käännettävät hihat ja jalkaosat(joista siis tulee tumput ja töppöset) sinne sitten lapaset ja villasuka ja tietty myssyä.

Tällä hetkellä mennään ohuella fleecellä(alla body ja housut) tumpuilla, sukilla ja kypärämyssyllä, sitten makuupussi. Kannattaa vaikka lämpömittaria laittaa sinne vaununkoppaan, kiinni vauvaan, niin näkee mitä asteita siellä paukkuu. Talvella yli 20 asteen pakkasilla, vaunuissa oli +15-+20, eli sinne kun olisin vielä topannu kunnolla päälle, niin poikahan olis tukehtunut.

Mutta kokeilemallahan näitä oppii... [:)]
 
hohhoijjaa...
Alku yö meni ihan mukavasti, mutta neljän jälkeen taas ollu semmosta vääntelyä, kääntelyä, murinaa, örinää, ähkymistä, puhinaa... Nyt onneks hakee taas unta vaunukopassa. taitaa masussa taas joku myllertää.

Tänään olis sitten vuorossa se neuvola jonka piti olla jo maanantaina, saas nähdä millanen täti on tällä kertaa vastassa. Ja saadaanko ne kaikki rokotteet. toinen annos rotaa, se tutkimus rokote ja sitten vielä se abcdefg? mikä lie nyt olikaan [;)]

Huomenna nään yhden mun lapsuuden ystävän jolla on laskettu aika toukokuussa. Pelottaa ihan millanen masu siellä on vastassa ja tuleeko itelle ihan hirvee kaipuu omaa isoa raskauskumpua. Vaikka onhan tää ihanaa kun on nyt taas melkein omissa mitoissa ja maailman ihanin ja sulosin tyttö on maailmassa, mutta siis... jotenkin sitä vaan kaipaa sitä raskausaikaa vaikka vaivoja olikin ihan liikaa. Pelottaa että se uus vauvakuume rantautuu tänne... Ei ihan vielä uutta pullaa uuniin. Onneks ei voi harrastaa seksiä!!!! hih!!!! [:D]

Missä vaiheessa noiden hiton pullojen ja tuttien keittelyn voi lopettaa??? oon niin kyllästyny tohon rumbaan, vaikka teenkin sen vaan kerran päivässä, mut silti. Oliko se sitten kun kinteet on alotettu?

Tota keväthaalari jutua mäkin vähän mietin.. Meillä on onneks toi toinen H&M:n nallehaalari kokoa 62 ja se ainakin vielä mahtuu hyvin päälle. Että eiköhän sen kanssa aika pitkälle kevääseen vielä mennä. hope so. Ja se äippäpakkauksen välihaalari tai joku.. se vaalee puku vois myös toimia. Ainakin vaunuissa ulkona. Meillä se on vielä jätti iso. Ja villavaatetta meiltä ainakin löytyy joka lähtöön, että sinne vaan alle joku pitkähihanen body ja pöksyt ettei kutita, niin varmasti käy ulkovaatteesta. Jos sitä sitten syksyks ostais kunnon haalarin.
 
Elegia kaikki lapsia koskevat asiat kuuluvat tänne [:)] ja minunkin piti jo aikaisemmin sanoa lohdutuksen sanoja tuon lääkärin kommentin takia. Ihan varmasti saat asiaan selvyyttä vielä, kunhan ja jos uusi raskaus tulisi ajankohtaiseksi. Asioilla on tapana järjestyä, me vain emme aina tiedä etukäteen miten.

kannustuksena muilla raskauskilojen kanssa temppuileville: Olen nyt muutaman päivän ollut ilman/vähemmillä herkuilla ja heti huomaa puntarissa hiukan ja mahan pömpötyksessä! Eli meillä on nyt se "karkkipäivä" lauantaisin, vaikka tiistaina jo livettiinkin, koska leivoin tuolta herkkuresepteistämme niitä helppoja suklaapikkuleipiä (hyviä oli) äitini vierailun takia.
Kyllä se vaan niin on, että ei voi syödä kuin norsu ja olla linnun kokoinen. Kumma miten se raskauden lopussa pääsikin lipeämään, antoi ihan periksi eikä enää välittänyt kuinka paljon painoa tulee. Minä sain 17 kg. (sain=keräsin) Nyt on jatkettu samaa linjaa ja vaan voivoteltu täällä miehen kanssa, kun paino nousee. Muuten ruokavaliomme on niin terveellinen, että sitä ei tarvitse rukata.

Vauvan pukemisesta meillä on kuumaverinen poika SannaKoon ja muiden tapaan. Tällä hetkellä, pikkupakkasilla, on puettu näin: Alimpana body, housut, ohuet sukat ja paksummat froteesukat. Sitten ne äippäpakkauksen aurinkotumput ja villasukat, ohut villahaalari (ä-pakkauksesta), toppatumput ja -töppöset, kypärämyssy ja joko toppahattu tai neulemyssy kelin mukaan, vimpaksi toppahaalari. Näillä nukkui 3,5 h kylmässä tuulessa, auringonpaisteessa. Ja lämmin oli. Vaunuissa on vielä hiukan topattu koppa ja tuulipussi päällä,selän alla fleecepeitto taiteltuna. Nyt kun jo lämpenee, niin en tiedä jätänkö villahaalarin pois vai mitä tekisi. Alkaa poika pian ylikuumenemaan.
Keväthaalarimme on sellainen mitä tuolta veljenpojan vanhoista löytyy[:D] TUlevat käymään ja vaihdetaan pieniä vaatteita isompiin. Eikös joku sellainen kuoripuku olisi kätevä? Laittaisi alle tarpeen mukaan, mutta olisi tuulen pitävä.

Saparo  veikkaisin että olisko Kiiralla ollut hiukan lämmin? Minä epäilen sitä meillä välillä, alkaa huutamaan vaunuissa ja tuskaisena kiemurtelemaan. Eilen kävi niin..jäi lyhyiksi ulkounet.

Valo haluaa istua niin kuin isot pojat! Punkee vaan vähäksi aikaa itsensä ryhdikkääseen istuma-asentoon sylissä. Neuvolassa otimme puheeksi ja täti sanoi että sitten se on valmis kun itse alkaa istumaan. Nuorempi (=kokemattomampi) täti viimeksi tuumasi vielä että vasta 6 kk:n ikäistä saa istuttaa.

Kylläpä teillä Sinttu syödään usein yölläkin. Herään minäkin tuon Valon 10 tunnin unen aikana ehkä kolme kertaa syöttämään ja ensimmäinen unipätkä herralla on jo muutamana yönä ollut 7h! IHmeellistä. Loppuyön aikana ne kolme syöttöä sitten ehtivät ollakin, pieniä pätkiä nukkuu, mutta en minä kunnolla herää niihin enkä tiedä kuinka usein sitä tissiä Valo vaatii. Vieressä kun nukkuu niin tissi suuhun ja taidan itse nukahtaa siihen.. Toivotaan että alat jo saada pitempiä unia itsekin, vaikka eipä tuo toivominen taida auttaa. Koita jaksaa (niin kuin et olisi tuotakaan ennen kuullut..[8|])

Sitten viisauksia, joita mieheni ystävänsä on jutellut. Tämä ystävä on paljon ja koviakin kokenut ihminen, joka on työstänut kipupisteitään. Yksi tällaisista ajatuksista on: Ylisuojeleminen aiheuttaa samaa kuin lapsen pahoinkohtelu. Kummassakin tapauksessa lapsi sisimmässään kokee olevansa vanhempiensa tarpeita varten, mikä on vammauttavaa. Kultaista keskitietä menemällä taitaisi tässäkin tapauksessa päästä paremmin perille.
ajatelkaapa miltä tuntuu, kun joku on sinusta huolissaan. Ei ole sinun vikasi että hän huolestuu, etkä ole siitä vastuussa, mutta se vaikuttaa sinuun. Ehkä yrität olla antamatta huolen aiheita, mutta jos joku on Yihuolehtivainen, ei hän edes tarvitse mitään oikeaa huolta, hän kehittää sen kyllä.
Tämmöistä aamutuimaan.
Valo on toisilla unilla jo ja hups, ollut jo yli tunnin! Eilinen olikin päiväunien kannalta rikkonainen päivä, tänään ehkä parempi.
Rakastetaan ja pidetään hyvää huolta lapsistamme<3 Annetaan heidän kasvaa omiksi itseikseen, sellaisiksi kuin heidät on Tarkoitettu, hyvällä ohjauksella ja tukemisella. Aamen [;)]

Nii ja vielä Ailime 18 astetta plussaa!!! Tännekin! Tahtoo! TUlisipa se lämpöaalto jo, keski-Suomessa on ainakin ollut vielä kunnon yöpakkasia, -17 toissayönä, nyt on plussalla.

Ja vielä toinen "AI NIIN" ehkäpä nämä ipanat rimpuilevat vaunuissa hereillä ollessaan, koska ovat olevinaan jo niin isoja, että makuullaan ei ole kiva matkustaa kuin vain nukkuessa. Eihän sieltä näe mitään! Missähän vaiheessa voisi alkaa pitää näitä yhdistelmiä rattaina, vaikka kuinka makuuasennossa? Kuten sitterissäkin, meillä se on kyllä jo aika pystyssä, kun muuten tulee poru.
 
Minä oon kanssa miettiny että jos jättäis karhupuvun kokonaan pois ja antas olla collegeissa tuolla vaunuissa juuri niin kun Ampulla. Siellä vaunussa on mulla tuo äitiyspakkauksen makuupussi kuitenkin. En oo enää pitäny rättiä siinä luukun eessä, just sen takia ettei lämpö nousis ihan hirmu korkeeksi vaunussa.

Minä osti Prismasta keväthaalarin Ciraf-merkkisen. Minusta ne oli ihania, oli vaaleenpunasia ja limen-vihreitä ja maksoi vaan 24,9 €. Ostin 68 ja toivon että se menis vielä syksylläkin...[:D]
 
Nopskasti huikkaan; Saparo meillä on sama Cirafin puku beigen koko 74 ja mä taas elättelen toivoa, että pärjättäis tolla puvulla ees kesään asti ;) (vielä se ei oo tosin nyt ollu käytössä, on yks välimallin puku, mut kohta se on pieni ja sit pitää ottaa autoilupuvuks toi ciraf). Äitiyspakkauksen puku on muuten kätevä vaunuissa (kuten taisin eilen hehkuttaa), kun siinä on tilaa vauvalla liikkuakin ja sen saa tosi kätevästi avattua ihan auki asti, jos vauva jatkaa jossain sisätiloissa vielä uniaan! Tykkään!

Nyt laitan Joonan päikkäreille ja keitän itselleni ison mukillisen teetä <3
 
Helou,

Meni hitusen paremmin tämä yö, mutta silti oli Benji jo kuudelta aamulla kovasti heräämässä. Minä silmät ristissä melkein itkin, ja toivoin että se syömisen jälkeen jatkais unia, ja onneksi jatkoi puoli yhdeksään saakka. Sen jälkeen se mölysi sängyssä mun vieressä, ja mä (salaa) torkuin melkein ysiin saakka. Syötin pojan siis periaatteessa 2 kertaa yöllä, kun se meni nukkumaan puoli kymmeneltä. Eka syöttö oli puoli kolmelta, ja toka kuudelta. Mikähän sen unirytmin on nyt sekoittanut, ennen söi vaan yhden kerran yössä...?

Mullakin on Ciraf-merkkinen haalari, mutta en ole varma siitä, onko se tuo sama, mistä te puhutte. Beigen värinen. Mielestäni tosi nätti, ja mukavan pehmeä. Se on itseasiassa Benjillä päällä siinä aurinkolasi-kuvassa. Tänne tuskin tulee enää niin viileitä säitä, että tuota pukua saadaan käytettyä. Suomessa se oli kyllä tosi hyvä, ja täälläkin myöhästen iltakävelyjen aikaan viime viikolla vielä ihan passeli.

Mäkin oon tykännyt äitiyspakkaksen makuupussista tosi paljon. Sinne oon pojan kipannut ihan vaan sisävaatteilla ja sitten vaunujen kanssa liikkeelle, ja hyvin tarkeni siinä silloinkin, kun plussaa ei ollut vielä näin montaa astetta. Ja lisäksi olen käyttänyt sitä kyläpaikoissa lötköttelymattona lattialla, kun se on niin helppo ottaa mukaan. Monikäyttöinen pussukka. Monet onkin sitä täällä ihastelleet, kun täältä ei tuollaisia löydy.

Tuosta vauvan istumisesta. Benji on puskenut sylissä istumaan jo jonkin aikaa, eikä suostu olemaan "vauva-asennossa" sylissä enää melkein koskaan... Toivon, että en pilaa sen selkää tällä menolla, mutten oikeen muutakaan voi, kun muuten seuraa sen päiväinen kiemurtelu ja kitinä, että oksat pois. Pitääkin kysellä neuvolassa vielä tästä aiheesta. Niin, ja Prana, mä just luin jostain brittilehdestä, että siellä saa lapset laittaa enemmän istuvaan asentoon vaunuissa noin kolmen kuukauden iässä. Eli siinä mielessä sä varmaan uskaltaisit laittaa Valon siihen istuimeen jo. Saahan siitäkin sen selkänojan varmaan kipattua aika kallelleen kuitenkin, ettei se ihan selkä suorassa tarvitsisi siinä kökötellä. Täällä hollannissa kyllä toisaalta sitten taas sanotaan, että vauvaa pitäis kärrytellä makuuasennossa niin pitkään kuin vaan mahdollista, ja ainakin niin pitkään kun he voivat itsenäisesti istua, eli varmaan vähintään sitten 6-kuisiksi. Eli ota näistäkin ohjeista sitten selvää... Benji on kyllä jo niin isokokoinen, etten usko, että voin sitä noin pitkään siinä kopassa edes kuljettaa, kun se ei pian yksinkertaisesti enää mahdu siihen!

Sinttu: me ei olla keitelty noita pulloja ja tutteja kuin enää satunnaisesti... Ehkä siis kerran kolmessa viikossa. Eli silloin kun muistan, tai jos tuntuu siltä, että nyt on pakko. Pullot huuhtelen yleensä vaan eka kylmällä vedellä proteiinien poistamiseksi, ja sitten lämpimällä vedellä pesu. Ja ihan tiskiainetta oon käyttänyt. Ja pessyt myös astianpesukoneessa.

Joops. Eilisestä shoppailureissusta innostuneena taidan lähteä tänäänkin kaupoille. [:D] En jaksa lähteä keskustaan pelailemaan julkisilla, mutta onneks meidän lähellä on monipuolinen ostoskatu, eli sinne siis. Pitää ostaa uusia pulloja Benjille, kun nuo meidän Aventit ei vedä kuin sen 125ml, ja pojalle vissiin maistuis enemmänkin kerralla. Aattelin ostaa Tommee Tippee Closer to Nature-pullon testiin, kun sitä on monet kehuneet.
 
Päivää taasen!

Niin on pikkumiehen päikkärit ja äitin tee-hetki lusittu. Mieskin tuli kotiin, mutta tuolla se heittelee lunta pihalla aidan yli, että saatais oma piha sulamaan ennen juhannusta :D

Ailime, samalta näyttää Benjin puku ku meilläkin, ainakin vuorin pallokuviot. Etumuksessa vatsan kohdalla tossa on jotain leppäkerttuja ja kukkasia, sitä kohtaa ei teidän arska-kuvasta näkynyt? Mutta veikkaisin samaksi puvuksi, sitä tosiaan sai myös vaaleanpunaisena ja limenvihreänä! Vihreen oisin ehkä ite ostanut, mutta saatiin toi puku miehen työkavereilta kun kävivät apinaa moikkaamassa.

Istumisesta, niin samoin täällä pikkumies punkeaa pystyyn. Nyt on taas alkanut viihtyä selällään köllötellen lattialla tai sohvalla, yhessä vaiheessa sekään ei ukkelille kelvannut. Sylissä pidän usein istumassa tai puoli-istuvassa asennossa, niin se viihtyy. Silloin saa kuitenkin ite sitä asentoa tuettua. Toi 6kk raja taitaa koskea sitä, ettei sais ehdoin tahdoin laittaa istumaan lattialle tai syöttötuoliin? Lattiallakin kai ok, jos lapsi itse osaa nousta istumaan ja pysyy siinä sen hetken, mitä pysyy...

Vaunuissa matkustamisesta, niin Joona yleensä vaan nukkuu... Hereillä ollessaan siellä harvemmin viihtyy, mutta silloin sille on riittänyt että saa kuikuilla kuomussa olevasta "kurkistusluukusta" pihalle, tai tuijotella kattojen yms. valoja ihan vaan sieltä köllimisasennosta. Ja puoli-istuvaan asentoon voisin minäkin lapsen laittaa, onhan se samantyyppinen asento sitterissä ja turvakaukalossakin! :O

Pullojen keittelyn lopetin minäkin, tosin nythän toi kiinteitäkin syö, ja sehän se suositus-raja kai on joskus ainakin ollut. Tutit pyrin keittämään joka käytön jälkeen, mutta niitähän onkin paljon enemmän kuin pulloja, ettei ihan joka päivä tarvii keittää. Ja joskus käytetään samaa pulloa ihan parin tunnin päästä uusiks, niin silloin on pelkkä huuhtelu riittänyt, enkä oo edes fairylla välissä pessyt. Olikos se Halipossu joka oli saanut pulloilusta ohjeeksi, että ei tartteis ees pesuainetta käyttää? Että kylmä vesi huuhtelu + niin kuumalla kuin hanasta tulee, niin riittäis? Ainaki siis täällä Suomessa...

Nyt alan leikkiä ton apinan kanssa, ettei se ihan hermostu. Ja iltapäivällä lähdetään ystävän tuparisynttäreille herkuttelemaan, nomnom!
 
SannaKoo: mullekin täällä sanottiin, että pulloja ei tarvitse pestä, vaan että huuhtelu kylmällä ja kuumalla riittää. Mutta meillä tuppaa välillä unohtumaan se pullo pesemättömänä johonkin pöydän kulmalle, eli silloin se on kyllä pestävä, kun se alkaa haiskahtamaan... Niin, ja on se haalari sitten ihan samanlainen, leppäkerttuja tuossakin on etumuksessa. [:)]
 
Mä luulen Elegia, että se on enneminkin niinpäin, että me toppaillaan ehkä liikaakin vauvojamme... Nytkin mentiin ulos Benjin kanssa, ja musta tuntuu että olisin saanut ainakin yhden kerroksen vielä karsia pois. Nyt oli päällä body, housut, sukat, paita ja pipo, ja tässä paketissa poika vaunuihin makuupussiin. Niskaa kokeilin muutamankin kerran matkan aikana, eikä se ainakaan kylmältä tuntunut...
 
Mulla on nyt tosi hämmentynyt olo.
Meidän piti Joonan kanssa lähteä käymään mun ystävän synttäreillä, ja oon oikeesti odottanut taas niiden mun parhaiden tyttökavereiden näkemistä pitkästä aikaa. Noh, Joona on saanut ihan omituisia raivokohtauksia tänään, kirkuu ja huutaa kurkku suorana ihan ilman mitään syytä. Yleensä noihin tilanteisiin on auttanut kun on antanut pullon suuhun, mutta nyt se ei oo välttämättä suostunu juomaan, tai sit on juonu ja jatkanu heti sen jälkeen kirkumista. Siis sellaista ihan hassua huutoa, ei se kuulosta siltä että sitä sattuis, mutta ei se voi muutakaan olla... Se on nukkunut päikkäreitäkin, ei kuitenkaan normaalia enempää että vois siitäkään mitään päätellä, ja juonut ja pissinytkin ihan normaalisti. Kakkaa ei oo tullut, mutta ei sitä tuu yleensäkään ihan päivittäin, ja eilen viimeks, joten sekään ei selitä mitään. Ei se oo kuumeinen, ei mitenkään vaikuta aristavan korviaan tai mitän muutakaan... ja sit taas välillä se on ihan pirteä, hyväntuulinen ja naureskellutkin ihan ääneen taas spontaanisti pitkästä aikaa ilman kutitteluita. Mikä sillä voi olla? Olin jo siis lähdössä, kunnes taas tuli tollainen kohtaus... se vaan kirku puol tuntia! Soitin jo kaverille, että ei ehkä tullakaan, ja kun Joona ei ensin edes vaunuihin suostunut nukahtamaan (vaikka oli jo päikkäriaika ja muutenkin yleensä nukahtaa sinne ihan hyvin ulkovaatteisiin puettuna)... Sitten oli vaan laitettava ystävälle viesti, että en todellakaan lähde kiduttamaan itseäni rääkyvän lapsen kanssa, eikä varmaan Joonallekaan oo kovin kivaa muualla olla jos tollanen olo on. Nii, ja lisäks se on siis pulautellut noiden huutokohtausten aikana ruokaansa, mutta se pulauttelee kyllä muutenkin jos menee mikä tahansa (nauru tai itku) yli. Kotona sentään voi vaihdella vaatteita, olla vaikka vaippasilteen ja täällä on tutut ja turvalliset lelut eikä kauheeta hälinää.
Nyt on sit tosi ristiriitainen olo, kun toisaalta mua vituttaa, etten päässyt odottamiini bileisiin ja sitten tulee ihan hirveän huono omatunto, että edes annan tollaselle tunteelle sijaa, koska Joona on nyt se tärkein, eikä mikään muu. Nyt Joona nukahti tonne vaunuihin, on jo liki tunnin nukkunut, mutta mitä ihmettä mä voin tehdä sille, jos se edelleen jatkaa huutamista?? Ilmeisesti sitä kuitenkin sattuu, mutta mikä?! Ei oo kuumettakaan... paha mennä läääkäriinkään siis näytille, että tää vaan huutaa, kun se muuten on ihan normaali. Tilannetta ei auta se, että mä oon nukkunu viime yön huonosti, kun Joona unissaan ähisi ja mä säpsähdin aina sitä kuuntelemaan. Äsken olin jo ihan itkun partaalla ja vain hyssyttelin pientä vauvaani... Jos jollain on siis vinkkejä, että miten mä saan sitä autettua, niin oon kyllä valmis kokeilemaan ihan kaikkea!

Anteeksi taas tämä purkaminen, tää on vaan luonteva väylä purkaa näitä sekavia ajatuksia ja varmaan ainoa mahdollisuus saada jotain vinkkejä, mitä en oo tajunnut ehkä kokeilla... :'(
 
Sannakoo..siis mitä mitä? Täällä ihan samanlaista! oUTOA HUUTOA ja sitte ei mitään. Nyt vannon hampaiden aiheuttamaan tuskaan! Ei ees tissi kelpaa. vasta yhesti syöny ja nukkunu ja kello on jo puol kuus!

Meen taas yrittä.... moi!
 
Musta taas tuntuu että oon topannu nuita meidän neitejä aivan liikaa kun vertaa siihen mitä te muut puette. On täällä vissiin vähän kylmempää ollu kun siellä ihan etelässä (selityksiä, selityksiä...) mutta silti. Tänään testasin että otin vaunuista kopat poissa, mutta neidit vielä heilu siellä ihan holtittomasti sinne tänne. Ja toisaalta jos laitan lampaantaljat sinne pohjalle kutistamaan tilaa niin se on yhtä kuuma kuin nuo kopatkin sitten. Mutta ehkä käynkin jo nyt hakemassa tytöille ohuemmat puvut sitten. Tollanen Ciraf vois olla ihan varteenotettava vaihtoehto tännekin ainakin hintansa puolesta, lisätään siis prismalistalle.
Joo, eipä keitellä pulloja täälläkään enää ku joskus sattumalta, hanasta tulee ihan tulisen kuumaa vettä niin oon tuudittautunu siihen että se riittää. Ja istumaan täytyy päästä meidänkin tyttöjen. Ebba varsinkin nauraa hytkyttää kun pääsee polvien päälle istumaan siten että pidetään vain käsistä kiinni [:)]
Voi ei, toivottavasti Joonan huudoille löytyy joku syy tai menee pian ohi. En kyllä osaa auttaa kun meidän harvinaiset kiljukohtaukset menee yleensä myös ohi sillä maidolla. Ei oo pikkuherra ilmeisesti maistellut mitään uutta ruokaakaan tänään? En kyllä keksi mikä vois aiheuttaa sellasta "puuskittaista" kipua, että saa aikaan kiljumiskohtauksen, jos se esim korvissa ois niin varmaan ois vähän kärttyinen ja kitisevä koko ajan? Itellä oli just korvatulehus ja se ainakin oli kokoajan sellanen tasainen särky..
Ja aivan ymmärrettävää, että v*tuttaa se kun odotetut tsembalot jää väliin vaikka onkin painava syy miksi täytyy jäädä pois.
 
Iltaa!

Nyt menee kyllä oikeesti ihan yli hilseen tuo lapsi. Nukkui päälle kolme tuntia ja kävin jo sisään hakemassa, että ei nyt ihan yli vetäis ja sais yölläkin vielä unta. Anoppi tuli tuomaan mulle piristyskukkasia (kun siis olin sanonu, että ei olla himassa ja sit laitoin viestin, et ollaan sittenkin) ja fajitaksia mitä oli töistään (on keittiömestari) tuonut. Oli mummo täällä edelleen kun Joona heräs, mummo oli jo lähdössä ja taas alkoi hirveä kätinä! Anoppi jäi sitten vielä hetkeksi ja saikin Joonan rauhottumaan vähäsen, alkoi poika taas jo vähän hymyillä. Nyt kun se lähti, niin oon sit yrittänyt seurustella ja laulella Joonalle, että ei enää kirkuis ja se on auttanut! Ihan hyväntuulinen pikkumies tossa vieressä, taas pullon jälkeen simahti... Eli on nukkunut huomattavasti paljon enemmän kuin normaalisti?? Mutta silti ei vaikuta muuten kipeeltä...
Hampaat on ehkä ainoa selitys, vaikka ikeniäkin jo kattelin. Onhan toi kuolannut tässä jo viikon-pari ihan hillittömästi, ja mielellään jäystää purulelua, nyrkkejään ja mun sormea, mutta ei tunnu nystyröitä eikä ikenet oo turvonneet tai punaiset.
Uusia ruokia... noh, eilen otettiin kyllä peruna kokeiluun, mutta Joonaa ei taas huvittanut se syöminen sitten yhtään. Tein tosi löysää muussia ja se sylki käytännössä kaiken pois. Ehkä ihan maksimissaan teelusikallinen on vatsaan eksynyt. Tänään ei ees kokeiltu, kun toi on kiukutellu ton maidonki kanssa, eli ois varmaan vaan vetänyt väärään kurkkuun ruoat. Päätin nyt sitten jättää sen perunan väliin ja otetaan porkkana tähän väliin... Peruna on kuulemma joillekin aiheuttanut vatsanväänteitä? Mites täällä perunalla alottaneet?

Amppu, bataattia vedettiin siis se 8vrk. Ensimmäiset päivät Joona söi ku vanha tekijä, sitten se alko sillä leikkimään ja nyt ei näemmä suostu enää ollenkaan syömään vaan sylkee kaiken pois. Ollaan syöty aamupäivisin ennen pitempiä ulko/vaunupäikkäreitä, eli joskus 11-12 aikaan. Oon antanut n. tuntia aiemmin 100ml korviketta, ettei olis ihan hirveen nälkänen, koska sillon siitä ei tuntunut tulevan mitään. Myöskään väsyneenä ei syö sitä vähääkään, vaan alkaa vaan itkee... Joitakin teelusikallisia on saattanut vatsaan asti päätyä, mutta edelleen aikas mitättömiä määriä.

Huomiselle oon varannut mulle ja miehelle illaks pöydän ravintolasta (Syö Helsinki-viikot, eli brassihärän sisäfilettä + lisukkeet 10e, nomnom) ja Joonan ois tarkotus mennä mummolaan hoitoon siks aikaa. Sanoinkin kyllä jo anopille, että vaikka tiiän, että ne pärjäis ton kirkuvan pojanki kanssa (tosin yleensä se viihtyy mummolassa paremmin ku kotona :D), niin mä en silti henno jättää sitä hoitoon jos se on huomenna samanlainen ku tänään. Olis kyllä ihanaa päästä miehen kanssa kaksin ees ravintolaan, koska mies tekee taas näin pääsiäiskiireiden alla täyttä viikkoa töitä, nytkin ollut siis arkiyöt ja menee viikonlopuks tekee ylitöitä. Rahaahan se sillä meille tekee, mutta itse ehkä mielummin pärjäisin vähemmällä rahalla ja saisin vähän ees yhteistä aikaa... No, toivottavasti ees sinne syömään päästään!
Nyt vaan peukut pystyyn ja muut sormet ristiin, että toi kiukkukohtaus ois ainakin tältä päivältä ohi ja yön suostuis äidin muru nukkua!
 
Takaisin
Top