Maalismölinät

Heipparallaa.

Ihania kuvia kaikkien palleroisista tuolla [:)]

Mie nyt yritän muistella mistä kaikesta ootte kirjotelleet ja tuua omat höpinäni niihi mukkaa.

Syömingeistä. Meillä Veeti mutustaa jo iha täysiä perunaa. Oon nyt vissii 6 päivän ajan antanu perunaa. Alusta asti on tykännu kovasti. Keitetystä perunasta ehkä kolmasosan muussaan haarukalla ja siihe omaa maitoa sekaa. Ekan annoin muutaman kerra iha pienen annoksen mut tuo vaatii sitä jo lisää ni nyt oon antanu kolmasosan perunasta. Aika löysäks sen muussaan. Ja hedelmäsosetta (suvihedelmät) oon kans antanu. Äskönkii annoin sitä ku en jaksanu perunaa ruveta keittämää. Se ei ainakaa oo liian makeeta jos joku ei sen takia kehtaa hedelmäsoseita antaa et tottus liian hyvää!! Tai ainaki omaa suuhu se maistu vähä kirpakalta :D Ja syöntiasento on semmone ei makuullaa eikä iha pystyistuma-asennossakaa, siltä väliltä.
Nii ja meillä kyllä imetää tissiä yli 10krt/vrk.
Päätin etten ota ressiä noista syömisistä ja imettämisistä. Meen ja teen niiku hyvältä tuntuu. (Tietystä järki päässä [:D] )

Ja Eemeli se tais olla ku julkistettii nimi. Onnea! Ihana nimi :)

Ja joo, täällä kans ei suostuta enää "vauva-asennossa" olemaa. Kova on hinku istumaa. Sitterissäkii (vaik ois kuin istuma-asennossa) jalat ja pää nousee niiku Veeti tekis vatsalihasliikkeitä [:D]
Ja meillä MELKEE jo ryömitää. Jalat ja käet huiskaa ihan oikei mutta eteenpäi liikutaa erittäin vähän :D Tai pitkäl ajal ihmeen paljo :D

Oiskoha teillä mammat hyviä vinkkejä mite tuon pienen miehen saattais saaha paremmi nukkumaa.. Kun siis. Nyt oon noin viikon verra laittanu hänet omaa sänkyy nukkumaa. Eikä nukkumisest meinaa tulla mitää.. Alkuyö menee nii että hää heräilee noin tunnin välei huuto-ölisemää eikä meinaa mikää muu auttaa ku tissi.. Sitte joskus 4-5 aikaa alkaa nukkumaa paremmi ja nukkuu 2x 3h pätkän (syö siinä välissä)
Ei toimi että syöttäs ja laittas hereilläolevana omaa sänkyy ja nukahtas sinne. Kylvettämisellä ei oo vaikutusta. Tuttia ei suostu iltasi oikee suuhusa ottamaa. [&:]

Ja taispa täällä olla puhetta jossai vaihees niistä aamun/aamuyön ölinöistä ja ähinöistä. Meil on niitä ollu jo pitkän pitkän aikaa ja aina oon hänet jossai kuuen aikoihi kääntäny mahallee nukkumaa ni jatkaa heti unia ja pierut senku pörisee.. Ja Veeti kyl viihtyy mahallaa ja nukkuukii iha hyvi mahallaa. Oon kyllä siis aika alusta asti laittanu hänet mahallee nukkumaa aamusi (vieressä nukkuessakii) ja hyvi on osannu aina kääntää pään sivulle.

Ja huoh. Vähä nyt asian vierestä mut en tiiä muitakaa tähä hätää kelle huokailisin.. Ollaa miehen kanssa nyt talonostoa kovasti touhuumassa ja nyt sille tuli päähänpinttymä että muutettas takas sen kotipaikalle, etelä-pohjanmaalle siis. (Huomasimpa vaa että tänne on tullu vissii lisää sieltä päi kirjottelijoita.) Ainut mikä siinä mietityttää ku tuntuu ettei sinne oikee pääse sopeutumaa "mukaa joukkoo". Oon kyllä siellä puolisen vuotta anoppilassa asunu mut vähä vaikeelta se tuntu. (vai liekö vaa johtunu anopista [:D]) Saaha sitä tietyst aina sit muuttaa pois jos ei mistää tuu mittää mutta ompa vaikeeta. Ja paljo ollaa siellä kyl oltu enkä oo ketää "kaveria" sieltä saanu [&o] Mite tämmösen asian kans osaa päättää. Anteeks vuodatus...

Tainnu tuo raskausajan makeehimo jäähä vähä päälle. Kokoaika tekis miel herkkuja. Kylläpä itekkii tein tuon pätkiskakun heti ku se ohje oli sinne ilmaantunu. ja marmoroituja suklaaleipiä. Ja maarisen kookosunelmia! Täällä siis toinen joka rakastaa kookosta...

Nyt en kyl enempää muista juttuja mihi kirjottelis. Onha noita ku nii kovia turisijoita ootta.. Kylläpä kaipais että joku teistä asuis täällä miukii lähellä ni sais oikee livemammaseuraa joskus!

Mut nyt päivänjatkot! Pyykkien ja tiskien laittoo vielä ku Veeti nukkuu..
 
Sannakoolla on ihan samaiset munat hukassa ku mullakin, joku jostain joskus ostanut mullekin ja sen jälkeen en ole niitä hyviä munia löytänyt, jos äkkäät minkänimisiä ovat niin laitahan tietoa tulemaan [:D].

Meillä neiti opettelee kovasti kääntymistä, se on niin pienestä enää kiinni! Sitteku vielä sais sen käden sieltä masun alta niin hyvä tulis!

Meillä on tosiaan huudettu 2 päivää ja masusta kuulunu vaikka mitä lurinaa ja pörinää, raasulla ollu maha tosi kipeä, noh en sitten keksinyt syyksi mtn muuta kuin sen että oon ite syönyt raakaa porkkanaa. [:o]

Onkos kukaan antanut lapsosilleen ekaksi vellejä ?? Kun pikaisesti täyiltynä suurin osa on alottanu tolla pottulinjalla tai sit mulla vaan on menny ihan ohitte!??? Meillä on tissimaito riittänyt tähän asti mutta pikkuhiljaa alkaa tuntua et tarttis jo muutakin...
 
Uudistettu tukka ja hymyilevät kotona odottamassa, vastassa. No ei ollut ollut koko ajan yhtä hymyä, vaan Valo oli HUUTANUT herättyään ja KOVAA että missä äiti on! Tyyntyi sitten ja jutusteli ja latasi vaipan täyteen isille[:D] Minä nukutin samantien uupuneen pikku-ukon, jonka piti ensin kertoa tapahtumat ja varmistella että äiti siinä tissinsä kanssa on edelleen, voi nukahtaa.

On tuo ruoka-asia vaan monimutkaiselta kuulostava juttu. Meille se neuvolatäti sanoi että perunalla sitä Suomessa yleensä aloitetaan, ettei ihan pelkkää hiilihydraattia. Jenkeissä kuulemma riisillä, valkoisella riisillä[8|] Liekö hiutaleina sitten? Kuitenkin. Ei kai tässäkään mitään ihmeitä ole, jos kerran aloittaa saa periaatteessa millä vaan ja viikon päästä ottaa uutta makua mukaan. Meillä tuo Valo nyt on saanut ne maistiaset isiltä jo muutamista ruoka-aineista, yhtä kerrallaan, eikä ole mitään ihmeellistä tapahtunut. Eli ihan vain tipan kielenpäälle, ei kyllä masua täytä yhtään. Kai sitä yritetään olla niin hyviä äitejä ja isiä että solmuun mennään. Sitä jaksan ihmetellä kerta toisensa jälkeen, että niin monenlaista neuvoa on saatu eri suunnilta.

Ja jos TUiks saa hyviä nukuttamisvinkkejä niin laitan korvan taa ne minäkin. Aiemmin täällä oli puhetta jo, että kovin pienen ei vielä tarvi osata nukahtaa itse, sekin vaatii harjoittelua.

Miehet ovat päiväunilla ja minä ihailen ihmisennäköistä naista peilistä[:D] Jo se tukka olikin kuin hampuusilla..

Ai niin, termi vauva-google, jonka SannaKoo lanseerasi, oli nappiin!

Juu, ja rintareppu onkin nyt kiva paikka roikkua mukana, siinä kun istuukin selkä äitin mahaa vasten, saa samalla imeskeltyä reppua ja hinkattua ikeniä siihen =kuolasta märkä reppu. Ääni oli huvittava, joka siitä imeskelystä tuli-shwumphs-shwuphs
 
Tuiks ja perhe tervetuloa vaan Etelä-Pohjanmaalle, kyllä meidän kanssa pärjää ;) Pärjääthän miehesi kanssa ja hän kuulosti olevan ihan täältä lähtöisin. Tietenkin vitseissä on jotain totuudenkin siementä, kuten mitä eroa on terroristillä ja pohjalaisella naisella? Terroristin kanssa voi neuvotella... No kuitenkin onhan siinä sopeutuminen, kun muuttaa uudelle paikkakunnalle, eikä tuttuja juurikaan ole. Mutta toivottavasti teille osuu mukavia naapureita joista saa seuraa. Itse olen syntyjään näiltä lakeuksilta, mutta viivähdin muutaman vuoden muualla päin, mutta ns. kotiseutukaipuu ja työpaikan löytyminen ajoi takaisin tänne.
 
Eemeli, onnea komeasta nimestä!
 
Meillä ei ole vielä oikeestaan edes mietitty muuta ruokaa kuin maitoa. Se tuntuu vielä riittävän. Uni maittaa niin päivällä kuin yölläkin. Jussi on  perinyt molemmilta vanhemmilta hyvät nukkumisgeenit.
 
Prana, onnea uudelle päälle! On ihana päästä uudistumaan ja välillä panostaa myös itseensä. Se tahtoo vaan näin vauva-arkena unohtua, hyvä että puoleen päivään menessä on saanut hiukset harjattua. Päivästä toiseen on mukava laahustaa verkkareissa ja t-paidassa, sitten jos pitää kauppaan lähteä niin toppahousua jalkaan ja pipoa päähän. Mitäs sitten kun kelit lämpenee, varmaan asu vaihtuu tuulipukuun ja lippalakkiin...
 
Löytiköhän Maarisen isä traktorin ja puskuttelee sillä kohti Keski-Suomea, vai onko Maarinen joutunut lähtemään makutuomariksi ja potkimaan renkaita:)
 
Vauva-google tosi osuva nimitys tälle palstalle.
 
Huomenna 3kk neuvola Jussiilla. Ootteko antaneet rokotusten jälkeen suppoa, mahdollisten sivuoireiden varalta? Yritin muuten silloin rs-viruksen aikaan laittaa supon, mutta ei sitten suostunut pysymään millään sisällä, joten luovutin. Ei muista esikoisen aikaan tälläistäkään olleen, onpi saattanut ollakkin mutten vaan tosiaan muista.
 
Riepu ihana lohdutusrätti ja unentuoja. Esikoinen imeskeli riepuaan ja se oli korvaamaton kaveri nukkumaanmennessä. Meni mukavasti siihen saakka, kun kieltäytyi niiden pesemisestä. Voitte kuvitella että ne haisi kauhealle. Eli meillä rievut pestiin ja ne sai kelvata pestyinä. Rievusta luovuttiin vasta 3 vuotiaana ja muutama ilta itkettiin, kun ne oli viety oravanpesille... Tutin perään 1 vuotiaana ei juurikaan kyselty, olihan ripu lohtuna.
 
Nyt Jussi huikkii hakemaan vaunuista pihalta ja onhan unta jo takana 5 tuntia. Kyllä sitä nälkä täytyy jo ollakkin.
 
Kiitti  Tiihuli! Pää on uusi myös Valon mielestä, se vierastaa tätä kuontaloa! Voitteko kuvitella, vaikka vain vähän leikattiin ja väriä lisää. Voi toista, äiti katosi. Tissi on sama ja ääni, mutta tuo tukka, kun laitoin ponnarin, sain ekan kunnon hymyn ja silmiinkatsomisen sitten kotiiin tulon.
 
Tällä mammalla on unihiekan rippeet vielä silmissä. *venyttelee makeiden unien jäykistämiä jäseniään* Parin tunnin päiväunilta tovi sitten heräsin. Edellisestä kerrasta, jolloin olen saanut muutaman tunnin sikeää unta putkeen, on jo liian pitkä aika! Minne ne meidän ihanat 9-10 tunnin ja 6-7 tunnin yhtämittaiset unoset ovat kadonneet? Onkohan poikanen kääntänyt jo kesävaihteen päälle, kun välillä tuntuu, että pimennysverhosta huolimatta päivä hiipii makuuhuoneen syövereihin liian aikaisin? Meillä on nyt sitten vissiin ainakin jo viikko (ajantaju ihan hukassa!) heräilty öisin suunnilleen tunnin tai kahden välein tissille. Ennen riitti se yksi kerta per yö ja aamusella toinen mokoma, niin unta riitti melkein puolille päivin. Nyt ei moisesta ole enää tietoakaan ja mammelin silmäluomet lurpsuvat joka päivä yhä pahemmin. Mitenkäs Sintulla, Ionalla ja Mariannalla yöt ovat sujuneet? Vieläkö Marianna lomailee Suomessa? Iona ainakin lähti reissun päälle. Voihan se olla, että meillä alkaa maitokuuri vaatia jo vähän tuhdimpaa lisää öitä vasten. Me ollaan vielä sinnikkäästi jatkettu pelkällä maitolinjalla (tissi + pullo), mutta ehkäpä tää alkaa nyt enteillä sitä, että täälläkin on kohta (viivyttelyistä huolimatta) ruvettava juuresten keittoon. Nyt en muista enteilikö muillakin tuhdimman ruoan tarve näin? Muistuttakaapa mulle, koska nyt alan olla asioista ihan pihalla!!! (Pliiiiiis!) Alan olla itse jotenkin alavireinen :'( Ja meillä tosiaan syödään nyt parin tunnin välein oli tarjolla sitten tissiä tai korviketta. Tais olla Sintun neuvolan tädillä aika historialliset ohjeet, jos syöttöpuuhia saa harrastaa vain 6 krt/ vrk. Tuollaiset ohjeet jättäisin ihan omaan arvoonsa!

Eemelille onnittelut nimestä ja Tinttiksen pienille suloisille kaksostytöille (nimet eivät liene julki lausuttuja, tai sitten olen väsyneenä silmäillessäni unohtanut ne...anteeksi vain, kun olen ollut vähän "sumussa" viime aikoina) huikkaus, että kylläpä oli ihanainen kuva laitettu tuonne kivagalleriaan!

Täällä ollut samanlaista vatsalihastreeniä kuin Tuiksilla ja ilmeisesti Sintulla oli kanssa tuota istuma-asentoon pyrkimistä. Sitterissä on jo pidemmän aikaa tehty "vatsalihasrutistuksia", enkä enää uskalla kääntää selkääni sitterin suuntaan, jos Aleksia ei ole laitettu vöillä siihen kiinni. Ja ikeniä täällä on alettu myös jyystämään. Välillä Aleksin omat kädet eivät tunnu riittävän, joten nyt on mielenrauha saatu useampaan otteeseen äidin "sormikoukulla". Tuollainen viilennettävä purulelu ei ainakaan toistaiseksi ole saanut muuta kuin lisää itkua aikaiseksi. Ja harson imeminen ja "pureskelu" näyttää tuovan kanssa mielihyvää.

Prana on saanut uuden ja viehkeän tukan! Onnittelut ihanasta piristyksestä mamma-arkeen! Kyllä on ansaittua päästä ihastelemaan uutta kuontaloa peilistä. Mullakin alkaa hiussuortuvat taas kaivata kampaajan saksikättä. Jos vaikka ennen hääpäivää pääsisin tekaisemaan itsestäni nätin. Muutoin ei auta kuin vetäistä tukka "romanttisesti" ponnarille ja jyystää itse etuhiukset lyhyemmiksi kynsisaksilla. Olishan se kiva saada myös vähän jotain uutta väriäkin päähän, kun on tuo raskaus tummentanut mun hiukset, eikä blondista ole ilman väripurnukkaa enää blondiksi.

Kas vain, Aleksi heräsi nukuttuaan neljä tuntia yhtä soittoa. Ihan luxusta! Sitä on jo pitänyt niin "itsestään selvänä", että tokihan se nukkuu pitkät pätkät, mutta nyt oon siis taas saanut totutella uuteen aikatauluun. Neljä tuntia on paljon se!

SannaKoo kyseli Tukiviittomista. Mä en ole ajatellut niitä ottaa sen kummemmin käyttöön. Varmaan automaattisesti saatan "jotain huitoa", mutta jos niille ilmenee myöhemmin tarvetta, niin sitten tartutaan tuumasta toimeen. Tukiviittomat ovat kyllä tueksi puheen kehitykselle, joten täytyy tässä sitä vielä hitusen myöhemmin kuitenkin arpoa, jos mieli vaikka muuttuisikin. Ja toi VauvaGoogle on kyllä todella osuva nimitys tälle meidän palstalle! :) Kyllä sitä ennemmin melkeen täältä asioita tahtoo kysellä kuin itse tuolta "suuresta Googlesta". Etenkin kun me ollaan täällä "kehityksen häntäpäässä" niin muut voivat ohjeistaa meitä kokemuksen syvällä rintaäänellä. :D

Ampun muutto maalle ja kyläkoulu kuulostavat aivan ihanilta! Joskus kanssa haaveilin, että olisi ihana saada omat lapsukaiset kyläkouluun, mutta Espoota pitemmälle ei tämä stadin plikka päässyt. Ehkäpä sitten joskus (jos ja kun saan opintoni pakettiin), yllätän itseni ja haen töihin johonkin lämminhenkiseen kyläkouluun.

Espoossa on ihan kurakeli, joten taidanpa taas pistää (SannaKoon kiusaksi) miehen tekemää pöperöä nassuun, jotta tulis vähän parempi mieli. Aploodit onnistuneesta kylpyhetkestä! *taputtaa vimmatusti käsiään yhteen!*

Ai niin, puolukkapäivät saapuivat ja nyt täällä päästään sinne ammeeseen seisomaan (viimeksi ei tarvinnut)! Nyt päästään sitten varaamaan vihdoinkin tuo marraskuulle suunniteltu häämatka, kun uutta tulokasta ei nyt vielä saatukaan aluilleen. Täytyy tässä muutama kuukausi olla nyt varovainen, että pääsen sitten minäkin lentelemään ilman lääkärin erillislupaa lämpimään...
 
Hei siskot, täällä ollaan! (saisko tähän mukaan kuvan, jossa Maarit iloisesti vilkuttaa kaikille ja pomppii ilosta...)

Huoh! Siis kahden ikäkauden mutsit EI SOVI saman katon alle päivää pidemmäksi ajaksi. Ei hitto! Äiti vissiin yritti huolellisesti olla laukomatta ja minä yhtä huolellisesti väistelin.Hyvin pärjättiin ja oli aika ajoin  mukavaakin. Annoin mummun jopa tiskata, vaikka meillä on NIIN pieni tiskipöytä ja KAUHEEMITENHIENOTjaISOTLAUTASET. No, anyway... aamulla lähtiissä se mummun varomaton lohkaisu sitten tuli. Suukotteli Venlalle heiheitä ja supsutteli, että "kun sinusta tulis kunnon ihminen eikä mikään LUTKA!" Viiiiiuuuuuuu! Mitä mitä mitä...meinasin revetä siihen paikkaan!

Ja vaari oli suloinen.... Ei saanut selvitettyä traktori pulmaa. Enkä päässy siis rekaita potkimaan!!(Tiihuli!!) Jäi kait ens kertaan.

RIIPPUKEINu: jep. Siinä se pimu köllöttelee ihmeissään. PIkkukitinät raukee ja unikin tulee. Mutta isompaan rähinään ei tietysti auta yhtään mikään.. Seuraavalla ostoslistalla onkin hyppykiikku.
Niin ja sitteri, siinä vasta ihmevempele tytön mielestä! Ei oo sylissä. eikä oikeen lattiallakaan. Luulen että likka saa ekat soseensa sitterissä, puoli-istuvassa asennossa ja kaulalappu tiukasti leuan alla.

maistelusta...Pranametri... ei ole Valon iskä ainoa joka on salaa luikauttanut lapselle "jotain makuja"..
Venla kiinnittää nykyään isänsä syömiseen kovasti huomiota KOSKA isi antaa maistaa! Banaania, porkkanaa, kurkkua, pottua.....ja eilen meni RUISLEIPÄÄÄÄ! hitsi, tuo sai siitä murun suuhunsa, nielaisi ihmeissään ja minä tietysti saalistin vaippaa, että millasena se tulee ulos!!!! Tulihan se. pieni ruskea kokkare!

ÄIDEISTÄ parhain.
muistinhan vielä pari kiekaisua... tää siis ihan pokkana mulle täräytti, että "sulla kun on tuommonen taipumus lihoa kamalasti, niin sinun pitäs syyvä yhtä maustetta... minähän sitä toinkin sulle"...kaivaa käsilaukkua... ja iskee purkin pöytän: KURKUMA! "tätä kun laittaa leivän päälle, tai ihan mihin vaan, niin laihtuu!"   (*&!""##%=ZA) Sitten kun vaihdan Venlalle toisen kerran kakkavaippaa, äiti muistuttaa että KAI SSINÄ tiijät, että vihree kakka on ripulia? Sanoin mutsille, että joo tää on ollu sitten ripulissa syntymästä saakka! Joo! IHANAA!

ahaa,, ääni joka nyt kuuuluu, ei olekan harhaa vaan totta. Rakas lapseni se sieltä herää valvomaan pari seuraavaa tuntia, kunnes äiti keksii, että on yö ja pistää hänet taas petiin. (hyvä suunnitelma.. ajateltiin tehä miehen kanssa tuota tuota ...)
 
Iltoja naiset!

Tinttis, helpottavaa kuulla, et mä en oo ainoo, joka ihmettelee noita syömishommeleita... Hitto vie ku on vaikeeta! Joka päivä arpoo ees taas ja pohtii, että mitä tän asian kanssa nyt pitäis tehdä ja minne seuraavaksi. Nyt taas oon sitä mieltä, et teen huomenissa tutkimusmatkan vauvojen eineshyllylle, saatanpa napata matkaan velliäkin sieltä. Ehkä jotain perunaakin, kunhan tota porkkanaa on nyt napotettu muutama päivä (onnistui tai ei!). Tänään muuten yritin sitäkin, että jos en annakaan lusikalla, vaan omalla sormellani! Mut ei sillä tuntunut olevan merkitystä...

Ryömimisiä ja kääntyilemisiä, hö, nytkö iskee kateus? :D Joona kun tuntuu vaan opettelevan (kuivaharjottelevan?) selkäuinnin alkeita, eikä muuta suostu ajattelemaankaan. Vaan onhan se vielä pikkanen, huomenna tulee vasta 3kk täyteen, kuuluu palstan junioriosastoon :)) Jos taas suostuis jossain välissä mahallaankin viettämään enempi aikaa, eikä vaan suuttuis, kun äiti sillain kääntää.

Tuiksille ei oo antaa uni-vinkkejä... Joona on sentään siinä hyvä, vaikka alun huiman kehityksen ja temppujen jälkeen onkin vissiin nyt sit vaipumassa vastasyntyneeks ;) Ollaanko teillä nukuttu koskaan hyvin, vai nytkö alkanut, kun omassa sängyssään joutuu olee? Vaan voihan se olla pienelle kova paikka, jos on saanu vanhempien sylissä uinua ja nyt joutuukin kylmään sänkyynsä. Tota kapalointiahan on monet kehuneet, oisko siitä apua vaikka siihen rauhattomampaan ekaan unipätkään, ja sitten aamuyöllä hyvien unien vietyä saisi nukkua "vapaana". Kapalointi tosin saattaa aiheuttaa ehkä vielä enempikin kiukkua? Veetikin varmasti siinä ekassa unipätkässä hirveesti prosessoi päivän tapahtumia ja oppimisia, eikä siks ehkä rauhotukaan kunnolla!

Nyt sitten veikkaustoimistoa kehiin, että kumpi ryömii eka, Veeti vai Ampun sankari?

Rinkku, hahahhaah, meinasin kirjottaa, et voin huomenna käydä Stockan herkussa "munanmetsästysreissulla", mutta sen olisi saattanut joku tulkita väärin ;) Mutta sieltä vähintään luulis löytyvän! :)

Jeet Praniksen uudelle tukalle! Tartteis tääki kuontalo vähän laittoa.. jos nyt ees ton kuukauden päivät hyllyllä lojuneen hiusväripurkin sais päähänsä! Kampaajallahan en oo käyny n. kymmeneen vuoteen, kun on tupannut sakset omissa ja kavereiden käsissä ihan riittävästi pysyvän :)
Sulta piti vielä kysyä, et onko teillä sellasia kuolalappuja rintareppuun? Ne on kyllä ihan ehdottomat ton beethovenin kanssa!

Soseet vs vellit, taitaa olla maku kysymys! Ite kuuntelin vaan neuvolan neuvoja, vaikka oma pää olis kans sanonu, että velliähän sille vauvalle nyt ekana annetaan... Mutta neuvolan täti on sellanen maanläheinen ihanuus, että sitä on onneksi helppo kuunnella :) Vaan eipä se ainakaan noita virallisia suosituksia seuraa orjallisesti, muutenhan oltais saatu huutia jos ois ite ehottanut, että 2.5kk:lle kasvissosetta! Mutta velleistä sitten... maissia vai riisiä ensteks? Ja hiutaleesta keitettyä, vai eines-tetraa? Hmmhmm... esikkoäiti pihalla! :P

Halipossu, mä annoin sen viilennettävän purulelun Joonalle ilman viilentämistä. Kun se osaa siitä nyt ite pitää kiinni ja saa pyöritellä ja kielellä tutkailla, niin ei itketä enää!

Hurrrur, miten olisinkaan kaivannut sellasta kauhistunutta "yleisön kohahtelua" taustalle, kun maarisen äidin sanoja lueskelin... Siis mitä ihmettä?!?!?! Etenkin tuo ensimmäinen, että kunnon ihminen eikä lutka... Kuka sanoo vauvalle noin?! Mä olisin varmaan lyönyt tollaista henkilöä, oli sitten äiti tai kuka hyvänsä...

Mutta niin, siis tykkääkö Venla sitteristä, vaiko vain ihmettelee? Hyppykiikun mäki ehkä haluisin, mut ei tänne vuokrakaksioon viitti mitään reikiä kattoon laitella... täytyy varmaan maalle tai mummolaan laitattaa ;)

Ampun pojan mitat on kyllä miehekkäät! Ehkä onni sielläkin, että syntyi loppuvuodesta, niin on jotain saumaa, ettei tuu kärsii siitä, että on aina luokan isoin! Ite just mietin, että jos tää meidän amazoni laitettas '10 syntyneiden kaa kouluun, niin ei ois raukkaparalla kivaa... onneks ei oo tyttö! (nimim. Sanna 13v oli tän piirua vajaa 180cm pitkä... koita siinä sit tanssia hitaita limudiscoissa ikätoveripoikien kanssa...)

Tänään on Joonaa juhlittu nimpparisankarina ja huomenna tulee 3kk täyteen. Äitiparka, kun joutuu pojan puolesta varmaan huomenna jonkun herkun ottamaan ;)
 
SannaKoo: Mä annoin sen purulelun ekalla kerralla viilennettynä ja nyt oon muutaman kerran koittanut antaa ilman viilennystä, eikä se ole silti vielä herättänyt pikku miehessä minkäänlaisia "ilon kiljahduksia". Edelleen siis jyystetään äidin sormea :) On se vaan niin suloista, kun toinen maistelee, imeä lutkuttaa ja ikenillä jyystää.... On nää aika ihmeellisiä nää kotiäidin riemun aiheet. <3 Ja just tuli toinen ISO ilon aihe! Aleksi on AINA inhonnut kantoliinassa ja repussa oloa, mutta nyt ekaa kertaa tuo rakas Mönkiäinen viihtyi iskän kanniskelemana liinassa! Tältä äidiltä meinasi silmät tippua päästä! (Onneksi sain ne sentään kiinni ennen kuin ne ehti kieriä lattialle...) [:D] Ehkä se rintareppukin vielä joku kaunis päivä onnistuu...
Ja Sanna...nyt vasta tajusin, että meidän pojathan menee sitten vissiin eri aikaan kouluun vaikka ovatkin viikon välein syntyneet! Mä kun olen koko ajan liputtanut tuolle myöhemmälle vuosikurssille...ehkäpä sä myöhemmin vielä tuut toisiin aatoksiin, jos noista tuleekin bestikset :) Mä oon nyt ihan haikeana...meidän pojat menevät kouluun!
 
Halipossu, no valitettavasti me ei taideta asua täällä huudeilla niin kauaa, että ne oikeesti sinne kouluun menee. Tai sit mä oikeesti muutan teille, kun ei meillekään mahduta edes nykyisen pesueen kanssa kunnolla, saati sitten isomman lapsen/lasten kanssa! ;) Ja ite oon ollu ihan tyytyväinen, että menin oman vuosluokan kanssa kouluun normisti (eli sain luvan, testeissähän jouduin käymään), ja musta oli ihan hölmöä, kun meidän luokalla oli yks tammikuun alussa syntynyt. Jo sillon sanoin vanhemmilleni, että kivaa, kun antoivat mennä mun omaan aikaani kouluun! :) Mut siis voihan teidän Aleksi pyrkiä kouluun jo näiden nollaysien kaa! ;)
Ja kirjoitanpa tän nyt julkisesti, vaikka piti sulle muuten sanoa... kun viime yönä pyörin sängyssä ja kattelin Joonan kuvia puhelimesta, niin siellä oli poikien yhteiskuva. Melkein tippalinssissä aattelin, että jos me muutetaan täältä vuoden päästä pois, niin tätä menoa ollaan ehditty hitsautua tosi tiiviiks nelikoks ja sit on varmaan Joonastakin hassua, ettei Aleksi oo lähellä! :D Vaikka ehkä ne ei ihan ehdi tajuta tässä nyt mitään... ja onneks voi kyläillä, vaikka arki kuljettaiskin pojat hoitoon ja äidit töihin :)

Jaa niin, pitikö sitä mennä nukkumaankin taas? Aika tylsää sellainen!
 
Kylläpä ehtii hirmusesti kertyä jutttua tänne päivän aikana jo. Kivakiva :)
Oih, hurraa Pranan uudelle tukalle, oispa luksusta päästä kampaajalle. Aina löytyy vaan jotain mukamas hyödyllisempää käyttöä niille rahoille. Onneksi meillä on siskon oma kampaamo pystyssä tuon tuostakin vaikka ei sieltä kyllä kovin erikoisia frisyyrejä irtoo. Sama juttu, tänään vedin värikkään pipon päähän jo siinä vaiheessa kun aloin pukemaan tyttöjä ulos. Molemmat mollotti ihan suu pyöreenä; äitin ääni sillä kyllä on mutta muuten ihan outo tyyppi. Eivät suostuneet nauramaan eikä ees hymyileen pienesti vaikka kokeilin kaikki "varmat nakit" [:)] Tuo ulkoiluhomma olikin sitten jotain ihan muuta ku suunnittelin. Just kun päästiin pihalle alko vaihteeksi sataa märkiä rättejä ja kaikki tiet oli sellasena paksuna mössönä. Kävi ihan kunnon treenistä tuo yhteensä suunnilleen 5 kilsan lenkki.
Voi maarisen äitiä, tai oikeestaan voi maarista. Kumma ettei nuo äipät tai anopit tajua miten tökeröitä ne oikeesti välillä on. Lutkajuttu, lihomisjutut ja vihree kakka on ripulia, huoh... 
Meillä eräs titteliltä mainitsematon lähisukulainen epäili että tytöillä on reuma kumpaisellakin kun ne ei vielä 3 kk:n iässä tarttuneet leluihin. No, paranivat siitä reumasta sitten parissa viikossa.
Ampun poika on kyllä komiasti ihan miehen mitoissa, vautsi että maidoilla kasvanu noin hurjasti! [:)]Meillä on seuraava neuvola ens viikolla, kiva kuulla paljon on tytöt kuukaudessa kasvaneet ja onko painoero tasoittunut taas. (Vaikka eipä sillä oikeeta väliä, kunhan nyt omilla käyrillään kasvavat)
Joo, olin kyllä päättänyt etten mainitse ruokajuttuja nyt ollenkaan, mutta pakko Sannalle sen verran että voi teitä, ainakin kaikkee oot kokeillu kun jo lusikankin jätät pois! Millanen lusikka teillä muuten on, meillä vähän paremmin syövät kun on tollaset Tupperin pienet puurolusikat, siis kun vertaa tollasiin tavallisiin pikkulusikoihin. JA vinksvinks, täällä uppos pottu iltapäivällä kohtuu hyvin kun annoin sekasin bataattisoseen kanssa. (Vaikka ei taida tepsiä teille jos ei se bataattikaan mee alas[&:]) Ja Elegialle kiitos kun kerroit että teilläkin opettelu vei oikeesti aikaa esikoisen kanssa! Mua siskokin lohdutteli puhelimessa että vaikka se antoikin omalle muksulleen hedelmä ja marjasose herkkuja kun vaan ne uppos, niin kyllä se tyttö nyt 5 vuoden ikäisenä potusta tykkää [;)] Jokohan nyt passais tästä hetkeksi taas..
Tänään tuli napsittua tytöistä taas urakalla kuvia, täytyy huomenna koittaa galleriaanki työntää joku kunhan saa ne eka kameralta koneelle.
Ukko huutelee vielä kattoon kylppärin remonttisuunnitelmia joten ne vielä ja sitte pehkuihin! Öitä!
 
Miten voi olla näin tupelo, koitin muokata vielä viestiä mutten osannu [:o].
Jäi kysymättä että onko tietoo minkä ikäsenä noita muksuja voi siihen hyppykiikkuun, mistä maarinenkin mainitsi, laittaa hillumaan? Meillä on yks tuolla ylähyllyllä oottamassa muttei siinä oo mitään mainintaa kun on kierrosta saatu eikä oo alkuperäis paketissaan.
 
Sanna: Ette te meistä muuttamalla eroon pääse!!! [:D] Siis mä voin sitten Aleksin kanssa reissata sua aina moikkaamaan, kun aiotte kuitenkin tuonne kauas Helsinkiin asti muuttaa... Mä kun meinaan viettää monet vuodet vaan pyöritellen tätä huushollia, niin mulla on aikaa matkustella sinne suureen pitäjään teidän iloksi (tai riesaksi...ihan miten vaan)! Kyllä sitä on itsekin miettinyt, että mitäs noi pojat sitten tuumaavat, mutta kuten sanottu, kyllä me sitten edelleenkin nähdään.

Mä en vieläkään päässyt nukkumaan kun tuo poikanen vaan valvoo. Hirmuiset juttelut koko ajan käynnissä.
 
Hyppykiikuista: Esimerkiksi Lastentarvikkeen sivulla sanotaan, että hyppykiikkua voi alkaa käyttämään n. 4 kk:n ikäisenä kun lapsi osaa itse kannatella päätään. Mä taidan olla sitten tässä asiassa palstan soraääni. Toi hyppykiikku ei tee hyvää pienen lapsen selkärangalle, koska "hyppiessä" se menee "kasaan" eikä tuon ikäisten pitäisi vielä osata olla lainkaan pystyasennossa vrt. esim. noin pienet lapset eivät osaa vielä kävellä, kun selkäranka, lihakset eikä motoriikka ole vielä sitä varten tarpeeksi kehittyneet ja pää on edelleen iso ja painava suhteessa koko kroppaan. Mun henkilökohtainen mielipide on siis, että hyppykiikkuun laittaisin vasta lapsen, joka osaa jo paljon muutain kuin "vain tukea päätään". :)
 
Tinttis, mulla on sellaset prismasta ostetut Nalle Puh-sarjan muovilusikka/haarukka setti. Se "haarukka" on niinku lusikka, johon on tehty kolme viiltoa päähän, mutta silti on kärki ihan pyöreän mallinen kuin lusikassa. Se on Joonan lusikka, jolla se saa sohia ja huitoa (ei siis vahingoittais silmiään sillä), koska syöttäminen onnistuu jokseenkin paremmin kun se ei oo tunkemassa kättään suuhun ;) Metallista pikkulusikkaa en oo kokeillut, ne on syvempiä ja jotenkin ehkä ois hankalampia käyttää... Plus että muistan jostain lukeneeni, että vauva saattaa vierastaa sitä metallin makua, eli muovi saattais olla parempi.
No mutta niin tai näin, meillä se taitaa enempi olla Joonan kieroa huumorintajua, ettei suostu nielemään. Makua ei irvistä, pyörittelee sitä pitkään suussaan, ja sit sylkee ulos. Bataatilla aloittaessa meni 2 ekaa kertaa tosi hienosti, ja se osas kyllä sen niellä kakistelematta. Ehkä sillä on uhmaikä :D

Halipossu, ja mä en pääse nukkuu, ku te juttelette täällä! Ää! :D
 
Sanna: Sama vika! Nyt korviketta pulloon, jos toi meidän rääpäle sais nukuttua edes muutaman tunnin putkeen. Mä turvotan (laiskuuttani[;)]) tissejä, jotta sitten keskellä yötä ei tarvii kömpiä yläkertaan jääkaapille ja mikrolle hakemaan pullotettua murkinaa... Iltapalaksi pienelle siis mikrovalmista pöperöä...NYT! Öitä...(ties kuinka monennen kerran [:D])
 
"kun sinusta tulis kunnon ihminen eikä mikään LUTKA!" Siis mitä hittoa??? Uskomatonta. Toi on jo niin absurdi lausahdus, että se on jo hauska! [:D] Sympatiat sinne kuitenkin. Ei oo kiva kuunnella tollasia kommentteja omasta lihoamisesta ja vielä jotain vauvan ripulisettiä. Sulla kun kuitenkin on tota jälkikasvua niin luulisi mummonkin ymmärtävän, että etköhän sä vauvan osaa hoitaa. Mä oon koittanu äiskän ja mummon kommentit heittää ihan täysin ohi korvien ja hienosti onnistuin naureskelemaan mummolle kun se sanoi, että oon pulskistunut n. 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Kuittasin sen sukuviaksi ja otin toisen palan ambrosiakakkua.

Aikamoinen jättiläinen se Ampullakin on siellä kasvamassa. Kyllä haba kasvaa kun tollasia jössiköitä kantelee päivät pitkät.

SannaKoo: Eipä se Kaapokaan mitään ryömiskele tai kääntyile, vaikka on Joonaa vanhempi. Kohta ne kuule nääkin vipeltää tuolla siihen malliin, että muistelet kaiholla aikaa kun se pysy siinä mihin sen jätti. Jokainen kehittyy ajallaan, pääasia että kehittyy. Me ollaan nyt harjoteltu esineisiin tarttumista niin innolla, että ei Kaapolla ole edes ollut oikein mahdollisuuksia harjoitella ryömintää, kun maata nötköttää selällään ja mä pitelen lelua ulottuvilla ja sitä se hikikäsillä ropeloi ja kujertelee. Tai onhan se mahallaankin ollut mutta siinä vaan kuikuilee ihmeissään ja kiljahtelee. Jalat vähän sätkii, muttei kyllä eteenpäin oo mitään liikettä.

jaahas, kaapo heräs! moro!
 
Huomentapäivää...

Hyppykiikku: Aion hankkia!!!! ite en olis kuulemma vauvana missään muualla halunnut ollakaan kuin siinä. JA sen näkee myös kuvista joita on silloin otettu. jokatoisessa kuvassa olen kiikussa [:D] Ja tosiaan neljän kuukauden ikäsenä on mutkin siihen isketty ja hyvin oon vielä kasassa pysyny. ei oo selkäranka rutussa [;)]
Mutta siis yksilöllistähän se kehitys kaikilla on, joten ei voi olettaa että kaikki lapset olis just heti 4kk:n iässä kiikkuun valmiita.

Bataatti: eilen maistettiin. alahuuli alkoi väpättämään ja huutohan siitä tuli. Mitä ihmettä mun suuhun tungettiin!!! ei siis mikään menestys ensimmäinen kerta ollut. Tänään sitten pullosta maidon seassa. Josko niin olis parempi?

Yöt: ensimmäinen unipätkä 3-4 tuntia, toinen 2 tuntia ja sitten loppuyö mennään 1-2tunnin pätkissä. Väliin tissiä ja pulloa.
Kyllä niitä 6-7 tunnin unia jo kaipais!!! tai edes 5 tuntia!!! vaikka mies hoitaakin jonkun syötön yöllä, niin silti mä herään. Ei auta tulpat korvissa tai syöttö olohuoneen puolella. Kuulen kaikki äänet läpi ja havahdun hereille. [:(]

Veera yski aika paljon viime yönä. Toiottavasti ei oo kipeeksi tulossa. Aamulla (viiden aikaan) tuntu lämpimältä, mutta kuumemittari näytti kuitenkin kainalosta mitattuna vaan 36.5. Onneks!! taidetaan pysyä sisällä tää päivä.

Ja kakkakin yllätti meidät taas tänä aamuna. johan edellisestä olikin taas viikko. hyvä että tuli koska joka yö on taas ähisty ja puhistu masun kanssa. ehkä ens yö nukutaan sit taas paremmin.

Ja tota vellijuttua meinaan kyllä kohta kokeilla. olisin ostanu eilen maissijauhoja, mut eihän tosta meidän lähimarketista sellasta hienoutta löytyny. ostin sitten purkkivelliä jota meinaan blandata korvikkeeseen. ja riisihiutaleita ostin myös... Vellitutti vaan pulloon ja tuhdimpaa tavaraa sitä kautta napaan. Ainakin tutun pullon luulis kelpaavan jos toi lusikkatavara ei vielä nappaa.

Maarisellahan on käyty taas tosi mukavia jutustelu hetkiä! voi jestas niitä äitejä. huh! Ja toi riippukeinu on IHANA!!! [:)]
Tinttis: vai että ihan reuma?!?! just... siellä taas joku ammattilainen ollut diagnoosia tekemässä [;)]

Kuuluuko kukaan siihen K-KAUPPOJEN NAPEROKERHOON?? sieltä tuli postissa sellanen aika kiva lusikka. Pikkunen joka sopii hyvin suuhun ja sit se vaihtaa väriä jos yrittää liian kuumaa ruokaa tarjota. aikas hiano vempele! mutta siis me kun liityttiin kyseiseen ILMAISEEN kerhoon niin tuli postissa paketti jossa oli mm. toi lusikka. Liittykää ihmeessä jos omistatte plussakortin. se siihen vissiin vaadittiin... [8|]

Mitäs vielä piti sepustaa... en muista... palataan!!!

ainiin... MEIDÄN NEUVOLA KUSEEEEEEEE!!!!!!! toi oli se tärkein asia [:D]
 
Mun oli nyt aivan pakko kommentoida tosta kääntymisestä ja liikkumisesta... täällä poika ei vielä käänny kuin kyljelleen, ei puhettakaan! Joten olkaahan nyt ihan rauhassa, vaikka omaa lastanne vanhempi tai saman ikäinen tekee jo vaikka mitä. [:)]

Kuten tiedämme, jokainen etenee ja kehittyy omaa tahtiinsa ja on aika mukavaa, kun voi vielä huoletta jättää lattialle ja mennä vaikka vessaan. Pian on se aika, kun selkänsä kääntää ja kaaos on valmis...[8D]  
 
Huomenta!

Noniin, tosta kehittymisestä... ömmmöm, en mä siis ihan tosissani ollut, kun sanoin olevani kade :) Tietystihän huumorissakin on aina se pala totuutta, mutta totta puhuen tää apina on ottanut usein sellasia edistysaskeleita, että oksat pois! Ihan lukee neuvolakortissakin, että Joona pönötti mm. pari viikkoisena kyynärnojassa sillain, mitä ei ois vielä pariin kuukauteen tarvinnut tosiaan tehdä..
Ja vaikka pitäisitte mua ihan hirviönä ja huonona äitinä, niin tunnustan nyt tämänkin; kyllä mä oikeesti toivoisin ton lapsen olevan jo vähän isompi. Mä en oo koskaan tuntenut oloani niin luontevaks tollasen sylivauvan kanssa, en vaan osaa keksiä uusia virikkeitä ja tukea kehitystä niinku pitäis. Yritän kyllä jutella ja laulaa ja jumpata, mutta ei se tuu niin luonnostaan, kun sitten taas vuotiaan ja vanhemman kanssa olisi. Että juu, on se helppoa, kun lapsi vaan makaa sitterissä tai lattialla vieressä ja itse datailee ja mutustaa herkkuja, mutta silti olisin mieluummin valppaana ja osaisin tukea lastani kehitysaskeleissa paremmin (vaikka se ei vielä silloinkaan kävelis tai puhuis tai osais käyttää niitä tukiviittomia ;)).

Hyppykiikusta, hmm... Toisaalta ymmärrän Halipossun pointin, mutta toisaalta kallistuisin samaan, kuin sinttukin että kyllä me kasikytluvun lapset ollaan siinä oltu ja sitä rakastettu! Ja kyllähän se lapsen selkä joutuu koetukselle rintarepussakin esim. juoksulenkillä? No mutta, jos sen mökille tai mummolaan ostaa, niin sitten se ei ois päivittäistä käyttöä... Täytyy nyt vielä pohtia, mutta sellainen vauvojen sisäkeinu on ainakin saatava! :)

Mites sinttu onnistui bataattimaidon antaminen pullosta? Tuliko läpi vellitutista, vai tukkiko se suuaukon? Ja toivottavasti sairastelu kiertää teidät!

Amppu, jep, kai se täytyy vaan sinnikkäästi noita soseita koittaa tarjota... hirvittää vaan, kun kohta kai menis korviketta joku 1.5l ja pakko se on antaa, jos ei muuta vatsantäytettä saa. Pitäiskin taas muuten laskeskella vähän...

Elegian tekstistä tuli mieleen, että kyllä me äidit käsketään niiden isien ottaa lepoa ja kerätä voimia ja ajatellaan tosi monesti niitä oman jaksamisen uhallakin... ja miksi? No kun ne käy töissä tienaamassa rahaa! Siis hä? Onko se nyt oikeesti muka niin paljon tärkeempää, kuin meidän äitien jaksaminen?? Eikö se työnantajakin muka tajua, että alle vuotiaan lapsen isää saattaa väsyttää?? Olisivat onnellisia, että ne isät harvemmin vielä pitävät työnantajille kalliita vanhempainvapaita (isyysloman paria viikkoa lukuunottamatta), eivätkä he äitien kotona ollessa joudu myöskään jäämään kotiin hoitamaan sairasta lasta vielä tuolloin. Eli ei se varmaan maailmaa kaada, jos isi joskus menee vähän väsyneenä/myöhässä töihin, koska se nukkuminen vauvaperheen kodissa ei oo aina itsestäänselvyys.
Noniin, mistähän tällainen purkaus tuli? :D

Nyt aamupalaa napaan!
 
Takaisin
Top