Maaliskuun mutinat

Nyt ei muuta kuin pätkälle pää alaspäin! :D on kyllä sitkeä tapaus, kun vielä pystyy kääntyilemään noin kovasti!

Täällä päivittäin 30min soittoaika neuvolaan ja on ihme jos pääsee läpi :O
 
Ou jes... viistotilassahan se.
Mutta neuvolantäti sanoi, että todennäköisesti ei ala punkemaan itseään enempää poikittain tai varsinkaan perätilaan, niin ahdasta alkaa kuitenkin olemaan. Eli hän on todennäköisesti vaan yrittänyt vaihtaa maisemia, mutta tuon pidemmälle ei päässyt ja palaa kyllä sitten supistelujen myötä mitä todennäköisimmin kuuppa menosuuntaan päin.
Nytkin pää on siis enemmänkin sinne alaspäin, mutta hieman ylempänä kuin vielä eilen.

Mutta meinasipa olla taistelun takana, että sai tuon 3min tsekkausajan tuohon neuvolaan! Ainoa asia mikä tilanteen pelasti on se, että asutaan tässä 200m päässä, joten pääsin paikalle ihan viidessä minuutissa. Niin on kovasti henkilökuntaa kipeänä ja sijaista ei saada, että puhelimessa ehdotti mulle tiistaiksi soittoaikaa!
Sanoin ihan suoraan, että ei käy, jos viikkoja olisi pari vähemmän niin sitten se olisi ihan ok odotella vaikka sinne seuraavaan neuvolakäyntiin, mutta että nyt ei vain käy.
Sitten se otti mut oman soittotuntinsa ja kello yhden asiakkaan välissä. ONNEKSI!

Vaikka tuosta ei nyt oikein juuta tai jaata pysty sanomaan, niin ainakin tietää että pää on vielä suunnilleen siinä ilmansuunnassa missä pitääkin ja että tod.näk. Pätkä siitä kyllä asettuu taas ihan nätisti. Ihme venkoilija kyllä! :D Mitähän tää tietää tulevan suhteen...

Mut ihanaa: oon nukkunut nyt jo 3 yötä putkeen sen ihmeempiä häröilemättä aamuyöstä! Ja ero olossa on aika huomattava. :)
 
Pisces noi liivit vastaa D/E 90 tutummissa mitoissa. Eli mulle molemmat liian isoja, sekä kuppikoko että ympärys vaikka laittaisin sen kireimmälle. Siinä on mukana myös jatkopala ympärysmitan suurentamiseksi. Noi Basicit jotka ostin on 85-95C/D joten siksi olen hieman ymmällä miten ne voi heittää noin paljon.

Sämpylöitä juuri äsken leivon miehelle kun kohta toivottavasti pääsee kotiin töistä. Tai vielä ne tuossa on kohoamassa. Ei kyllä enää käy kovin näppärästi niiden pyörittäminen pöytää vasten kun maha heiluu mukana eikä tunnu kivalta ja ei niistä nyt niin kovin kauniita tullutkaan emoticon
Hmm, ihme väkivaltahymiöitä tuonne on ilmestynyt vaikka kuinka paljon...

Toivottavasti Cava pätkä pysyy siellä ihan oikein päin, vaikka vähän yrittääkin kääntyillä. Mulla se lääkäri eilen tunsi vauvan pään kun teki sisätutkimuksen ja kun mainitsin miehelle, se on nyt ihan varma että se syntyy minä hetkenä hyvänsä...yritän kovasti sitä toppuutella, että nou hätä. Se oli jo alkamassa kasaamaan pinnistä ja viemässä turvakaukaloa autoon valmiiksi, voi toista emoticon  Kysynkin tässä samalla sulta Cava kun tuolla neuvolakuulumisissa manasit tätä Husin alueen käytäntöä ettei tehdä synnytystapa-arvioita, niin missä vaiheessa sen sitten huomaa, jos vauva ei mahdu tulemaan? Sitten kun on ensin kärvistellyt ja yrittää alakautta synnyttää, niin sittenkö ne huomaa siinä ponnistusvaiheessa sen vasta ja kiikuttaa leikkaussaliin? Hui! Onneksi mulla on enemmän leveä kun kapea lantio, mutta silti hui.
Viikko äippälomaa takana ja kivasti aika mennyt tekemättä mitään. Harmittaa kun ulkona on niin liukasta ja tuulista ja kylmää. Ei voi lähteä kävelylle ja pihalla ei vaan viitsi istuskella. Jospa ensi viikolla kun se lupasi lämpimämpää. Tai sitten yritän lähteä shoppailukierrokselle, jos jaksaisi taapertaa jossain vähän aikaa.
 
Sipriina:

"...Husin alueen käytäntöä ettei tehdä synnytystapa-arvioita, niin missä vaiheessa sen sitten huomaa, jos vauva ei mahdu tulemaan? Sitten kun on ensin kärvistellyt ja yrittää alakautta synnyttää, niin sittenkö ne huomaa siinä ponnistusvaiheessa sen vasta ja kiikuttaa leikkaussaliin?"

No ikävä kyllä noin se taitaa mennä. Onhan toki totta, että jos vauva vaikuttaa jotenkin todella isolta, tilannetta arvioidaan varmasti sen pohjalta uudelleen. Tosin kun minä en saanut esikoisen kanssa mitään kokoarviotakaan kuin neuvolalääkärin käsikopelon, niin ei paljoa lohduttanut. Enkä ois nytkään saanut, paitsi kun oli sillon 4 viikkoa sitten se liikehälykeikka Naikkarille, siellä lääkäri antoi ultran perusteella arvion.

Voit uskoa, että ennen esikoisen synnytystä olin oikeasti paniikissa tuosta asiasta. Minuu ei pelottanut niinkään se tuleva kipu tai että pärjäänkö vauvan kanssa, vaan nimenomaan se, että koko hommaan piti lähteä jotenkin ihan sokkona. Puhuin asiasta neuvolassakin, mutta ei sieltäkään oikein mitään osattu sanoa. Eihän niillä siellä laitteita ole ja kun raskaudessa ei ollut mitään poikkeavaa, niin ylimääräistä lääkärikäyntiäkään ei annettu (tais olla sillon rv35+jotain se toinen ja viimeinen neuvolalääkäri). 
En sitten tiiä... kait se toinen neuvolalääkärikerta on semmonen missä se lääkäri samalla kattoo lantion tilavuuden, mutta ei se siitä mitään kyllä sanonut enkä vissiin sitten muistanut ottaa siellä puheeksi. Tai en pystynyt, kun se lääkäri on semmonen onneton hössöttäjä...

Fakta on kuitenkin se, että jokaisen naisen lantion tilavuus sisältä on vissiin jotakuinkin sama. Eli kapealanteinenkin nainen pystyy todennäköisesti synnyttämään alateitse, koska tilaa voi sisällä olla kuitenkin saman verran kuin leveälanteisellakin. Mutta mites ne poikkeukset? Niitäkin on.
Olen tässä jo toista kertaa raskaanaollessani manannut, että miten vähän Suomessa on valvontaa (nimenomaan lääkäri+ultrausta) raskauden aikana, niin se ulottuu kyllä juuri tähänkin asiaan. Ei kokoarviota, ei synnytystapa-arviota... Sinne vaan saliin, kyllä ne kaikki on jotenkin ulos saatu ja sitä rataa!

Ois kiva nähdä jostain joku tilasto, että onko HUSin alueen sairaaloissa muuta Suomea enemmän just joko hätäsektioita, episiotomioita tai jotain synnytyksestä tulleita vammoja (joko äidille tai vauvalle) just sen vuoksi, että lapsi ei sitten olekaan mahtunut tulemaan kunnolla tai että se suunniteltu sektio olisi voinut estää noita.

Noh, en halua lietsoa pelkoa, mutta jos tää asia mietityttää, niin grillatkaa niitä neuvolantätejänne ihan viimeiseen asti. :D
 
mun isosiskolle kävi juuri noin seinäjoen keskussairaalassa v.2004.
laskettuaika oli 9.2 ja sitte parin viikon sisällä ruvettiin käynnistämään. käynnistettiin ja käynnistettiin,mutta mitää ei tapahtunu.. sitte hups, ei se mahukkaan tulemaan pihalle, vaikka käsikopelolla oli kuulemma tuntunut että mahtuu..
lopuksi keisarinleikattiin 25.2..

 jännittää nyt omalla kohdalla, että jos tää ei rupee tulemaan itekseen, niin käynnistetäänkö tätä aluksi pari viikkoa (la 23.4) ja sitten äitienpäivän hujakoilla todetaan,että hups ei mahdu :DD oon kyllä maininnu tuosta joka paikassa, että paska käynnistyskokemus toisella, kaks seuraavaa siskolla leikattiin suoraan suunnitellusti..

ei tuolla omassa mahassa pitäisi onneksi mikään jätti olla tulossa, painoarvioksi sain supistusten takia kun sairaalassa kävin, niin rv. 34+2 ja 2398g
 
Mahdottoman paljon onnea Ultimate!!! <3

Kyllä tuo synnytystapa arvio kuuluis kaikille tehdä, koska ei sitä osaa päälle päin sanoa mahtuuko vai ei! mut täälläkin veljen vaimoa käynnisteltiin 3 päivää ja sit kuvattiin lantio niin oho eihän se vauva mahtunut edes laskeutumaan...ja puolella kilolla heitti painoarviokin.. siis painoarvioksi anto liian vähän. mut kun kaikessa säästetään niin vain poikkeus tapaukset eli suuri sf mitta sun muut niin voi päästä painoarvioon..

Täällä painoarviossa käytynä.. :)(sekin piti silloin vaatia siltä lääkäriltä että pistää lähetteen..) Pitäis mahtua tulemaan, käynnistys aikaa laitteli 4.4 vähän lasketun ajan yli, koska paikat niin hyvin mallillaan että toivotaan että syntyis itellään...
Eli tämän hetkinen painarvio tosiaan oli 3,9kg!! :)
Mutta kuulemma hyvin pitäis lantiosta mahtua, ja lääkäri useaan otteeseen toisti että kun olen niin pitkä... mutta mitähän pituus mahtaa vaikuttaa lantioon? :o
no kuitenkin täällä ollaan jo yhdelle sormelle auki!!  ja pehmeänä, enää kohdunkaulaa (vai miksi sitä nyt sanotaankaan) on 1cm jäljellä..
Lääkäri tosiaan tuumasi että koska tahansa voi synnytys alakaa, joten tässä nyt vain ootellaan. maha on ollu outo koko illan eikä oikeen mitäään oo kyenny syömään, mut kai se tästä :) mut voin kertoa että se sisätutkimus otti ihan järkyttävän kipeää, mut vielä kipeämpää otti kun ne tutki tuon lantion..
Mut on kyllä hyvä mieli kun sai tietää vauvan koosta ja siitä että mahtuuko... jos siihenkään on edes luottamista mut kuitenkin... kohdunsuuntilanne oli kyllä iloinen yllätys, ei turhaa oo tullut valvottua öitä supistusten kans ;)
 
Kiitoksia!

Kirjoittelen enempi kun saan istua, makuultaan hankalaa. :)
Mutta minä oon ok, tosin kipuja on mutta niihin saa lääkettä.

Pikku neiti pääsi äitin rinnalle ja tissillekin, vaan ei sieltä mitää tullu. Hyvin alko kumminki imeen. Päästiin osastolle ja sitten multa vietiinkin pikkunen pois lisäruokinnan jälkeen. Väri muuttu ja vapina alko. Tehohoitoon veivät ja sieltä löyty sitten keuhkoista lapsivettä. 5pv antibiootti. Huomenna pääsee vissiin lasten osaston normaali puolelle, eli siis pois tehohoidosta. Jos ei muuta hämminkiä tule niin vois saaha pienen kotia ens viikon lopulla. Itse varmaan kotiudun sitä ennen..
Lypsyllä kävin, muttei vielä mitään tullut. Aamulla uus yritys. Pitäis pienelle saada äitin omaa mammaa. Huoli on pienestä ja itku herkässä välillä, välillä taas ei ajattele koko asiaa. Hassua. Voi johtua toki siitä etten edelleenkään ole nukkunut kovin paljoa.
Joten nyt unta palloon, kirjoittelen tosiaan myöhemmin synnytystarinoihin koko stoorin. :)
 
Voi, ikävä kuulla vauvan ahdingosta! Mut onneks ei ton vakavampaa!
Tsemppiä kovasti teille kaikilleemoticon

Ja onnea tuoreelle äidille! 
 
Ultimatelle jaksamia, paranemisia <3 onneksi olette siellä hyvässä hoidossa :)

Tämän mamman oli pakko tulla kirjoottelemaan että tää lähtee synnyttämähän ny lapsivesi meni :)  Vielä ainaki hymyilyttää, ja yhdes kasas niin piti tänne tulla kirjoitteleen :D
 
Ultimate: oooh, ihanaa, onnea!!!! <3

Pisces: ei hitto, tsemppiä matkaan!!! :D

Vitsi kun jännää, huhtimammat pistää tuulemaan!

Voi että kun sais itekin jo kohta... :)
 
Kiitoksia kaikille.
Aamulla tuli pikku itku. Tässä sitä alkaa pikku hiljaa tajuamaan että se oma pikkunen on siellä eikä mamman vieressä niinku pitäis.. Mut onneks se on tosiaan hyvässä hoidossa! Otan aamupäivän rauhallisesti ja lounaan jälkeen pitäis miehen tulla niin mennään sit sinne lasten osastolle.

Voi että Pisces! Onnea sinnekin ja tsemppiä kovaan työhön nyt!

Voisin alkaa rustailla tota meän synnytystarinaa..
 
Onnea Ultimate emoticon  ja tsemppiä Pisces!

Mä oon täällä asennoitunut ootteleen vuoroani vielä monta viikkoa.. Supistelutkin vähentyneet taas, kun on ottanut rauhallisesti.
 
Ultimate, oikeessa paikassa on sunkin pikkuinen, älä huoli! Mutta tiedän tasan tarkkaan tuon sun tunteen... kun pieni on jossain muualla kuin missä hänen pitäis olla eli äidin rinnalla. Ja ennenku huomaatkaan... tehohoitojakso on ohi ja ootte onnellisesti yhessä!
 
emoticon Lämpimät onnittelut tyttövauvasta Ultimate koko perheelle! Mielenkiintoista päästä sitten aikanaan lukemaan teidän synnytystarinoita.
Ja Pisces suuret tsempit tositoimiin! Tänään olis liputuspäiväkin sopivasti.  emoticon
Laskin eilen että meillä saattaa mennä vielä 8 viikkoa ennen kuin tapahtuu jos annetaan mennä kaksi viikkoa yli. Se on aika pitkä aika, teidän pirpanat ois silloin jo kaksikuisia.
 
Onnea Ultimate ihan hirmu paljon emoticon  Pitkä tyttö tuli!

Muistan kans tunteen kun kuopus vietiin multa melkeen heti syntymän jälkeen pois teholle ja joutu olla sokeritipassa 11 vuorokautta. Tuntu niin väärältä.

Ja pisces, voi vitsit! Kamalasti tsemppiä emoticon 

Ois niin ihana saada oma pikkunen jo syliin tuhisemaan!! Mutta ainakin 3 viikkoa pitää oottaa et näin tapahtuu :) Mutta se on pien aika kun vertaa siihen kuin monta viikkoa olen jo odottanut :D Olipa ihana nukkua 11 tunnin unet, pojatkin lähti eilen mummolaan ja tulee vasta huomenna kotiin.. Nyt nautin rauhallisuudesta emoticon
 
Hassua kun nyt käy koko ajan kyttäämässä, että onko joku muukin lähdössä vauvanhakureissulle, vaikka aikaistahan se vielä suurimmalle osalle olisikin. :)
Mut eiköhän se tästä eteenpäin mene niin, että ihan viikottain tulee uutisia pariltakin suunnalta - varsinkin huhtikuun alkupään odottajilla ei todella enää välttämättä mene pitkään.

Mulla on eilisestä tai toissapäivästä asti ollut semmosta kohtalaisen voimakasta menkkajomotusta etenkin tossa vasemmalla puolella. Muistaakseni esikoisen kanssa tuo tunne kertoi lähestyvästä synnytyksestä, mutta nyt en tiiä. Ei oo ainakaan olossa mitään muutosta muuten ja supistelukin on ihan normaalia "kovotusta". Satunnaisesti saattaa joku voimakkaampi suppari tulla, mutta ei mitenkään usein.

Mutta kun tuohon jomotukseen yhdistää malttamattomaksi käyvän olon, niin henkisesti oon jo tekemässä lähtöä vauvanhakuun! :D
Pitäis vaan nyt laittaa jäitä hattuun, ottaa rauhallisesti ja muistaa että voi mennä hyvinkin vielä neljä viikkoa ennenkun mitään tapahtuu (tosin helpommin sanottu kuin tehty: mun pää ei vaan suostu hyväksymään sitä että tässä kovin pitkälle huhtikuuta mentäis).
 
Ooh, täällähän on tapahtunut.
Pajon onnea Ultimatelle ja miehelle, toivotaan, että saatte pikkuisen pian pois teholta.
Ja Pisces, tsemppiä koitokseen!
 
Takaisin
Top