Maaliskuun Mutinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja NiBaBa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vietin eilen pojan kanssa päivystyksessä nelisen tuntia. Ajoimme tosiaan eilen kotiin ja automatkalla poika oli aivan uupunut ja nuupahtanut :( päivystyksessä kuume 38.4 ja korvatulehdukseen viittaavaa, saatiin antibioottia ja kuumelääkkeitä. Tänään ollut jo virkeä. Sähläsin aamulla antibiootin kanssa kun lukaisin purkin kyljestä sanan jauhe ja ihmettelin kun purkin pohjalla oli sakkaista litkua. Luin ohjeita ja siinä oli että pitää lisätä puhdistettua vettä ja sekoittaa kunnes ymmärsin että apteekissahan ne sen sekoittaa :D otsikkokin ohjeissa oli että toimintaohjeet apteekille. Onneksi en itse kiireessä käynyt enempää lantraamaan :D

Joo. Mäkin oon sitä mieltä että omia kasvatusperiaatteita ei pitäisi joutua perustelemaan. En minäkään ole ikinä toisten lapsille mitään suuhun tunkemassa, ei tulisi mieleenkään.

Huoh, niin tuttua meillekin tuo. Meidän äiti oli antamassa omalta lautaseltaan ranskista pojalle, kun ehdin väliin. Aikaisemmin on antanut siskoni lapsen lautaselta ruokaa, mikä ei ollut tälle kelvannut. Lisäksi surkuttelee, kun poika joutuu syömään raukka aivan suolatonta (=mautonta) ruokaa. :meh: Olen pitänyt aivan itsestään selvänä, ettei tuollaisia asioita tarvitsisi rautalangasta vääntää, mutta ei näköjään pidä paikkaansa. Pitää minua aivan hysteerisenä mammana, vaikka itseppä on tälläisen kasvattanut. :wink Ja toisaalta taas puen pojalle aivan liian vähän vaatetta ulos vaunuihin tai sitten liikaa, mutta aina väärin kuitenkin. :rolleyes:

Se on kyllä tosiaan ihme juttu, miten joutuu omia kasvatusperiaatteitaan kenellekään perustelemaan. Ja ikävää, jos joutuu ns. napit vastakkain esim. syömisjutuista. Eihän se nyt tietenkään kenellekään pitäis kuulua, miten kukakin perhe asiansa hoitaa, mutta harmillisesti näitä kaikkitietäviä "ei se siihen kuole" -tyyppejä tuntuu jostain löytyvän samaan pöytään. :mad:
Voi että sentään Kotimama teidän pikku potilasta. Onpas ollut kaikkineen rankka pääsiäisreissu teillä. Mutta ilmeisesti olette nyt kotona, hyvä niin.

Onko jollakin tietoa polkupyörän istuimista? :) Sellainen olisi lähipäivinä hankintalistalla ja päätinkin jo minkä hakisin, mutta sitten aloin miettimään pitäisikö kuitenkin ostaa istuin, jonka saa hieman kallistettua nukkuvaa lasta varten.. Onko siitä toiminnosta mitään hyötyä? :rolleyes: Joku jossain kirjoitti, että 1 v 4 kk pää notkahtaa kallistuksesta huolimatta, niin onko koko tyttö sitten tavallisessa istuimessa kaksinkerroin kun sattuu nukahtamaan :eek: Onko jollain kokemusta asiasta? :grin Ei viitsisi maksaa kaksinkertaista hintaa kallistuksesta jos siitä ei ole paljonkaan hyötyä.. Toisaalta harmittaa ettei ostanut jos tavallinen istuin ilman säätöjä osoittautuu huonoksi..

Meillä on sellainen kallistettava kun kaveri sitä kovin suositteli. Tosin kokeilemaan ei olla päästy kun mun fillari on sen mallinen, että ajoasennossa haittaa tämä jo jonkin kokoinen masupallero.

Meillä on käytettynä ostettu kallistettava lastenistuin. Muistaakseni jalkasäädöt olis myös hyvä olla kunnolliset. Kauheasti ei olla käytetty, kun itsellä oli syksyllä aikamoinen väsymys niin en pyöräretkille lähtenyt eikä mieskään sitten pojan kanssa lähtenyt kahdestaan ajelemaan. Uutena ovat kalliita, meillä hiukan vanhempi versio. Hyvä merkki oli muistaakseni, mutta enhän mä nyt muista merkkiäkään.

Kyllä se ainakin jotenkin tuntuu mukavammalta että saa kallistettua, vaikka pää ei pysyisikään takanojassa. Ei ainakaan ihan niin helposti retkota eteenpäin. Pitäis olla joku kypäräremmi, että lapsi saa kallisteltua päätä mutta vasta isommalla voimalla saa 10 cm irti selkänojasta. No, eihän semmosia taida olla.

Eilen tultiin Turun reissusta. Toissa päivänä mentiin miehen kanssa ensin Lahteen sen sukulaisten luo, sinne jo kummiskin 5h matka meiltä ajaa niin ei ollu niin kiire sit lääkärille kun vähä lähempänä oltiin jo. Kotiin ajaessa menikin sit 8h. Kesäkuussa olisikin se iso leikkaus.. Tyttö jäi mummon ja ukin luo eli kahdestaan reissattiin. Hyvin oli viihtynyt , olivat mökillä käyneet,lenkkeilleet isomummon luo,kaupoilla käyneet ja saunoneet. Ei ollu neidillä edes ikävä ollut ja yöt oli nukkunut erinomaisesti mummon vieressä.:happy: Tuliaiseksi ostin uuden puppe kirjan ja sitä innoissaan lueskeli tänään kun kotiin tuli aamupäivällä. Kissa sai ainakin hirmuisesti haleja kun neiti kotiutui.. :grin

Meillä poika käy ihan mahdottomaksi jo sisällä, kun ei ole viikkoon päässyt puistoon. Ei ole enää kipeä, lähinnä yskii harvakseltaan, mutta en ole viittinyt viedä ulos, ettei tule uudestaan kipeäksi.. Ollaan kyllä vaunuiltu, mutta eihän se sama oo. Jospa huomenna jo ulos :)

Nyt on ihan pakko kysyä kun oon miettiny tätä pitkään: KoBe asutko ihan suomessa vai ulkomailla kun kirjottelet aina keskellä yötä? :) Mietin vaan että ei kukaan pienen lapsen äiti jaksa noin myöhään valvoo joten muuta selitystä ei ole kuin se että asuisit ulkomailla eri aikavyöhykkeellä joka selittäisi nuo kellonajat :grin Ei oo pakko vastata mut kysyn vaan kun joka kerta ihmettelen miten oot tollaseen aikaan kerenny tänne kirjotella...

Tää raskaus sekoittaa mun unet. En aina kirjota yöllä :grin
Tonne maaliskuisten salaiselle puolelle kirjoitan enemmän päivällä (jos saan rauhassa käyttää padia), mutta kun täällä on hiljaisempaa niin käyn harvemmin tällä puolella, ja se on usein yöllä.

Mutta siis nukun pätkissä, yöllä ja päivällä. En pysty oikein pojan päikkäriaikaa hyödyntämään mihinkään järkevään, kun pitää nukkua kun pystyy. Tossa oli parempi kausi välissä, mutta sama homma mulla oli ekassa raskaudessakin, silloin nurisin asiasta aika paljon. Nyt olen vaan iloinen, että poika nukkuu välillä parikin tuntia putkeen.

NiBaBa, miten teillä sujuu puistoilut? Meillä on ongelmana se, että poika haluaisi ehdottomasti isompien (vieraiden) leikkiin mukaan ja saa itkukohtauksen, kun estän. Jos hiekkalaatikko on vallattu, poika haluaa sinne ja leikkiä muiden leluilla. Jos lapset on "karusellissa", poika tunkee sinne ja joudun taas kantamaan pois kun se on oikeasti ihan vaarallista. Jos muut on keinuilla, poika haluaa sinne. Isommat ei tietenkään edes halua vierasta, pientä lasta mukaan leikkeihin.

Mä en oikeasti edes tiedä, mitä pitäisi tehdä. Hankkia Plaston muovikaivureita ja ämpäreitä ym. isoon kassiin ja mennä sellaiseen aikaan, ettei siellä olisi juuri muita? Ainakaan isompia?

Mä oikein jo odottelen, että päästäisiin puistoon ja tohon oman yhtiön leikkipihalle, täällä ei oo vielä keinuja laitettu ja hiekkalaatikotkin jäässä. Tai no ei ne varmaan enää nyt oo, tällä viikolla kyllä lumet sulanu tosi hyvin. Kun vaan nyt löytyis ne kurikset....
No joo, mut tuli tosta KoBen jutusta mieleen, että täytysihän pientenkin päästä mukaan leikkeihin. Ainakin niihin, mitkä ei oo vaarallisia. Ei tietenkään mihkään karusellihärveliin, mut hiekkalaatikolle ja keinuunkin vuorollaan. Se on tietenkin haastavaa, kun nää pienet ei vielä osaa leikkiä yhdessä ja isommat siitä hermostuu. Varmaan hyvä olis olla jotain omaa lapioo, vaikka se ei tietenkään kiinnosta, jos kaverilla on joku eri... :hilarious:
Tästä aasinsiltana voisin vähän marmattaa meidän paikallisesta avoimesta kerhosta, jossa ollaan käyty viikottain. Se on alkanut vasta muutama kuukausi sitten ja aluks siellä ei oikein käynytkään muita, kun me ja pari muuta äiti+lapsi, joihin ollaan tutustuttu vauvakerhossa, eli saman ikäisiä mukuloita. On ollut kivaa, kun nä muksut on saanu painaa siellä salissa menemään turvallisesti ja leikkiin vähän eri leluilla, kun kotona. Äidit on voinu istua jonkun jumppapallon päällä ja katella vaan tyytyväisenä, kun lapset saa purkaa energiansa. :grin No nyt sit viimeks kun oltiin, siellä olikin paljon enemmän porukkaa. Mikä on tietenkin kerhon vetäjille varmasti kiva, että väki löytää paikalle. Mutta näille pienille se olikin sitten vähän tylsempi homma, kun ne isommat omi kaikki lelut ja ei halunnu pieniä mukaan leikkeihin. Tää meidänkin poika kovasti seuras niitä isompia poikia ja sieltä tuli vaan huutoo "et saa tulla tänne, mee pois". Tuli paha mieli oman pojan puolesta. Varsinkin yhden pojan äiti oli kyllä vähän ihme, ei paljon vahtinut sitä omaansa, joka kävi jopa lyömässä yhtä näistä 1-vuotiaista. :sad001 Mennään nyt tänään kattoon, mikä siellä on meininki

Onpa kurjaa Indie, mä olisin varmaan käynyt sanomassa sille äidille, että kattoisitkos vähän muksus perään, jos olisi siis omaa poikaa käymy lyömässä. Sanon omalle pojallekin aina, ettei saa ottaa toiselta, ei saa lyödä tms.

Mua aina ihmetyttää ne äidit (ja isät, jotka on vielä suurpiirteisempiä seuraamaan jälkikasvuaan mitä olen nähnyt), jotka ei katso lastensa perään ja sallii kaikenlaisen käytöksen.

Vieraalle lapselle voisin kyllä sanoa, että "ei saa lyödä/tukistaa/nipistää", mutta vieraana ihmisenä varmaan tekisin sen hyvin kilttiin sävyyn, mikä ei kaikille lapsille toimi. Toisille toimii, toisille ei.

Jos on paljon tuttuja äitejä, niin mun puolesta saa sanoa mun lapsellekin, kun tiedän että tekevät sen fiksusti. Joka hetki kun ei ole itse siinä vierellä. Mutta kyllä se oman äidin tehtävä on sanoa, että "saa tulla leikkeihin mukaan" ym. Ja itse asiassa niiden tätien tehtävä (jotka koko hommaa vetää) on pitää rajoja, jos äidit ei sitä tee. Ja sanoa myös äideille, että kaikilla on oikeus leikkiä, jos leikit ei ota sujuakseen.

Me päästiin siellä puistossa keinumaan, mutta kun poika halusi aina just niihin leikkeihin, missä ne isommat oli :hungover:
Pitäis olla samanikäisten vuoro, niin olis rennompaa. Jossain Mehukattimaailmassa Turussa on muuten ollut isoja siellä pienten puolella omimassa tavaroita. Siellä voi joko sanoa lapsille siitä tai hakea valvojan paikalle, joka käskee isot isojen puolelle. Ei mua haittaa, jos joku nätisti leikkii, toisia haittaa sekin.

Mekin meinattiin joku viikonloppu suunnata sinne kun tässä lähistöllä on :) ja kovasti kaverit kehuneet!

Raumalla asutaan. Turkuun meiltä vaan reilu tunnin ajomatka. Käydään aikalailla kerran kuussa :) pari vuotta sitten opiskelin Turussa (ajoin täältä joka päivä koulun penkille) ja myös kavereita asuu siellä.

Olis ehkä pitäny sanoo sille riekkujan äidille. Jotenkin en sit kuitenkaan osannu. Se poika ei lyöny mun poikaa, vaan toista samanikäistä. Mä en sitä tilannetta nähny, lyödyn lapsen äiti kertoi mulle myöhemmin. Tää riekkuja oli vähän sellanen "villimpi", omi leluja vähän kaikilta ja huusi, ettei saa tulla lähelleen tms. Luulis äitinsä tietävän pojan luonteen ja pitävän silmällä sitäkin tarkemmin. Mutta oli jutustelut kesken toisen äidin kanssa, niin ei ehtiny.... No joo, nää on vaikeita juttuja. Tietenkin pitää opettaa, että ei saa kädestä ottaa jne., mutta toisaalta näillä pienillä se on yks osa leikkiä ja oppimista, että halutaan tutkia juuri sitä asiaa, mikä on toisella lapsella kädessä. Isompien on vaikeeta ymmärtää, kun leikkivät jo eri lailla.
Pääsiäisenä oltiin anoppilassa kylässä ja siellä oli myös anopin miehen poika perheineen (on siis tavallaan mun miehen "velipuoli", vaikka eivät ole biologisia veljiä, viettäneet lapsuuttaan yhdessä uusioperheessä). Heillä on neljävuotias poika, joka osas tosi kivasti leikkiä meidän pojan kanssa ja jaksoi huolehtia ja ottaa huomioon, vaikka tämä pienempi enimmäkseen hajotti ja sotki. Että mukaviakin kokemuksia on isompien kanssa leikkimisestä. :happy:

Takaisin