Maaliskuun mutinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yomanda
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ootteko te muut sairastellu raskausaikana? Mä olen jo kolmatta kertaa flunssassa, tai tää on ehkä pikemminkin influenssa koska en oo erityisen räkänen mutta yhtäkkiä alko huimaus ja selän polttava särky. Sitten alkokin nousta kuume ja päänsärky. Vähän kyllä hirvittää jos tää selkäkipu onkin jotain muuta, mutta äiti lohdutteli että se lihassärky iskee just sinne mikä paikka on muutenkin kovilla. Kuume on pysynyt alle 38 parasetamolilla, mut oonkin ottanut sitä 4× vrk koska tää selkäkipu on ihan sietämätön...

Minä sain potea myös kolmet eri influenssat kolmen kuukauden sisällä (kovassa kuumeessa olin juuri silloin kun plussasinkin). Nyt onkin mennyt jo yli kuukausi ilman tautia *koputtaa puuta*. Lihassäryt on kyllä inhat kuumetaudissa, ja sitten vielä se makuulla oleminen pahentaa yleensä ainakin mun selkäongelmia. :/

Womb, ei hätää, selitit ihan ymmärrettävästi. :)
Sain myös himppasen ennen omaa puoliväliä kuulla, että yks mun entinen työkaveri ja sitä kautta hyväki kaveri on kolme viikkoa minun jäljessä! <3 meillä oli tos pitkä pätkä ku ei pidetty yhteyttä ku molemmilla omat kuviot. Sit tuli yhteydenpitoa ja nyt ollaa "löydetty toisemme" ja odotetaan yhtäaikaa vaikkakin harmikseni eri kaupungeissa mutta ei se haittaa! :)

Oon kerran ollu kipeenä nyt, flunssassa ja toistamiseen ei tarvis tulla. :/ mutta allergiakausi alkaa ja se on ihan pepusta kans :s

Minulla on ollut yksi kunnon flunssa vuodenvaihteessa, muuten toistaiseksi säästynyt flunssilta. Nyt on huuliherpes, se saattaa enteillä flunssaa tai sitten on vaan stressiä. Töissä kauhea kiire. Ototteko influenssa-rokotteen? Mä otin ja ehkä se on auttanut vähän.

en ottanut enkä periaatteesta otakkaan kun en riskiryhmään kuulu. ne flunssapiikit on vähän turhanpäiväsiä kun teho yleensä aika heikko ja suojaavat vaan tietyiltä influenssatyypeiltä. paremman suojan sitä saa kun joskus aina sen sairastaa. kannatan kyllä "oikeita" rokotteita mutta tätä en. eikä oo kyllä tullu sairastettuakaan, vaikka joka puolella ympärillä influenssaa ja nuhakuumetta. -elmeri- onhan pissatulehdus suljettu pois? tuli vaan noista selkäkivuista mieleen että jos on kovin munuaisten kohdilla ja sitten vielä kuume niin voi olla hyvä tutkia..

Kyselisin onko kellään tälläistä tapahtunut.
Rakenneultrassa istukka etuseinässä eikä lähelläkään kohdunsuuta.

Nyt sitten verenvuotojen takia olin sairaalassa ja siellä ultrattiin niin istukka täysin kohdunsuun päällä ja hematooma ilmestynyt.
Lääkäri ei siitä minulle mitään sanonut vaan käski heti aloittaa kortisonia piikittämään vauvan keuhkoja kypsyttämään vaikka kohdunsuun tilanne oli iha ok.

Tuli nyt jälkikäteen mieleen onko istukka mahdollisesti osittain irronnut ja valunut kohdunsuulle?!
Kätilö kävi myöhemmin lukemassa lääkärin kertomuksen niin siinä vielä mainitsi että minulle on veret varattu valmiiksi ja jos vuotoa tulee niin ambulanssilla sairaalaan kiireesti..
Ihmettelin kun lääkäri ei minulle kertonut suoraan tilannetta..
Jatkuva ahdistus kaivaa mieltä.. :(

Windy, kävin tänään näytillä kun selkäsärky on ihan sietämätön, kuume on ihan hyvin hallinnassa. Pissatestit valmistuu huomenna, pikatesti oli puhdas. Tulehdusarvot oli just aavistuksen koholla niinkuin viruksissa yleensä. Ei se lääkäri osannut mitään selkäkivusta sanoa, muuta kun että ota panadolia ja lepää niin kauan kun on kuumetta. Kiva vaan kun tää panadol ei tähän selkäkipuun auta.

Toinen
Apua mikä tilanne!! Hitto niitä lääkäreitä kun eivät voi kertoa missä mennään, muka eivät halua stressata mut ei se tuo kertomattomuus ainakaan poista sitä stressiä >:( tsemppiä ihan hirveesti, toivotaan että verenvuotoa ei tule ja pieni sais jatkaa mahassa kasvamista vielä pitkään!

Oon yrittäny joka paikasta etsiä tietoa mut ei missään oo käyny noin et istukka ois valunut alas!!
Joten pakkohan sen on olla osittain irti?! :(

31.3 kontrolli aika ja silloin viimeistään saan asiaan selvyyttä,, jos nyt suostuvat taaskaan mitään suoraan sanomaan.
Pelottaa pienen ja oman hengen puolesta jos repeäisi kokonaan..:arghh:

Tosi rauhallisesti kotona otettava ja päivät oltava siskon luona esikoisen kanssa, kun en saa nostaa häntä ollenkaan.

Toinen, mitkä viikot sulla on menossa? Toivottavasti pysyy viel pitkään sisällä ja hyvä et on kontrolli suhteellisen pian. Sulle on sit vissiin tulossa suunniteltu sektio?
- siis jos istukka on kohdunsuulla. Tosi outoa että tolleen on valunut :O ?
Mut hurjasti tsemppiä ja nyt et oikeesti nosta yhtään mitään että pieni pysyy kyydissä vielä viikkoja!

Onpa kyllä erikoinen tilanne Toinen. En oo kans koskaan kuullu, että istukka siirtyis alaspäin.. Ja on kyllä hölmöä, ettei voinu suoraan kertoa tilannetta, tai ettei ottaneet edes osastolle tarkkailuun.

Viikot tasan 24 tänään.
Olin osatolla kolme päivää, eilen pääsin kotiin.

Uskon että istukka ei enää ylös nouse kun sinne vasta valunutkin, niin eiköhän sektio ole edessä. :(

Kiitos tsempeistä! <3

Mietin kyllä tarkkaan miten edes sängystä nousen ettei tule ponnisteltua ym. :/

Tuntuu etten edes henkeä saa kun ahdistaa tämä tilanne.

Mitä jos istukka kokoajan vuotaa kohdussa eikä veri tule ulos kun ei ole supistuksia?
Maanantaina supisteli ja silloin veri pääsi ulos niin siksi lääkäriin meninkin.

Kokoajan maha aika pinkeä ja kipeä.
Kohta varmasti pakko soittaa sairaalaan ja kysyä lisätietoa.

Tsemppiä toinen, ompa ihme ettei annettu kunnon tietoa kun joutuu sitten stressaamaan turhaan, eihän sekään hyväksi ole.

Toinen, kauhistus, mikä tilanne! Toivottavasti vuoto loppuu eikä istukka irtoa ja pieni saa masussa vielä kasvaa! Varmasti olet huolesta sekaisin! On se harmillista kun tietoa pimitetään, tuntuu että se vain lisää huolta! Voimia ja jaksamista sinne!

Täällä yks potilas , vauvalla ja kohdussa nyllä kaikki hyvin :)
Kävin eilen aamulla viemässä pissanäytteen labraan kun oli sovittu, kerroin että pissatulehdusoireita on ilmennyt eli vauhtia tutkimukseen. Matkalla kotiin alkoi myös alaselkä (oikee puoli) särkeä. Odotin kotona tuloksia, neggistä näyttää. Noh hiivalääkettä piti enivei hakea joten apteekkiin, siellä selkäkipu yltyy -> yksityiselle päivystykseen selän kasvavan kivun takia, se sanoi että jumissa se vaan on. Kotiin heittämään panadolia ja -codia naamariin. Kipu pahenee alaselässä sietämättömäksi siirtyy myös kylkeen ja etupuolelle samaan kohtaan.

Noh päivystkseen julkiselle puolelle, mammaosastolle ja täällä ollaan. Virtsatiekiviä! Hienoa että diagnoosi saatu ja toimiva lääke kipuun mutta kyllä käy mielessä kysymys että miks juuri nyt raskausaikana? :o

Kävin tänää tuhlaamassa mun omat viimisetki rahat, oli ehkä vähän pakko. Tai "pakko" saattas joku sanoa.
Ens viikolla lähtää käymää pääsiäislomalla ja siellä tulee kumminki pelattua ulkona, toivottavasti, ni piti hankkia uuet tuulihousut. No Robbarista miestenmalli kuminauhavyötäröllä, ihan sama miltä jalassa näyttää kuhan ne pysyy jalassa ja ei purista :D

Samalla piti ostaa uuet vähä siistimmät kengät, (viime viikolla ostin uuet lenkkarit ku vanhat jo vähän turhan kävellyt, jalat kipeyty liiaksi :/ ) ku ne kahet mitä ns joka pvä käytössä ku helppo laittaa jalkaa ja semmoset vähä "siistimmät" ainaki ollu joskus, alkaa olla niin rönttäset kans ja se että haistan itse oman sukkajamin ihan vaan kävellessä tai autoa ajaessa ni huh.. :s

Siskoni synttärikekkerit huomenna ja siit baariinki pitäs mennä, joten vähä siistimpää tarvis päälle. No meillä kevät ja kesä aika juhlapainotteista ni ostin sitte huomista varten (ja näin ollen myös tulevaa kevättä varten) vähä juhlavamman paidan ja uuet mammalegginsit (2kpl jo omistan, mut ne koko ajan pesussa :D ) ja sisko tahtoi että ostan semmosen ohkasen vyön toho tissien alle vähä korostamaa mahaa ja tuomaa muotoa sille paidalle (otin reilua kokoa ja ilman vyötä se vaan roikkuu päällä)..

Ostin myös mama-malliston takin ja sen kanssa meniki kauan pohtia että joo vai ei. Ku tuntuu niin vaikeelta tehä päätöksiä ja ettei menis rahat hukkaa.. no okei, takki maksoi 40e. L-koko, alle mahtuu huppari ja takki menee kiinni vielä, no kohta alkaa kelit lämpee niin kovin että takkia ei tartte pitää kiinni, mutta kuhan nyt joku takki päällä ku kauppaanki menee esim. Ja takki menee myös sitte syksylläkin synnytyksen jälkeen. Semmonen vähän siistimpi takki, esim kun lähtee kauppaan tai juhliin tai ulos syömään ym, muualle ku lenkille tai pihapeleihin. Takki semmonen parka-mallinen, mutta ei kumminka liian pitkä tälläselle tuumahaaralle. Mulla olemassaan parka-mallin TOPPAtakki (hitusen lämmin jo näillä keleillä) ja semmonen pikkusen sporttisempi välikausi/tuulitakki. Ja se mene enää kunnolla kiinni, tai menee joo, mut kädet ei meinaa mahtua taskuun sit, saati tavaroita taskuun :D eli oli tarvetta oikeesti siistimmälle takille. Mun piti kauan perustella itselleni miksi saisin luvan ostaa tuon takin, nyt se on ostettu ja piste.

Kalliiks tulee jo tää odotusaika. :)
Miä kyllä aika vähän oon viime vuosina itseeni panostanu, sillon tällön tarpeellista vaatetta ostanut.

Toinen, siis kauhee.. :( miä vaikka ihan ummikko näis vauvajutuissa ni miä oisin varmaa raivoamalla vaatinu saada tietää mistä on kyse. :o kyse on kumminki susta ja sun vauvan terveydestä, ei lääkäreistä tai lääkäreiden lapsista. Miettisvät omalle kohdalle haluaako pimitettävän tommosia juttuja. :(

Annnika jos käyt täällä kääntyilemässä niin kerrohan miten teillä menee? :)

Moikka taas! Vähän jää vähemmälle nää juttujen lueskelut, kun tuntuu et kaikki aika aika menee siellä klinikalla, haluaisi vaan olla siellä. Kerttu kasvaa ja painaa nyt 780grammaa, maitoa saa nyt 3,5ml 3 välein. Yksi antibiootti on saatu lopetettua, mutta insuliini on pitänyt aloittaa uudestaan. Hengityskoneen tukea, tulee tarvitsemaan tod näk aika pitkään.
Itestäni on myös se alkanut tuntuu jotenkin pahalta, kun Kerttu joutuu opetella kaikki asiat ihan liian aikaisin. Raskausviikkoja miulla olisi nyt 26+1 ja toisen pitää jo opetella kakkaamaan ja sietämään ja käsittelemään maitoa ja muutenkin elämään kohdun ulkopuolella... Vaikka toisaalta asiat on nyt kuitenkin tosi hyvin, kun pieni siellä jaksaa. Kamala kaipuu ja ikävä on koko ajan, kun ei voi olla koko ajan läsnä.

Ihana kuulla Annnika teistä! Tottakai tämä jää vähemmälle, kyllä sen ymmärtää, keskity täysillä pieneen vaan :Heartred Kiva kuitenkin, kun olet aika-ajoin jaksanut käydä kirjoittelemassa teidän kuulumisia, ja ihana, kun Kerttu niin hienosti kasvaa ja taistelee :)

Joo ja niin pitääkin tämä jäädä vähemmälle ja ymmärretään kyllä josset meille vastaile. Ei hätää hei :) sen takia me välillä kysellää kuulumisia, vastaat kun tahdot ja ehdit. :)

Ja miä en kestä tota Kerttu nimeä, se on niin ihana! <3
Onhan se varmaan musertavaa ajatella kuinka toinen joutuu nyt jo tekemään itsensä eteen, mutta voit sitte vanhempana sanoa Kertulle kun se teininä angstaa ku se on ihan "paska" että asia ei ihan niin ole :)

Kiva, että jaksat Annnika käydä kertomassa kuulumisia meillekin välillä. Vaikka tottakai se arki vie ajatukset ja voimat muualle kuin tänne. Tsemppiä sinne edelleen!

Takaisin