Maaliskuisia mietintöjä

No ompa hyvä Cedju että tuli kysyttyä sulta, mitä se mun terkkari taas oikein sekoili että mikä päivä vaan voi mennä. Se on kyllä välillä niin jotenki "pihalla"....
Mut kiitti tiedosta, toivottavasti me päästäs sit näkemään ne varsinaiset huoneetkin ym.

Huomenna..! Se alkaa! Loma loma loma! Whiiiii!

Heräsin yöllä vain kolme kertaa vessaan ja nukuin tarkoituksella niin pitkään kuin nukutti. Seitsemän jälkeen oltiin kuitenkin jo hereillä. Ennen töihin lähtöä tyhjensin tiskikoneen ja pyykkitelineen ja imuroin. Illalla ajattelin leipoa viikonlopuksi kakkupohjan: tässä on kaikenlaista pikku juhlantynkää ilmoilla, joten nyt otetaan ne viimeiset isot mansikat pakkasesta!

Kyfixfix, mikä polilla oli niin surkeaa? :/

Itseäni kans aina jännittää kuka siellä ottaa vastaan, koska sillä on lähes se suurin merkitys millä mielellä lähtee pois. Ekalla kerralla täti oli oikein mukava ja vaikka jouduin menee yksin niin hyvin mielin poistuin. Toinen täti olikin sit jtn siltä välilä.. ihme mumisia.. "joo keskeytys... keskenmeno. . Jospa tää lapsi sit vihdoin syntyisi" anteeks mitä? Vmäinen akka, ens kerran tulee mies mukaan, yksin en enää mee. Jännitän niitä liikaa. Ja se saa sanoo tollasille takasin mun puolesta!

Mä oon onneks saanu vaan kivoja kätilöitä ja lääkäreitä kohdata tuolla polilla. Tosi rauhallisin mielin on aina saanu olla ja kuulumiset on kyselty perusteellisesti ja jokaiseen kysymykseen on löytyny vastastaus ja perustelu. Harmi ettei teillä oo käyny yhtä hyvä tuuri mimmma ja kyfixfix :/

Täytyy tässä itsekin liputtaa oman polin eli Jorvin puolesta. Tosi hienoa palvelua ollaan saatu, kun käytiin rakenneultrassa ja se yksi tarkastusreissu. Eilen kun soitin varatakseni synnärikierrokselle ajan, pelkäsin olevani aika lailla myöhässä - mutta paikka kierrokselle järjestyi jo parin viikon päähän. Ihania hoitajia ja kätilöitä siellä, joten luottavaisin mielin olen menossa sinne halkeamaan.

joo mullaki oli ennen sellanen tosi sympaattinen ja ammattitaitoinen lääkäri siel vastassa... sillä oli aina aikaa ja siltä pysty kysymään ihan mitä vaan... ja se selitti kaikki asiat tosi hyvin, ei käyttäny lääkärikieltä ja vitsailikin... joten meninkin sinne intoa puhkuen ja 100% luottavaisena....

Nyt siel oli joku virolainen/venäläinen (anteeks vaan) hoono soomi lääkäri.... ensinnäkin odotettiin yli tunti, ku se oli myöhässä... ne otti käyrät multa ja vähän jo rupes pelottaa et mitä siel käyräs on ku kestää vaan... mun aika oli alunperin varattu mun viime raskaudessa olleen myrkytyksen takia, mut se tuijotti vaan sitä mun RaDi seuranta vihkoa... puhuin sille noista mun kivuista, niin se vaan hymähti ja sano "niitä on ihan kaikilla, ota panadolia"... sit se kyseli mun syömisiä ja liikuntaa, sanoin, etten pysty edes lenkillä käymään, ku sattuu niin paljon.. itku tulee ku käyn kaupassakin... siihen se tuumas "no näkee sinun painostasi ettet liiku, mutta nyt sinun tulisi syödä sitten entistä terveellisemmin, jätä kaikki herkut pois!" mä yritin selittää, että anteeks ny, mut mä syön tosi vähä herkkuja, max 2xvkossa ja ihan perus kotiruokaa ja saalaattia syön paljon... mut se vaan tuijotti ku halpaa makkaraa...

no sit se otti ultran ja teki kokoarvion... vauva oli n. 1971g ja vastasi vkoja 32+1 eli ihan normaali kokoinen, mut käyrillä vauvan reisiluu oli karvanverran keskikäyrän yläpuolella, ei edes lähellä sitä yläkäyrää, niin se lääkäri rupes heti taas paasaamaan, melkein huutamaan, että "karkkia ei saa syödä jokapäivä!!" mä yritin monta kertaa selittää että enhän mä syö karkkia!!!!! edes joka viikko!!! se vaan tuijotti sitä hiton seurantavihkoa ja sano "jos tulee toistuvia rajanylityksiä, täytyy tilannetta miettiä..." WTF??!!! MULLA EI OLE OLLUT YHTÄKÄÄN RAJANYLITYSTÄ!!!!!!!!! ainoo oli se pirun rasitustestin paastoarvo joka oli 5.5 ku raja oli 5.3.... mut sen jälkeen ei ykskään ole menny yli rajan...

ei se välittäny mitään mitä sille sano... se väitti kiven kovaan et mun myrkyts todettiin viikoilla 38+5 vaikka MÄ HELKKARI SYNNYTIN SILLON!!!! mun myrkytys todettiin vkolla 34 mut se vaan hoki "täällä lukee 38+5.." KAI MÄ NYT ITTE TIEDÄN MILLON MÄ OON KAKARANI SYNNYTTÄNY!!!!!!!!!!!!!!

Mulla meni niin hermo... mä en jaksanu enää edes kysyä siitä mun hb:stä mikä oli viimeks 98 ja tippuu edelleen, vaikka syön rautaa... mä en jaksanu kysyä niistä myrkytystuloksista enkä mistään... vaikka se lopuks kysy onko vielä jotain kysymyksiä, tiuskasin takas, että ei ainakaan sulle ja lähdin pois... ukko jäi ottaa viel uuden ajan vastaan...

loppuillan mä vaan itkin peiton alla..... tuntuu ettei siel kuunneltu mitään mitä sanoin ja vaan siks että oon vähä lihava... ja tuli just sellanen tunne et lihavat vaan istuu laiskana päivät pitkät sohvan nurkassa ja syö karkkia ja herkkuja.... mua niin risoo!!! itellä on tietenkin huoli monestakin asiasta, mut ihan ku mitään muuta ei enää olis ku se ihme raskausdiabetes.... ku jotakin kysyy, mikä itteään huolettaa, vastataan vaan että "se on ihan normaalia"....mihinkään ei saa kunnon selitystä, niinku ei noihin kipuihinkaan... pitää vaan olla hiljaa ku kaikki muutkin kärsii niistä.. ja tommoseen paikkaan pitäis sit mennä synnyttämään?! luotto ei kyl oo ihan kohillaan ja ku edellinenkään synnytys nyt ei ihan menny ku kirjoissa...

huoh... sori pitkä teksti, mullä särkee edelleen päätä ton koko homman takia.............

Valitettavan usein just venäläisiltä ja virolaisilta lekureilta puuttuu tilannetaju, empaattisuus ja no, käytöstavat Pahottelut rajusta yleistyksestä, itellä ollut useita virolaisia ja venäläisiä lekureita joista vain yks ollut mukava ja käyttäytynyt mun mittapuulla asiallisesti ja ammattitaitoisesti.

Ja just toi ärsyttää noin yleisesti "olet ylipainoinen eli laiska ja istut 24/7 sohvalla mättämässä ruokaa naamaan" Tietty se joskus voikin olla noin, mutta lekuri ei tod sais yleistää tollein ja puhua potilaalle noin. Toisena ääripäänä sit se et jos joku on tosi hoikka, niin ajatellaan et se ei joko syö tai urheilee liikaa tms.
Mulla on itellä ylipainoa, mut oon pääasiallisesti ollut terve( synnynäiset terveysongelmat vaivaa mut ei ole painoon sidonnaisia) enkä todellakaan normaalisti makaa sohvalla mässäämässä, vaan elän pääpiirteittän terveellisesti ruokavalion ja liikunnan yms. suhteen. Mun systeri taas on aina ollut tosi hoikka, se ei liho vaik mitä söis ja kuinka usein ja sille aina valitetaan kun hän ei syö tarpeeksi ja urheilee liikaa. Paskat, syö terveellisesti ja herkutteleekin ja nykyään ei edes selkänsä takia pysty urheilemaan. Joten voisko ajatella et kaikki ei näytä ulospäin ihan siltä miten asiat oikein ovat?!

Sori avautuminen, mut alko kiukuttaa toi kyfixfix:n lekuri ja sen yleistäminen ja ääliömäisyys :mad:

Miulla on kyllä ulkomaalaisesta lääkäristä vaan hyvää sanottavaa. Se oikeesti kuunteli mua ja SAIN 7-vuoden taistelun ja itkujen jälkeen lähetteen tältä reumapolille ja rupeshan asiat menemään eteenpäin. Suomalaiset mulkvisti lääkärit vaan otti tk-maksuja miulta monet vuodet ja sano, ettei oo röntgenissä mitään, et seuraillaan seuraillaan vuodesta toiseen kipuja. Nyt on Magneettikuvissa käyty ja onhan siellä mm. kondromalasia löydös yms..

Meidän äitipolilla oon tykännyt noista kahdesta virolais/venäläisestä lääkäristä. Toinen sellanen vanhempi nainen erikoislääkäri ja tänään oli sit erikoistuva nuori naislääkäri. Ja ennakkoluuloistani huolimatta ovat osoittautuneet todella päteviksi ja mukaviksi..

Se yks lääkäri joka ei vastannut mulle mihinkään kysymykseen mitään oli supisuomalainen (tai savolainen, joka ei voi vastata kysyttyyn kysymykseen) vanhempi naislekuri, joka ärähteli ja sai kilarit siitä pikkusesta painonpudotuksesta. Hänen mukaansa liian tiukkaa ruokavaliota ei saa pitää, jos paino alkaa pudota, vaan sit pitää ottaa insuliinit kehiin ja alkaa syödä enemmän. Hohhoijaa.

mut siis onhan näitä moneen junaan lääkäreitä, muut lekurit täällä äitipolilla on olleet tosi mukavia. Eli aika hyvin, jos kuudesta tapaamastani lääkäristä vain yksi on ikävä.

Se piti vielä sanomani, että mullakin kyllä ollut myös tosi hyviä ulkomaalaisia lekureita. eivät vaan ole olleet venäläisiä/virolaisia vaan jostain muaalta. Mutta tosiaan, eroahan noissa on kovasti oli sitten suomalaisia tai muualta kotoisin. Hatuttaa yhtä lailla sai sen huonon palvelun minkä maalaiselta tahansa. Etenkin tollanen töksäyttely on ihan uskomatonta, kyllähän se pitäis tietää ettei raskaana olevalle naiselle puhuta rumasti tai voi tulla itku ja raivo :wink

saa olla rasistinen: nuo venäläiset/virolaiset lääkärit ei vaan osaa, kaikkea hoidetaan särkylääkkeillä eikä kuunnella (eikä kyllä ymmärretäkään) suomen kieltä... (meillä terveys-arvaus-keskuksessa kaks venäläistä lääkäriä, niitten luona vaan ei pidä käydä.... koita vaan kyfixfix ottaa rauhallisesti ja unohtaa koko huono käynti-ens kerralla paremmin... ja pieni ylipaino ei oo mitään (täällä myös jo valmiiks isohko odottaja), eikä paino tarkota että mässää vaan, tuo RD laitto syömään yli-terveellisesti jotta pysyy sokeriarvot, hyvä ettei siulla oo ne pomppinu... saman lääkärin jos näät seuraavalla kerralla niin käännyt vaan pois ja vaadit jotain toista

Voi miten kurjaa Kyfixfix! Mä en tollasen jälkeen varmaan enää menis ite, mulle paino on sen verran arka asia... Onneks tähän mennessä siitä ei oo sanomista tullu mutta varmasti vielä tulee. Toivottavasti ei kuitenkaan noin ikävällä tavalla!!!
Mullakin on hiukan se kokemus että ulkomaalaislääkäreillä ei toi tilannetaju oo ihan paras.
Mun isoäiti oli todella monisairas ja keuhkot oli ihan loppu niin vielä viime metreillä yks lekuri keuhkos että kyllä se pitää nyt tupakki lopettaa. Anteeks vaan mutta mummero ois kuukahtanu siihen paikkaan jos se sen ois yhtäkkii lopettanu. No, ei tää nyt ollu kummonen esimerkki mutta entäs sitten se ihku italiaano joka otti mut vastaan ensiavussa kun sain kesken työpäivän aivan kammottavan kipukohtauksen ja umpparia vahvasti epäiltiin. Siinä hetken kuluttua marssii Mr. Italia paikalle ja huutaa "sina ei kerto sina ole raskaana!". Juu ei, ihan vaan jätin kertomatta vaikka tottakai tiesin, se vatsan repiminen teki varmaan tosi hyvää... sain siis keskenmenon tuolloin mutta lääkäri ei muuta todennu kun että raskaanahan sä. Itse laskin yhteen että joo, OLIN raskaana mut nämä oireet kertonee että se loppu tähän.
Mutta näistä kahdesta voiton vie suomalainen erikoistuva lääkäri, jonka hommana oli episodin jälkeen seurata mun raskaushormonien laskua. Sen piti soittaa mulle töihin koska olin aina virka-aikaan töissä. Mutta tämäpä lääkäri ei vaivautunut ensin selvittämään kenen kanssa puhuu vaan sopotti työkaverilleni että "sulla on toi raskaushormoni noussu!". Kyllä siin oli työkaveri vaikeena kun pyysi mua puhelimeen...

Mä voin heittää esimerkiks mun miehen joka syö ku hevonen, mättää karkkia ja sipsiä päivät pitkät ja ei muuten millään liho. Kilookaan ei tule vaikka söis mitä. Ja sen sisko ja veli on taas kumpainenki tosi pyöreitä. Vaikka eivät erityisemmin mässäile :confused: Toisille ei vain tule kiloja ja toisille tulee tosi helposti.

Kyfixfix, Ja millään vitun lääkäril ei oo oikeus sanoo sua herkkuja napostelevaks laiskiaiseksi :mad: Vittu ei lokeroida ihmisiä tolla tavalla :mad: Yhtä hyvin oisit voinu haukkua sen koska on ulkomaalainen. Samahan se on ku se arvio sua painos mukaan. Haistakoon pitkän paskan :mad: Että ottaa tollaset pattiin ! :mad: Isot sympatiat täältä:Heartred Ja kävinkin sua tuol masuis jo kiittelee siitä Nivean body milkistä :wink Aivan ihana ! :grin

Ja mun täytyy kyl sanoo et kun oon pienenä käyny paljon lekuris ni mul oli yhteen välii virolainen naislääkäri ja oli tosi loistava lekuri. Tosin lasten lääkärit on mukavempia yleensä :p Sit viimeks ku ootin poikaa ni oli venäläinen mies lääkäri ultrassa. Tosi kohtelias ja selitti kaiken ja oli mukava ja vahingossa paljasti et poika tulee :p Mun anestesia lääkäri oli synnytykses kans nuori ulkomaalas taustanen mies, mut oikein loistava kaveri ! :) Ja on mulla kyllä ollu huonojakin ulkomaalaisia lääkäreitä, mut nii on kyllä suomalaisiakin. Eiköhän niitä oo hyviä ja huonoja kummassakin. Monesti kyllä tekisi mieli sanoa et ootkohan väärällä alalla ku sattuu tollane kusipää kohdalle :grin

Suomalaislääkäreiltä ainaki puuttuu suurimmalta osalta toi asiakaspalvelu osaaminen.. Tuntuu, et tunneaivojen tilalle ois lätjästy kyltti "olen lääkäri"

Mannaryyni, Oon tossa ihan samaa mieltä ! Mul on ollu muutama sellanen oikee erikoislääkäri joilla varmaan oli noussu se erikoisuus kusena päähän ku olivat nii tympeitä. Ja pojan tokas ultras oli sellane täti joka ei oikee sanonu mitää oli kovin ilkeä ja lopuks totes et sil on golf pallo sydänmessä. Olin et anteeksi mitä ni vastas no se on sellanen lääkäri termi ja käski pukee päälle ja sit poistuttii ovesta. Oli tosi kiva ku esikoista ootti ja meni ihan paniikkii et mikä vitun golf pallo. No onneks sit meidän neuvola täti suomensi asian minulle että ei jäänyt epäselväksi. Mut toiset lääkärit on tosi kylmiä !

Muokattu viimeksi:
Meillä on ä-polilla ainakin yks venäläis/virolainen lääkäri. Muuten kyllä ihan jees ja asiallinen, mutta kun se puhuu, en saa mitään selvää ja sit se puhuu niin hiljaakin, että aina pitää kysyä uudestaan.
Sit lasten polilla oli kans ulkomaalainen lääkäri ja ihan tosi kiva nuori nainen. Mutta on niitä idioottejakin sattunut kohdalle. Varsinkin noi kandit, jotka monesti päivystää tk:ssa. Pitäs itse tietää diagnoosi jo valmiiks, ku menee lääkäriin. Toki niiden tarvii harjoitella, mutta eikö olis mitään muuta paikkaa ku tk:n päivystys.

Kyfixfix: Sinuna ottaisin selville kuka on ton osaston johtava lääkäri ja sit vaan sähköpostilla valitusta menemään. Jos et itse jaksa, niin laita mies asialla. Olihan hänkin siellä paikalla. Itse en jättäisi tuollaista asiaa viemättä eteenpäin. Voihan se olla, että ko. lääkäristä on tullu muitakin valituksia.

Mä oon tyytyväinen kun oon saamassa kai ajan synnytystapa-arvioon ja siinä tapaukssessa saan peruttaa lääkärineuvolan, samat asiat kun voidaan kattoa sairaalassakin... Oisin nimittäin menossa saman (ihan suomalaisen) terveyskeskuslääkärin vastaanotolle, joka on pari vuotta sitten kohdellut mua todella ilkeästi, kun epäili että oon luulosairas. (Enkä ollut!) Mun pahin lääkäripelko on se, että mua pidetään tyhjänvalittajana, joten yleensä lykkään lääkäriinmenoa ihan liian pitkään... Toi tyyppi jätti pahat traumat äärimmäisellä ylenkatseellaan. Se on kai kaikille samanlainen, ei ikinä luota että asiakkaalla voisi olla yhtään järkeä päässä.

Sitten samassa terveyskeskuksessa on täysin päinvastainen lääkäri, iranilaisssyntyinen vanhempi nainen, joka tuntuu vähän liiankin luottavaiselta ja lepsulta. Sille voi suunnilleen sanella oman maallikkodiagnoosinsa, ja sen reaktio on, että selvä, kuulostaa järkevältä, minäpä kirjoitan reseptin. Onhan se joskus tosi kätevää, kun itse jo tietää mistä vaiva johtuu, mutta välillä mietityttää, käyttävätkö ihmiset sitä hirveästi hyväksi...

Vimppa työmatka kohtapuolin takana: klo 4 herätys aamujunaan ja kohti Helsinkiä, nyt jo paluumatka voiton puolella. Hieman haikein mielin, milloin minä seuraavan kerran pääseen taas tällaisille (rasittaville ja turhantuntuisillekin) reissuille... Jännittää vauvan mukana tulevat elämänmuutokset, vaikka odotankin niitä myös kovasti. Uusi elämän vaihe, tule jo!!! :)

Takaisin