Lokakuun lahja 2012

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lucci
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä minäkin tänne jatkossa kirjoittelen. Tuo fb on vaan sillain kivempi, että voi just kuvia esim. jakaa yksityisemmin. Varsinkin sitten kun lapsi on syntynyt. Ja muutenkin viittii yksityisemmistä asioista paremmin kertoilla kun on "tutussa" suljetussa porukassa ja niitä tekstejä ei kuka tahansa pääse lukemaan. Täällä kuitenkin ajan mittaan herkästi on tunnistettavissa tutuille erinäisistä asioista.
 
Eiköhän täälläkin keskustelut jatku! :)) Ainakin meillä helmimammoissa käytiin aktiivista keskustelua vau:n puolella koko raskausaika sekä ensimmäiset kuukaudet vauvan syntymän jälkeen. Vasta nyt lähempänä vuoden ikää, on keskustelut kuihtuneet ja siirtyneet lähes kokonaa facebookiin.
Kyllä se vaan niin on, että täällä on mukava käydä lueskelemassa kirjoituksia muiden tuntemuksista ja itsekin kirjoitella. :)

Sofiaana: Tuskin olet aiheuttanut mitään parilla tupakalla! Polttavathan jotkut odottajat koko raskausajan. Eiköhän siellä masussa kaikki ole hyvin! Toivotaan niin! Ja todella hienoa, että sait lähetteen kunnalliseen ultraan. Säästyy rahaa, kun ei yksityisellä tarvitse käydä.

Tuo keskenmenon pelko on varsin yleistä! Itselläkin ollut kaikissa muissa raskauksissa paitsi tässä. Olotila henkisesti on tosi neutraali, en ole huolissani mutten myöskään innoissani.. Kai tuo mieli suojelee eikä anna innostua asiasta ettei taas pääse pettymään.

Oireet vaihtelevat päivittäin. Joinain aamuina on etovaa oloa ja toisina taas ei mitään. Iskee tuo kuvotus ihan miten sattuu. Ei siis ole jatkuvasti päällä. Väsymys on aikalailla kadonnut, mitä nyt esikoisen yöitkuista tällä hetkellä hieman univelkaa. ;) Tisseistä en osaa sanoa, yhdessä vaiheessa nännit tuntuivat hieman aroilta. Mutta nyt nekin ovat normaalit. Tiedä häntä enkö enää vaan huomaa aristusta imetyksen takia? Hesburgerin kerrosateriaa olen tämän päivän himoinnut! Ja koko viikon on roskaruokaa tehnyt mieli! Onneksi itsellä ei ole rahaa ja keskustaan on matkaa, joten en viitsi lähetä kävelemään pelkän hampurilaisen takia. ;)
 
Mäkin laitoin kutsun FB ryhmään
kivempi siellä ehkä yksityityiskohtasempaa juttua
laittaa.


Mutta täälläkin tulen käymään ja kommentoimaan.

Kamala oksuolopäivä
ja saa syödä kokoaika

Jaksuja kaikille!
 
Hehee, mäkin pääsin just sängystä ylös. Huimaa ihan kauhiasti! Pitäis jaksaa tuon esikon kanssa lähtee ulos lumitöihin...

Noniin, pääsin fb ryhmän jäseneksi mutta en saa asiakirjoja auki. :O
 
Mulla on kans ollu noita huimailuja... Aika inhaa...

Ja Sofiaana, mä polttelin esikoista odottaessa silloin tällöin yhden tai puolikkaan tupakan. Nyt plussasin viime viikon tiistaina ja viimesen tupakan poltin perjantaina. Toiwsaalta tekee kauheesti mieli, mut sit taas toisaaltahaju vähän etoo ja sit mietin, et jos nyt pistäisin tupakaks, niin varmaan lähtis taju, kun melkein jo viikko edellisestä ja muutenkin huimailee...

Mun ihan lähipiirissäkin on naisia, jotka on polttanu ihan normitahtiin koko odotuksen ajan. Itsellä paras kannustin on mies, joka ei anna polttaa.

Älä siis turhaan ota siitä huonoa omaatuntoa. Teet parhaas, et saat sen pois ja sen enempää kukaan ei voi vaatia.
 
Oon noita teijän olotiloja seuraillu, mut tää aamu oli kyllä itellä kamala.. En uskaltanu edes hampaita pestä, kun olo oli niin kuvottava aamulla.. Aamupäivästä onneks vähän rauhottu ja pystyin syömään aamupalan töissä. Mut mullakin kyllä vaihtelee hirveästi, eilen ei ollu aamulla ollenkaan huono olo, mut illalla sitten sitäkin pahempi. Toivottavasti ei ihan koko raskautta kestäis.. Mä varailin varhaisultran ja se ois viikon päästä, jolloin viikkoja kasassa tasan 7. Jännittää kyllä tosi paljon, ja neuvolaan soitin melkein heti plussauksen jälkeen. Sinne sain ajan 5.3 ja sanoi, että sieltä tekee sitten lähetteen ultraan. Mulla kans syksyltä yks varhainen keskenmeno, joten haluan käydä tarkistuttamassa että kaikki olisi masussa kunnossa. Vaikka eihän sille mitään mahda, jos ei ole. Töissä jouduin kertomaan jo viime viikon alussa omalle tiimille raskaudesta, koska tuolloin alkoivat jo huonot olot vaivata. Lisäksi omista kavereistani yksi tietää ja miehen sisko arvasi viime viikolla. Mies itse on kertonut isälleen, mutta kovasti yritetään hillitä itsemme vielä ainakin tuon viikon ajan. Mulla väsymys on jo vähän hellittänyt, mutta öitä nukun vähän levottomasti ja ennen ei tarvinnut yöllä herätä vessaan, niin nyt kyllä joka yö kerran täytyy käydä. Lisäks rinnat on olleet tosi kipeät ja kävinkin jo ostamassa isompia rintaliivejä ja yöksi urheiluliivit edes vähän tukemaan. mitään ihmeellisiä mielitekoja mulla ei ole tullut, mutta saa nyt nähdä ilmaantuuko niitä jossain vaiheessa.. :) Mä en kovin aktiivisesti kirjottele, mutta joka päivä käyn teidän muiden kuulumisia lukemassa. Mietin tuota fb ryhmää hiukan myöhemmin, kunhan nyt näkis että kaikki kunnossa. Vointeja kaikille!
 
Meneepäs hölmösti putkeen tuo mun teksti vaikka laitan tyhjiä rivejä väliin.. No eiköhän siitä selvän saa jos haluaa! :D
 
AS1: Hyvin sai selvää! :D

Nyt oli pakko itsekin kertoa hyvälle ystävälleni ja äidilleni. Oli niin hankala tilanne, ettei auttanu muu. Hyvälle ystävälle kerroin, koska kaipasin hänen mielipidettään kertoako äidilleni. Ja äidille kerroin, koska hän oli minun takiani jäämässä vuorotteluvapaalle elokuusta-joulukuuhun. Hakemukset hän olisi laittanut huomenna. Minulla olisi ollut lähihoitajan työharjoittelut tuona jaksona, ja äitini olisi tullut hoitamaan esikoistamme kotiin, jotta saisin hoitorahaa harjoittelujen ajan. Nyt en näillä näkymin harjoitteluja suorita, jos raskaus jatkuu. Äidillenikin sanoin etten halua asiasta vielä ennen ultraa kailottaa. Nyt on helpottunut olo kun ei tarvitse valehdella asiasta. :)
 
Minä taidan vielä pysyä kasvottomana ja nimimerkin takana toistaiseksi, eli kirjoittelen nyt vaan täällä. Katsotaan, jos jossain vaiheessa vielä myöhemmin innostun Face-ryhmään liittymään. 

Täällä taas yksi kuolemanväsynyt päivä takana, kiva kuulla etten todellakaan ole ainoa vaan lähes jokainen teistäkin kärvistelee samoissa tuntemuksissa. Tuntuu, kuin eläisin jossain sumussa aamusta iltaan. Ja mielikin on niin matalalla. Mies lähtee ensi maanantaina työmatkalle melkein viikoksi ja pitäis jaksaa yksinään tytön kanssa touhuta aamusta iltaan. Huh... 

Mulla myös tuntuu, että maha on ihan järjettömän "pömppö" jo nyt. On varmaan turvotusta tässä vaiheessa, mut en kyl muista että viime raskaudessa olisi vielä tässä vaiheessa ollu mitään vastaavaa. Viimeksi mulla oli niin pieni ja huomaamaton vauvamaha muutenkin, että esim. töissä asiakkaat ei huomanneet mun olevan raskaana vielä reilusti yli puolenvälinkään. Olin siis tuolloin töissä tk:ssa ja meillä oli työasuina sellaiset perinteiset, vähän reilunkokoiset ja muodottomat paidat. Toki eihän tästä nyt vielä tiedä mihin tämä maha kehittyy tän turvotuksen jälkeen. Toisaalta helpompi jos masu pysyy pienenä niin ei oo tiellä esikoisen kanssa touhutessa. 

Oon ajatellut ostaa verenpainemittarin itselle, että voipi tarkkailla noita paineita. Nyt tuntuu, kuin olis vähän matalalla. Ainakin maanantaina kunnon hikijumpan loppuvaiheessa kun noustiin lattialta kyynärnojasta ylös niin varmaan minuutin ajan näkyi mustia läikkiä näkökentässä. Ei tuntunut kovin kivalta, ei... Onko muilla vastaavia oireita? Ja tuota huimausta mulla on kanssa. 
 
Huhhuh! Kyllä tosiaan olotila on aika kamala. Tänään pääsin sängystä ylös vasta puolenpäivän jälkeen. Masu pömpöttää, näyttää siltä kuin olis enemmänkin raskausviikkoja takana...

Nyt alkaa iltakuvotus, pakko kaatuu sänkyyn. Tv:n ja läppärin sähköinen valo sattuu silmiin.

Yumna ja AS1: Tuolla fb:ssä on kyllä aika kivaa, siellä on jo masukuviakin näytillä! Jos päätätte jossain vaiheessa tulla niin tervetuloa!!

Hyvää yötä kaikille, toivottaa Barbamama&"Pörrö"
 
Hei lokakuiset, saisiko liittyä seuraan?

Mie tässä vihdoin muutaman plussatestin jälkeen alan uskoa, että kyllä täällä raskaana ollaan :) Pientä pahoinvointiakin on ollut välillä, joten tuskin tarvitsee enää testejä tehdä :D

Onko täällä paljon muita esikoisen odottajia? Useammalla taisi olla jo lapsia ennestään?
 
Tervetuloa mukaan, aapatus!

Tuolta lokakuisten listauksesta löytyy, kuinka monennetta lasta odottaa. Lisääthän omatkin tietosi sinne, niin saadaan sinutkin mukaan listalle!
 
Nyt on kyllä kysyttävä kärsiikö kukaan muu vatsakrampeista? Mulla ei oo koskaan ennen tätä raskautta ollu. Ekan kerran oli viime viikolla la-su välisenä yönä ja säikähdin aivan älyttömästi, että nyt meni kesken. Mitään vuotoa ei kuitenkaan ilmaantunut. Viime yönä tuli taas kramppi, onneksi oli miehen kanssa keskusteltu, että jos näitä vielä tulee, niin saa käydä lämmittämässä kauratyynyn. Lämmin kyllä helpottaa, mutta silti pelottaa, että voiko tuollainen aiheuttaa keskenmenon.. Vielä viikko pitäis jaksaa sinne varhaisultraan, että näkee onko kaikki hyvin.. Ajattelin tänään ehkä soittaa neuvolaan ja kysyä vielä asiasta.. Mutta nyt on lähdettävä töihin, vaikka mieluummin jäisi tuonne sängyn pohjalle..
 
AS1, mulla ei ole ollut vatsakramppeja yhdenkään raskauden aikana, mutta oireet.fi-sivustolla vatsakrampit on mainittu alkuraskauden oireiksi.

Kannattaa olla yhteydessä neuvolaan ja kysyä vielä, jos asia mietityttää, mutta eiköhän kaikki ole ihan hyvin
 
Tevetuloa aapatus!

Minäkin odottelen ensimmäistä ja kaikki tämä onkin niin uutta ja ihmeellistä ;) Odottelen myös oireita, jos niitä olisi tullakseen. Tätä turvotusta kun en osaa laskea oireeksi, kun turvottaahan suklaa ja laskiaispullat kai itsestäänkin :D
 
Tervetuloa uudet:)

ASI: MUlla on maha välillä kuralla
raskauden takia
toiv. sunki krampit helpottaa.

FB Ryhmä on tosi kiva sinne vaan rohkeesti mukaan:).

Tänään on pakko ottaa itseä niskasta
ja siivota ja pestä vähän pyykkiä.

Koitan nyt syödä ilman että alkas oksettaa
taitolaji sekin;)

Kivaa viikonloppua kaikille.
 
Joku mainitsi hesen kerrosateriasta... Ja mun on ihan pakko saada tänään sellanen! :) Ollaan muutenkin lähdössä pikkuvesselin kanssa vähän shoppailemaan, alkaa tää kotona olo tympiä.. Ajattelin samalla jo hommata jotain ihania tarvikkeita lastenkutsuja varten, pojan synttäreihin on aikaa enää n 2 viikkoa, ja minä haluan iiiiiiiisot synttärit! :D On sentään ensimmäiset nii pakkohan ne on isosti juhlia.. Te joilla lapsen 1-vuotis synttärit on jo olleet, nii vois antaa mulle vinkkejä esim. tarjoilun suhteen?

Esikoisen aikana mä kävin syömässä hesessä aika paljon, se oli niin hyvää se ruoka :) Nyt on vähemmän tullut käytyä, mut tänään taitaa olla ihan pakko..

Ainiin, ja kävin tänään jo mammahousut hakemassa varastosta.. turvotusta on jo sen verran ettei farkut enää tunnu mukavilta, vaan puristaa mahaa.. Onneks ei ulospäin näy että on äitiyshousut jalassa. :) Iltasin varsinki näyttää että olisin jo 4 kuulla raskaana, eihän tässä kohta enää uskalla minnekkään lähteä ettei ala tulla arvailuja. :)

Tuo facebook-ryhmä oli tosi hyvä idea! :) 

Oi, ihanaa päästä ostoksille, vaikka tästä pitääki ajaa sellaset 40 km, että kaupunkiin pääsee. :) Mutta onneks on kortti ja oma auto, saapi kulkea miten haluaa, tulisin muuten aivan hulluks välillä, joskus vaan pitää päästä piipahtamaan muuallakin, vaikka kyllä kotona olemisesta tykkäänkin :)

Ihanaa päivänjatkoa leideille! Ja superhyvää viikonloppua!! :)
 
Voi apua, täältähän nyt tulee näitä ruokahimotuksia oikein lisää vielä. Ensin nuo Turkinpippurit ja nyt Hesen kerrosateria alkoi toden teolla houkuttaa täälläkin!! Ja siihen päälle jos vielä joku jäde niin ahhh. Pitäiskö tänä iltana repästä ja käydä hakemassa... Perjantain kunniaksi :-) Viime raskaudessa mulla meni kyllä kans ihan kiitettävä määrä noita Hesen hamppareita, erityisesti kanahampurilaisia nassusta alas.

Täällä myös ihan äärimmäisen ärsyttävä alkuraskauden oire tuntuu pahenevan koko ajan: kohtu painaa virtsarakkoa niin, että tuntuu kuin olisi jatkuvasti pissahätä. Siis vaikkei oliskaan. Todella raivostuttavaa varsinkin silloin kun yrittää nukkua ja pitää käydä vessassa minuutin välein joku pieni liraus tekemässä. Ja sitten myös edellisestä raskaudesta tuttu huvittava oire on miehen kertoman mukaan alkanut, nimittäin KUORSAAMINEN. Juuuh. Minä en normaalisti siis kuorsaa, mut viimeksikin koko raskauden ajan mies kehui kuinka komeasti kuorsaan joka yö. Nyt oli kuulema viime yönä joutunut jo turvautumaan korvatulppiin mun kuorsauksen takia! :-D  
 
Hei Yumna, eikös me oltu toukokuisissa 2010 yhtä aikaa :)? Mie olen nyt sitte ilmeisesti nuissa marraskuisissa, ehkä jopa lokakuisissa taas odottelemassa :)
 
Takaisin
Top