Lokakuun löpinöitä!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää kotiutu justiinsa mökillä ja voi huh.. taitaa mennä pari päivää täällä lueskellessa että pääsee taas kärryille mitä kellekin kuuluu! [:D]..ollaanpa näköjään yksi uusi marrasmurunenkin saatu maailmaan ?

miten se nyt vaikuttaa siltä ku luen teijän kuulumisia nii on supistuksia ja vauvat jo syntyny/ jo melkeen just tulollaan..? [:D] mulla EI MITÄÄN!! [:@] siis joo vissiinki supistelee ku välillä on maha kova.. mutta ei ne tunnu.. :( oonko outo ku haluan jo supparikipuja?? [:D] tää on niin tylsää :( haluan jo nyytin syliin! vaikka taas synnytys pelottaaki mut haluan jo synnyttämään!! [:D]

hmph

Siiri, tänään just mieteinkin, että me viimeisillään raskaana olevat ollaan varmaankin ainoita ihmisiä maan päällä jotka suorastaan odottaa ja toivoo kipuja[:D]  Sen kipu kun tietää uuden perheenjäsenen tapaamista [:)] Mutta on tää odottelu vaan turhauttavaa! Ja mulla on vielä viikkotolkulla tätä edessä [8|]

Aina kun on menossa nukkumaan tai yrittää nukahtaa niin tulee kaikkea hullua mieleen, että jotain ois nyt pakko muistaa aamulla tai jotain ois nyt ihan pakko heti tehdä tai tietää tms. No minäpä ajattelin jo mennä nukkumaan, mutta eipä tuo pikkuinen mun antanutkaan viel nukahtaa. Potkii niin kovasti, ettei mitään toivoa. Sitten mieleeni tulikin, että mihis mie laitan sitten sen maidon, jos saan semmosta vauvalle lypsettyä??? Elikkäs jos vaikka menen luennolle ja lypsän ennemmin, että mies saa syöttää vauvan kotona, niin mihi mie sen pullon laitan? Pitäiskö se olla lämpimäs vai jääkaapissa vai missä?? Ja kuinka kauan se maito sitten säilyy ja pitääkö tai saako sen sitte lämmittää vauvalle uudestaa?

Kertokaahan joku viisaampi, ku ei ole sitten mitään hajua [:D]

tinkerbell: nii [:D] äitillä ei kuulemma ollu ku yks supistus! vissiin niinku kivulias (?) ni oonki miettiny et jos ei mullekkaan kivuliaita tuu enempää? [8|] ja mää niin haluaisin! hullu ajatus mutta jos en koe kivuliaita supistuksia... nii tuntuu jotenki että jään paitsi jostaki hienosta raskaus jutusta.. :/ en tykkää kivusta yhtään.. muttaku supistukset kuitenki kuulus raskauteen.. tahtoo kipua!! [:D]

Oon varmaan jokus (ehkä miljoona kertaa?[:)]) kertonutkin, että mulla alkoi tuo edellinen synnytys ihan kivuttomilla supistuksilla, ja ne oli niitä ihan siihen saakka että kalvot puhkaistiin. Jotenkin sitä kuitenkin tiesi, että nyt nämä on niitä "oikeita" supistuksia, ja että laitokselle mars! Joku 17-19h oli siis kivutonta touhua alussa. Kalvojen puhkaisun jälkeen sai kyllä tuta ne kivuliaatkin supparit vielä! Mutta siitä puhkaisusta ei mennytkään enää kuin ehkä reipas tunti tai pari, että vauva syntyi. Mutta se määrä riitti kyllä sitä kipua vaikka loppuelämäksi, kerkesin sinä aikanakin jo rukoilemaan kaikkia kivuntappajia mitä talosta löytyy[:D] Sain lopulta "vain" sen kohdunkaulan puudutuksen kun ei muuhun ollut aikaa. Mutta kai sekin oli parempi kuin ei mitään (not!)[:)] Että hatunnosto vaan niille jotka noita kipuja kestää koko tuon 20h! Jotenkin musta tuntuu, että tällä kertaa en tuu olemaan ihan yhtä onnellinen noiden kivuttomien suhteen, mutta toivoa sopii [:D]

Taruselle; Heh, vaikka tässä ollaan jo toisella kierroksella, meinaa itseltäkin unohtua kaikki jutut miten mikäkin hoidetaan [:D]. Muistaakseni lypsetty maito on todella lämmintä, joten mä aina jäähdytin sitä pöydällä hetken, ennen kun laitoin jääkaappiin odottamaan käyttöä. Sitä en kyllä muista, kauan se säilyy. Meillä kun oli korvike käytössä enemmän kuin lypsetty maito (ei vain herunut paljoa).
Mulla on kanssa noihin kipuihin jännä suhde. Nyt kun en vielä tiedä, joutuuko tässä sektioon, niin suren jo sitä, että en saa kokea sitä synnytyshelvettiä uudestaan ja viimeistä kertaa. Miehellekin piti illalla sanoa, että mä en sitten tänään halua kuulla hänen suustaan yhtään kommenttia sektiosta, vaan halua surra rauhassa sitä, että en pääse kokemaan sitä tunnetta, että synnytys alkaa... ja loppuu jossain vaiheessa. Heh, hän vähän pyöritteli silmiä [:D], mutta ymmärsi. Kai sitä on jotain masokistisia taipumuksia, kun haluaa uudestaan kokea sen kaiken.
Mitä noihin harkkarisuppareihin tulee, niin ne vissiin on yleisempiä toisissa ja kolmansissa raskauksissa kuin ensimmäisessä. Mulla oli esikoisesta laskettuaika 15.7, enkä tuntenut yhtään harkkasupistusta koko raskausaikana. Esikoinen tuli sitten 28.7 eli kaksi viikkoa meni yliaikaiseksi. Muutenkaan mulla ei ollut mitään tuntemuksia raskausvaivoista ym. Nyt sitä toivois, että nytkin vois enempi nauttia siitä hyvästä olotilasta, kuin tästä tukalasta vaivojen täyttämästä ajasta.

Tarunen sain neuvolasta "äidinmaitokirjasen", joka opastaa näin:

Lypsetty maito säilyy vuorokauden jääkaapissa. Samaan astiaan voi kerätä usean lypsykerran maitoa, kunhan jäähdytät maidon huolella juoksevan kylmän veden alla ennen säilytysastiaan lisäämistä.
Pakastimessa maito säilyy kolmen kuukauden ajan.
Vesihauteessa lämmitetty maito säilyy käyttökelpoisena tunnin ajan.

Maitoa voi pakastaa vaikka pieniin minigrip-pusseihin.

tinkerbell: mistä tiesit että ne on kuitenki oikeita? katoitko kellosta että ne on säännölliset vai?? nyt nimittäin alko jännittää et jos ei mullekkaa tuu kivuliaita nii miten osaan lähtee sairaalaan [&:]

Hyvä Peukaloinen ku laitoit nuo maito ohjeet tänne. Ei tartte itte lähtä sit kaivaan niitä oppaita tuolta jostain kaukaa laatikon syövereistä :)

typerän kysymyksen varoitus!

siis onko noista kivuttomista harkkasuppareista mitään hyötyä? pitääkö niiden olla kivuliaita että tapahtuis jotain merkittävää tuolla alhaalla?

täällä kyl kovettuu pötsi useinkin, mut onks niistä turha iloita?

[8|]

kylhän ne kivuttomatkin supparit mun mielestä valmistelee ainakin jossain määrin kohtua/alapäätä tulevaan koitokseen.. jollain ehkä enempi ja jollain vähempi. tai jossei alapäätä, ni varmasti ainakin yläpäätä [:D]

Kyllä mun mielestä harkkasupparit valmistaa kohtua ja muita paikkoja. Kypsyttelevät pikkuhiljaa.. :)

no yläpää on ihan valmis.. [:D][:D]

mä alan olee jo turhan kärsimätön. ei jaksa enää olla pallo.

en jaksa minäkään enää tätä olotilaa ja mahaa. vähä ois kiva ku sais sukatki jalkaan silleen näppärästi ilman ähinää ja puhinaa [:D] 

Kyl täälläkin aletaan jo kyllästymään tähän pallona olemiseen.. yöt alkaa täälläki vihdoin oleen yhtä kärsimystä, kun ei saa unta ja kyljen kääntäminen sattuu ja kissa tekis mieli teurastaa joka kerta kun tulee vessasta ja se on vallannu mun sänkypaikan ja ääärgh. Mut sitte taas toisaalta täytyy kyllä myöntää, että tuleva vauva-arki alkaa vähän jännittään.. se että tuolta mahasta tulee oikeesti joku sellanen joka vaatii sitä hoitoa ja huolenpitoa kokoajan.. ja joka oikeesti tulee aiheuttaan sen kaiken ilon ja rakkauden lisäks niin kauheesti huolta, harmia ja varmasti pettymyksiäkin vuosien varrella! Eipä taida elämä enää koskaan olla samalla tavalla ennallaan kun ennen [:D]

Peukaloinen kiitos neuvoista, taas yksi asia vähemmän pohdittavana [:D]

Minä täällä olen seurannu teidän odotusta ja kun itsellä on la vasta marraskuun lopulla niin alan olla jo ihan varma, että kyllä tuo tenava pian syntyy ku lukee noita teidän pohdintoja. Mukamas alkaa ittelläkin olla selkäkipeä ja ties mitä [:D] alkaa pian paniikki iskeä, että ei se nyt viel voi syntyä... Ei ainakaan tällä viikolla, tai ei ainakaan ennen perjantaita. Sitten jo passaa [:D] Mitenköhän mulla on vieläkin niin vahva fiilis siitä, että poika syntyy kyllä ennen aikojaan ja varmaan yllättää samalla äitin ja isänsäkin [:D] No eipä siin mitään, tervetuloa vain maailmaan!

Tänään olen kuluttanu päiväni ensin yhdellä nettiluennolla (Tosi mahtava tilaisuus, kun saa olla nettiyhteydessä muihin osallistujiin nettikameran kautta. Ei tarvitte enää matkustaa Joensuuhun tässä vaiheessa. [:)]) Sitten kävin tekemässä yhden tentin etänä. Tiedä nyt kuin se meni, ku en malttanu olla ja istua ja kirjoittaa, vaan alkasin hätiköimään, et minä haluan kotia [:D] No eikö se ihan hyvin kuitenkin [:)]

Kuinkas muiden ajankulu muuten kuin synnytystä pohtiessa [:)]

satu' juu varmasti asia on niinkin, mutta onneksi elämä menee eteenpäin. Tylsäähän meillä täällä ois, jos koko ajan ois samanlaista. Varmasti tulee paljon pettymyksiä, väsymystä ja rankkaa aikaa, mutta uskon, että vauva tuo tullessaan enemmän juuri sitä suurta iloa ja onnea. Paljon naurua ja hyvää mieltä.
Itte ainakin kun katselen noita rattaita tuolla nurkassa odottamassa niin tekis mieli jo päästä niiden kanssa kärryttelemään, mutta toisaalta yritän nauttia viel tästäkin ajasta, kun saa ajatella vain itteensä ja omaa napaansa [:D]

Ei tää nyt typerä kysymys ole mutta mä en ainakaan ole tietoonen asiasta. Miten todenmukaanen kolmen s:än sääntö on (sauna, seksi, siivous)? Voidaanko tuon ukkokullan kanssa harrastaa huoletta ilman pelkoa ennenaikaistumisesta vai pitääkö alkaa pidättäytymään? [8|] Nimimerkillä tahdon pitää vauvamasun niin kauan kuin suinkin mahdollista. 

Mä taas luulen eläneeni ihan liikaa jossain pumpuli maailmassa, jossa vauva on ihan kauheen kiva ja söpö, ei itkeskele turhia ja kyläillään kärryillä ja autolla kovasti kaikkialla.. ja mä itse tietysti palaudun synnytyksestä salamana ja sellaset baby bluessit ja hormoonimyrskythän ei meikäläistä tuu riepotteleen! [:D]

Nyt kun täällä alkaa marrasmammat jo poksahdella ja omatkin viikot lisääntyy kauheeta vauhtia kokoajan, ni sitä on pikkasen pakottanu ittensä ajattelemaan hieman realistisemmin tulevaa elämää.. mitä jos vauva ei olekaan terve? jos meille tuleekin koliikkivauva tms? tai jos mä en pääsekkään raskauskiloista eroon? entäs jos talvi onkin kamalan kylmä ja me mätäännytään vauvan kanssa kahden kotona ja mä masennun tms? mitä jos mä oon IHAN KAUHEE ÄITI? [8|] [:D]

Nojoo.. kyllä mä uskon että kaikki järjestyy ja otetaan vastaan se mitä tulee ja annetaan. Täällä on vaan ihan liikaa aikaa ajatella [:D]

Takaisin