Meillä esikoisella on aivan älyttömästi vaatteita ollu aina, joten hyvin on yksinään voinu ne pestä. :D Oikeastaan käytin miedon tuoksuista pesuainetta ennen, joten sen vuoksi oli luonnollista erottaa vauvanvaatteet, kun pesi ne hajusteettomalla ja se on sitten jäänyt vain päälle. Niistä tosiaan tulee helposti omat koneelliset, kun mulla on muutenkin tapana pestä vasta useampi koneellinenn kerralla. OMO sensitive (hajusteeton ja allergisillehan se on tarkoitettu) on tosiaan käytössä nykyisin meilläkin, joten vois pestä kaikki nykyisin samassa. Niin ja siis hajusteetontahan pesuainetta vauvanvaatepyykille suositellaan. Allergisille lapsille voi olla, että joutuu kokeilemaan useita herkän ihon pesuaineita, jotta löytää sopivan. Huuhteluaineita ei minusta suositella vastasyntyneen pyykkiin, tosin oon sitä tainnu välillä iteki käyttää, Minä oon pessy yleensä ihan 40 asteessa (paitsi harsot, lakanat, pyyhkeet, sukat, alushousut pesen 60 asteessa). Joskus bodyt ja yökkärit pesin 60 asteessa, mutta eihän nuo vaatteet ehdi edes kunnolla likaantua, kun vaihdan päivittäin ja nykykoneet ja aineet pesee kyllä neljässäkympissäkin puhtaaksi (tästä on varmasti yhtä monta mielipidettä kuin pesijääkin). Sappisaippuaa käytän tahranpoistoon ja tarvittaessa ärtsyjäkin aineita. Huuhteluainetta en käytä, paitsi lakanapyykissä. Nykyisin saatan lorauttaa etikkaa huuhteluaineen sijaan. Kauluspaidat ainoat silitettävät meidän perheessä eli en silittänyt vastasyntyneen vaatteita, enkä aio silittää jatkossakaan. Kuivausrummusta haaveilen. Se poistaisi pölyä, kuten siltys. Kuivausrummussa vaatteista tulisi pehmeitä (tosin kuulemma pitää sitten aina rumpukuivata), mutta laadukkaat vaatteet pysyvät kyllä ihan tarpeeksi pehmeinä ilmankin.