Mä en jotenkin jaksa uskoa että tossa olis selitystä kätkytkuolemille, enkä oikeen siihen liian kuumassa nukuttamiseenkaan. Uskon että nää on just jotain vanhan kansan poppaskonsteja, tai yhdenlaisia teorioita (tai paremminkin arvailuja) et mistä se kätkytkuolema johtuu. Koska mä oon ainakin saanu sellasen käsityksen että kätkytkuolemaa ei pystytä selittään millään, eikä sitä voida ennakoida mitenkään, siinä vaan pieni vauva lopettaa hengittämisen.
Ite uskon eniten teoriaan että koska hengittäminen on vastasyntyneelle niin uus taito, tällasissa surullisissa tapauksissa se uusi taito yksinkertaisesti unohtuu. Tätä teoriaa tukien on suositellaan pikkuvauvoille pidettäväks tuttia, koska sen imeminen pitää hengittämistä yllä. Mutta kuten sanottu, kätkytkuolemillehan ei oo löytyny mitään tarkkaa tai tiettyä syytä.
En myöskään halua dissata teitä jotka patjansa vaihtaa, aloin itekin harkitseen samaa, mutta mulla syynä siihen on lähinnä taikausko, ei niinkään tieteellinen "patjan pölyt aiheuttaa kätkytkuoleman"-juttu. Toisaalta mun taikausko on laantunu muutenkin tässä lähivuosina jos jonkin verran..