Lokakuun lätinät ★

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TaTaa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla tuli mieleen että jos vanhoista lakanoista pienentäisin vauvalle lakanoita nii aiheuttaako se suurenpaa riskiä kätkyt kuolemaan?
Siis kun vanha patja lisää kuulemma yllättävän paljon kätkyt kuolema riskiä :o näin ainakin mun hörhö täti kerto joka on aika tarkka tälläsistä asioista :D heillä siis alotettiin potalla käynti kun vauva oli kahen viikon ikänen ja opetettiin vauva viittomaa yms.

DT joo, tarkoitin (toisin kuin kirjoitin), että pitää hankkia entsyymittömiä (ja hajusteettomia) pesuaineita koko perheelle. Mutta kuten sanoin, niin epä nää nykyiset niin kovasti tuoksu.

Nyytti, siis... Mitäh?
Liittyykö tuo vanha patja siihen, että upottaisi enemmän?? Eihän kukaan voisi nukkua perhepedissä. Olen kuvitellut, että kätkytkuolema johtuu siitä, että osalla vauvoista hengityskeskus ei ole kehittynyt kunnolla, eikä osaa ehkä reagoida hapenpuutteeseen, mutta tuollaista en ole kuullutkaan. Brittitutkimuksessahan perhepeti oli riskitekijä, mutta olen ajatellut sen johtuvan jostain ihan muusta kuin vanhoista patjoista. Pitäiskö alkaa googlailla :grin

Mäkin olen kuullut jo esikon aikaan että vanha patja olisi Kätkytkuolemaan liitetty asia..itse sitten tunnollisesti ostin uuden patjan esikolle vaikka olisi ollut tarjolla yhdellä lapsella ollut patja. Nyt pikkukakkosellekin on oma uusi patja jota esikolla käytettiin muutamia kertoja matkasängyssä. Onpahan nyt sitten tämäkin asia poissa monista muista huolta aiheuttavista asioista..minä kun oon yks murehtia :/

Minä taas kuulin että kätkytkuolema liittyy jotenkin siihen että kun vauva on jossain liian lämpimässä esim. vaunut niin se luulee olevansa taas kohdussa ja lopettaa hengittämisen.

Niin ja toi patja juttu ei varmasti mikään kätkytkuoleman aiheuttaja oikeasti ole vaan joku siihen liitetty tekijä..ja niitähän on monia, just ton liian lämpimässä nukkumisenkin oon kuullut samassa yhteydessä...

Jostain luin, että se käytetty patja on riski sen takia, että saattaa sisältää bakteereja (stafylokokki), jotka voi aiheuttaa hengitystieinfektioita, jotka taas ovat riski kätkytkuolemaan. Tiedä sitten. Meillä ainakin on patjan päällä ollut sijauspatja, joka on sitten tarvittaessa pesty.

No kaikkea sitä kuuleekin kun tässä elämässä elää! En nyt tiiä rupeanko hysteeriseks patjan takia.

Meillä oli tiistaina vähän paniikki-ilta. Harrastettiin seksiä ja mulla tuntu koko sen ajan alavatsassa semmonen samanlainen kivun tunne, mitä siinä tuntuu oikeastaan koko ajan jos liikkuu. Oltiin vaihtamassa asentoa ja katon että nonniii. Määhän vuodan verta! Ei muutaku suihkuun ja katteleen päivystysnumeroa. Onneks kätilö oli puhelimessa mukava ja osas kysyä oikeenlaisia kysymyksiä, kun ite en osannu enää selittää siinä vaiheessa mitään. Päästiin onneks säikähyksellä, eikä tarttenu lähteä käymään missään. Sen verran vähäistä se "vuoto" sitten kuitenkin oli, kun ei suihkun jälkeen enää tiputellut eikä mitään.

Toinen mikä tapahtu seksin aikaan oli se, että mies puristi mun rintaa ja yhtäkkiä vaan lopetti puuhastelun ja jäi tuijottamaan sitä, jonka jälkeen teki muutaman lypsyliikkeen.. Kirkasta nestettä rupes valumaan molemmista nänneistä :D Mutta hauska oli huomata, että kun niistä molemmista sai ehkä sen 5-7 tippaa tipautettua ni rinnat ei tuntunu enää yhtään turpeilta tai painavilta. Ihan kun niitä ei ois ollukaan koko kropassa enää :D

Töihin ei tartte mun enää lähteä. Neuvolalääkäri kirjotteli saikkua äitiysloman alkuun asti. Onneks paikat ei ollu auki eikä pehmenny, mutta mahaan ja selkään sattuu heti jos tekee vähänkin jotain enemmän :(

Muokattu viimeksi:
Joo mun äiti vahvisti tän asian ja sanonettä vanha kansa uskoo että vanha patja aiheuttaa lisäriskiä kätkytkuolemaan. Toi bakteeri asia kuulostaa todella uskottavalta että sen takia se vanha patja lisää riskiä. En itekkään hysteerinen tässä asiassa ole mutta haluan ostaa uuden patjan :)
Äiti myös oli sitä mieltä että ne vanhat lakanat ei haittaa :)

Niin ja mitä merkitystä sillä on jos uus patja maksaa 10€. Sama kait se on ostaa. 10€ voi tietenkin olla jollekkin paljon rahaa mutta minusta tuntuu että jos jokainen katsoo vähän mitä ostelee niin se kymmenen euroa menee paljon turhanpäiväsempiin asioihin.

Eihän ne uudet patjat tosiaan paljoa maksa (ovat lähinnä turhaa jätettä kaatopaikalla :)). Mutta ihan huoletta omilla lapsilla voisin käyttää samaa patjaa ja olenkin käyttänyt esikoisella ja toisella. Hyvin tiedän miten sitä on käytetty ja suojattu yms. Nyt pinnasänky patjoineen on välissä ollut lainassa ja uuden patjan ajattelin siihen hankkia. Onhan nykyinen patja sitten jo useammalla lapsella ollut.

Meillä on stokken soikea pinnasänky johon uus patja maksaa 90e.. Se ei oo ollu kun yhellä lapsella käytössä, joten en ota paniikkia :)

Mä en jotenkin jaksa uskoa että tossa olis selitystä kätkytkuolemille, enkä oikeen siihen liian kuumassa nukuttamiseenkaan. Uskon että nää on just jotain vanhan kansan poppaskonsteja, tai yhdenlaisia teorioita (tai paremminkin arvailuja) et mistä se kätkytkuolema johtuu. Koska mä oon ainakin saanu sellasen käsityksen että kätkytkuolemaa ei pystytä selittään millään, eikä sitä voida ennakoida mitenkään, siinä vaan pieni vauva lopettaa hengittämisen.

Ite uskon eniten teoriaan että koska hengittäminen on vastasyntyneelle niin uus taito, tällasissa surullisissa tapauksissa se uusi taito yksinkertaisesti unohtuu. Tätä teoriaa tukien on suositellaan pikkuvauvoille pidettäväks tuttia, koska sen imeminen pitää hengittämistä yllä. Mutta kuten sanottu, kätkytkuolemillehan ei oo löytyny mitään tarkkaa tai tiettyä syytä.

En myöskään halua dissata teitä jotka patjansa vaihtaa, aloin itekin harkitseen samaa, mutta mulla syynä siihen on lähinnä taikausko, ei niinkään tieteellinen "patjan pölyt aiheuttaa kätkytkuoleman"-juttu. Toisaalta mun taikausko on laantunu muutenkin tässä lähivuosina jos jonkin verran..

Siis ymmärtääkseni se kuumassa nukkuminen oli jokin uudehko tutkimus eikä mikään vanhan kansan uskomus. Mutta ehkä nämä on sellaisia asioita että tapahtuu jos tapahtuu. En usko että sitä voi mitenkään liiemmin itse estää uusilla patjoilla sun muuta. Minäkin ehkä olen ennemminkin vähän taikauskoinen ja siksi hommaan uuden patjan..

Nyt mä panikoin tästäkin.. välillä tuntuu ettei pitäisi lukea mitään nettikeskusteluita, jos haluaisi säilyttää mielenrauhansa.. :rolleyes: Onneksi siis on hankittu ihan uudet patjat, peitot, lakanat, patjansuojukset ja kaikki, ettei vaan kenenkään muun pöpöt pääse tappamaan pumppernikkeliäni!! Olin kyllä ajatellut että voisi päiväunia nukkua mun kanssa sängyssäni, mutta apua, en enään tiiä uskallanko...

Kai se on tässä, vähän niinkuin kaikessa muussakin niin, että se maalaisjärki ja terve tilannetaju on niitä tärkeimpiä! :)

Kannattaa yrittää ottaa rauhassa, kyllä uusista patjoista ja mun pelkäämisestä huolimatta meidän likka nukkui ensimmäiset kuukaudet päivin ja pätkiä öisinkin mun viekussa..siinä menee kaikki sekasin jos antaa liiaksi pelolle valtaa, nimimerkki kokemusta on :) kun saa lapsen niin sen jälkeen minun mielestäni ainakin maailmasta tulee paljon pelottavampi paikka!

Kyllä meilläkin päiväunia on nukuttu vauvojen kanssa vierekkäin ja sylikkäin. Ja öisinkin jos/kun äiti on sattunut syöttäessä nukahtamaan. :grin

Jossain tutkimuksessa vanhempien vieressä nukkumisen oli muistaakseni todettu vähentävän kätkytkuoleman riskiä, kun vauva jotenkin sopeuttaa oman hengityksensä vieressä olevan aikuisen hengitykseen eikä siis sitten "unohda" hengittää. Eli lopputulema taitaa olla, että vauvan tulee nukkua äidin vieressä, mutta ei pedissä. :wink Ja tiedän tämän olevan vakava asia, mutta tästä kuten monesta muustakin asiasta on aina niin monelaista tutkimusta ja tietoa, että välillä ei oikein tiedä miten suhtautua mihinkin.

Eilen oli kiva ylläripyllärin päivä. :love017
Mies halus ulos syömään, kelpaa kyllä.
Pratchettin ja Baxterin seuraava kirja oli ilmestyny suomeks, löysin sattumalta kirjakaupasta.
Äitiyspakkaus noudettavissa postista!
Tyhmälle työviikolle kiva päätös!

Täällä istutaan synnytys vo:lla, yhden jälkeen yöllä alkoi harkkareita tulemaan 3-4min välein...ei kauhean kipeitä mutta tuntuvia kuitenkin. Käskivät tänne tarkastettavaksi. Tässä sitä sitten odotellaan lekuria saapuvaksi. Enää ei onneksi supistele kun harvakseltaan ja suht lievästi. Vauvalta sydänkäyrää otettiin, siinä kaikki kunnossa, onneksi! Toivottavasti myös kohdunsuulla...

Takaisin