Lokakuun lätinät ★

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TaTaa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pesuaine, jossa ei ole entyymeitä on arkojen materiaalien (villa, silkki) pesuaine. Ne ovat pH-neutraaleja, eivätkä sisällä myöskään valkaisuaineita eikä kirkastetta. Villalle mulla on oma pesuaineensa, mutta muuten pesen kyllä kaikki samalla nestemäisellä, hajusteettomalla pesuaineella. Käytän myös tahranpoistoainetta lastenvaatepyykissä, jonka pesen kyllä vieläkin erikseen. Suosin kylläkin sappisaippuaa, mutta tarvittaessa nykyisin (2-vuotiaan pyykissä) voin käyttää ärtsympääkin tahranpoistoainetta. Lapsella ei ole ollut iho-ongelmia eli en ole sen vuoksi pessyt millään erikoispesuaineella. Kestovaipoille voi esim. olla jotain omia suosituksia pesun suhteen:
http://www.kestovaippayhdistys.fi/kestovaippainfo/tietokannat/pesuaineet/

Muokattu viimeksi:
Mä pesen vauvan vaatteet erikseen ja ihan omalla, entsyymittömällä pesuaineella kuudessakympissä (ellei ny jotain ihan erikoista oo) ja sit vielä silitän. Näin tein esikoisenkin kohdalla, mut en muista koska vauvapyykki liittyi muun perheen pyykkiin, varmaan joskus pari-kolmekuisena. Ihan pikkusen vauvan iho on niin ohut ja herkkä etten halua ees kuvitella kuinka tavalliset pesu- ja huuhteluaineet ärsyttää ja kutittaa ihoa.

Muuten en todellakaan oo mikään "hikipinko" siivoomisen ja sellasen kanssa. Itseasiassa uskon et meidän esikko on aina ollut noin terve kun on just siks ettei tässä koirataloudessa imuroida ihan niin usein kun varmaan monen mielestä pitäis, enkä säiky vaikka tyttö nuolis lattiaa tai maistelis ulkona vähän hiekkaa.... Käsidesiä käyteltiin jonkin verran vauva-aikana, ja ite oon ollu aina kova peseen käsiä muutenkin, ja sit on toi pyykkääminen, sekä tietysti tuttien ja pullojen kiehuttaminen mutta muuten taidetaan mennä aika rennolla meiningillä tän tulevankin kanssa.

Meillä on vauvan vaatteet pesty samassa pyykissä ja samoilla aineilla kuin muidenkin vaatteet.
Vauvanvaatteita pitäisi muuten olla ihan valtavasti tai sitten joutuisi koko ajan pesemään vajaita koneita (valtavaa energian tuhlausta :grin).

Mitään iho-ongelmia ei ole ilmennyt lapsilla. Iho-ongelmien ilmetessä sitten tietysti pitäisi tilannetta miettiä uudelleen.

Keskiraskauden tarkistuksessa käyty ja kaikki oli oikein mallikkaasti. Rakenneultrassa vastasi muistaakseni päivää tai kahta pienempiä mittoja, niin nyt oli typy ottanut kirin ja vastasi 2 päivää liikaa eli viikkoja 27. :) 860 grammaa oli painoarvio. Äitiyspakkauksenkin sain haettua, tarkistettua ja nyt tärisen taas ihan innoissani. :grin

Mites muiden mammojen lokakuu näin (jo) puolessa välissä ? Itsellä olisi ensi viikolla äidin luokse menoa, kun 19. päivä juhlitaan isoveljen synttäreitä joka tulee Kärkölästä käymään ja 20. päivä on itsellä heti perään synttärit. Mukavaa siis tulossa, kun näkee pitkästä aikaa veljeäkin. 27. päivä sitten neuvolaa taas. :)

Mä oon itsekin sen verta iho-ongelmainen, että pesen kaikki pyykit sensitive-pesuaineilla, joten todennäköisesti tulen pesemään vauvan pyykit ihan samassa omieni kanssa. Samoin huuhteluaine on aina sensitive ja hajustamaton, korkeintaan comfortin purea (mieto tuoksu) saatan joskus ostaa..

Lokakuu tosiaan ehtinyt jo puoliväliin. Meillä eletään jännittäviä aikoja, asuntomme on siis myynnissä ja perjantaina eräs potentiaalinen ostaja kävi yksityisnäytössä. Nyt odotellaan saadaanko tarjous ja tuleeko vielä muutto joulun alla eteen.

Maha kasvaa, paino alkanut nousta (nyt Rv 25+3 ja paino +5,5kg) ja huomenna ylimääräinen Neuvolalääkäri supisteluiden vuoksi.

Kodinlaittovimma on valtava ja toivoisinkin että tämä asuntoasioissa selviää mahdollisimman pian. Olen jo alkanut sisustaa vauvanhuonetta mutta koitan olla onnistumatta liikaa jos huone vaihtuu vielä. :D käsitöitä vauvalle on tehty jo ja nyt tekisi mieli ommella petivaatteita jne. Minkä kokoinen on pinnasängyn peitto?! Pakkauksen peittohan on tosi pieni. Koitin katsoa eri kauppojen nettisivuilta peittoja ja valmiita pussilakanasettejä mut niiden koot vaihtelee. Minkä kokoiset siis kannattaisi tehdä, siinä pulma kun peitettä ei ole valmiiksi ostettuna :)

Nunnuliina, minä tein peitot vanhoista täkeistä kierrättämällä ja vastaavat suurin piirtein äippäpakkauksen peiton kokoa, joten samat lakanat käyvät niihin sitten ristiin. Onpahan sitten mitä vaihdella jos/kun tulee kosteusvahinkoja. Lakanoistakin suurimman osan ompelin itse. Käsittääkseni Finnlaysonin peitot ja lakanat vastaavat melko tarkasti Suomen kauppojen keskiarvoa (IKEAa en lue ns. suomalaiseksi kaupaksi, siellä on ihan omat kokonsa).

Kävin ostaan kankaita ja ajatuksena siis nyt se äippäpakkauksem peiton koko, tajusin et eihän se nyt niin pieni oo jos patjan koko on 60x120.

Harmi vaan kun ajattelin olla taloudellinen äippä ja säästää tekemällä itse ja sit kangaskauppaan marssiessani totesin et ne kivat kuosithan ei todellakaan mitään halpoja ollu! Värkit kahteen aluslakanaan ja pussilakanaan maksoi melkein 60€.. Hups! Mutta onpa vaaveille nyt sit ainaki äitin ihan ite tekemät ;)

Liitteet

• image.jpg
    image.jpg
    1,021.3 KB · Katsottu: 29
Mä en kyllä nyt muista miten noi vauvanvaatteiden pesut silloin esikon kohdalla meni, mutta ainakaan vajaita koneellisia en itekään tykkää pestä.. Ehkä se pyykinpesu siitä lutviutuu kun vauva on talossa, mutta muistan kristallinkirkkaasti että vauvapyykille oli oma korinsa ja niille oma pesuaine.

On muuten hassua miten tuo muisti katoaa jonnekin. Miehen kanssa ollaan koitettu miettiä, esim. mitä yhden kuukauden ikäinen vauva tekee, mutta ei mitään käsitystä. :) ja kaksi vauvaa muistaaksemme olemme saaneet kuitenkin kasvamaan. :D Kai sitä jossain sumussa on ne ekat kuukaudet menneet.

Meillä talokaupat kanssa käynnissä, ollaan siis myymässä omakotitaloamme ja muuttamassa rivariin 3h+k (77neliöö) vuokralle kunnes löydetään meidän unelmatalo ♡ ens viikolla ois kaupantekotilaisuus! Aivan ihanaa päästä muuttamaan vähän tilavempaan asuntoon...tai siis neliöitä meillä nyt omakotitalossa enemmän mutta huoneita ei, joten meidän likka 2v saa vihdoin oman huoneen :) muutto onneksi jo ens kuussa, päästään asettumaan ennenkun vaavi saapuu!

Ääää, mäki haluan myydä! Me vaan ollaan päätetty odottaa että tää lama tästä lähtis laantuun. Jospa sitte parin vuoden päästä....

Olipa aamulla ihana herätys ko huomasin että esikoisella on vesirokko. Itse en siis ole sitä sairastanu :( Noh...Ei muutako äippäpolille tarkastukseen että vauvalla kaikki hyvin ja nyt sitte pittää syä estolääkettä viis kertaa päivässä.

Meillä esikoisella on aivan älyttömästi vaatteita ollu aina, joten hyvin on yksinään voinu ne pestä. :D Oikeastaan käytin miedon tuoksuista pesuainetta ennen, joten sen vuoksi oli luonnollista erottaa vauvanvaatteet, kun pesi ne hajusteettomalla ja se on sitten jäänyt vain päälle. Niistä tosiaan tulee helposti omat koneelliset, kun mulla on muutenkin tapana pestä vasta useampi koneellinenn kerralla. OMO sensitive (hajusteeton ja allergisillehan se on tarkoitettu) on tosiaan käytössä nykyisin meilläkin, joten vois pestä kaikki nykyisin samassa. Niin ja siis hajusteetontahan pesuainetta vauvanvaatepyykille suositellaan. Allergisille lapsille voi olla, että joutuu kokeilemaan useita herkän ihon pesuaineita, jotta löytää sopivan. Huuhteluaineita ei minusta suositella vastasyntyneen pyykkiin, tosin oon sitä tainnu välillä iteki käyttää, Minä oon pessy yleensä ihan 40 asteessa (paitsi harsot, lakanat, pyyhkeet, sukat, alushousut pesen 60 asteessa). Joskus bodyt ja yökkärit pesin 60 asteessa, mutta eihän nuo vaatteet ehdi edes kunnolla likaantua, kun vaihdan päivittäin ja nykykoneet ja aineet pesee kyllä neljässäkympissäkin puhtaaksi (tästä on varmasti yhtä monta mielipidettä kuin pesijääkin). Sappisaippuaa käytän tahranpoistoon ja tarvittaessa ärtsyjäkin aineita. Huuhteluainetta en käytä, paitsi lakanapyykissä. Nykyisin saatan lorauttaa etikkaa huuhteluaineen sijaan. Kauluspaidat ainoat silitettävät meidän perheessä eli en silittänyt vastasyntyneen vaatteita, enkä aio silittää jatkossakaan. Kuivausrummusta haaveilen. Se poistaisi pölyä, kuten siltys. Kuivausrummussa vaatteista tulisi pehmeitä (tosin kuulemma pitää sitten aina rumpukuivata), mutta laadukkaat vaatteet pysyvät kyllä ihan tarpeeksi pehmeinä ilmankin.

Muokattu viimeksi:
Noita vauvanpeittoja on tosiaan useampaa kokoa. On aivan riittävä koko se äippäpakkauksen. Menee (tai menisi, jos neiti peittoa käyttäisi) meidän 2-vuotiaalla edelleen, vaikka siirtynyt pois pinniksestä. Kannattaa miettiä, mitä lakanoita käyttää eli minä ostin lisäksi toisen vauvanpeiton Ikeasta, jolle kävi sitten paitsi Ikean myös H&M:n pussilakanat (ruotsalaisten koko?). Äippäpakkauksen peittoon mahtoi käydä jotkut muutki lakanat (PikkuPiia?), vaikka ei ihan samaa kokoa ollukaan, mutta nuo Ikean peitot oli selkeästi leveämpiä. Siitähän se oli kätevä tuo pari peittoa, jos pissa tuli yöllä vaipasta läpi ja sit vaihdoin lakanoiden mukaan, ku ei ollu ku parit kolmet lakanat. Nyt ostin esikoiselle valmiiksi jo hieman isomman lastenpeitteen ja lasten tyynynkin (sitten, kun alkaa vaatimaan). Hän ei tosin nuku peitto päällä, joten saapa nähdä, kuinka vähälle käytölle jää. Tyynynä ollut vasta 1,5-vuotiaasta sellainen aivan littana ensityyny (vauvatyynyn) Finlaysonilta niin siihen ei ne vauvojen tyynyliinat sovikaan tai Ikean sopii, mutta PikkuPiian ei. Onneksi nuo lastenpeitot alkaa olla jo standardikokoiset.

Muokattu viimeksi:
En käytä huuhteluainetta oikein mihinkään, vaikka sitä pesukaapista löytyykin. Ei tarvi sitten erikseen tarkistaa missä vaatteessa on elastaania. Niin, meiltä löytyy myös vaaleanpunaisia (entisiä valkoisia) vaatekappaleita, eli hirveän takkaan ei aina ole tullut katsottua mitä pyykkikoneeseen menee. Kun mies ei katso, niin en minäkään.. Herkät laadut pestään joko erikseen tai käsin.

Yritän aina välillä pestä 60 asteessa just siksi, että joidenkin lähteiden mukaan 40 asteessa jää likaa, joka kuluttaa enemmän vaatetta. Yleensä 40 astetta siellä koneessa on, mutta sillä ei kuole pöpöt joten kun haluan että kuolevat, nousee lämpö.

Täytyy varmaan vauvan tullen tarkistaa, että pestään vauvanvaatteita sisältävät koneelliset entsyymittömillä (hajusteettomilla) aineilla. Tosin ei niissä nykyäänkään voimakas tuoksu ole.

Pussilakanoiden kanssa olin ajatellut pihtailla ja ommella aikuisten pussilakanoista pienempiä versioita. Toisaalta Ikeasta löysin monta kivaa kuosia lasten vuodevaatteista, että saa nähdä ostanko sittenkin sieltä.

Niin bakteerien takiahan sitä 60 asteen pesua suositellaan paitsi että sekään ei riitä vaan vielä pitäisi kuivata kuivausrummussa 60 asteessa. ;) Hyvin vähän on muihin lähipiirin lapsiin meidän neiti sairastanut neljänkympin pesuista huolimatta ;) Ehkä jos sekin olisi ongelma, pitäisi kaikki kokeilla. Kestovaipat pesisin vähintään 60 asteessa.

Tuohan on KoBe hyvä idea tuo ompelu/pienennys, jos kehtaa sen tehdä!

Vielä tuohon pesuainekeskusteluun liittyen: tiedän useammankin, jotka pesevät hajustetuilla pesuaineilla myös vauvanvaatteet. Mikäpäs siinä, ellei iho-oireita ole.

Minusta hajusteettomat ja entsyymittömät ovat eri asia eli kaikki tavallisimmat pesuaineet kyllä sisältävät entsyymejä. Entsyymit takaavat nimenomaan sen, että pyykki puhdistuu.

Lila-Aurora: Meillä kävi sikäli hyvin talon myynnin kanssa että vaikka oltiin skeptisiä menekistä niin tarjous tuli kun talo oli ollut 2 viikkoa markkinoilla :) Ja hintaakaan ei tarvinnut liikaa laskea, saadaan jopa voittoa siihen nähden mitä itse ollaan kaikesta maksettu! Tosin tää taitaa olla nykyään aika harvinaista, nyt kun vaan itse pääsisi näillä ostajan markkinoilla ostamaan itselleen sen unelmatalon..ei vaan mieluista ole tullut tän kesän/syksyn aikana vastaan :/

Voi kiesus tätä ummetusta ja turvotuksen märää! Painokin vaan nousee, huomenna viikkoja 26+0 ja +10kg...äh :(

Tää peittojen ja lakanoiden kokoero tuli mulle ihan yllätyksenä! Ja valitettavasti siinä vaiheessa, kun oon jo ehtinyt ostaa peiton ja tyynyn ikeasta ja pari pussilakana+tyynyliina settiä muualta.. eipä ne tosiaan käykkään keskenään :eek: Kiitos vinkistä, että ruotsalaiset mitat on tota ikea kokoa. Piti käydä H&M homen sivuilta tarkistamassa, että niidenkin lakanat tosiaan mätsää.. Yksi setti ikea lakanoita jo onkin, täytynee tästä lähtien hankkia lakanat ikeasta, H&Mstä tai ruotsista.. :rolleyes: Noista liian pienistä tulee nyt sit varmaan vaunulakanoita...tai äitiyspakkaussänkyyn, joka menee mun vanhempien luokse vauvansängyksi.

Takaisin