Lokakuiset kuopuksen odottajat

Mä noin ekana miettisin näihin nukutustouhuihin sen, että järjestelmällinen pitää olla (etukäteen päätettynä, miten toimitaan ja siinä pysytään ellei jotain ihan ihmeellistä tapahdu) ja mitään sellaista ei kannata ottaa nukutuskeinoksi, jota ei halua jatkaa pitempään. Eli ei esim. maata vieressä, josset halua maata vieressä joka kerta. Mä aattelisin, että isoon sänkyyn siirtyisin niin että jos lapsi tulee pois sängystä niin kärsivällisesti veisin lapsen sänkyyn takaisin ilman kummempia hälinöintejä, sanoisin hyvää yötä ja poistuisin. Ja jatkaisin tätä hamaan tappiin asti. Vaikka monta tuntia ja monta iltaakin, jos näin vaatisi. Idea on, että ei menisi kauaa, kun lapsi tajuaa, että ei saa mitään irti sängystä poistumisella. Viikon kokeilun jälkeen miettisin, että jos ei toimi, niin pitäiskö yrittää jotain muuta. Jos kovasti alkaisi sängyssä itkemään, niin menisin rauhoittelemaan, mutta poistuisin ennen nukahtamista. Ja kunnon iltatoimet ennen nukkumaanmenoa, jotta lapsi pystyy valmistautumaan jo ennen sänkyyn laittamista. Vierekkäin iltasatua ym. että turvallisuus olisi tankattu. En ole itse vielä kokeillut, mutta siskolla kolme lasta on tällä oppinut nopeasti nukahtamaan itse.
 
Hei jemppu, kiva kuulla, että ei mahdotonta! Kyllähän esikoinen olisi sitten n. 1v 4kk kun vaavisänky alkaisi olla kuopukselle pieni. Mahdollisesti esikoinen voisi siis aiemminkin kokeilla isoa sänkyä... jeejee!
 
Hyvä kun täällä oli näitä sänkypohdintoja! Saa itsekin hieman osviittaa mitä tekisi tuon oman taaperon kanssa. Ehkä 1-2 kk ennen laskettua aikaa uuteen sänkyyn..
 
Täällä on nyt muutama yö mennyt esikoisella jatkosängyssä ja ekan yön jälkeen onkin nukkunut siinä ihan hyvin. Kertaakaan ei ole yöllä vielä pudonnut sängystä eikä lähtenyt huoneesta aamulla enenkuin olen mennyt hakemaan. :grin
 
Te joilla tulossa kuopus melko pikaisesti edellisen syntymästä.. Onko paljonkin erilainen raskaus tällä kertaa? Itselläni ihan erilaiset kolotukset ja mietin, että johtuuko siitä ettei kroppa ollut vielä kerinnyt palautua edellisestä synnytyksestä uuden raskauden alkaessa kuin sen 8kk..? Lähinnä tällähetkellä vaivaa erilaiset kiputilat (alavatsa, liitos, selkä yms) , joita en esikoisesta kokenut ollenkaan. Vaikea kuvitella, että töissä täytyisi olla jos en hoitovapaalla olisi.
Vatsa on myös jotenkin jo häiritsevän kookas. [emoji1]
 
Juu täällä on kyllä tietyt rutiinit ennen nukkumaan menoa ollu aina ja tosiaan pinnikseen nukahti itsestään siihen asti kunnes oppi tulee laidoista yli.. nyt on ihan turvallisuus syistä toi ikean matala turvalaita ollu jo pitempään käytössä. Nyt ollaan reilun viikon ajan jätetty poika rauhottuu itsekseen ja jompikumpi on sit jääny viereiseen huoneeseen kuulostelee ettei poju lähe lukemaan kirjojansa tai purkamaan vaatteita kaapistaan ym. Jää ihan tyytyväisenä huoneeseensa mut en tiiä.. ei toi kyllä mikään nukkumatin best frend näköjään oo :shifty:. Kun on nukahtanut ni nukkuu ku tukki:happy:.
 
Mulla oli 9 kk synnytyksestä kun uusi raskaus alkoi. Alussa oli enemmän pahoinvointia kuin viimeksi, mutta muuten ei oo ollut eroa. Ihan alussa tuli pikkasen maitoa, vaikka imetyksen loppumisesta oli sillon joku 4 kk.

Edellinen raskaus oli aika oireeton, lopussa oli liitoskipuja. En muista millon ne alko, mutta nyt ei oo ainakaan vielä ollut.

Vatsa on nyt selkeesti isompi kuin viimeksi tässä vaiheessa. Vähän pelottaa, mihin tää vielä syksyllä kasvaa.
 
Mulla ehti 1v1kk mennä ennen uutta raskautta ja on nyt erilaista. Vatsa pullahti heti ulos ja alusta asti on ollut painetta alaspäin. Olen päätellyt näiden johtuvan siitä, että vatsalihakset ja lantionpohjalihakset ei kummatkaan palautunut ekasta raskaudesta. Sen sijaan mulla oli ekassa paljon enemmän liitoskipuja, kun kohtu ekaa kertaa venytti paikkoja. Nyt kipuja on ollut vain alaselkä-pakarassa (joku issias tai muu hermo) ja alapäässä, kun ekassa raskaudessa oli koviakin lyhytaikaisia kipuja alavatsan eri puolilla ym. Lähinnä tokalla kerralla tuntuu kuin olisi vaivojen kanssa koko ajan monta kuukautta edellä..miltä mahakin näyttää. :)
 
Maha on isompi. Muuten ollut aika helppo raskaus, kuten edellinenkin. Ei satu mihinkään.
 
Mulla ehti olla vain 3kk raskauksien väliä ja nyt on paljon enemmän liitoskipuja ja maha tdella kookas. ekassa raskaudessa oli enemmän selkäongelmia ja närästystä, ne tais johtua istumatyöstä (onneksi oli sähköpöytä), kohtuu pitkistä ajomatkoista töihin ja stressistä. Myöskin oli hiukan enemmän kohdun venymiskipuja, joita nyt ei ole ollut juurikaan. Eka raskaus oli silti mielestäni helppo ja vähäoireinen, nyt ottaa vähän kovemmalle, mutta johtunee osittain siitäkin, että tuon 9 kuukautisen esikoien kanssa ei pääse niin helposti ottamaan lepoaikoja.
 
Mulla raskauksien välissä 1v6kk, ja on hankalampi olo ollut tällä kertaa. Pahempi pahoinvointi, minkä lisänä pyörrytys. Pahemmat liitoskivut, parempi lonkka oireillut jo ekan kolmanneksen lopulta. Myös lantionpohjanlihasten väsymystunnetta havaittavissa. Ja maha ISO, kun vasta puolessa välissä mennään... :bored:
 
Mulla 1v 2kk raskauksien väliä. Toinen raskaus oli alussa paljon rankempi (pahoinvoinnit, väsymys yms) mutta toinen kolmannes on ollut huomattavasti kivuttomampi kuin edellinen. Supistuksia tulee herkästi mutta edellisen raskauden alavatsa ja jalkakivut ovat jääneet vähäisiksi. Vatsa on kyllä huomattavasti isompi kuin viimeksi. Suonenvedot jalkoihin ovat tulleet aikaisemmassa vaiheessa kuin viimeksi..yrittää heti vetää ihan kun hetken istuu tai makaa.
 
Mulla raskauksien välillä vain kolmisen kuukautta ja kyllä tämä toinen raskaus on ollut fyysisesti rankempi. Supistelee herkästi jne. MUTTA ekan raskauden ajan jännitin ihan hirveesti ja koko ajan pelkäsln, että jotain menee pieleen. Nyt on henkisesti paaaaaljon helpompaa!
 
Mulla raskauksien väliä tuli nyt hieman yli vuosi. Edellinen väli oli saman pituinen. Mulla ei oo mitään eroa. Ei mitään oireita. Oikeastaan ainoa oire on sellainen, että jos pitkään tekee jotain rasittavaa ja istahtaa alas, niin ylös ei meinaa enää päästä. Eli jotain nivelten löystymistä siis. Olenkin todennut, että parempi pysyä vaan kokoajan liikkeessä.
 
Mulla on raskauksien välissä 8kk, 10kk ja nyt 1v3kk eli peräkkäin nää on kaikki tulleet. Tokassa raskaudessa ei omassa olossa ollut suurtakaan eroa ensimmäiseen. Kolmannessa kipeät supistelut alkoi aikaisempia raskauksia aiemmin ja nyt tuo iskiastyyppinen selkäkipu tuli turhankin ajoisssa. Ainakin toistaiseksi tämä neljäskin on kuitenkin ollut helppo raskaus. Närästys on alkanut esikoisen lukuunottamatta suunnilleen plussatestistä. Mua ei ollut närästänyt koskaan ennen kuin esikoista odottaessa aivan loppuraskaudessa ja närästys on myös loppunut joka kerta kuin seinään heti, kun vauva on syntynyt.
 
Aikamoista tahtia, onneksi suht hyvin menee raskaudet. Olis tossa jo ihmettelemistä, jos oma kroppa meniskin ihan nollakuntoon.
 
Mulla on 9 kk väliä kun uusi raskaus alkoi. Vatsa on mielestäni pienempi nyt. Tosin laihduin imetyksen aikana 5-6 kg, joten siitä ja ehkä istukan paikastakin johtuen on kokoeroa. Lopetin imetyksen 1,5 viikkoa sitten :) .

Pahoinvointia huomattavasti vähemmän kuin ensimmäisessä raskaudessa, silloin oksensin 10 x pvä keskimäärin rv 22 saakka. Nyt 3x pvä viikolle 14 saakka.

Liitoskipuja ei juurikaan ole, selkä reistaa kyllä. Tällaiset tuli mieleen ensin.
 
Mietiskelin tässä yön unettomina tunteina, että vauva on suurella todennäköisyydellä täällä jo 10vk kuluttua (riski ennenaikaisuuteen on siis melko suuri). Tarttis vissiin alkaa tehdä jotain.. Jotenkin vähän vaikeahko ollut tarttua tuumasta toiseen tän kakkosen kohdalla. Vaatetusasia tosiaan melkolailla kunnossa edellisen jäljiltä. Tosin en oikein osaa arvioida kuinka kevät- ja syysvauvojen tarpeet eroavat toisistaan. Mutta ne vaunut.. Ja sänky.. ja ja ja.
 
Meidän ensimmäinen on myös kevätvauva ja tämä tuleva siis nyt syksyn ja oon miettiny vaatetusta ihan paniikissa.. Mitenhän sitä taas osaa, jos osaa :D Sänky tulee esikoiselta, ostetaan vaan uusi patja. Vaunut ajattelin ostaa käytettynä ja ehkä sitten seisomalaudan. Esikoinen on vauvan syntyessä 2,5v. Meillä on jo vuoden olleet käytössä pelkät matkikset ja todella harvoin, joten mitään tuplia en ainakaan halua.
 
Me ollaan saatu kunnon muistutus vauva-arjesta..esikoinen on nukkunut yönsä suht keskeytyksettä helmikuusta asti, mutta nyt flunssa herättää pojan tunnin välein koko yön. Kaksi yötä ollaan heräilty ja mä ihmettelen, että miten voi selvitä sitten, jos esikoinen on kipeä ja uusi vauva heräilee vielä lisäksi! Viime syksynä esikoinen oli aivan jatkuvalla tahdilla kipeänä ja ihan tosiaan kotihoidossa..nyt jos tulee samanlainen syksy tautien kanssa, niin tulee väsynyttä porukkaa. Jotenkin tää vauva-arki on kyllä aikamoista tulevaisuuteen katsomista. Koko ajan miettii, että "joku päivä"..ja monet päivät menee vaan odottaessa päiväunia ja illan nukkumaanmenoaikaa. Silti mekin väännetään toista lasta..tän on pakko olla biologista tän lapsentekohalun. :D
 
Takaisin
Top