Lokakuiset kuopuksen odottajat

Mie en oikein tiedä ottaisinko pakkauksen.. Eilen just kattelin, mitä se nyt sisältää, ja oli ne vaatteet miusta ainakin söpöjä. Paremman oloinen/näköinen paketti ainakin kuin pari vuotta sitten.. Esikoiselta tietysti ois vielä tallessa ainakin ulkovaatteet, makuupussi, peitto sun muut petivaatteet jne, että sikäli ei tarvitsis ottaa.. Varastossakin on monta kassillista vauvatavaraa, en oo edes vielä katsellut mitä kaikkea niistä löytyy. Onneksi on vielä aikaa miettiä, miten tekee.
 
Me otetaan tällä kertaa rahana tuo avustus ja käytetään se raha toiseen TrippTrappiin. Esikoiselle ostettiin kaikki uutena, joten muutamia vaatteita ja tavaroita lukuunottamatta kaikki löytyy jo valmiiksi. Ja tämäkin tulokas on poika, joten sitäkään ei tarvitse miettiä, että pitäisi hommata jotain tyttömäisempää.

Tällä hetkellä olen hieman ristiriitaisissa tunnelmissa kun syksyä ajattelen. Ollaan alustavasti sovittu, että esikoinen jatkaa syksyllä perhepäivähoidossa 11pvä/kk vaikka olenkin kotona. Toisina päivinä poden huono äiti-fiilistä ja toisina olen vakuuttunut, että se on oikea ratkaisu meille. Ainakin alkuun teemme näin ja katsomme miten homma lähtee toimimaan. Miten teillä muilla hoitokuviot menee?
 
Mä olen hoitovapaalla kotona 1-vuotiaan esikoisen kanssa. Miehen mielestä olisi hyvä idea laittaa esikoinen osapäivähoitoon ens vuoden alusta. Itse haluaisin mahdollisimman pian takas töihin. Mietin, että kuopuksenkin voisi laittaa syksystä 2016 hoitoon ja menisin sillon töihin. Jos mies haluaisi siinä vaiheessa jäädä pariksi kuukaudeksi kotiin vuorostaan, voisi hoitoon menoa pikkasen lykätä.
 
Olen hoitovapaalla 1-vuotiaan esikoisen kanssa ja aion jatkaa vapaata vielä parilla vuodella. Kuopus olisi lähempänä kahta mennessään tarhaan.
 
Mäkin olen hoitovapaalla 1-vuotiaan kanssa. En näe tarpeelliseksi laittaa esikoista hoitoon, kun toinen syntyy... Tuntuisi jotenkin hassulta maksaa hoidosta, kun yhtä hyvin voin hoitaa lasta kotona. Eri asia olis tietty, jos esikoinen olisi jo nyt hoidossa, niin vois olla esikoiselle mukavaa päästä välillä tuttuja kavereita moikkaamaan... Mutta luulen kyllä, etten silti jatkaisi päivähoitoa... Ajatuksena mulla on olla kotona ainakin siihen asti, kun kuopus täyttää 1 vuotta... Todennäköisesti 2017 siirryn työelämään :)
 
Meillä esikoinen aloitti tosiaan hoidossa viime syksynä ollessaan 1v2kk ja on pärjännyt tosi hyvin siellä. Hoitaja on todella mukava, josta ei haluttaisi luopua. Askartelevat hoidossa tosi paljon ja poika on oppinut hyvin omatoimiseksi siellä. Lisäksi hoitaja on tosi musikaalinen, joten muskari tulee siinä samassa, kun leikkivät ja laulavat hoidossa. En tiedä miten itse ehtisin tehdä kaikkia niitä samoja asioita kotona esikoisen kanssa sitten kun vauva syntyy. Meidän poika on tosi aktiivinen ja sosiaalinen tapaus, joten jos tekemistä ei ole riittävästi, hän turhautuu ja sitten alkaa tavarat ja paikat hajoamaan. :smiley-bounce016
 
Mä olisin mielellään kotona lasten kanssa äitiysloman jlkeen niin pitkään kuin talous antaa periksi. Mutta eiköhän se ole pakko lähteä takas töihin kun kuopus 1-2v vaikka miten ikävältä tuntuukin. Nytkin teen lyhennettyä työviikkoa ja silti tuntuu etten ole esikoisen kanssa tarpeeksi yhdessä :oops:
 
Tuul1a, tuossa tapauksessa varmaan voisinkin jatkaa hoitoa! Eikä pidä potea huono-äiti fiilistä... Varmasti esikoinen nauttii hoidossa olosta :) Me käydään esikoisen kanssa muskarissa ja sitä aiotaan kyllä jatkaa myös vauvan synnyttyä! On hyvä että meillä on esikoisen kanssa sitten joku oma yhteinen juttu, ettei vauvan tullen kaikki lopu :)
 
Meidän pojat (1,5v, 3v ja 4,5v.)on nyt olleet perhepäivähoidossa n. 8kk. Jäävät kotiin sitten kun itsekin jään. Isommat kyllä varmaan kaipaa hoitoon, kun ovat siellä tottuneet olemaan. Molemmat on menneet hoitoon n. 1-vuotiaana eka kerran, mutta olleet aina kotona, kun oon ite ollu äitiyslomalla. En oikein osaa laittaa lapsia hoitoon, jos ite oon kotona. Esikoisella on syksyllä kerhoa 2x/viikko, mutta tuo 3v. ei vielä pääse, kun meidän tuppukylässä ei ole kerhoja alle 4-vuotiaille. Se kyllä vähän harmittaa. Täytyy yrittää käydä perhekerhoissa yms. että sekin saa vähän ohjelmaa viikkoihin.
 
Äitiyspakkauksen aion ehdottomasti ottaa, niin ihana tuo uusi pakkaus :grin Ja musta se on kiva rituaali noutaa paketti ja avata se miehen kanssa kotona, ihastella niitä pikku vaatteita... Ei me sitä absoluuttisesti tarvittais, mutta tää on niin harvinaista aikaa elämässä että aion ottaa kaikki tuollaiset jutut ilolla vastaan.

Meillä esikoinen 2,5 v kyllä tulee jatkamaan ihan täyspäivähoidossa heti kunhan on vauvan kanssa pari viikkoa yhdessä vietetty. Poika on niin aktiivinen tapaus että varmasti turhautuisi ja pitkästyisi kotona mun ja vauvan kanssa, kun itsestäni tiedän että todellakin yrittäisin vaan nukkua aina kun mahdollista jne enkä todellakaan jaksaisi järjestää mitään virikkeitä! Univelkaa on nyt jo ihan riittävästi kun esikoinen nukkuu vieläkin huonosti yöt, en kyllä jaksaisi jos se pyörisi päivätkin sitten kotona niin etten saisi ikinä nukuttua. Nytkin on ihan riittävän rankkaa yrittää jaksaa töissä väsyneenä. Enkä pode yhtään huonoa omaatuntoa siitä, päiväkodissa on seuraa ja monipuolisia virikkeitä ja paljon ulkoilua.
 
Meidän esikoinen ei kerinnyt hoitoon, joten jää kotiin mun ja vauvan kanssa. Syksyllä olisin palannut töihin, jos ei oltaisi saatu kakkosta alulle. Ikäeroa tulee noin 1v 10kk ja esikoinen on ollut aika viihdytettävä tapaus. Koko ajan pitäisi olla jotain sen kanssa tekemässä tai sitten on hirveä valitus päällä..vaikka olen oikeasti yrittänyt totuttaa sitä yksinkin leikkimään! Saa nähdä, miten rankaksi arki muodostuu kotona kahden pienen kanssa.
 
Eikö uudessa hallitusohjelmassa nyt ollut, että subjektiivinen päivähoito-oikeus ollaan rajaamassa puolipäiväiseksi, jos toinen vanhemmista on sisaruksen kanssa kotona? Mahollisesti tulee voimaan jo 2016 vuoden alusta.
 
Hesarin sivuilla oli myös noita aikataulutuksia... Ei tainnut päivähoitoasiasta olla vielä tarkempaa aikataulua. Mutta kaikki muutokset olis voimassa 2019 mennessä. Kesän taitavat ainakin valmistella ja syksyllä pistävät eduskuntaan hyväksyttäväksi. Mutta tosiaan voi jo heti ensi vuoden alusta iskeä tiukka kuri. Itse jo vähän mietiskelin mun mahdollisia lomanmenetyksiä, kun vanhempainvapaalta ei enää lomaa kertyis...
 
Miekin mietin tässä tuota uuden hallitusohjelman päivähoito oikeuden rajaamis -asiaa.. Siinä kun puhutaan mielestäni vain ydinperheistä, siis joissa juurikin on ne kaksi aikuista. Niin että mites yh-perheet?
Itse nimittäin jouduin nyt pari kuukautta sitten yh:ksi, ja esikoinen on todella sosiaalinen ja vilkas tapaus, eli tarvitsisi jatkossakin hoitopaikan.. Ja ihan pikkuvauva-aikana en varmastikaan ihan niin paljoa jaksaisi järjestää tekemistä hänelle, ettei turhautuisi. Näen jo painajaisia siitä, että yhden vanhemman perheille tulee joku totaalikielto viedä lasta hoitoon, oli tilanne mikä hyvänsä. :sad001
 
Siis eihän sitä vanhempien lasten hoitopaikkaa oltu kokonaan kieltämässä, jos on kuopuksen kanssa kotona? Rajattaisiin vain puolipäiväiseksi ja kai se yleensä riittää? Vai riittääkö? Mulla kun ei ole vielä kokemusta päivähoidosta.
 
Mun pitäisi kesäkuun lopussa vähän suunnitella kertyneiden lomien käyttöä ja säästämistä kun jään syksyllä hoitovapaalta suoraan äitiyslomalle. Hyvä tietää, että äitiys- ja vanhempainvapaan aikana saattaisi kertyä korkeintaan kuudelta kuukaudelta lomaa. Vai voiko tollaset muutokset edes tulla läpi mennessään noin nopeesti käyttöön? Ehtiskö meille lokakuisille kertyä lomat vielä normaalisti?
 
Loma-asiasta... Mulla sama tulanne kuin sulla unipupu. Mutta jäljellä olevat lomat olen jo suunnitellu käyttäväni ennen uutta äitiyslomaa. Mietityttää vaan sitten se töihin paluu aikanaan, kun en ihan lomattakaan haluis sitten paiskia töitä. En usko, että tämän vuoden aikana tulee voimaan, mutta varaudun jo henkisesti, että pahimmillaan vuoden 2016 alusta se olis huomioitava. Tiedä sitten onko alkavista äitiysvapaista eteenpäin vai tuleeko muutokset kaikille myös jo vanhempainvapailla oleville... Jää nähtäväksi.

Päivähoidosta, niin oikeutta kokopäiväiseen hoitoonhan rajoitettaisiin. Jää mahdollisuus puolipäiväiseen hoitoon vielä olemaan.
 
Tuo loma-asia kyllä mietityttää itseeänikin. Työ, josta olen nyt vanhempainvapaalla, on todella kuormittavaa joskin ei fyysisesti raskasta ja kun jatkossa pitäisi kyseistä työtä jaksaa kahden lapsen äitinä tulisi ensimmäisestä vuodesta todella rankka vajailla lomilla. Enkä kyllä myöskään ymmärrä, että mitä tämä valitiolle säästää rahaa, mutta se on toinen juttu.

Toivon todella, että jo aloitetut vanhempainvapaat saisi pitää vanhan mukaan, mutta nähtäväksi jää.
 
Mäkin kyllä olen laittamassa 4v hoitoon! On niin älyttömän vilkas ja villi et se hyppis seinille jos joutuis vauva-arkeen.. Ja kun ne ainoat leikkikaveritkin on siel hoidossa.. ☺️
 
Mä oon kotona tän 1v9kk pojan kans ja poika jää myös syksyllä sitten meidän kans kotiin. Miehellä on pitkät työpäivät, kokonaisuudessaan lähtee kuudelta ja palailee kotia vähän ennen kuutta :dead: ni en viittis laittaa poikaa edes muutomaks noin pitkäks päivää hoitoon. Pitää sit yrittää käydä perhekerhoissa ja sillai.
Oon kotona varmaan siihen asti et uus tulokas ois vuoden ja sit lähtisin vakiduuniin tekee vaik 30h viikko ja lapset varmaan vuoropäiväkotiin siks aikaa. Ellei kolmonen ihan täysin yllättäis:joyful:
 
Takaisin
Top