Lokakuiset kuopuksen odottajat

Ameeba

Seurustelun sensei
Huhtikuunmammat 2014
Toukokuunmammat 2014
Lokakuunmammat 2015
Nyt on ketju meille, kenelle on tulossa toinen, kolmas, neljäs, viides tai vaikkakuinkajamones lapsi :) Tähän meidän pohdintoja odottamisesta, elämästä yleensä ja kaikesta mitä keksitte.
 
Onko teillä ollut vauvan odotus nyt erilaista kuin aiemmissa raskauksissa? Tai toki se on aina omanlaistaan, mutta millaista? Mulla on ollut vähemmän huono olo, enemmän migreeniä ja mielestäni vatsa on pienempi. Tosin voinee johtua siitä, että laihduin imetyksen aikana muutaman kilon.

En pidä mitään stressiä tavaroiden ja asioiden hankkimisella. Ajattelin vasta syksymmällä perehtyä vaunuihin yms. Vaatetta on paljon ja silti otan äitiyspakkauksen, kun haluan jokaiselle lapselle sellaisen muistolaatikon siitä. Mites muut?
 
Miehen kanssa juuri eilen puhuttiin tästä, että nyt ei tule raskautta niin paljon ajateltua kuin edellisessä, koska esikoinen pitää meidät niin kiireisinä. Olen aika luottavaisin mielin liikkeellä ja yritän nauttia tästä ajasta, koska kaksi lasta on meille hyvä määrä. Paljon on jo hankittua esikoiselle, enkä ole mitään hankintoja vielä vauvalle tehnyt. Vaunujen hankinta jää meilläkin luultavammin syksyyn. En ole vielä päättänyt otanko äitiyspakkausta.
 
Mä osaan vissiin ottaa pikkasen rennommin tän tokan raskauden. Alussa oli ehkä jopa enemmänkin huolta, kun tiesi alun riskit paremmin ja niskapoimu-ultra jännitti ihan pirusti, kun täälläkin oli niin monia, joilla oli mennyt kesken ennen sitä. Mulla oli myös itsellä edellisessä kierrossa ehtinyt tulla plussa tikkuun ja sitten vuoto alkoikin, niin sekin vähän hermostutti sitä alkuhässäköintiä. Mutta näiden oireiden kanssa pärjäilee jotenkin paremmin, kun mitään hirveän uutta ei ole ilmaantunut..kävinkin kyllä aikamoisen raskausoirelistan läpi ekassa jo. :D

Maha on ihan valtava ollut alusta asti verrattuna ekaan. Eka on meillä poika ja nyt luvattiin tyttöä eli varmasti jotain hankintoja tulee tehtyä ihan senkin takia. Siskolta löytyy lainaksi molempien vaatteita yllin kyllin, mutta eiköhän sitä jotain tyttöjuttuja tuu ostettua ihan omaksikin iloksi. Tuplarattaat tarttis tähän 1v 10kk ikäeroon.
 
Mul on hyvinkin erilainen raskaus! Paljon helpompi olo, tunne niinku en edes olis raskaana.. Viel en tiiä kumpi nyt tulossa ☺️
 
Mulla oli raskauden alku moninkerroin pahempi kuin esikoisesta, niin oireiden kun stressin suhteen. Yksi keskenmeno tässä välissä, ja se että tietää enemmän kaikista komplikaatioista, sai pelkäämään että jospa kaikki ei mene nytkään hyvin... Edelleen pieni pelko, joka toivottavasti rakenneultran jälkeen helpottaa!

Vielä ei oo hankittu tavaraa juurikaan, kun esikoiselta on kaikki edelleen tallessa... Tuskin tuleekaan kauheasti osteltua ellei toista sukupuolta eli tyttöä lupailla :) Äitiyspakkausta en aio ottaa, kun vaatetta jo muutenkin tarpeeksi ja esikoiseltakin jäi äitiyspakkauksen vaatteet suurimmalta osalta käyttämättä, kun eivät joko olleet sopivaa mallia tai miellyttäneet silmää... Kaikki muukin pakkauksessa mukana tuleva löytyy jo, niin en näe tarpeelliseksi ottaa sitä tällä kertaa.
 
Meidän esikoiselle tulee pian puoltoista vuotta täyteen ja vauvatavaraa jemmassa pojalta ihannii jonnii verran.. Silti odotan kovasti että pääsisin jo pienelle ostamaan kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta.
Kaks viikkoa rakenneultraan aikaa. Jännitys kasvaa päivä päivältä. Tärkeimpänä tietysti toive terveestä vauvasta, mutta kyllä se sukupuoli jännittä kovasti. Olen niin tyttömäinen tyttö itse että haave pienestä tyttölapsesta kasvaa koko ajan.
 
Joo ja äitiyspakkaus otetaan kyllä oli tyttö tai poika. Tiedän että meilläkin paljon pakkauksen tuotteista jää käyttämättä mutta on siellä paljon tarpeellistakin.
 
Mä oon osannut rauhoittua jo aika kauan sitten, nyt odotan ma ultraa ja sitten alan pikkuhiljaa miettiä mitä tarviin. Vaatetta varmaan jotain vaikka olis poika kuten esikoinenkin koska on ihan eri vuoden aikaan tulossa. Tyttö jos tulee, menee paljon vaatteet vaihtoon. Mitään isoa ei tarvitse hankkia, kaikki on tallessa. Mä en ota äitiyspakkausta, en olis ottanut rakastamaan jos olisin tiennyt kuinka "huono" on. Meillä käytetty vain: kynsisaksia, hammasharjaa, siteet ja yöpukua. Lähes kaikki muu meni kirpparille. Mutta onhan se hyvä monille :)
 
Jemppu kirjoittikin mun ajatukset täysin! :wink

Alun pahoinvointi oli pahempaa kuin esikoisesta ja nyt puolessa välissä on kivuliaammat olotilat. Maha kasvanut kuitenkin melko samallalailla.

Äitiyspakkausta emme ota, siitä kaikki tarpeellinen tallessa. Vain omat kynsisakset vauvalle ostetaan.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on nyt ollut enemmän pahoinvointia kuin viimeksi. Esikoisen odotus oli tosi helppoa ja vauvakin helppo. Söi ja nukkui hyvin ihan alusta alkaen. Toivottavasti tulisi tästä toisestakin samantyyppinen.

Äitiysavustuksen otamme mieluummin rahana, kun esikoisen pakkauksesta on vielä vaatteet, makuupussit yms. tallella. Tarvii ostaa uudet kynsisakset ja ehkä muutamia uusia vaatteita (etenkin, jos tulee tällä kertaa tyttö). Esikoinen tuli sairaalasta kotiin fleecehaalarissa, jota käytti siinä keväällä koko ajan ulkona. Kuopukselle voisi tarvita jonkun äitiyspakkauksen talvihaalaria pienemmän alkuun. Tai sitten vaan käyttää sitä, vaikka hihat roikkuisivat. Joka tapauksessa, jos ei tuplarattaita lasketa mukaan, pitäisi olla selkeesti alle 140 eurolla ostettavaa.

Ajateltiin alkuun kuopukselle vuokrattavaa vaavi-sänkyä, siirtyisi sen jälkeen esikoisen pinnasänkyyn.
 
Ei mekään oikeesti tarvita äitiyspakkausta, haluan vaan säästää ne vaatteet lapselle kun tulee aikuisikään. Ehkä on sen verran harmittanut kun omat vanhemmat eivät ole säästäneet mitään vaatteita.
 
Mä säästän kyllä muutamat lempparivaatekappaleet ja lelut joista on eniten pitänyt :) Jotkut kaikista pienimmät vaatteet on ihan pakko säästää, miten ne voikin olla niin pikkuisia aluksi... :Heartred
 
Mulla ja miehelläni löytyy omia vauvakamoja, mutta niitä ei olla käytetty omilla lapsillamme. Omani löytyy varastokopin takimmaisesta nurkasta ja mies ei oo tainnu ottaa lapsuudenkodista edes niitä mukaan. Mutta kyllä sitä omien lasten kohdalla on silti sen verran sentimentaalinen, että säästää tietyt jutut; kotiutumisvaatteet, itse tehty vauvapeitto (tulevalle teen tietenkin oman) ja muita pikkujuttuja. Äitiyspakkauksen vaatteet vaan oli meillä niin vähällä käytöllä, etten itse koe niitä tärkeiksi säilyttää (ja meille toimimattomimmat onkin taineet jo löytää uuteen osoitteeseen). Mutta onhan se hauska ajatus, jos äitiyspakkauksen vauvatavarat säilyttäis sellaisenaan...
 
Onneks saa jo 2015 vuoden pakkauksen kun en hirveesti välittänyt edellisvuoden vaatteista, vaikkakin muutaman oikein retrovärisen niistä näköjään ostin kirppikseltä. En ole säästänyt mitään vaatteita pojan 2013 pakkauksesta. Ne ihanat tumput ja sukat on kyllä tallessa,kovassa käytössä oli pojalla ja niitä ostin kirppikseltä toisen satsin nyt talvella kun löytyi käyttämättömät. Tallessa myös peitto, lakanat, pyyhe, hattuja, rukkaset ja nyt kun tuota kuvaa kattelee niin joo onhan mulla tallessa kaikki oranssit ja turkoosit vaatteet.. Eli perun puheeni, mulla onkin aika paljon jemmassa siitä vaatteita! :grin
 
Tää on ollut hyvin samanlainen raskaus tähän asti kuin edellinenkin. En vielä tiedä kumpi on tulossa, mutta itsellä on vahva tunne pojasta. Äitiyspakkaus ois tällä kertaa niin oman värinen, että sen takia tekis mieli ottaa, mutta laatu on edellisissä ollut sisävaatteiden osalta niin kuraa, että taitaa jäädä ottamatta. En äitiyspakkausta ottanut kuin esikoiselle, mutta muille on käyttämättömiä äp:n vaatteita tullut ostettua kirpparilta. Makuupussi, ulkovaatteet, peitot yms. on kyllä ollut loistavia, mutta niitä on jo niin monet, ettei niiden takia kannata ottaa.
 
Mä otan pakkauksen ku mulla ei oo jäljellä ennestään ku muutama harso. Kaiken oon antanu pois ku ei pitäny ennää ikkään vauvoja tehä. :wink
 
Tykkäsin itse molemmista pakkauksista, tämän vuoden ja viime vuoden. Sain suurimman osan vuoden 2012-2013 pakkauksesta kun hakemus meni niin rajoille ja muutaman tuotteen "uudesta" 2014 pakkauksesta, sellainen hauska sekapakkaus siis. Onneksi siitä viime vuotisesta saatiin haalari ja vanupuku, ne oli hienot ja meni meidän pienellä tytöllä uskomattoman monta kuukautta.

Osa jäi tytön pakkauksesta käyttämättä ja osa oli mukavasti käytössä. Sama juttu käy varmaan tulevalle, mutta onpahan tosiaan sit hyväkuntoista kun jemmaan ne tuonne ullakon perukoille aikanaan :)
 
Mulla tää raskaus on ollu oireiden osalta helpompi. Tosin väsyttäny on enemmän. Nytkin pojan kans 'päikkäreillä'.
Äitiyspakkauksesta ei oo ollu isännän kans ees mitään puhetta, mut ei me sitä oteta ku esikoiselta melkeen kaikki äp:n tavarat tallella. Ja jos tulee tyttö niin rahanmenoa on esim. Vaatteisiin! Ja sit jos tulee ne tuplatkin hommattua..
 
Mulla on ollut kyllä (tähän asti) lähes identtinen raskaus edelliseen verrattuna. Liitoskipuja on nyt ollut vähän enemmän jo täällä aikaisemmassa vaiheessa, mutta toisaalta närästystä ja selkäongelmia vähemmän. Närästyksen ja selkäongelmat laitan sen piikkiin, että kotona ollessa ei ole niin paljoa stressiä eikä istumatyötä. Mutta luulen (valitettavasti) noidenkin vaivojen jossain vaiheessa rantautuvan tännekin.

Jotenkin olen osannut olla molemmissa raskauksissa myös aika lungi. Vaikka lähipiirissä on ollut paljon erilaisia komplikaatioita ja tiedostan koko ajan, että niitä voi omallekin kohdalle osua, jotenkin olen elänyt hetkessä, enkä pahemmin hermoillut. Nyt juuri vähän mietityttää etuseinässä alhaalla oleva istukka, että toivottavasti se ei tuota mitään ongelmaa jatkossakaan, menee loppuraskaus haasteelliseksi, mikäli se ei nouse ja tulisi jotain nostorajoituksia yms. Vaan sitäkin yritän huolehtia vasta sitten, jos on tarve.
 
Takaisin
Top