Liikunta

Hih!
Meillä olis tulossa huhtikuussa viiden kerran tapaaminen: Liikkeelle vauvamahan kanssa. Lehdessä mainostettu. Kuulemma kannattaa tulla, vaikka olisi alkuraskaus. Saa vinkkejä loppuodotukselle. Oon aatellu mennä, mutta pelottaa jos siellä on tuttuja kenelle paljastuu. Onhan silloin jo yli 14 viikkoa, mutta en silti mielellään kaikille heti kerro... :D
 
Kuulostaapa hyvältä Kaneli! Sinne vaan, sen verran pitkällä jo.. ja jos tuttuja niin ne voi miettiä ihan samaa :)
 
Kaneli87: sinne vaan, jos siellä on tuttuja, niin niistä saatat saada "salaliittolaisia", "kohtalotovereita" tai jopa sitä tukiverkkoa. Jos on tuttuja, niin voit sanoa ihan suoraan, ettet vielä halua että ihan kaikki tietää, kyllä ne ymmärtää jos kerta ovat itsekin raskaana. Voit vaikka sanoa, että et oikein tiennyt uskallatko tulla edes, kun et halua vielä kertoa koko maailmalle.

Joo ja tossa ratsastuksessa on tosiaan se, että sillä harrastuskaverilla (hepalla) on se oma mieli, ja se on tosiaan pakoeläin. Mä meinaan mennä kropan mukaan ja vaan sellaisella mulle todella tutulla hevosella, joka on vähän niinkuin terapiaratsu kun se on kentällä. Ei pelkää lapsia pulkkamäessä kentän vieressä esim. Sitten jos pihalla kaatuu puu, jota se sitten pelästyy niin se on sitten ihan yhtä huonoa tuuria kuin se, että kävelen kadulla ja liukastun. Kaikkeen ei voi ikinä varautua, mutta koska olen nyt vastuussa muustakin kuin vain itsestäni, niin mitään tyhmiä riskejä en ota. Jos on reipas ja säikky heppa, niin katselen sitä sitten vaan katsomosta. :)
 
Täällä meni ensimmäinen raskaus niin, että lopetin salilla käymisen kuin seinään, kun aluksi sain influenssa (rv 6-8 meni siitä toipuessa) sen jälkeen oli jatkuva kuvotus viikolle 12 saakka. Sitten olin niin arkajalka suojelemaan masuasukkia, etten salille mennyt mutta sen sijaan lenkkeilin aina viikolle 41 saakka keskimäärin 5kertaa vko. Ihan muuten kävelykin pitää yllä hyvin vatsalihaksia jos ne ovat edes jonkinmoisessa kunnossa ennen raskautta.
No, nyt olen käynyt kuudetta viikkoa salilla 3 kertaa vko + vaunulenkit päälle vähintään 5 kertaa vko. Th mummeli oli tänään ihan ihmeissään että miten vielä jaksan noin PALJON liikkua. Ite olin ihan että HÄH? Vastahan tässä on vauhtiin päästy. Ja kuvotusolo tuntuu pysyvän poissa kun treenaa hyvin. Mulle iskenu hirvee turvotus masuun ja maha on nyt lähes samankokoinen kuin edellisestä oli 2 kk ennen LA. (mulla oli pieni masu edellisessä). Kohta kyllä selviää kaikille uusi masuasukki tätä myötä. Nyt siis (ehkä) rv 7+1.
 
Mäkin taas eilen kävin salilla.. juoksu oli kivaa taas. Odotan et ilmat vähä lämpenis ni ois kiva juosta ulkona.. ja sit salitreenin tein päälle.. mut mun tulee salikäynnin jälkeen huono olo.. treenin jaksaa hyvin mut sen jälkeen äklöttää.. mikäs siinä on?
Rv 9+4
 
Nauttikaa te ketkä saatte vielä urheilla! Mä oon aina vannottanut, että itse liikun läpi raskauden, mutta nyt kun kohdussa on sikiön lisäksi myös hematooma, on urheilu kielletty. Ihan kevyitä kävelylenkkejä voi tehdä vaan. Riskinä siis se että hematooma alkaa vuotamaan. En kyllä tiennyt että näinkin voi käydä jo ihan alkuraskaudessa.
Rv 6+4
 
Oon jättäny nyt juoksut kokonaan väliin, harmittaa ihan kamalasti ja intoakin olis aikasemmin huomasin hieman verensekaista valkovuotoa juoksulenkin jälkeen (ennen plussausta) ja oletinki sillon että menkat sieltä kurkistelee... jotenki ei oo nyt sitte uskaltanu enää ku sen muistin
Lihasreeneissä huomaan että jalat on ihan muusia pienestäki ja happi loppuu ennen ku pääsee vauhtiin... MUT SISULLA MENNÄÄN!
hyvä me
7+6 vissiin nyt
 
Aina ei voi itse tuohon liikkumiseen vaikuttaa. Mulla loppu viime raskaudessa myös liikunta alkuunsa. Joskus seitsemännellä viikolla istukan takaa seinämästä alkoi vuotaa verta ja jouduin lepoon. Sen jälkeen en oikein uskaltanut enää liikkua vaikka sitten myöhemmin vaara oli ohi. Jäi jännittämään se alkuun niin tiukka kielto.

Nyt yritän tsempata itseäni liikkumaan mahdollimman normaalisti. Raskaat treenit on väsymyksen ja pahoinvoinnin takia olleet nyt tauolla. Olen nyt käynyt kolme tai neljä kertaa viikossa tanssimassa. Pitäisi päästä pian taas salille, mutta tämä jäätävä väsymys on saanut nyt työpäivien päätteeksi rojahtamaan sohvalle ja viikonloppuna tanssituntien lisäksi ei energia riitä salille menemiseen. Jospa se energinen vaihe raskaudessa sieltä kohta kurkistelisi ja voisi sitten oikein urakalla liikkua!
 
Lohduttavaa kuulla, että muillekin salille tai lenkkipoluille lähteminen on tahmeaa. Sitten kun sitä menee, on aivan eri ihminen ja oikein ihmettelee, miks ihmeessä ei aiemmin mennyt. Treenaaminen on niin siistiä ja tekee todella hyvää vauvalle ja itselle.

Tänään mä meen! Mä lupaan!! Lenkille tai salille, kunhan meen. Rakastaa sitten taas itseään paljon enemmän :happy:
 
Talitintti mulla varmaan sama sovellus ja vähän huvitti se "turvallisten lajien" lista :D esikoisesta mullakin oli kielletty kaikki ylimääräinen liikunta alavatsakipujen vuoksi. Viimeinen kolmannes menikin jo paljon paremmin ja kävelin päivittäin 5-7 km. Nyt täytyy yrittää pyrkiä vähintäkin samaa, jos kivut sallii :)
 
Pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni taas ja lähteä lenkille, saati ulos. Esikoisen odotuksen aikana kävelin paljon päivittäin (töihin ja takaisin, neuvolaan ja takaisin) nyt tuntuu helpommalta jäädä kotiin sohvalle. Tosin tähän vaikuttaa tää väsymystila voimakkaasti, ehkä tää tästä kun kelit lämpenee ja lumet sulaa.
 
Ei jaksa, ei pysty, ei kykene. Mut pitäis. Tulis parempi mieli. Silti vaan angstaan sohvalla väsymystä ja pahaa oloa...kohta töihin..
 
Mä päätin olla ajattelemattakaan mitään ylimääräistä ennen kuin tää väsymys väistyy ja saan kahden viikon päästä koittavan muuton pois. Jo pelkkä pakkaaminen tuntuu ylivoimaiselta, kun väsyttää ja ei vaan yksinkertaisesti huvita - on ne sen verran nihkeitä noi muuttohommat aina!
Onneksi kevät on tulossa, kenties sitä virkistyy sen ansiosta vähän enemmänkin ja saa lähdettyä liikkeelle :wink
 
Sain käytyä hiihtämässä tällä viikolla pari kertaa, ja yllätyksekseni se tuntui aika kivalta. Hiljakseen piti kuitenkin mennä. Vaikka selvästi kynnys lähteä liikkumaan on korkea, niin sitten kun sen saa itsestään irti, tulee varsinkin ulkoliikunnasta hyvä olo (kunhan ei päästä nälkää yllättämään). Ja tietenkin kaikkein huonoimmin voivilla ei näin välttämättä oo, kun energiatasot on matalat.
 
Mulla on nyt lenkin jälkeen vatsa kipeä, oudon tuntoinen. Mutta koira on pakko lenkittää.
 
Hormiga, mua gyne neuvoi sen verenvuoto-episodin jälkeen ottamaan todella iisisti. Sanoi, että nyt ei ole hyvä hetki lähteä rehkimään jonnekin salille tai vetämään kovaa treeniä. Sanoi, että hyvä jos käsilaukun kannan itse (oli sitä mieltä, että ehkä mies kantaa mun puolesta), eli ei saanut nostella mitään raskasta. En tiedä, koskeeko tuo kaikkia vai oliko siinä jotain juuri mun tapauksessa..
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa hematooma kohdussa alkuraskaudessa. Silloin oli veristä vuotoa jonkin aikaa. Silloin mulla kans lääkäri kielsi ihan kaiken liikkumisen. Ei saanut mitään kantaa eikä rehkiä. Tätä kieltoa kesti muutaman viikon, kunnes ultrassa todettiin, että hematooma on hävinnyt.
 
Kiitos thelma ja talitintti.
Mä en hoksannut gynellä kysyä asiasta. Mutta mullahan edelleen on välillä vuotoa, samoin kipuja. Ja eilen kyllä selvästi lenkki pahensi. Just aamulenkinkin tein, ja tuntuu kyllä lantiossa.
Mutta meillä ei ole ketään muuta, joka voisi koiran lenkittää, lapset ei pärjää sille ja mies on työpäivät eri paikkakunnalla. Pitää illalla katsoa, jos ajaisin autolla metsätielle, ja antaisin koiran juoksennella, kun itse vain vähän liikkuisin...
 
Taisin herätä henkiin! Kävin koiran kanssa metsässä kävelemässä ja nupiksi tein lihaskuntoliikkeitä (punnerrukset, selkä, vatsa) ja muistutin lantionpohjanlihaksia, että treeniä niillekin luvassa. Heti tuli ryhdikkäämpi ja parempi olo. Kaiken kruunasi säärikarvojen poisto. Kynsiä en taida ehtiä lakkaamaan, mut huulipunan sipasen tänään. Hyvä päivä (ainakin tän aamupäivän osalta). :) 8+5
 
Muokattu viimeksi:
Määkin pääsin sohvalta ja neljän seinän sisältä ulos. Reippailin sinne gynelle 2,5 km ja takasin. Huomasi ettei ole taas hetkeen reippaillu kunnolla saati muutenkaan liikkunut.
 
Takaisin
Top