Liikunta

kaneli87

Sukkela juttelija
Onko teillä kokemuksia nyt alkuraskauden tai edellisten raskauksien liikunnasta?

Kävin eilen jumppailemassa, ja huomasin, että etenkin alavatsalihasten kuormittaminen aiheuttaa pistävää kipua kohdun tietämille. Ei ihan repäisevää, vaan sellaista supistavaa kovaa kipua. Täytyi jättää vähän vähemmälle ne. Ja päätin samoin jättää juoksemisen ja hyppimisen pois.

Eihän kyllä näin alkuraskaudessa (6+6) pitäisi olla mitään haittaa hyppimisestä (?), mutta aattelin ottaa varmuuden kannalta.
 
Mie harrastan crossfitia ja tanssia. Tanssia aion jatkaa normaalisti niin pitkään kun mahan kanssa taipuu. Keväällä on parit kisat tulossa ja toivon, että pystyn ihan normisti joukkueen mukana osallistumaan.

Crossfitiä olen ajatellut jatkaa myös, mutta varmaan pakko himmailla painojen kanssa. Viimeksi tuntui hieman ilkeälle alavatsalla kun tein lähellä omaa maksimia. Pitää neuvolassa vielä tästä kysellä, mutta oman mielenrauhan vuoksi olen ottanut vähän kevyemmin. Edellisessä raskaudessa seiska viikolla mulla epäiltiin istukan repeämää seinämästä ja jouduin lepoon. Se jätti pienen pelon, joka näköjään nyt tässäkin raskaudessa pistää esiin aina kun alavatsassa tuntuu kovempaa kipua.
 
Mä en juuri harrasta vapaa ajalla liikuntaa, kun oon töissä kotihoidossa kävellen ja pyörällä niin siinä tulee liikuttuu ihan tarpeeksi :) Meillä on aika pitkät välimatkat.. Hyötyliikunta=paras liikunta. Mä inhoon kaikkee kuntoiluu muuten :wtf:. Saa nähdä mihen asti jaksaa pyöräillä ja muuten liikkua pitkiä matkoja.. Esikoista oottaessa rupes supistelee aika aikasessa vaiheessa..
 
Mä oon myös aika huono liikkuja lenkillä kyl on kiva käydä kun vaan tulee lähdettyä :) Ja pitäis nyt käydäkkin ahkeraan että ei kiloja kertyisi aivan hirveästi.Kahvakuulalla on joskus tullut jumppailtua mut ei aktiivisesti niin en ehkä nyt uskalla.Haluaisin innokkaammaksi liikkujaksi mutta kun ei vaan oo täytyy taas yrittää sitä saada :)
 
Mä en yhtään tykkää liikunnasta, mutta mulla on aktiivinen koira, joten liikun sen kanssa tosi paljon. Toivottavasti liitoskivut yms pysyy kurissa mahdollisimman pitkään, että voin liikkua ja rämpiä pitkin metsiä :)
 
Mul on viikkoja 7+3 tällä hetkellä kasassa. Ja nyt tämän viikon aikana töissä huomasin lasten kanssa jalkapalloa pelatessa ja juostessa nopeissa liikkeissä tuntui juurikin kohdun tietämillä semmosta painetta ja vihlontaa. Kyselin siitä neuvolalääkäriltä kun kävin ultrassa (selvitettiin raskauden kestoa), että onko se normaalia ja et voiko oikeesti olla totta että näillä viikoilla joutuu liikkumista varomaan. Lääkäri sanoi et kohdun jotkut kiinnikkeet kiinnittyy lantioon? ja se aiheuttaa moisia tuntemuksia ja kohdun kasvu tietty. Mut sano et ne on vaarattomia, ja tuntemusten ja kipujen sallimissa rajoissa voi liikkua :)
 
Mikä liikunta xD työmatkan hyötyliikunnan lisäksi oon nyt kolmen viikon sisällä käynyt neljästi lenkillä. Ei jaksa! Voi kun jaksaiskin! Selkäkin tykkäisi, jos vähän enemmän liikkuis. Toisaalta en ole mikään himoliikkuja, mutta keväällä, kesällä ja syksyllä tulee vietettyä aika paljon aikaa metsässä tekemässä kaikenlaisia harrasteita ja vaellusta. Pyöräily on mulle oikein mieleistä hommaa. Pitää vinssata kilsoja varastoon ennen kun maha alkaa kasvamaan :D Tulisi jo kevät niin pääsee ihmettelemään luonnon muuttumista ja haistelemaan kevään tuoksuja! :Heartred
 
Mä käyn kiipeilemässä, tälläkin viikolla kävin eikä tuntunut yhtään ikävältä. Uskon että voin harrastaa sitä pitkälle, koska raskauden edetessä voin käyttää erityisiä raskausvaljaita jotka ei paina mahaa. Kun kiipeää yläköydellä, tippumismatka on hyvin lyhyt ja kiipeillä voi myös aika rauhallisesti, hyppimättä ja repimättä. Olen kyllä nähnyt kiipeilyhalleissa naisia aika isojenkin mahojen kanssa.

kaneli, tietääkseni alkuraskaudessa voi hyppiäkin ja harrastaa sitä mitä on ennenkin harrastanut. Mutta tietenkin jos jokin tietty asia aiheuttaa kipua, jättää sen välistä ainakin joksikin aikaa. Ehkä voit soittaa neuvolaan jos mietityttää?
 
Olin kanssa huolissani haittaako liikunta mitään, ja vaaratonta pitäisi kaikkien lähteiden mukaan olla. Niinpä raahauduin tanssiin ja kahvakuulaan normaalin ohjelman mukaisesti vaikka koville otti... Suureksi ihmeeksi tokan tunnin jälkeen olo alkoi helpottaa ja seuraavana päivänä pahoinvointi oli paljon lievempi! Sama juttu tällä viikolla :) Eli rohkeasti vaan liikkumaan vaikka tuntuisi miten tahmealta!
 
Okei. Täytyy varmaan yrittää vielä. Mutta pelottaa se vähän, kun se kipu mikä tuli, niin oli yllättävän voimakasta.

Mun "normi" urheilu, mitä harrastan, jäi pois samoin tein, kun tein positiivisen testin. Syynä riskialtis laji. (Voin sen mahdollisesti suljetulla puolella kertoa, jos sinne päästään:D)

Nyt vaan mietityttää mitä ottaisi tilalle, kun ikinä ei ole kiinnostanut lenkkeily. Pitäisi varmaan lähteä vaan lenkille.. Tyyliin kuudesti vuoden sisään varmaan käyny lenkillä :D...

Ensi viikolla on eka lääkärikäynti, aattelin siellä muutenkin kysellä, miten painavien nostelut, ja muut rylläämiset menee...

Ja joo, ei vielä pitäisi olla mitään haittaa hyppimisestä. Mutta jossain vaiheessa se rupeaa ottamaan lantionpohjaan, ja ajattelin ruveta etukäteen pitää huolta niistä :D

Mutta pitäisi kyllä keksiä jotain ideaa liikkumiselle...
 
Mä oon käyny salilla ja juoksee ennen raskautta mut nyt ei oo pariin viikkoon käyny ku yhellä kävelyllä kun ei vaan jaksa. Lapsetki ollu lomalla tämän viikon niin oos mahis vaikka mitä mut viime viikon flunssa verotti ja sit tää yleinen vetämättömyys.. netflix ollu kovassa käytössä.. :sad001 pitäis kyllä tsempata..
 
ihan liian vähän tulee liikuttua nykyään. Onneks en sentään tee istumatyötä. Lähinnä hyötyliikuntaa.

Lantionpohjan lihasten tehotreenin aloitin jo. Suosittelen muillekin.
 
Kävelyä koiran kanssa pyörätiellä ja metsässä. MP Pilatesta. Eilen tunnilla viimeksi tajusin, että tää alavatsaturvotus ja -paine helpotti pilateksen myötä. Näin yhden viimeisillään raskaana olevan yhdellä tunnilla ja ihanasti ohjaaja osasi neuvoa korvaavia liikkeitä. Tekee varmasti eetvarttia ihan loppuun asti niin itselle kuin masukillekin.
 
Minäki juurikin tätä mietin tänään... edellisessä raskaudessa jäi juoksut ultimate kipeitten rintojen takia melkeimpä heti :/ mut nyt ei oo sitä ongelmaa... jotenki tuntuu ettei ainakaa juoksusta mitään haittaa näin alkuun ole jos vaan kykenee olojensa kans juokseen... juoksen noin 3krt viikossa ja nyt pari viikkoa on tehny hieman vaikeuksia, hengästyy heti ja jotenki ei luista :sad001 mutta aikomuksena kyllä jatkaa nii kauan vaan ku tuntuu hyvältä :Heartred
Ja onneksi koirat tulee hulluksi jos ei pääse lenkille ni niitä tulee päivittäin lenkitettyä eikä pääse paisuun ku pullataikina (ehkä :))
 
Itsekin olen aloittanut lantionpohjanlihasten harjoittamisen, aina kun muistaa! :D

Mutta joo, ongelmana on mullakin hengästyminen. Tuntuu, että flunssa yrittänyt tulla päälle ovulaatiosta asti, eikä millään helpota. Nenä vähän väliä tukossa, tuntuu, että sydän hakkaa ihan liian lujaa. Siksi ei oikein innosta kunnolla edes liikkua. :sad001
 
Toivotaan että helpottaa alun jälkeen ja alkaa kaikilla luistamaan :)
Olikohan kesä kun luin lehdestä kilpaurheilijasta joka juoksi kisoissa ihan viimmeisillään... tuntuu aika hurjalta
 
Tuli liikunnasta mieleen että eihän uiminen oo vaarallista?En toki urheilu mielessä ollut uimassa vaan ihan lasten kanssa, mutta tuli vaan mieleen et onko joku tulehdusriski.Joskus jotain kuullut mut ei oikeen tietoa löytynyt siis lähinnä alkuraskaudesaa.Loppuraskaudessa kai ei hyvä jos on jo paikat auki.
 
Mullaki ollu tosi tahmeaa salille lähtö nyt tää vuosi kokonaan vaikka siitä tulee aina niin hyvä olo kun on saanu jotain aikaseksi.. Pitäs vaan raahata ittensä sinne säännöllisesti että pysyis kunnossa ja kilotkaan ei varmasti niin nopeasti kertyisi :/
 
Takaisin
Top