Liikunta

Joo, noin mäkin olen ajatellut et oman fiiliksen mukaan. Oon kans siivoillut ja touhunnut lähinnä kotona kaikenlaista. Välillä se on aiheuttanut harkkasupistuksia. Mitään kipuja ei oo ollut mut lähinnä mä väsyn nyt entistä helpommin et siksi mietin. Ja enhän mä mitään monen kilon keilapalloa tai muutakaan painavaa oo nyt kanniskellut niin ei voi tietää miten sitten siellä radalla jaksais.
 
Tää mama pääsi vihdoin tänään ratsaille. :smiley-bounce012 Kevyttä käpöttelyä vain pieni hetki, mutta tuli niiiiin hyvä fiilis. En olisi kyllä ikinä uskaltanut ajatellakaan, että toipuisin synnytyksestä niin hyvin, että jo 5 päivän päästä olisin hevosen selässä. Olisin itseasiassa halunnut mennä jo su tai eilen, mutta ei mitenkään ehtinyt.
 
Koska lääkäri sanoi eilen, että fyysistä aktiivisuutta voi lisätä, jotta supistuksia alkaisi tulla ja synnytys alkaisi pikkuhiljaa kypsymään, kävin äsken ihan oikealla lenkillä ekaa kertaa sitten alkukesän! No, rauhallisesti kävellen metsässä, mutta ainakin 4 km. Hyvin jaksoin. Tämä tavaksi - nyt kun äippärillä on aikaakin. 36+4
 
Mulla yli 3km kävelyt on alkaneet pistämään häntäluuhun. Muuten kyllä voisi kävellä vaikka kuinka. vk 37+1.
 
no siis kyllä mullakin oli takapuoli hellänä loppumatkasta ja rupes huimaamaa ihan kotikadulla :'D
 
Mekin käytiin eilen koko perhe ulkoilemassa kun oli niin hieno päivä, oli kaakaotkin termarissa mukana retkellä. Mutta onhan se toki vähän ikävää kävellä kun koko ajan viiltelee alapäätä, tuntuu kuin joku tylpällä voiveitsellä tökkisi. Liitoskivutkin oli vielä ok kun ne yleensä katosi kun paikat lämpeni ja sen jälkeen voisi kävellä vaikka maailman tappiin asti kunhan ei välillä pysähtynyt. :grin Mutta nää vihlovat kivut on inhottavia kun ne ei katoa. Taitaa siis pää jo aika hyvin painaa alapäähän. :rolleyes:
 
Heippa! synnytyksestä kaksi viikkoa ja mietin, että miten voisi alkaa verrytellä keskivartaloa? Mulla tuntuu vatsalihasten välissä vielä rako, eli oon ymmärtänyt ettei perus vatsalihasliikkeitä suositella kunnes ne palautuu? Mulla tuntuu alaselkä varsinkin aika väsyneeltä. Selkälihasliikkeitä en vielä kärsi tehdä.
Miten muut olette aloittaneet kuntoilun?
 
Taikataika, mä aloitin vaunulenkit 6 päivää sektiosta. Oon pidentäny pikkuhiljaa. Nyt kun vauva on kohta viisiviikkoinen, vaunuillaan päivittäin tunnista pariin.

Kotona teen vauva sylissä askelkyykkyjä, porrastreeniä ja kevyttä lantion kiertoa ja muuta kevyttä jumppaa pystyasennossa vauva painona. Mitään vatsaa kuormittavaa en vielä tee, mutta koitan saada muuten peruskuntoa paremmaksi ja pikkuhiljaa sulateltua jalkoihin ja peppuun raskausaikana kertynyttä ylimääräistä.

Mikään kiire ei ole, mutta ennen talvea haluaisin mahtua kunnolla omiin ulkovaatteisiini. Ja tuleehan liikunnasta reippautta, ja vauvakin näyttää tykkäävän, kun saa olla liikkuvassa kyydissä. :)
 
Mulle annettiin ohjeeksi, että vasta 2-viikkoisen vauvan voi viedä ulos ts. kärrylenkit alkoi vasta viime lauantaina ja on pidentynyt vähän kerrassaan. Sitä ennen kävin pienillä kävelyillä koiran kanssa.

Lihaskunnosta huolehtiminen jäi raskausaikana tosi vähiin, joten varovasti pitää aloittaa. Netistä bongasin tällaisen raskaudesta palautumisjumpan.
http://hyvinvointistudiolupaus.fi/2015/05/05/treeniohjelma-kotiin/
Vatsalihasliikkeitä tuossa on kolmea erilaista, mutta ei yhtään perinteistä rutistusta. Ylipäätään pelkkä lihasten aktivoiminen harjoittaa niitä tässä vaiheessa.
 
Kiitti vastauksista! Mun lihaskunto löpsähti raskausaikana myös, ja sen huomaa nyt todella :) takapuolessa ja reisissä ei oo kun pelkkää löysää.
Täytyy tutustua noihin linkin ohjeisiin, vilkaisin niitä ja liikkeet on tuttuja, pitää muodostaa jotkut rutiinit noihin niin tulis myös tehtyä :)
Me aloitellaan myös vaunulenkit tässä pikkuhiljaa.
 
Napu, meille sanottiin sairaalassa ja neuvolassa, että siksi usein opastetaan aloittamaan vauvan kanssa ulkoilu vasta kaksiviikkoisena, ettei kukaan veisi alle kaksviikkoista vauvaa kauppoihin tms. ihmismassojen keskelle, jossa voisi saada pöpöjä. Muuten kuulemma lyhyet ulkoilut äidit voinnin ja vauvan tyytyväisyyden mukaan ovat ok aiemminkin. :)

Mutta varmaan paras aloitusaika ulkoiluille itse ja/tai vauvan kanssa on silloin kun hyvältä tuntuu. Ja toki kovin kylmään ilmaan ei varmastikaan pientä vauvaa auta kerralla pitkäksi aikaa altistaa. En sitten tiedä, miten ehdoton esim. -10 asteen pakkasraja alle vuoden ikäiselle on, jos vauva on muuten tottunut vaunuiluun pienemmillä asteilla, on lämpimästi päällä ja vauva säältä suojassa vaunukopassa.
 
Ohjeeksi annettiin ensin vartti ulkona, sitten puoli tuntia, sitten tunti, sitten kaksi. Jne. Talvivauvalla näin. Pakkasraja sen -10 astetta pakkasta, mut kyl aiemmat lapset nukkui ulkona kovemmallakin pakkasella oikein tyytyväisinä.

Tänään kävin pienesti kaupoilla ekaa kertaa vauvan kanssa. Hän oli koko ajan omassa kaukalossaan. Tästä se lähtee.
 
Kävin tänään (5 pv synnytyksestä) pienellä ja hitaalla lenkillä koiran kanssa. Oli ihanaa olla ulkona ja vielä parempi kun ei ollut vauvamahaa. :)

Olin alle puoli tuntia ja alkoi kyllä tuntumaan alapäässä ja selässä joten varovainen täytyy olla. Perjantaina vauva on viikon vanha, ajattelin koittaa tehdä pienen vaunulenkin ja katsoa miten sujuu vaunut ja koira yhdistelmä. Jännää!
 
Täällä vauva on kaksi viikkoa vanha ja käytiin tänään ensimmäinen vähän pidempi (45min) vaunulenkki. Polla olikin jo kaivannut ulkoilua, mutta häntäluu näköjään kipeytyy vielä kävelystä.
Onko muilla samaa vaivaa?
Mahtaisko johtua siitä, että on häntäluu murtunut pari kertaa ja nyt pitkästä ponnistusvaiheesta suutahtanut..
 
Pippuri, uskon että johtuu nimenomaan ponnistamisesta. Mä ponnistin myös aika pitkään ja enemmän mulla synnytyksen jälkeen sattui lantio, lonkat ja takapuoli kuin alakerta (vaikka sain ommeltavan repeämänkin).

Luulen, että myös raskausajan alentunut toimintakyky vaikuttaa, sitä on pitkään toiminut eri tavalla kuin normaalisti koska maha ja kolotukset aina vähän rajoitti. Samoin esim. selkälihakset ovat olleet raskausaikana tosi kovilla koska tukevat vatsalihakset on ollu pois pelistä. Kyllä tässä on vartalolla tosi paljon palautumista edessä ja jos nyt hötkyilee ja repii liikaa, niin ongelmia tulee.

Rauhallista liikuntaa, kivun sallimissa rajoissa, niin uskon että tulee hyvä. Näin mä aion toimia. :)
 
Takaisin
Top