Liikunta

Noniin, otin liikunnan puheeksi viikonloppuna ja luin läpi teijän argumentit miehelle. Varoitusten ja ehtojen kera suostui että saan jatkaa vanhaa jumppaa :) :) Tosin sitä on jäljellä enää pari kertaa :D Täytyy katsella kuinka pitkälle seuraava jakso kestää, vai pitäisikö hommata joku 10 kerran kortti. Tosin kun kesäisin olen yleensä tuota hölkkää/juoksemista enemmän harrsastanut, onko juoksemisessa mitään rajoitusta/kehotuksia raskauden aikana? Tietty loppuraskaudessa isolla mahalla voi olla hieman hankala juosta..
 
Meidän lääkäri sanoi, että liikuntaa voi harrastaa niin paljon ja niin pitkälle raskauteen kuin hyvältä tuntuu. Kuulemma sykerajahöpötykset yms. on myös ihan tuulesta temmattuja.

Sitten varmaan toki eri asia, jos raskaudessa havaitaan jotain, minkä takia ei saa pomppia tai tärähdellä - ja kun maha alkaa oikeasti olla iso.
 
Muokattu viimeksi:
Raskauden puolenvälin jälkeen pitäis välttää kaikkea sellaista liikuntaa jossa kohtu joutuu hölskyvään liikkeeseen tai liikunta sisältää iskuja/(voimakkaita/useita) hyppyjä/pomppuja, sillä niissä pilee istukan irtoamis vaara. Noissa raskausajan liikunta lappusissa on suositeltuina uiminen (niin kauan voi uida kunnes limatulppa irtoaa -> tulehdus riski) ja kävely loppu ajan liikunnaksi, sillä ne on rauhallisia ja helppoja ison mahan kanssa.
 
Voi mä niin haluaisin liikkua, mutta mun astma on päättänyt toisin. Heti raskauden alusta asti, olen kärsinyt siitä etten pysty kävelemään kuin ihan lyhkäsiä matkoja, alle kilometrin pääsen kulkemaan, mutta sen jälkeen saankin jo nojata seinään.. Ennen raskautta tätä ongelmaa ei ollut, astma ollut kyllä jo reilu 20 vuotta. Mutta olen saanut sen kanssa liikuttua ihan hyvin, nyt ei vaan onnistu. En käytännössä pysty tekemään juuri mitään fyysistä, imuroiminenkin saa hengästymään, ja joudun istumaan välillä että hengitys tasaantuu.. onko kenelläkään muulla tällaista riesaa ??
 
Mulla sanottiin ekassa neuvolassa, että jos meinaa lisätä liikunnan määrää, niin se on tehtävä heti alkuunsa, myöhemmin siitä ei tule enää mitään. Ja sanoi, että riittää se hiukan pidempi lenkki koiran kanssa tai kauppareissu kävellen tai portaat hissin sijaan, mutta oman hyvinvoinnin ja jaksamisen takia pitäisi liikkua mahdollisimman paljon. Mitä paremmassa kunnossa on alkuraskaudessa, sitä paremmin jaksaa sen loppuraskaudenkin. Mulla kun ainoa liikunta on ollut toi ratsastus ja koirankusetus, niin siksi ehkä suositteli mulle sen muun liikunnan lisäämistä, koska ratsastaa en voi kuitenkaan loppuun asti.
 
Mulle maistuu taas spinning ja pyöräily ulkona. :) Tosin kamala katupöly hillitsee intoa lähtöä pyöräretkelle.
 
Ai juutas miten otti eilen pattiin. Nyt kun olo ja jaksaminen alkaa olla kunnossa, niin päätin lähteä kuukauden tauon jälkeen pilates-tunnille. Ajelin kohteeseen ja ulko-ovella käveli ohjaaja vastaan ja sanoi, että ei sitä mun tuntia ole koko keväänä! Grrr. Nyt pakaralihas vetää juntturaan, tarvis tehrä jotain muuta... 10+6
 
Pääsin viimeinkin sinne jumppatunnille ja aiettä teki hyvää kuukausien tauon jälkeen :happy:
Pelkäsin että olisin heti puhki kun nykyään hengästyttää niin helposti, mutta ihan entiseen malliin jaksoin (tosin reisilihakset on ihan veltostuneet ja niissä varmaan tuntuu huomenna).
 
Täällä odotellaan, että ilmat lämpenee ja pääsis rakkaan harrastuksen pariin eli SUPpailemaan. Luulen että loppukesästä ei muumi pysy enää laudalla tai jaksa meloa, mutta alkukesässä elää toivo. Neuvolatäti sanoi, että kuulostaa tosi hyvältä lajilta raskauteen.
Onko täällä muita lajia harrastavia?
 
En ole koskaan kokellut suppailua mutta nyt kun mainitsit niin nousi hirvee into kokeilla :) luulisi että kesällä saa jostain vuokrattua laudan? Tosiaan uskoisin olevan tosi hyvä liikuntamuoto raskaana oleville!
 
Suosittelen Regan kokeilemaan ja lautoja saa ainakin pk seudun lähistöllä melkeen joka jorpakolla vuokraan :)
Varpaistakin löytyy ensimmäisen kerran jälkeen ihan uusia lihaksia!
 
Suppailuhan toisaan voisi olla hyvää raskausliikuntaa! En ole koskaan kokeillut, mutta voisin kyllä hyvin jos ei reippaampi meno enää onnistu. :)
 
Miten se onkin niin vaikeeta saada itseään liikkeelle... Vaikkei enää edes ihan kamala väsymys vaivaa, niin sohvanpohja kutsuu silti. Liikun onneksi töissä sentään jonkin verran mutta pitäis nyt vähän edes jotain tehdä kotonakin.
 
Mä olin tänään pitkästä aikaa punttisalilla ja kylläpä oli mukavaa. Alkuraskaudesta voin sen verran huonosti, että ei tehnyt mieli mennä mutta nyt on ollut niin hyvä olo ja positiivinen mieli, että innolla menin. Hieman arveluttaa vatsa- ja selkälihastreenit kun paljon olen lukenut, että ei sais kauheasti niitä tehdä eikä ainakaan missään nimessä tiettyjä liikkeitä. En kuitenkaan ole löytänyt mitään hyvää ja selkeää ohjetta, jossa sanotaan että näitä voit tehdä. Pitää katsoa jos salilla ois joku kerta joku paikalla joka osais mua neuvoa.
 
Kaneli82: Itse taidan ensi viikolla suunnata salille. Flunssa estänyt nyt liikunnan puolentoista viikon ajalta. :meh: Mulla on tuommoinen ravinto ja liikunta-opas neuvolasta. Siinä oli, et vkolta 16 lähtien ei kannata tehdä selällään maaten liikkeitä, sillä voi tulla huono olo, koska verenkierto heikentyy. Suorista vatsalihaksista oli jonkinmoinen suositus jossain, et niitä on turhaa venyttää ja rasittaa entisestään, kun kasvava vatsa niitä jo venyttää. Mutta tämä ei siis estä käsittääkseni tekemästä esim. lankkua, sivuttaisvatsoja ja alavatsalihaksia. Ja tämä suoria vatsalihaksia koskeva rajoite alkaa vasta sitten kun vatsa alkaa kasvaa. Luonnollisesti vatsallaan ei kannata maata, mutta selkälihaksia saa hyvin tehtyä kontaltaan, et esim. suoristaa rauhallisesti vastakkaisia raajoja vuorotellen. :happy:
 
Nittah86: Joo, mä oon lukenut samanlaisia juttuja vaikka kuinka paljon, mutta kaipaisin sellaista selkeää kuvallista ohjetta, että tee näitä liikkeitä. Tietty nämä on aika yksilöllisiä, mulla on jo vatsa kasvanut vaikka viikkoja on vasta 13. Pystyn vielä jonkun verran makaamaan mahallani, mutta jos se ei oo suositeltavaa niin en halua sitä tehdä. Oon niin pihalla tästä jutusta. :D
 
Kaneli: Tuossa neuvolasta saamassani ravitsemus ja liikunta-esitteessä oli semmosia "tuolijumppaliikkeitä" ihan loppuun asti tehtäväksi ja sit semmonen reisilihasliike mamalle sekä toki lantionpohjanlihaksista. Kysäise vaikka omasta neuvolasta esitettä, kun siinä on kuvatkin.
 
Takaisin
Top