Liikunta

Mun käsittääkseni uinti on kielletty vasta sitten kun limatulppa on irronnut eli ihan lopussa juuri ennen synnytystä. Korjatkaa, jos olen väärässä.
 
Mä käyn kiipeilemässä, tälläkin viikolla kävin eikä tuntunut yhtään ikävältä. Uskon että voin harrastaa sitä pitkälle, koska raskauden edetessä voin käyttää erityisiä raskausvaljaita jotka ei paina mahaa. Kun kiipeää yläköydellä, tippumismatka on hyvin lyhyt ja kiipeillä voi myös aika rauhallisesti, hyppimättä ja repimättä. Olen kyllä nähnyt kiipeilyhalleissa naisia aika isojenkin mahojen kanssa.

kaneli, tietääkseni alkuraskaudessa voi hyppiäkin ja harrastaa sitä mitä on ennenkin harrastanut. Mutta tietenkin jos jokin tietty asia aiheuttaa kipua, jättää sen välistä ainakin joksikin aikaa. Ehkä voit soittaa neuvolaan jos mietityttää?


Ihana löytää muitakin kiipeileviä odottajia, vähän mietityttää missä vaiheessa alan tilailee kokovartalo- valjaita..
 
Pitääkö pistää joku lokakuun mammojen oma liikuntahaaste kasaan :p Tuntuu itsellekin toi liikunta aika tahmealta tällä hetkellä. Sain kuukausi sitten kipsin pois jalasta, se oli siinä 6 viikkoa ja lamaannutti kyllä todella tehokkaasti sohvan pohjalle netflixin pariin. Vieläkään en saa lähteä mihinkään hyppyliikuntaan jalan kanssa, joten tällä hetkellä olen yrittänyt käydä päivä kävelyillä edes muutaman kerran viikossa. Sääntönä, että vapaapäivinä ennen neljää pitää olla ovesta ulkona, jotta ehtii valoisaan aikaan keräilemään energiaa.
 
Olis unelma voida liikkua, oon niin kertakaikkisen huonovointinen että pää on pöntössä jumissa ja jos ei ole, nautin siitä hetkestä syömällä ja nukkumalla :D kaikkee on kokeiltu, kuulemma vkon 12 jälkeen viimeistään alkaa helpottaa. Juhuu...
 
Sissar samaa voisin minäkin sanoa, kiva kun on muitakin kiipeilijöitä! :) Käytkö sä vain köysillä vai myös boulderilla? (Muille tiedoksi, boulderointi on siis kiipeilyä matalilla seinillä/kivillä ilman köyttä patja alla.) Mä käyn molemmissa, mutta patjoille hyppimisen saa varmaan pian jättää. Pitääkin selvittää, mistä niitä valjaita saa.
Toivottavasti oot pian paremmassa kunnossa niin pääset taas liikkumaan.

Uinnistakin tykkään, pitää varmistaa neuvolalta suositukset. Hyvä jos sitä tosiaan saa tehdä pitkään.
 
omppulainen, mä myös kannustan kaikkia liikkumaan. Ihan alkuraskauden olin tässä asiassa laiska, kun olin matkoilla, mutta nyt 6. viikolla menin kuukauden tauon jälkeen salille ja kävin myös circuitissa. Molemmissa ensin viilteli ja kiristi alavatsaa ja pelotti, mitä uskaltaa tehdä. Puolen tunnin päästä jo helpotti, eikä illan aikana ollut mitään tuntemuksia eikä vuotoja tullut. Ensimmäistä kun odottelee, niin ei oikein yhtään tiedä, missä menee kohtuuden raja. Mulla vaan tuo liikkumattomuus ja pitkä lentomatka on jo aiheuttanut selkävaivan pahenemisen, niin nyt täytyy tehdä vatsoja niin kauan kun niitä saa tehdä, jotta selkä pysyisi edes kohtuukunnossa.
 
Beisla, sain tällaisen vinkin kiipeilykaverilta valjaista, http://www.camu.fi/tuote/singing-rock-complete-fullbody/260#0
Hän kiipeili ekan raskauden aikana ihan viimeisille viikoille saakka. Aiheesta raskaus & kiipeily löytyy kans blogeja jos haluaa lueskella :P

Joskus on tullu enemmänki boulderoitua mut ei oo enää lähikoina niin samalla tavalla napannu. Nykyään ajan 50km lähimpään kiipeilypaikkaan ja kun kerta viikkoon lähen niin haluun sit köysitellä :)

Mun piti lopettaa heti alkuunsa itsepuolustus- harrastus, ajattelin vaihtaa uintiin :) Neuvolan tätskä sano että tosi hyvä vaihtoehto, saa uida niin paljo ku jaksaa.

Parempia olotiloja odotellessa, tälle porukalle voin myöntää että tänään miehen tehtyä herkkuruokaa 2h ja istahdettuani pöytään taas yökkimään pien itku pääs, kun mietin miten toinen on sitä ruokaa vääntäny ja mä vaan yökin ja tökin ruokaa. Noh, sain sentään perunamuussin syötyä...
 
Mä oon kans huono liikkumaan ja liikakilojakin on päässyt kertymään. Aloin kesällä liikkumaan ja tsekkasin ruokavalion kuntoon, mutta sitten kun tuli YT:ssä potkut niin into loppui siihen. Olin tosin jo ehtinyt keventyä 8 kiloa. Niitä hiipi loppuvuodesta kuitenkin takas ja aloitin taas tässä vuoden alusta kuntoilun... Ja sitten tulinkin raskaaksi.

Mietin tässä, miten laihduttaa raskaanaollessa? Tai että onko se turvallista, kuluttaa enemmän kuin syö... Painan nyt saman verran kuin kymmenisen vuotta sitten viimeisilläni raskaana, eikä hotsittaisi kantaa lapsen lisäksi tätä ylimääräistä rasvakerrostakin.

Plus mun täytyy saada vatsalihakset niin hyvään kuntoon kuin vaan tässä ehdin, että palautuu helpommin siitä kun ne vedetään taas auki...
 
Majtai voisin kuvitella että kun unohtaa niin sanotun laihduttamisen ja keskittyy lihaskunnon parantamiseen. Eiköhän siinä kilotkin ala karisemaan :)
 
Mä just nimenomaan en oo kiinnostunu kasvattaan lihaskuntoa (poikkeuksena ne vatsat), vaan nyt haen vaan rasvanpolttoa - eikä mitenkään hissukseen vaan niin että hiki lentää ja tuloksia tulee ennen ku maha on tiellä ja kaikki vaivat päällä :D
Ei mulla ees oo mahdollisuutta mihinkään salille, tää täytyy tehä kotikonstein, lenkkipolulla ja youtube-videoiden tahdissa aerobicaten ;D

Suatanpa puhua neuvolassa tästä sitten, että onko joku raja paljonko on turvallista pudottaa painoa minkä ajan sisään.
 
Majtai, olikohan jossain Jutan ohjelmassa, kun nainen pudotti painoa ja tulikin sit raskaaksi. Silloin jos en ihan väärin muista, niin treeni muutettiin vaan kuntoa ylläpitäväksi. Ensimmäistä odottaessani oon kerenny kahlaamaan tietoa läpi ja monessa paikkaa lukee et minkään kokoisen naisen ei pitäisi laihduttaa raskausaikana. Noh, eiköhän tähänkin löydy kuitenkin poikkeustapauksia :P Kerro ihmeessä mitä neuvolassa antoivat ohjeeksi!
 
Yhdelle tuttavalle neuvolassa jopa neuvottiin pudottamaan painoa raskauden aikana tai varmaankin lähinnä ettei päästä yhtään nousemaan. Synnärille hän menikin kevyempänä kuin ennen odotusta. Uskoisin että riippuu ihmisestä. Neuvolasta varmasti viimeistään neuvotaan.
 
Uskoisin et jos on ennen raskauttakin liikkunu aktiivisesti ja myös aerobisesti raskasta liikuntaa, sitä voi hyvin jatkaa raskausaikanakin kevennetysti. Sit taas jos ei oo juurikaan liikuntataustaa, ei ehkä ole viisasta aloittaa raskauden aikana kovin rankasti ettei tuu komplikaatioita. Lähinnä vaan kevyttä liikuntaa ja voimaharjoittelua, josta taas on hyötyä sit isolla mahalla kun keskivartalon lihakset joutuu koetukselle.
Eiköhän se tärkein idea oo et oman fiiliksen ja kunnon mukaan, kunhan ei tuu mitään maksimisykkeisiin nostattavia suorituksia :)

Ite harrastan ratsastusta ja ajattelin sitä jatkaa niin pitkälle kun voin. Tunneilla käynti on pakko lopettaa aiemmin sen rasittavuuden takia, mut maastoja voi kyl kierrellä rauhaksiin pitemmälleki. Tai niin kauan et pääsee selästä alaskin vielä :D
 
Uiminen on hyväksi, jos mitään ongelmia ei ole ollut. Esimerkiksi mulla on uiminen ja myös aviollinen elämä nyt kiellettyä vähintään np-ultraan asti eli tuonne maaliskuun loppupuolelle, koska mulla oli niitä vuotoja kahteen otteeseen alkuviikoilla. Uiminen on ainoa, joka nimenomaan nyt tuntuisi mukavalta...ja no...toi toinen...olishan se ihan kiva elää normaalisti senkin asian suhteen o_O Elämä on.
 
Suosittelen lämpimästi liikkumista koko raskauden ajan mikäli vointi vain sen sallii. Itse olen ennen raskautta ollut melkoinen himoliikkuja lakeihin kuulunut mm. kiipeilyä, triathlonia ja crossfitiä. Crossfitin olin aloittanut melko hiljattain ennen plussausta ja hankin tilalle salikortin ja olen nyt raskauden ajan käynyt BodyPumpissa, spinningissä ja GymCircuitissa n. 3-6 kertaa viikossa. Uinti on myös varsin hyvä laji, loppuraskaudesta vain täytyy lopettaa kun paikat avautumassa infektioriskin vuoksi. Kiipeilyn suhteen kokovartalovaljaat ovat hyvä investointi, muistakaa vain kiinnittää huomiota sorminivelten kuntoon. Moni ystävä on kiivennyt lähes koko raskauden ja olleet synnytyksen jälkeen elämänsä kunnossa. Nivelten löystymisen myötä yksi kaveri sen sijaan tuhosi sorminivelensä. Juoksulenkkejä juoksin n. viikolle 24 saakka jolloin tuntui että pissahädän tunne tahtoi olla niin kova lenkillä ettei se enää ollut mukavaa. Sen sijaan hiihto on tuntunut tosi mukavalta ja asento ison mahan kanssa varsin luonteva, viimeisin lenkki hiihdetty tänään rv 39+2. Koen että aktiivinen liikkuminen on pitänyt mielen virkeänä ja turhat selkäsäryt loitolla. Toki jos aiemmin liikkunut vähäisesti ja ajattelee lisätä liikunnan määrää niin tekisin sen asteittain varoen enkä pyrkisi mihinkään maksimisuorituksiin. Tsemppiä ja liikunnallista odotusta kaikille.
 
Mulle neuvolasta neuvottiin puhelimessa, että mitään korkealla sykealueella menevää liikuntaa ei suositella edes alkuraskaudessa. Tästä on minusta ristiriitaista tietoa tarjolla. Välillä sanotaan, että on turvallista jatkaa samalla tavalla liikuntaa alkuraskaudessa, kuin mitä on ennen raskauttakin liikkunut. Itse olen nyt päätynyt siihen, että kuuntelen omia tuntemuksia. Aion jatkaa tanssia niin kauan kuin kunto kestää ja tuntuu hyvälle. Sykkeet saa nousta siihen saakka kun tuntuu hyvälle. Crossfitissä jatkan käymistä, mutta teen kevyemmillä painoilla. Lopetan sitten kun alkaa tuntua kurjalle ja siirryn kevyempiin lajeihin.
 
Itse ajattelin jatkaa salilla käyntiä ihan normaalisti. Laskettelua vähän mietin, että mahtaakohan sitä rinteeseen uskaltautua plussauksen jälkeen. Kovasti kyllä tekee mieli keväthangille. Kai sitä voisi käydä.
 
Mulle ainakin sanottiin suoraan neuvolassa että sykkeiden tarkkailu on vanhaa tietoa, omien tuntemuksien mukaan saa mennä. Ainakin omalla kohdallani 150 sykeraja olisi kyllä tappanut kaiken liikunnan ilon.
 
No mie kans mietin, että mitä iloa liikunnassa enää on, jos koko ajan tarkkailee sykettä ettei vaan mene yli rajojen! Kyllä mie tosiaan aion jatkaa sillä teholla mikä kropassa tuntuu hyvälle. Neuviloissa ja terkkareilla tuntuu olevan tosi paljon eroja kaikissa ohjeistuksissa. Ota siinä sitten selvää mitä ohjeita noudattaa!
 
Tosi paljon kyllä vaihtelee päivittäin miten jaksaa. Joinain päivinä ei jaksa millään edes fillaroida töihin (tavarataksi käynyt mielessä parina aamuna...) ja joskus taas rankempikin jumppa menee kuin ennen. Jännää.

Enyo, kai se laskettelu ym. riski on vasta siinä vaiheessa kun maha kasvaa ja kaatuminen voi osua? Ehkä vielä nyt ollaan hyvissä suojissa? Vai tietääkö joku paremmin?
 
Takaisin
Top