Liikunta raskausaikana

Kiitos Serit Fitverstas vinkistä! :) Ostin toisen kolmanneksen ohjelman tänään (29 €) ja kokeiluun menee heti huomenna. Kävin katsomassa myös Fitmaman ja Fitfarmin, mutta verstaan ohjelma oli ylivoimaisesti selkein ja helpoin löytää ja ostaa. Ohjeet (PDF-liitteet) sai heti sähköpostiin tulleen linkin kautta.

Olen ollut aktiivinen liikkuja jo monta vuotta ja raskaana treeni on jatkunut: cross-trainer, kuntosalitreenit pääasiassa vapailla painoilla ja ryhmäliikuntaa (kahvakuulaa ja Tabataa). Raskauden myötä treenit muuttuivat, kun yllätyksekseni opin ettei suoria vatsalihaksia pidä enää treenata. Samalla jäivät lankutukset, punnerrukset, leuanvedot ym. En tosiaan ymmärtänyt miten paljon raskaus rajoittaa, mutta korvaavat liikkeet kehiin ja treenaamaan! :)

Mites muiden liikunta ja treenit on menneet kun alkuraskaudesoireet ovat helpottaneet? Miten liikutte ja miten liikunta on muuttunut?
 
Täällä on joulun seutuun aloitettu salitreenit, käytännössä 2 x vko vaikka enemmän haluisin käydä. Ei vaan viiti kaikkee vapaa-aikaa salilla kuluttaa kun on kaks lastakin kotona... Mulla ei enää mene kyykyt ja kulmasoutu tai maastaveto, kun selkään käy niin pahasti. Muuten aika normisti voi treenata paitsi tietty ne vatsalihasliikkeet.
 
Mulla tosiaan myös tuo Fitverstaan toisen kolmanneksen ohjelma. Viime viikolla en ehtinyt salille, mutta onneksi on myös ne kotitreenit! Jumpilla käymistä oon joutunut hieman vähentää, koska oon tavannut käydä vaan raskailla treenitunneilla, jossa sykkeet on maksimissaan. Eli ne oon nyt jättänyt pois ja tilalle vähän enemmän lenkkeilyä. Painoja oon joutunut jonkun verran keventää. Palautuminen on myös hitaampaa.
 
Minä oon tehny inwellin raskauspolku treenejä ja tykkään niistä tosissaan! Ohjaaja aina kotona sillon kun on sauma jumpata :wink inwell on siis sellainen videotreeni palvelu, jumpat saa koneelta näkyviin.
 
Spinning toimii tosi hyvin. Saa ihanan hikitreenin ihan vain istumalla paikoillaan.
 
Kuntosalia meinaan harrastaa niin pitkään kuin pystyn. Vähän on treenejä joutunut muuttamaan toki entisestä lihaksenkasvatus tavoitteesta enempi ylläpitävään suuntaan. Joku raskausjooga olis myös ihana aloittaa ja olenkin tutkiskellut eri vaihtoehtoja jo pääkaupunkiseudulla. Jos jollain on hyviä kokemuksia jostain raskausjoogasta niin saa vinkata :)
 
Mäkin olen ajatellut etsiä raskausjooga -ryhmän. Ystävä kävi, ja kertoi että kyllä siitä tuntui olevan apua itse synnytyksessäkin.
 
Fitverstaan ohjelmasta jonkin verran kokemuksia, osa hyviä, osa ei. Esim. moni toisen kolmanneksen vatsaharjoituksista on sellaisia mitä ei missään nimessä saa, tai isomman vatsan kyseessä ollessa edes voi tehdä! Terveen järjen käyttö on toki sallittua, mutta silti ihmetyttää. Kaikilla ei kuitenkaan ole tietoa erkaumasta ja siitä, että monet vatsalihasliikkeet pahentavat tilannetta.

Salilla ja Tabatassa sekä crosstrainerilla olen jaksanut käydä paljon paremmin kuin silloin alkuväsymyksen aikaan. Tälläkin viikolla viitenä päivänä salilla, eli yli viisi tuntia liikuntaa täynnä! Tyytyväinen :)
 
Muokattu viimeksi:
Varpunen ja Viajante, mä alotin Manipurassa raskausjoogan ja tykkään valtavasti! Siinä käydään kaikki läpi äänenkäytöstä asentoihin ja hengitykseen, kahtena kertana on yhdessä tulevan isän kanssa synnytysvalmennustakin! Suosittelen lämpimästi. :smiley-angelic003
 
Miuku, mäkin oon menossa sinne joogaan! Kurssi ei tosin vielä alkanut :) Innolla odotan!
 
Mä kävin tällä viikolla Tampereella äitiysjoogassa, ja se oli oikein kivaa. Käytiin läpi myös lantionpohjan lihaksia, hengittämistä yms. Oon harrastanut joogaa pari vuotta, toi nyt oli aika rauhallista eikä liikkeet olleet kovin pitkälle vietyjä tai dynaamisia, mutta hyvä ja rentoutunut fiilis jäi. :) Suosittelen!
 
Latasin tänää raskaus appin, jossa on mm. raskausjooga videoita. Pitää joku päivä tsekata :)
 
Kateellisena luen kun te pystytte liikkua :shy: mä oon ollu ennen raskautta aktiiviliikkuja; juoksua, salibandyä, kuntosalia, ratsastusta, koiran kans lenkkejä. Sitten alkoi pahoinvointi ja huimaus mitä seurasi parin vkon parempi aika ja sitten alkoi kohdunkasvukivut. Nyt on sitten menty jo kk vain kävelylenkeillä. Suunnitelmissa on kyllä pikkuhiljaa aloittaa taas lihaskuntoharjoittelu kevyesti, mulla on yliliikkuvia nikamia lannerangassa ja selkä ei kyllä kestä jos en ala reenaamaan! Nyt on meneillää rv 18+4 joten eiköhän tää ala tästä helpottaan?? :grin
 
Catiele, et ole ainoa.. Nimimerkki "Viimeksi liikkunut/urheillut ennen plussaa"......

Mulla edelleen vaivaa pahoinvointi joten siksi kaikki energiat kadoksissa. Ei vain kykene työpäivän jälkeen lähtemään ulkoilemaan :sad001 Kai sitä pitäisi alkaa tehdä vaikka kevyitä kävelylenkkejä, mutta huomaa jo nyt että vatsaa alkaa kivistää ja särkeä jos kävelee yhtään kovempaa. Enpä olisi uskonut että raskaana oleminen voi olla näin rankkaa niin ihana asia kuin se onkin :D
 
Catiele, sympatiaa!! Mulla aivan sama juttu. Olen aina liikkunut paljon, ekaa odotellessa pystyin mukavasti harrastamaan liikuntaa ja muistan käyneeni kuntosalillakin vielä muutama päivä ennen synnytystä. Esikoisen ollessa vauva käytiin pitkillä vaunulenkeillä, välillä juosten. Kunto koheni varmaan paremmaksikin kuin aiemmin raskautta, niin paljon tuli liikuttua lapsen myötä muutenkin. Eihän sellaista kotona sohvalla makoilua enää oikein ole sen myötä, kun lapsi taloon tulee...Koko ajan saa jotain tehdä ja lapsen perässä mennä. Sitten kun imetys loppui ja pääsin hetkeksi taas jumppien ym. makuun, olinkin taas raskaana ja pahoinvoinnin myötä muutamien kuukausien ajan vain sängyn pohjalla. Hetkeksi siinä ehti kyllä päästä raskauden puolivälin paikkeilla vähän liikkumaan, kunnes loppuvaiheessa ei vaivojen (iso maha, pissahätä noin tunnin välein) vuoksi pystynyt enää oikein mitään tekemään. Urheilusuorituksesta kävi, kun puki esikoista ulkovaatteisiin itse ähisten ison mahan kanssa. Ja nyt...muutama kuukausi meni pahoinvoivana, eli hyvä kun pystyi töihin ja sitten töiden jälkeen lähinnä sohvannurkassa, kun oli vain niin huono olo. Sitten ilmeni se hematooma, ja sain täydellisen liikuntakiellon. En muista, että olisin koskaan elämässäni liikkunut näin vähän. Tästä liikkumattomuudesta on tullut jo huonoa oloa ja aloin jo uhmata lääkärin kieltoa, koska pidemmän päälle tämä paikoillaan olo ei tee hyvää. Kohtahan tässä tulee jokin verisuonitukos, muutenkin raskaus altistaa niille....Kunto on romahtanut, jos se nyt edes oli ennenkään jollakin tasolla. Onhan sekin tutkittua faktaa, että liikkuvien äitien sikiöt voivat paremmin. Eli aika syyllinen olo tässä on, mutta olen alkanut käymään pienillä kävelyillä edes. Toi kurakeli ei kyllä kauheasti houkuttele.... Mutta kaikesta huolimatta, kai tähän pitäisi suhtautua vain väliaikaisena tilana ja yrittää nauttia muista jutuista sillä välin.
 
Takaisin
Top