Heippa kaikille!
Olen seurannut tätä ketjua jo yli puoli vuotta ja tän seuraaminen on jeesannut jotenkin! Tietää, että on monia muitakin samassa tilanteessa olevia ja ei oo ainoa näiden asioiden kanssa. Halusin avata teille vähän omaa arkkua, josko se auttais muitakin uskomaan!
Meillä miehen kanssa oli tarkoitus alkaa yrittämään lasta vasta nyt syksyllä, mutta viime keväänä eri aiheisen lääkärikäynnin yhteydessä lääkäri huolestui kun mulla ei kuukautisia ole. En pitänyt sitä mitenkään epänormaalina, kun nuoruudesta asti olleet epäsäännölliset ja minipillerit vei menkat kokonaan pois. Ilman hormonaalista ehkäisyä oltiin oltu jo pitkään, mutta olin jotenkin tottunut menkattomuuteen.. Ilman luomumenkkoja meni siis ainakin 5v.
Oli tarkoitus aloittaa lapsen yrittäminen vasta tänä syksynä, mutta päätettiin jättää ehkäisy jo heti. Hieman huolestuttiin tossa vaiheessa, kun ei enää silleen nuoria olla. Ikää molemmilla silloin 30v. Tulee jos tullakseen ajateltiin.
Ekaksi yleislääkärille, tutkimuksia, lähete gynelle. Lähetettä ei kuulut niin yksityiselle ja ultrassa todettiin munasarjojen olevan täynnä rakkuloita. Ei kuulemma kuitenkaan PCO kun muut oireet ei täyty. Oon hoikka eikä karvan liikakasvua, ehkä jopa päinvastoin. Primolutit käyttöön 6kk ajaksi ja tavoitteena saada oma kierto käyntiin. Alkoi jo vähän ressaamaan, että entä jos me ei saadakkaan vauvaa? Onneks meillä ei ollut edelleenkään kiire, se helpotti nimittäin.
Tässä välissä päästiin jo julkiselle gynelle ja sieltä lähete lapsettomuuspolille. Primot ei saaneet luomukiertoa käyntiin ja lapsettomuuspolilla todettiinkin aivan selvä PCO. Molemmissa munasarjoissa yli 25 rakkulaa. Todettiin PCO:n lisäksi ovuloimattomuus. Kaikki muuten suurinpiirtein ok.
Kaikkien tutkimusten eli kolmannen käynnin jälkeen terot käynnistämään kierto ja letrot käyttöön. 2 tablettia päivässä ja seurantaultra. Totesivat, että turha tässä on odotella, kun vika on todettu. Ultrassa todettiin, että nätisti kasvoi yksi rakkula ja vielä verikokeisiin todentamaan ovulaatio tapahtuneeksi. Sitten samalla annostuksella 2. ja 3. kierto ja sen jälkeen yhteys polille uudestaan. Kaikki meni jotenkin tosi nopeesti, koska nyt on se aika, jolloin meidän alunperin piti vasta jättää ehkäisy pois. Kokonaisuudessaan ensimmäisestä yleislääkärin käynnistä tän asian tiimoilta on vasta reilu vuosi. Yleensä kun tutkimuksiin pääsee vasta vuoden yrittämisen jälkeen.
Letroilla munarakkuloiden kasvaminen tuntui aina voimakkaasti ja kipeesti. Ovulaatiota en koskaan tikutellut, uskon todellakin tunteneeni sen kun makasin kippurassa sängyllä. Se oli sen arvoista, kun tiesi minkä takia! Nyt vikassa kierrossa kivut loppu äkisti kp 14, kun normisti ovulaatio kp 16-18. Ajattelin, ettei ovulaatiota tässä kierrossa tapahtunut.
Kalenterissa oli huomiselle merkintä: soita lapsettomuuspolille, että mitä seuraavaksi. Menkat ei kuitenkaan alkaneet ja harmistuin, että se ovis jäi tulematta. Ovulaatio oli ainoa mikä sai mulla menkat luomuna tulemaan. Päätin kuitenkin tehdä raskaustestin eilen ja huomenna sit soitellaankin lapsettomuuuspolin sijasta äitiysneuvolaan! Plussasin eilen ja nyt vaan toivotaan et kaveri on oikeassa paikassa ja jaksaa pysyä mukana.
Tämän myötä toivon isosti tsemppiä kaikille lasta toivoville ja toivottavasti tämä tarina voi puolestaan jeesata teitä eteenpäin matkallanne.