Lasten syömiset ja juomiset

Mary, tosi vaikea sanoa tuosta korvikkeesta. Sen verran tiedän, että kiinteistäkin voi tulla alkuun jonkinlaista poskien lehahtelua, vaikkei se välttämättä allergiaa meinaakaan. Tietysti, jos oireet ovat tosi voimakkaat ja tyttö niistä selkeästi kärsii, niin ei kannata kyseistä korviketta antaa. Musta ei kyllä valitettavasti tämän enempää apua ole. :sad001

Mäkin sain pojan viimein juomaan vettä! :gen014 Ostin nokkamukin, jossa on silikoninen nokkaosa ja annoin sen pojalle itselleen testattavaksi. Imeskeli sitä innoissaan, kun siinä on kahvat joihin voi kivasti tarttua. Aluksi oli hämmentynyt, kun nokasta tuli suuhun vettä, mutta uusi "lelu" oli niin kiinnostava, että oli pakko laittaa se suuhun joka tapauksessa. Siinä sitten samalla tottui veden makuun ja juo sitä nyt tyytyväisenä annettaessa. :smiley-bounce012
 
Mininen, mistä ostit sen nokkamukin jossa silikoninen nokkaosa? Oon etsiny noista marketeista mut ei oo osunu silmiin....
 
marzi: Tervetuloa takaisin! Nokkamuki on NUK-merkkinen ja taisin ihan Citymarketista sen ostaa. Oon nähnyt niitä muissakin isoissa marketeissa ja lastentarvikekaupoissa.
 
Meillä on nyt kolme yötä herätty kaks kertaa yössä syömään. Siis tyttö laittaa nukkumaan siinä klo 22 ja herää 2:lta ja 4:ltä syömään ja lopulta herää ylös 6:lta. Mä oon vähän puulla päähän lyöty, kun meillä on tähän asti nukuttu yöt läpeensä, herätty aamulla 6:lta syömään ja jatkettu sit vielä unia pari tuntia. Siis pitkäänhän meil on ollu tuo 2 tunnin syöttöväli päivällä, mut nyt se on siirtymässä näemmä öihinkin, ei kiva :sad001. Meinaa äiti olla vähän väsynyt, kun oon niin hyvälle tottunu.

Eilen illalla koitettiin sit antaa velliä (peruna-porkkana oli ainoa meidän pikku-kaupassa, jossa ei ollu viljoja), et jos ois ollut kylläisempi ja nukkunut paremmin, mut ei. Söi kyllä velliä (n.100ml), ei ottanut enempää, mut ei nukkunut sen kummemmin, voi tietty johtua tosta määrästä, kun heräs sit silti tissille jo 2:lta. Mietin, et voiko olla, et tytöllä on vaan niin pieni vatsalaukku, et sinne ei mahdu kerralla kuin se desin verran ja siksi söis niin tiuhaan!? Kun tuntuu, et teillä muilla lapset juo pelkkää maitoakin jo tosi hyviä määriä, mut ei meillä mee sitäkään pullostakaan annettuna kuin se n.120 ml. Toki se aktiivisuuden lisääntyminen voi lisätä sitä nälkää, mut ei tää nyt tässä vaiheessa ole musta oikea suunta, et unet alkaa huononeen/lyheneen näinkin radikaalisti.

Oisko ideoita mitä tehdä? Aattelin käydä hakeen tänään toisesta kaupasta maissivelliä ja kokeilla uppoisko se paremmin.
 
Meillä on kans joku ihme kitinäkausi meneillään. Täytyy monta kertaa yössä käydä tutti laittaa suuhun ja sit siinä 3-4 aikaan ei suostu enää nukkua omassa sängyssä. Meillä kyllä tyttö syö sen 160-180ml, mutta puklaa kyllä herkästi ulos välillä aika paljonkin. Oon päätelly et tää varmaan johtuu tulevista hampaista tai uusista taidoista ennemmin kun ruokailusta.

Nyt on muuten syöty jo ihan hyviä annoksia sosetta. TMJ:lle kiitos näppärästä ideasta pakastaa soseita jääpalamuotissa (muistaakseni se oli TMJ:n keksintö).

Mä sillon täällä ihmeissäni kyselin tosta 6kk vaan maitoa jutusta, kun luulin et se on ihan ehdoton sääntö. Sisko on tosi tarkka ollu sen asian kanssa, mut nyt oon tullu tulokseen, että kaikki on yksilöitä. Sen lapset ei ole kärsiny ummetuksesta eikä kovasta puklailusta nii mikäs siinä sitten. Nää vellit ja soseet on tuntunu tuovan helpotusta hieman puklailuun ja ummetukseen tosi hyvin. Nyt tosin on joku ihme kakkapanttaus taas ollu muutaman päivän.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
aarnikratti: Juu mä sen taisin "ääneen" täällä sanoa että jääpalakuutioissa on kätevä pakastaa vauvan ruokaa :)

Meillä meneeki jo 2 semmosta isohkoa kuutiota porkkanabataattisosetta ja sit vielä yleensä 1/2 purkkia hedelmäsosetta. Pari kertaa päivässä syödään kiinteitä. Kerran vaan jos ollaan liikenteessä.
Yöunille mennessä sit riisivelliä, muutoin nannia kiinteiden lisäksi.
Maissivelli ei jostain syystä käyny Onnin vatsalle ollenkaan, kakkakin meni ihan vihertäväksi.

Tuosta maitomäärästä kertasyönnillä niin Onni syö pelkkää nannia sen 200ml kerralla jos vaan nannia ottaa. Velli/nan sekoitusta menee vähän vähemmän, 160-180ml kerralla. Soseiden yhteydessä tai siis niiden antamisen jälkeen ottaa nannia yleensä 100-120ml vielä.

Yöt nukkuu edelleen heräämättä niinkuin on tehnyt 2kk iästä jo. Syöntimäärä on mun mielestä lisääntynyt nyt ton mahalleen kääntymisen ynnä muun jumppailun myötä :D
Huomenna onkin 4kk neuvola, jännä nähdä miten on mitat muuttuneet.

Noista syömisjutuista vielä yleensä. Suosituksiahan ne on kaikki vaan. Tai siis että itse ainakin ajattelen niin ettei ne mitään ehdottomuuksia ole. Jokainen vauva on kuitenkin erilainen ja mikä käy yhdelle vauvalle, ei välttämättä sovi toiselle. Niinkuin aarnikratti sanoitkin niin jos on vaikka puklaileva tai muutoin vatsavaivainen tapaus niin monesti aiemmin aloitetut kiinteät helpottaa elämää huomattavasti.

Itsehän aloittelin Onnille kiinteät JO 3kk kohdalla kun nannia alkoi mennä huimat 1,5l melkeen vuorokaudessa :p
Nyt se nannin osuus on huomattavasti pienempi vaikkakin edelleenhän se maito on se pääasiallinen eväs Onnille.

Tämmöistä tänne :)
 
Mites teillä joilla on jo ennestään lapsia ni on aloitettu puuron antaminen ja millä puurolla? :)
Tällaiste tässä pohdiskelin että voisiko aloittaa, vaikka ikää on vasta se 4kk ja viikko...
 
Mä taisin esikoiselle antas ekaks ihan perus kaurapuuroa. Hienonsin vaan tehosekoittimessa ne normaali hiutaleet pienemmäks ennen keittämistä. Ihan veteen keitin ja sit ennen syöntiä ohentelin nannilla että tulee tuttuakin makua mukaan.

Kauheeta kun ei muka kunnolla enää muista vaikkei se esikoinen ole kuin reilu 3v :D

Just oli Onnin 4kk neuvolassa juttua syömisistä että tässä kunhan se 5kk on pikkasen likempänä niin aletaan ottaa lihaa mukaan ruokavalioon ja varmaan just toi kaurapuuro kokeiluun. Mut en aatellu ihan kauheeta hoppua pitää uusien eväiden kanssa kun kuitenkin bataatti, porkkana, luumu ja päärynä on riisivellin ja nannin lisäksi listalla.
Mutta katsotaan. Varmaan jonkun parin kolmen viikon päästä vois kanaa kokeilla bataattiporkkanan kanssa.
 
Täällä Nelli on syönyt nyt perunaa,porkkanaa,päärynää, luumua ja mangoa. Kaikki ovat hänen vatsalleen sopineet, luumu laittoi vähän vatsan löysälle mutta muutoin ei ongelmia. Verinen kakkakin on hävinnyt miltein kokonaan! jei! :)

Nelli syö n. kl 11 peruna tms. sosetta ja sitten n.klo 14. hedelmäsosetta vähän niin kuin välipalana. Mutta aina syömisen jälkeen annan kyllä vielä maitoa. Iltaisin ja öisin annan maitovelli seosta ja nyt ajattelin alkaa vähän lisäämään velliä et jos vaikka iltaisin sais annettua jo pelkkää velliä.

Muutoinkin Nelli voi hyvin, on vihdoinkin kaiken kitimisen jälkeen ollut nyt hyvällä tuulella muutaman päivän :)
 
Hienoo kuulla että tuo veri on vähentynyt :) Onko kakkauskerrat vähentyneet?Täällä oli taas tänään ihan kova kakka ja heräs taas ajatus siitä että ottais tuon luumun jo kokeiluu.
 
annushka: Mä otin ihan siks ekoiksi makukokeiluiksi bataatin ja luumun että on sit jotan mitä antaa löysykkeeks jos joku ruoka kovettaa. Päärynä, ruusunmarja ja luumu pitäis olla luonnostaan löysyttäviä.
Mut ei meillä ainakaan toi päärynä löysytä, luumu kyllä. Ruusunmarjaa ei oo kokeiltu vielä.
Pitäis vissiin uusia makuja ottaa kokeiluun kun viitsiytyis :D
 
Ollaan nyt annettu little baby organic korviketta ja vaikka ensimmäisellä kerralla ihoon tulikin punasia täpliä, niin ilmeisesti tyttö on nyt siihen tottunut, kun enää ei iho reagoi. :) Mukavaa kun voi hyvillä mielin olla salilla eikä ole niin justiinsa monelta sinne menee.

Huomenna mulla oli ajatuksissa aloittaa soseiden maistelu. Bataatilla ajattelin aloittaa. En tiedä onko varsinaista tarvetta vielä, mutta aloitellaan kumminkin pikkuhiljaa. Tyttö kyllä pulauttelee aikas paljon ja joskus isoja määriä kaaressa, niin voishan ne soseet siihen tuoda vähän helpotusta. :)
 
Kakkaus kerrat on vähentyneet juu ja kakka ei oo enään niin kovaa ja karkeaa? :D Muutenkin TYKS:ssä sanoivat ettei mitään seurantaa enää ole ja minkään sortin tutkimuksiin ei ole tarvetta. Jos kuitenkin verta tulisi yhtäkkiä suuriä määriä ihan valumalla niin on hyvä olla yhteydessä. Mutta kun en itsekkään ole huolissani niin eivät hekään TYKS:ssä ole :)
 
Tyhmä kysymys ehkä, mutta kun ootte antanu vauvalle vettä nii ootteko antanu siis keitettyä vettä vai kylmää hanasta? Me ollaan annettu keitettyä ja mietityttää et onko se tarpeen?

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Keitettyä oo toistaseks antanu joka sitten siis jäähtynyt huoneenlämpöseks. En kyllä ajatellut kauaa enää keitellä kun meillä kiinteitäkin jo syödään ihan hyvin. Eiks se joku suositus jälleen kerran ollut että sinne saakka keitettyä vettä kunnes alkaa kunnolla syömään kiinteitä ruokia. En kyllä oikeesti ihan varma ole, joku fiksumpi voi korjata :D
 
Vesijohtovesihän ei ole mitään maailman puhtainta, kyllä siinäkin kaikemoista ylimääräistä on. Ei aikuiselle ole vaaraksi (yleensä) mutta vauvan kanssa parempi olla varovainen...
 
Kannattaa soittaa varmaan neuvolaan ja varmistaa :) ei ainakaan jää epäselväks !

Sent from my RM-875_eu_finland_208 using Tapatalk
 
Niinhän siinä on joo kaikkea... mietin vaan, että missäkohtaa sitä voi siirtyä vesijohtoveteen. Voishan sitä tietty suodattaa veden. Eihän siinä mitään sillee vaivaa ole keittää sitä, kunhan mietin tässä. Sekin varmaan se veden puhtaus on vähän paikkakuntakohtasta. Muistaakseni jossain testissä helsingin vesi oli puhtainta...tuleekohan vantaalle vesi helsingistä :D

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä tuskasteltiin niiden huonojen öiden ja yhtäkiä lisääntyneiden syöttökertojen kanssa. Noh päädyin kokeilemaan velliä aloitettiin peruna-porkkanalla, joka aiheutti melkoiset ähinät eikä parantanut tilannetta. Vaihdettiin sit riisivelliin, sitä meni eka iltana ehkä joku 50 ml ihan sellasenaan ja tissiä lisäksi. Siitä on sit vellin määrää lisätty joka päivä, niin et eilen meni 160ml ja tyttö nukkui aamu 5 asti ja heräsi vasta sitten syömään. Toi klo 5 oli aieminkin se aika, kun heräs syömään, joten olen kyl tyytyväinen, velli sopi näemmä meille ja auttoi parantamaan sitä unta. Nyt on siis syöty sekä riisi- että maissivelliä ja niistä kumpikin on sopinu meidän tytölle, ei ole tullu vatsavaivoja. Ja siis tissiä menee sit aina lisäksi, kun meillä vielä toi imetys on mukana kuvioissa.
 
Me ollaan ainakin annettu vettä suoraan hanasta :) tosin aloitettiin veden antaminen samaan aikaan kun kiinteiden, eli n.2 viikkoa sitten tytön ollessa 4kk ikäinen. Lastenlääkäri sanoi että molempi parempi, kunhan ei hanasta ihan jääkylmää anna ^_^ eikä siitä kyllä mitään ole tullut ja siinähän se vastustuskyky kasvaa, kun ei kaikki ole liian steriiliä..

Kuinkas paljon teillä syödään, jotka olette jo kiinteät aloittaneet?
Meillä menee äidin tekemää bataattisosetta sellanen 2-4 jääpalan kokokoista annosta lounaaksi ja päivälliseksi tyttö vetää jo kokonaisen purkin mustikkasosetta, siis ihan kaupan Pilttiä. Se on näemmä suurinta herkkua! XD
 
Takaisin
Top