Lasten syömiset ja juomiset

Mariya_ : Meillä Onni on syönyt kolmikuisesta saakka kiinteitä. Määrät on aika lailla samoja kuin teillä. Pikkasen on päiväkohtaista vaihtelua. Meillä taas päärynäsosetta menee purkillinen tosta vaan. Jätkä oikein tärisee ja oottaa suu auki seuraavaa lusikallista :D
 
---
 
Muokattu viimeksi:
Onko kukaan muuten antanut velliä nokkiksesta, tuliskohan se läpi nokan rei'istä? Haluaisin kanssa antaa velliä illalla mutta tuo ei huoli pulloa, joten aattelin että voiskohan nokkamukista antaa kerran siitä tykkää vettäkin juoda, vai meniskö se tukkoon?
 
Meikkä nuo peruna,porkkana ja bataatti on jotenkin pahanmakuisia mutta hedelmäsoseet on namia. Ja herkuista parhain taitaa olla mango :D mustikasta ei oikein tykännyt.

Mä en oo missään vaiheessa vettä keittänyt, oon kokenut sen jotenkin ihan turhaks. Ja muutenkin neuvolassa sanoivat ettei vettä tartte keittää.
 
Riippuu Aeria varmaan nokkiksesta että mimmoset reijät on että meneekö tukkoon vai ei. Voihan sitä pikkasen ohentaa niin sit ei ainakaan luulis menevän tukkoon. Ei muuta kuin kokeilemaan :)
 
Meillä siis ihan kaikki soseet on ollu hitti. Neiti syö ihan hirveellä innolla. Täällä just valmistelen soseita. Nyt on bataattia, porkkanaa ja kesäkurpitsaa työn alla. Aattelin kaikki laittaa erikseen nii voi niitä sitte yhdistellä myöhemmin miten tykkää. Perunaa ei olla viel annettu ollenkaan, koska neidillä on ollu sitä ummetusta.

Vois kai sitä suodatettua vesijohtovettä sitte antaa. Mä ittekki tykkään juoda mielummin suodatettua vettä nii vaaville sit samaa :) tarvii vaan käydä ostaa uusia suodattimia kannuun.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Onko kenenkään muun vauva enää pelkällä rintaruokinnalla? Ja onko millaisia suunnitelmia kiinteiden aloituksen suhteen? :rolleyes: Ihan uteliaisuuttani kyselen, ku itse ajattelin ainakin vielä jatkaa pelkällä maidolla... Ikää täällä tosin vasta reilu 3 kk. :) Haluaisin jatkaa näin lähemmäs 6 kk ikää, ellei vauva sitten ala vaatimaan enemmän. Toistaiseksi ruokavälit on ainakin pysyneet hyvinä, enkä ole nähnyt muutakaan tarvetta kiinteiden aloitukselle vielä :)
 
Meillä poika eli pelkällä rintamaidolla 4 kk ikään asti. Sitten alkoi osoittamaan kovasti kiinnostusta syömiseen, niin päätettiin aloittaa soseet. Nyt ollaan kaksi viikkoa maisteltu, ensin perunaa ja nyt porkkanaa. Tällä hetkellä annan kerran päivässä lounasaikaan kaksi jääpalakuutiollista rintamaitoon sekoitettuna. Enemmänkin menisi, mutta aloitellaan nyt varovasti. Muutenkin toivoisin, ettei tuo kiinteiden syönti ei vaikuttaisi rintamaidon määrään, joten senkin vuoksi ajattelin pitää sosemäärät kohtuullisina että maitokin maistuisi entiseen malliin. Mutta ihan kivaa on "harjoitella" jo vähän syömistä :)

Minäkin olen antanut ihan vesijohtovettä nokkamukista 4 kk iästä alkaen soseiden syönnin päälle. Vesi on vaan ihan parasta, poika roikkuisi nokkamukissa vaikka hamaan tappiin saakka, jos äiti vaan jaksaisi pitää mukia kun itse ei vielä osata :grin Ilmeisesti kylmä nokka tuntuu kivalta ikeniä vasten...

Ps. Tänään meillä syötiin jälkkäriksi kalaa, kun ruokatarjoilun loppuminen aiheutti pienen raivarin (kalanmuotoista purulelua siis :grin)
 
Meillä sai nyt ekaa kertaa rintamaidon ja korvikkeen lisäksi velliä. Riisivelliä kokeilin ja hyvin maistu eikä tullut mitään mainittavaa oiretta. Ajattelin kokeilla tuota velliä iltaisin kun neiti nukahtaa kesken syömisen ja selvästi ei sitten tankkaa tarpeeksi. Ehkä ei auta asiaan mitään mutta kun on aikomus nuo kiinteät alottaa tuossa parin viikon päästä kun tulle se neljä kuukautta täyteen (ehkä jo aiemmin) niin käyhän tämä jo siedätyksestäkin :) ja ainakin vatsa toimi heti paremmin seuraavana päivänä. Ailellahan on siis nykyään aika kova kakka.
Seuraavaksi kokeillaan peruna-porkkanaa.

Noissa valion velleissä ainakin ohjeissa puhutaan että "lämmitä velli nokkamukissa" jne eli pitäis varmaan onnistua niistäkin. Muistan myös omasta lapsuudesta että oon juonut peruna-porkkanaa iltaisin sellasesta nokkapullosta :P

Itsellehän tuo imetys ei koko aikana ole tuntunut mitenkään hyvältä. Muutamia kertoja tuossa välissä kun ruokailut meni kohtuullisesti oli jo ihan hyvä fiilis hetken, mutta sitten alkoi taas rintraivarit ja muu säätö. Tämän takia odotan kovasti jo noita kiinteitä ja uskon että se pitää sitten motivaation osittaisimetykseen korkeammalla.
 
jemppu: Kannattaa jatkaa vaan imetyksellä, jos se hyvältä tuntuu ja lapsi kasvaa. :) Kerkeää niitä kiinteitä maistelemaan myöhemminkin.

Meillä aloitettiin viikko sitten päärynäsose, jonka keittelin ihan itse ja laitoin jääpalamuotteihin. Luumua yritin, muttei maistunut pikkujepelle yhtään. Soseen sekaan laitan vähän korviketta ja poika popsii hyvällä ruokahalulla pari Ikea-kuutiollista. Meilläkin on tuota kakkaamisongelmaa, muttei ole ainakaan vielä hirveästi liukastunut suolen toiminta. Riisivelliä ollaan myös kokeiltu muutamana päivänä, kun saatiin lääkäriltä heltisi lupa. On sopinut hyvin. JEE! Eilen laitoin puolet velliä/puolet korviketta ja poitsu nukkui huomattavasti rauhallisemmin kuin yleensä. Viime aikoina on nukkunut tosi levottomasti, pärähdellyt itkuun ja syönyt parikin kertaa yössä ja silti herännyt jo joskus kuuden jälkeen aamulla. Nyt veteli 21-08 ja heräsi kerran viiden aikaan syömään. :gen014
 
Meillä ollaan edelleen pelkällä rintamaidolla. Ja tarkoitus olisi jatkaa sinne 6kk asti.
 
Me aloitettiin toissapäivänä maistelemaan bataattia. Tyttö on nyt 3,5kk. Oon antanut teelusikallisen yhdesti päivässä. Rintamaito tulee olemaan se pääasiallinen ravinnonlähde, mutta pikkuhiljaa vähän kerrallaan uusia makuja maistellaan ja totutellaan kiinteiden syömiseen. :)

Sent from my HTC Incredible S using Vau Foorumi mobile app
 
Meilläkin käytännössä on täysimetys.. mutta ollaan vähän testattu ja harjoiteltu (ei mitenkään päivittäin) että sit kun 6kk tulee täyteen, syöminen sujuis.. on niin hitaasti lämpenevä lapsi :D Mutta harkitsin iltavelliä kun illat on niin hankalia.. aattelin et jää nälkä eikä saa nukuttua. Mut taitaakin olla ne tuloa tekevät hampaat kun vellin menekki oli olematon mutta Panadolin jälkeen nukku paremmin ku viikkoon..
 
Muokattu viimeksi:
Heippa!
Täällä maisteltu vähän luumusosetta ja hyvin on uponnu, ei sylkeny vaan nieli kaiken :) perunaporkkana velliäkin saanut jo ihan sellaisenaan eikä siitäkään maha menny sekaisin :) joku taisi kirjoitella siitä veden antamisesta nokkamukista, joten päätin kokeilla juuri soseen jälkeen hörpyn antaa (ei suostunut pullosta) , oli niin siistiä purra nokkaa ja pitää itse pullosta kiinni ! Hei mites noiden uusien makujen kokeilu sitten? Milloin ootte antanu uutta sosetta kehiin :)?

Sent from my RM-875_eu_finland_208 using Tapatalk
 
Ikää neidillä siis 4kk tulee juuri täyteen :)

Sent from my RM-875_eu_finland_208 using Tapatalk
 
Meillä ei oo kyllä mitään viikko yhtä makua jne. annettu vaan ihan ollaan annettu reippaasti eri makuja maistaa. Onneks uusimmassa vauva-lehdessä luki, et niin kannattaakin jopa tehdä, ku aattelin että oonko nyt ihan väärin tehny. Tytsällä ainakaan ei oo tullu mitää ongelmia tästä nopeesta tahdista. On saanu vähän imeskellä banaaniaki ihan ite :) Oon antanu ensin jotain tyyliin bataattia ja kesäkurpitsaa miksattuna korvikemaitoon ja jälkkäriks jotain hedelmäsosetta.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä en alkuun antanut Onnille kuin 1-2 eri makua per viikko. Ja samalle päivää aina yhtä vaan. Määrät oli kyllä enempi kuin 1-2 teelusikallista :D Halusin pitää maut minimissä että olis sitten helpompi paikallistaa esim vatsavaivan aiheuttaja. Nykyään kyllä syödään paria kolmea eri makus päivässä kun niistä ei oo mitään aivaa tullut. Ja vesi menee nokkamukista, ihan hanavettä.
 
Mä oon aina antanut kolme päivää samaa sosetta ja sitten aina vaihtanut johonkin uuteen makuun. Ja aina yksi maku kerralla. Eilen tosin sai hedelmäsosetta, eli kaupan tollasta sosetta mis on kaikkia hedelmiä ja hyvin neidille maistui eikä mitään vaivaa oo tullut. Nyt ostin myös banaanimustikka velliä ja ajattelin sitä kokeilla kunhan tuo perunaporkkanapurkki on tyhjä :)
 
Mä oon aika varovaisesti (ehkä vähän turhankin :grin) antanut tota velliä. Eli ensin annettiin noin 5 pv 20ml velliä korvikkeeseen sekoitettuna. Sen jälkeen parin päivän tauko ja sitten muutama päivä 40 ml ja nyt sitten ollaan annettu pari päivää ihan 50 ml. Ja samalla maissivellillä ollaan menty. Nyt tänään illalla luvassa uusi maku; riisivelli. Viikon päästä meillä ollaan jo 4 kk ja sen jälkeen aloitetaan peruna- ja porkkanasoseet. Viikonloppuna teen pakkaseen kunnon satsit näitä kahta erikseen. Meillä ei oikeestaan koskaan käytetä bataattia kotona, niin en taida sellaista sitten pojallekaan heti tarjota. Tuskin jää mistään sen suuremmasta paitsi :oops:.

Onko kukaan tehnyt ihan mustikoista itse sosetta? Mulla ois mustikkaa pakkasessa, niin kädetön martta kyselee, että miten ja millaista sosetta siitä vois tehdä? :grin
 
Mä tekisin mustiklasoseen ihan sillee et antaisin mustikoiden sulaa ja pistäisin soseeks, voilá :D Itte en niitä lähtis keittelee ettei ravintoarvot huononis... joku varmasti taas ehdottomasti keittäis..heh Siitä sit saattaa tulla aika lötköä nii jos laittaa banaania sekaan nii tulis paksumpaa? Mä ainaki oon vähän päärynän seassa käyttäny banaania ku muuten olis ollu nii vetistä. Mäki just googletin ohjeita noihin soseisiin josko sieltä sais uusia ideoita. Avokado on meillä uus maku ja hyvin seki on uponnu. Ilmeisesti ollu ainaki vatsaystävällistä ku ei oo neiti nii paljon paukutellu sen jälkeen :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top