Lasten syömiset ja juomiset

Joo, kuulostaa hyvältä toi mustikka-banaanisose :). En mä usko, että noita keitellä tarvii kun on ihan suomalaisia... :rolleyes:

Avokado ois kyllä hyvä noihin soseisiin, mutta ainoa vaan, että täältä meiltäpäin ei meinaa koskaan löytää kypsiä avokadoja...
 
Hmm...harmi. Niitä avokadoja tietty voi kypsyttää kotonakin ku laittaa pussiin omenan kanssa :wink oon kuullu tämmösen konstin. Ne olis tosi terveellisiä ja tosiaan tarpeeks kypsänä niistä tulee tosi hyvä sose koostumukseltaanki. Me kun niitä muutenki usein syödään nii hyvä pikkuneidin tottua makuun jo pienenä :wink

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Meille kehotettiin tänään neuvolassa jättämään maito pois vellistä ja illalla 200 ml velliä ja lisätään myös aamuvellit siihen saakka kunnes puurot alkaa. Lisäksi ollaan nyt pari viikkoa syöty hyvällä mielellä perunasosetta ja porkkanasosetta. Huomenna sitten bataattia ja hedelmää lisätään pikkuhiljaa :)
 
Me taas saatiin neuvolasta tänään ohjeeksi unohtaa vellit :D Siis kun kerroin, et on annettu velliä yötä vasten niin neuvolan täti sanoi, et unohtakaa ne vellit ja antakaa mielummin niitä soseita yötä vasten (ja aina muulloinkin, kun siltä tuntuu) niin kauan, kunnes voi aloittaa puurot. Kokeiltiin sit eilen illalla tehdä näin ja ihan yhtä hyvä yö oli soseella+maidolla kuin vellillä+maidolla. Joten meillä varmaan vaihdetaan tuohon ja jätetään vellit kauppaan. Mitäpä niihin rahaa laittamaan, kun voi antaa noita soseita maidon lisänä.

Meillä aloitettiin maistelut (3kk iässä) kans niin, et 3 pv samaa (uutta) makua, jotta selviää mahdolliset allergiat tms. Nyt annetaan sit näitä testattuja makuja ihan miten vaan sekasin, kun tietää, ettei niistä ole tullut oireita. Tähän asti on syöty lounaaksi ruokaisia soseita ja välipalana (iltapäivällä) hedelmäsoseita, mut nyt varmaan soseiden anto sit lisääntyy. Ja siis joka kerta myös imetän, et sosetta menee niin, et maitoakin vielä mahtuu. Yleensä se 2 jääpalaa, mut se menee kyllä ihan heittämällä, et vois varmaan antaa enemmänkin.
 
Onpa tosiaan erilaisia neuvoja kaikille. Meillä se 4kk lääkäri oli tosi nihee ja ihmeellinen nii en sen kanssa sit saanu juuri mitää puhuttua. Soitin äskön neuvolaan ja kysyin tosta avokadosta, että eihän siinä ole mitään rajotuksia kuin usein saa antaa ku on niin rasvasta..eivät tienneet, mutta arvelivat sen olevan ihan hyvä kun on nii terveellistä. No jos siitä ei oo mitään kieltoakaan tullu nii tuskin haittaa vaikka päivittäin antais. Meillä se nimittäin tais olla niiden pitkien rauhallisten yöunien syy. Annettiin vähän ennen nukkumaanmenoa avokadoa muussatuna ja sit viellä iltamaidot päälle. Seuraavina päivinä kakka luisti ja yöllä ei piereskelty :D Viimeyonä kokeiltiin sitte illalla antaa muuta sosetta nii yö oli kyllä niin katkonainen ja levoton taas. Se taikajuttu meillä on siis avokado ennen nukkumaanmenoa :wink

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Aarnikratti: Täytyy kyllä kokeilla tuota avokadoa. Mä olen valmis kokeilemaan ihan mitä vaan! Meillä on yöt yhtä hulinaa tällä hetkellä. Käytän aika huomattavan osan yöstä pitäen toisella kädellä tuttia pojan suussa ja toisella kädellä veuhtovia käsiä. Vellikään ei ole alun jälkeen auttanut mitään. Onneksi kohta on pääsiäinen ja mieskin pääsee auttamaan yövalvomisessa. Huoh.
 
Mininen: tosi kurjaa kyllä tommonen :sad001 Lueskelin tossa vähän ulkomaisilta sivustoilta avokadosta vauvanruokana ja siellä ainaki näin nopeesti kattomalla ylistetään se taivaisiin ensimmäisenä ruokana vauvalle. Siitävaan sitte kokeilemaan :) Mä ainakin aion jatkaa sen antamista, koska tosiaan tuntuu olevan tosi vatsaystävällistä (näin kokeilun perusteella) ja lukemani mukaan myös erittäin hyvää vauvan aivojen ja hermoston kehitykselle.
 
aarnikratti mä sun innoittamana annoin kanssa maistaa avokadoa ja nukku paremmin ku aikaan (tosin se hammas kyllä puhkes kanssa vaivaamasta, mut toinen on vielä tuloillaan) ja muutenki se oli suuri hitti, ekaa kertaa oikein ootteli suu auki :D lusikoin ihan kuoresta suoraan sitä :P Sehän on rakenteeltaan tosi hyvää ja täynnä vitamiineja + hyviä kasvirasvoja joten eiköhän se oo hyvä!
 
Vaikka meillä nukutaankin pääsääntöisesti hyvin (joskus herätään yöllä vähän vatsalleen äheltämään, mutta tosi harvoin) niin taidanpa minäkin kokeilla tota avokadoa, kiitos vinkistä! :)

Meilläkin neuvottiin jättämään vellit pois kokonaan. Tosin eipä me keritty velliä antamaan kun parina iltana ennen kuin aloitettiin kiinteät. Nyt menee päivälliseksi 4-6 jääpalakuutiollista bataattia tai peruna-kukkakaalisosetta ja päivälliseksi purkki päärynä tai mustikkasosetta :)
 
Vellejä ei vissiin sen takia suositella enään, koska ravintosisältö on melkeinpä sama kun pelkässä maidossa. Näin ollen siis vähän turhaa antaa velliä kun maito ajaa saman asian. Näin olen ainakin kuullut:rolleyes:
 
Meillä menee kyllä kans toi avokado tänä iltana testiin, sitä kun on aina, kun itse sitä syön!
 
Jep, meillä taas yks yö nukuttu putkeen avokadon voimin :D Käsittämätöntä, mutta meillä se ainakin toimii!
 
Vellin ja korvikkeen ravintosisällöt on melkein identtiset joo, mut itse ainakin annoin / annan sitä pojalle sen paksumman koostumuksen takia. Eli puklailua on vähemmän koska täyttää masun paremmin kuin maito ja syöntivälikin samalla pitenee. Mutta kukin tyylillään. Kuulostaa vähän siltä että noita ohjeita on tasan yhtä monta erilaista kuin on niiden antaajaakin. Niistä pitää vaan poimia ne omalle vauvalle parhaimmin toimivat jutut :)

Munarikasta pääsiäistä kaikille! :wink
 
Minuakin haluttaisi koklata pojalle tuota avokadoa mutta se on itselle ihan uusi tuttavuus niin miltähän tuore avokado näyttää sisältä päin??:rolleyes:
 
Kypsä avokado on niinkun kellertävä sen kiven ympäriltä melkeen reunaan asti ja sitten reunasta alkaa vihertää :) Kannattaa kaupassa kokeilla aika tarkkaan, että antaa pinnan pehmeys hieman vaan periks. Usein siellä on sellasia tosi pehmeitä jotka on sitte jo ihan pilalla :sad001 Sen pitää olla sellanen pehmeä, että haarukalla pystyy muussaamaan, jos ei pysty nii on raaka.
 
Meillä ei avokado tehny ihmeitä, silti syötiin yön aikana pari kertaa, kuten soseilla ja vellilläkin. Mut eipä siinä, puuroja odotellessa...josko ne parantais sit unta.
 
Takaisin
Top